Čína v ekonomických problémoch
Čína v súčasnosti zápasí s mnohými problémami. Situácia došla tak ďaleko, že sa otvorene po vzore Japonska začalo hovoriť v súvislosti s Čínou o stratenej dekáde, alebo konci jednej éry. Donedávna najľudnatejšia krajina sveta po ekonomickom zázraku, ktorý trval desiatky roka, čelí viacerým výzvam, čoho výsledkom je aj to, že čínske akcie zažívajú bezprecedentný prepad.
Prvé problémy sa objavili už pred 5 rokmi, keď USA začala s Čínou obchodnú vojnu a tá sa stupňuje dodnes, keď Západ obmedzuje vývoz najpokročilejších technológií. Súperenie medzi USA a Čínou stupňuje aj napätie ohľadom Taiwanu, ktorý sa považuje za samostatnú a demokratickú krajinu. Čína naopak Taiwan považuje za svoju súčasť a svet sa obáva vojenskej intervencie, pričom to ma aj veľmi praktický dôvod. Práve Taiwan je domovom tých najpokročilejších výrobcov čipov na svete, na čele so spoločnosťou TSMC.
Čínu zároveň trápi stav tamojšej ekonomiky. Tamojší „boom“ v sektore nehnuteľností utíchol, pretože ponuka prevýšila ponuku a výsledkom sú tak neraz „mestá duchov“. Ceny nehnuteľností začali klesať, čo predstavuje pre Čínu vysoké riziko, nakoľko na sektor realít je napojená až takmer tretina jej ekonomiky a viac ako dve tretiny bohatstva domácností sú viazané na nehnuteľnosti. Výsledkom je známy krach developerskej skupiny Evergrande, ktorá nahromadila dlh až 300 miliárd USD, a tieto záväzky nakoniec nebola schopná splácať. Nejde ale o jediného veľkého hráča, ktorý sa ocitol v problémoch. Zhruba rovnakými záväzkami disponuje aj developer Country Garden a v neistote sú ďalší.
Rozmach Číny postavený na investíciách do tovární, infraštruktúry a mrakodrapov je zdá sa nenávratne preč. To, čo fungovalo, keď sa Čína snažila dohnať vyspelý svet, už fungovať nebude. Krajina sa topí v dlhoch a nemá čo ďalej budovať. Podľa výskumu JPMorgan Chase dosiahol celkový čínsky dlh vrátane domácností, firiem a vlády 282 % HDP. To je viac ako je priemer 256 % v rozvinutých ekonomikách po celom svete a 257 % v USA.
Čínsku ekonomiku brdzí aj slabá spotreba domácností, ktorá sa nevie spamätať od pandémie Covidu-19. V dôsledku toho sa v Číne objavila deflácia, keď ceny tovarov a služieb klesali nepretržite medzi októbrom 2023 a januárom 2024, čo vyvolalo obavy z deflačnej špirály. Tá môže mať ničivé následky. Vo februári ale spotrebiteľské ceny medziročne vzrástli o 0,7 %.
Čínske akcie na dne
V Číne sa naakumulovalo mnoho rizík a investori pred ňou utekajú. Situácii nepomáha ani komunistická vláda, ktorá si z domácich firiem robí často „otrokov“ a nástroje propagandy. Výsledkom je, že čínske akcie sa dnes obchodujú na úrovniach z roku 1997 a zhruba polovicu pod svojim historickým maximom.
Čína sa snaží stimulovať ekonomiku, ale tiež akciový trh rôznymi balíčkami podpory. Zatiaľ sa jej ale investorov upokojiť nedarí. Napriek problémom a nezáujmu finančných trhov je Čína druhou najväčšou ekonomikou sveta a domovom viacerých zaujímavých spoločností. Navyše, čínske akcie sú aktuálne z hľadiska ocenenia veľmi lacné.
Odignorovať ich by tak nemusela byť správna voľba, čo ukázal svojimi investíciami aj legendárny investor Michael Burry, ktorý nedávno stavil práve na čínske akcie Alibabu a JD.com. Rozhodli sme sa preto pozrieť na 3 čínske akcie, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti.
Alibaba
To, že si v našom výbere našla miesto Alibaba asi mnoho ľudí neprekvapí. Aliababa je v súčasnosti iba 7. najcennejšou verejne obchodovanou firmou v Číne s kapitalizáciou na úrovni 184 miliárd USD. Jej podnikanie pozostáva z šiestich samostatných divízií:
- China Comerce – maloobchodný a veľkoochodný predaj tovaru v Číne prostredníctvom viacerých platforiem.
- International Commerce – malobchodný predaj tovaru mimo Číny prostredníctvom viacerých platforiem a dcérskych spoločností.
- Consumer Local Services – Rôzne služby poskytované v Číne.
- Cainiao – Dcérska spoločnosť ponúkajúca logistické služby.
- Cloud – Cloudový segment Alibaby zameraný na výpočtový výkon a služby.
- Digital Media & Entertainment – Divízia, ktorá zahŕňa mediálne prodkukty a služby, resp. zábavu.
- Innovation Inncentives – Inovatívne produkty a služby s potenciálom. Tento segment je zameraný na rozširovanie portfólia spoločnosti a hľadanie nových príležitostí pre rast.
Bližšie sme sa venovali spoločnosti a jej podnikaniu v našej analýze.
Najdôlžeitejšou divíziou je obchod, ktorý tvorí zhruba 70 % príjmov firmy. V rámci divízie Alibaba prevádzkuje spoločnosti Taobao, Tmall, Alibaba Health, Taobao Deals, Taocaicai, 1688.com, SunArt, Freshippo a Idle Fish. Medzinárodný obchod prevádzkuje prostredníctvom nám známejším platformám AliExpress, Alibaba.com, Lazada, Trendyol a Daraz. Dôležitou súčasťou podnikania Alibaby sú aj logistické služby (Cainiao) a cloudový segment Alibaba Cloud, ktorý je čínskou alternatívou AWS od Amazonu.
Alibaba, kedysi veľmi populárna voľba do akciových portfólií svetových investorov, sa však dostala tiež do viacerých problémov. V roku 2021 sa dostala pod tlak regulačných orgánov v Číne, čoho výsledkom bola rekordná pokuta vo výške 2,8 miliardy USD za zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Ďalší problém predstavuje raketový vzostup konkurencie vrátane spoločností ByteDance, ktorá stojí za sociálnym fenoménom TikTok, a čínskym maloobchodníkom Pinduduom vlastniacim aj Temu.
Prudký rast Alibaby, na ktorý sa investori často pri pohľade na potenciál Číny spoliehali, sa vyparil. V roku 2023 dokonca tržby spoločnosti medziročne klesli o 6 %. Negatívnejšie je na tom ale samotná ziskovosť. V predchádzajúcom roku dosiahol čistý zisk 10,6 miliardy USD, čo je necelá polovica oproti 22,9 miliardám USD v roku 2021. Ziskové marže tak vykázali silný zostupný trend. Hrubá zisková marža sa znížila medzi rokmi 2014 a 2023 viac ako o polovicu, z 74,6 % na 36,7 %. Prevádzková zisková marža za 10 rokov klesla z 47,6 % na 11,9 %.
Alibaba sa v reakcii na aktuálne výzvy v marci minulého roka rozhodla rozdeliť svoje podnikanie do 6 samostatných podnikov, ktoré mali následne vstúpiť na burzu prostredníctvom IPO. Odvtedy predstavitelia firmy podali prihlášku na IPO v Hong Kongu jedine v rámci svojej logistickej skupiny Cainiao.
Akcie Alibaby sa od svojej najvyššej cenovej úrovne 310 USD z októbra 2010 prepadli až o tri štvrtiny na súčasných 75 USD. Napriek relevantným problémom sa ale javia akcie firmy v súčasnosti mimoriadne lacné. Obchodujú sa za 13,9 násobok zisku na akciu (P/E), 8,2 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E); 7,3 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 6,9 násobok EV/EBITDA.
Tieto hodnoty sa nachádzajú hlboko pod 10-ročným priemerom a firma sa z hľadiska príjmov už vrátila k rastu. V poslednom kvartáli 2023 dosiahli tržby medziročný rast 5 % a za celý rok sa prognózuje rast na podobnej úrovni, pričom v ďalších rokoch by mal mierne zrýchliť. Rast ťahá predovšetkým medzinárodný obchod, logistické služby a cloudová divízia. Alibaba ale verí, že podmienky sa zlepšia aj na domácom trhu.
Spoluzakladateľ podniku Joe Tsai sa vyjadril, že úroveň penetrácie elektronického obchodu v Číne v priebehu nasledujúcich 5 rokov vzrastie na viac ako 40 %. V súčasnosti je to okolo 30 %. Statista zároveň predpokladá, že čínsky trh s elektronickým obchodom porastie v nasledujúcich piatich rokoch zloženým ročným tempom takmer 10 %.
Otázne je, ako sa dokáže firma vysporiadať so ziskovými maržami, silnejúcou konkurenciou a výzvam v podobe príchodu nových technológií, akou je napríklad umelá inteligencia. V tejto sfére sa Alibaba zatiaľ nejaví ako líder, hoci spoločnosť investovala do niekoľkých startupov, vrátane MiniMax a 1 miliardy USD do firmy Moonshot.
Tencent
Medzi 3 čínske akcie, ktoré by nemali chýbať na tvojom watchliste sme zaradili aj akcie Tencent, najcnnejšej čínskej spoločnosti. Tá je známa tým, že založila donedávna najväčšiu čínsku sociálnu sieť WeChat a prevádzkuje najväčšiu platobnú platformu WeChat Pay. Jej podnikanie ale siaha ďaleko za WeChat. Spoločnosť sa dnes zameriava tiež na cloud, firemné a fintechové služby, vývoj mobilných hier, streamovanie hudby a ďalšie technologické služby vrátane umelej inteligencie. Tencent člení svoj biznis do 4 častí:
- Value added services – V rámci divízie s vysokou pridanou hodnotou Tencent sústredí svoje podnikanie v oblasti sociálnych sietí a vývoja hier. Ide o hlavnú časť podnikania, ktorá tvorila v treťom štvrťroku 2023 takmer polovicu celkových príjmov spoločnosti (49 %).
- Online advertising – Segment firmy zameraný na poskytovanie online reklamy tvorí aktuálne 16,6 % z všetkých tržieb. V súčasnosti ide o hlavný zdroj rastu spoločnosti.
- FinTech and Business Services – Fintechové a firemné služby predstavujú ďalší dôležitý segment podniku, keď sa na celkových príjmoch podielajú tretinou.
- Others – Segment Others zahŕňa rôzne nové iniciatívy s potenciálom a na celkových príjmoch majú dosiaľ zanedbateľný podiel.
Tencent zažil v poslednej dekáde silný vzostup tržieb i zisku. Situácia sa ale zmenila v rokoch 2021 a 2022 s príchodom ekonomických problémov v Číne a poklesu herného trhu. Počas pandémie Covid-19 v roku 2020 sa mnoho ľudí ocitlo v dôsledku obmedzení uväznených doma a svoje voľné chvíle si krátili hraním hier, z čoho Tencent benefitoval. Následne s uvoľnením opatrení sa život vrátil do normálu a herný trh to pocítil na klesajúcich príjmoch, čo bol aj prípad spoločnosti Tencent. Tá patrí medzi najväčšie herné firmy na svete, pričom generuje z herného odvetvia až 30 % príjmov.
Tržby firmy v roku 2022 klesli medziročne o 5 % a zisk o pätinu. Slabšie výsledky ovplyvnil aj fakt, že nové hry, ktoré spoločnosť uviedla, nefungovali tak dobre, ako dúfala. Tencent si napriek poklesu na rozdiel od Alibaby a ďalších hráčov na trhu e-commerce udržal silnú ziskovosť. V roku 2022 dosiahla prevádzková zisková marža úroveň 32 %, čo je nad 10-ročným priemerom 27 %. Na dobrej úrovni sa drží aj rentabilita spoločnosti.
Napriek tomu sa akcie Tencent od historického maxima 719 USD vo februári 2021 prepadli o 60 % na dnešných 291 USD.
Za týmto strmým prepadom akcií nestojí iba prepad herného trhu, pokles zisku a neistá situácia v Číne. Investorov znepokojil v roku 2021 výrok čínskeho regulačného úradu, ktorý označil online hranie za „duchovné ópium“, ktoré poškodzuje mysle neplnoletých osôb a následne pozastavil udeľovanie licencií na nové hry. Toto zmrazenie nových hier bolo neskôr v roku 2022 zrušené pre Tencent i konkurenčný NetEase. Regulátor onedlho oznámil, že maloletým bude zakázané hrať videohry vo všedné dni, pričom väčšinu víkendov ich obmedzí len na 3 hodiny. Išlo zároveň o predzvesť možných budúcich problémov zo strany regulátorov.
Ďalšia rana prišla v závere minulého roka, keď čínska vládnuca komunistická strana navrhla nové pravidlá pre odvetvie online hier. Tencent v reakcii stratil približne 43,5 miliardy USD na trhovej hodnote. Pravidlá sú zamerané na obmedzenie nadmerného hrania a míňania. Návrh vydaný najvyšším čínskym herným regulátorom vyžaduje, aby sa majitelia online hier zdržali poskytovania alebo schvaľovania transakcií s vysokou hodnotou alebo drahých transakcií vo virtuálnych subjektoch, či už prostredníctvom aukcie alebo špekulatívnej činnosti. Zakázané budú aj odmeny za denné prihlásenie, zatiaľ čo limity dobíjania musia byť zavedené s vyskakovacími upozorneniami, ktoré sa budú zobrazovať používateľom, ktorí prejavujú „iracionálne správanie pri spotrebe“, uviedla Národná správa pre tlač a publikácie.
Pre Tencent napriek vyššie zmieneným rizikám platí to isté ako pre takmer všetky čínske akcie – javia sa byť mimoriadne lacné. Akcie Tencent sa obchodujú za 12,5 násobok zisku na akciu (P/E), 13,4 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E); 11,9 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 9,9 násobok EV/EBITDA. To sa pri diverzifikovanom podnikaní firmy a naďalej silnej ziskovosti môže javiť ako dobrá príležitosť.
Investori budú pozorne sledovať, ako sa vyvíja situácia najmä v hernom odvetví, ale tiež v oblasti umelej inteligencie. Tencent rovnako ako Alibaba nie je v rámci Číny považovaný za jedného z lídrov ako Baidu, ale ako podľa vlastných slov nie je veľmi pozadu. Hunyuan je schopný konverzovať v čínštine aj angličtine a podľa predstaviteľov firmy je lepší ako ChatGPT od OpenAI v oblastiach, ako je písanie dlhého textu s tisíckami slov a riešenie určitých matematických problémov. V súčasnosti sa firma snaží integrovať svoj AI model Hunyuan, ktorý predstavila v septembri 2023, do rôznych oblastí s cieľom zvýšiť efektivitu. Tencent zároveň investoval do niekoľkých AI startupov, ako Zhipu, Enflame alebo Baichuan.
JD.com
Medzi 3 čínske akcie, ktoré by nemali chýbat na tvojom watchliste sme zaradili i akcie JD.com. Spoločnosť JD.com, celým názvom Jingdong, bola založená v roku 1998, a pôvodne začínala ako maloobchod s elektronikou. Odvtedy sa rozrástla do jednej z najväčších online predajných platforiem na svete s rozsiahlym sortimentom produktov, ale jej podnikanie siaha aj mimo e-commerce. V súčasnosti člení firma svoje podnikanie do troch segmentov:
- JD Retail – Tento segment predstavuje jadro podnikania JD.com a zahŕňa online predaj tovaru a služieb spotrebiteľom v Číne. Ide o najdôležitejšiu časť podniku, ktorá generuje až 87 % celkových príjmov.
- JD Logistics – Segment zahŕňa logistické a dodávateľské služby, ktoré JD.com poskytuje nielen pre svoje vlastné potreby, ale aj pre tretie strany. Logistické služby tvoria 15 % tržieb spoločnosti.
- New Businesses – Rôzne nové a inovatívne podnikateľské iniciatívy, ako sú technologické služby, zdravotníctvo, zahraničný obchod, technológie a iné. Tento segment je zameraný na rozširovanie portfólia spoločnosti a hľadanie nových príležitostí pre rast.
Jedna z najväčších e-commerce spoločností JD.com na svete a konkurent Alibaby ešte nedávno patril medzi najhodnotnejšie spoločnosti v Číne. Hoci ju s Alibabou spája mnoho, príbeh vyzerá ináč. JD si užívala raketový rast, avšak na úkor ziskovosti. Do zisku sa dostal až v roku 2019 a silný zisk zaznamenala najmä v roku 2020. Následne ale prišli ekonomické problémy v Číne, regulačné tlaky, intenzívnejšia konkurencia a enormný rast príjmov sa vyparil, rovnako tak sa pod tlak dostala aj ziskovosť.
Spoločnosť zareagovala na výzvy viacerými iniciatívami. V úvode minulého roka oznámila, že ukončí svoje podnikanie v Thajsku a Indonézii, čo v očiach investoroch znížilo jej globálne ambície. V reakcii na vzostup konkurencie a cenovej vojny sa JD rozhodla schváliť program dotácií vo výške 1,5 miliardy USD, čo vytvorí ďalší tlak na už tak nízke ziskové marže. S postupne zhoršujúcou sa náladou akcionárov firma v máji zvolila nového generálneho riaditeľa Sandy Ran Xu, hoci to len málo zmenilo trajektóriu podnikania.
Ku koncu roka zakladateľ JD.com Richard Liu uznal problémy, ktorým spoločnosť čelí. Uznal, že podnik je príliš veľký a neefektívny, pričom oznámil, že je potrebné urýchlene podniknúť kroky na odvrátenie konkurencie, a vyzval svojich zamestnancov, aby boli agresívnejší. Spoločnosť začala viac pracovať na raste svojej platforme pre predajcov tretích strán, čo malo viesť k vyšším maržám, ale progres je zatiaľ pomalší, ako by si vedenie firmy predstavovalo.
Akcie JD.com zakončili minulý rok v mínuse 49 % a od svojho historického maxima odpísali až tri štvrtiny.
Nedávno JD.com zverejnila svoje štvrťročné výsledky za posledný kvartál. Spoločnosť prevýšila očakávania analytikov z hľadiska príjmov, keď medziročne vzrástli o necelé 4 % na 43,1 miliardy USD. Čistý zisk bol na úrovni 477 miliónov USD, čo naopak výrazne zaostalo za očakávaniami. Tieto čísla veľmi investorov nenadchli, ale slová manažmentu vykazovali známky optimizmu.
„Národné hospodárstvo je na dobrej ceste k oživeniu,“ povedal analytikom Xu, ktorý sa postavil do čela firmy v polovici roku 2023. „S očakávanými účinkami mikrostimulačných plánov a politík na podporu spotreby veríme, že dynamika oživenia spotreby a expanzie sa bude ďalej konsolidovať.“
JD v snahe získať si dôveru investorov späť nečakane v predchádzajúcom roku zaviedla aj dividendu, čím naznačila schopnosť generovať stabilný príjem pre akcionárov. Ročná dividenda je v súčasnosti na úrovni 0,76 USD, čo predstavuje pri dnšnej cene akcií dividendový výnos 2,78 %. Spoločnosť tiež oznámila schválenie nového programu spätného odkúpenia akcií, v rámci ktorého plánuje odkúpiť svoje akcie v hodnote 3 milárd USD v priebehu nasledujúcich 3 rokov.
JD.com je v súčasnosti 2. najväčším online obchodníkom na svete z hľadiska tržieb hneď po Amazone. Z hľadiska hrubej hodnoty objednávok (GMV) má v Číne dominantný 26 % podiel na trhu elektronického obchodu, čo je ale do určitej miery spôsobené tým, že sa prioritne stále zameriava na drahšie produkty, akou je napríklad elektronika.
Z JD.com sa v posledných rokoch stal skutočne kolos, avšak ako už problém definoval sám manažment, je neefektívny. S čistou ziskovou maržou 2,2 % a prevádzkovou maržou 3,8 % má pred sebou dlhú cestu, aby sa vyrovnal maržiam Alibaby 14,5 % a 14,9 %.
Podobne Pinduduo a Alibaba, aj JD.com napriek neúspechu v Thajsku a Indonézii, bude hľadať pravdepodobne rastové príležitosti mimo svojej domácej krajiny. Aj preto aktuálne vedenie podniku zvažuje kúpu britského maloobchodného predajcu elektroniky Curry´s, čo by mu mohlo poskytnúť oporu v Európe. Curry´s je vo svojom odvetví dvojka na trhu za Amazonom, pričom ročne generuje tržby na úrovni 10 miliárd USD.
Spoločnosť JD.com predstavuje pre investorov kombináciu stability príjmu v podobe dividendového výnosu s potenciálom rastu. To z nej robí atraktívnu možnosť pre tých, ktorí hľadajú kombináciu príjmu a zhodnotenia kapitálu.
Čínske akcie – porovnanie kľúčových ukazovateľov
Pozri tiež:
3 európske akcie, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti (časť 2)
3 najlepšie kyberbezpečnostné akcie
3 dynamické akcie, ktoré majú skvelé momentum
Herný priemysel a 3 najlepšie herné akcie z odvetvia
3 akcie športových klubov, ktoré si môžeš kúpiť
Rozvojové akcie s potenciálom, ktoré by nemali chýbať na tvojom watchliste
11 zbrojárskych akcií, ktoré budú benefitovať z rastúcich výdavkov na obranu
Toto sú vesmírne akcie, ktorými sa môžeš podieľať na raste celého odvetvia
3 európske akcie, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti
3 dividendové akcie, ktoré by nemali chýbať v tvojom watchliste
3 najlepšie ázijské akcie mimo Číny, ktoré sa oplatí sledovať
3 najlepšie juhoamerické akcie na burze s obrovským potenciálom
3 francúzske akcie, ktorými môžeš zarábať na vzostupe luxusu
3 akcie, ktorými sa brániť voči prípadnej korekcii
3 akcie, ktoré spájajú vysoké dividendy a rast
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové
[…] Čínske spoločnosti na burze […]
[…] kúpu akcií firmy Alibaba, odporúčame prečítať si aj zopár postrehov z nášho predošlého článku ohľadom 3 čínskych firiem, ktoré by nemali chýbať na tvojom […]