Pinduoduo novým kráľom v Číne

V Číne je nový šampión v online nakupovaní. Spoločnosť, ktorá stojí za aplikáciou Temu na predaj so zľavou, je teraz najhodnotnejšou spoločnosťou elektronického obchodu v krajine. Viete o kom je reč? PDD Holding alebo Pinduoduo je druhou najväčšou e-commerce spoločnosť na svete, podľa trhovej kapitalizácie, a prvou v Číne, keď tento rok predbehla svojho najväčšieho domáceho konkurenta, Alibabu.

Po 74 % náraste v tomto roku dosiahla trhová hodnota PDD 194 miliárd USD, čím predbehla Alibaby, ktorá má trhovú kapitalizáciu 185 miliárd USD. Hoci príjmy PDD v minulom štvrťroku boli stále menej ako tretina príjmov Alibaby, rastú oveľa rýchlejšie. Tržby za tri mesiace, ktoré sa skončili v septembri, vzrástli o 94 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, pričom tržby Alibaby vzrástli iba o 9 %.

Tento extrémny rast znamená, že trh je ochotný priradiť oveľa vyšší násobok akciám PDD. Aplikácia Pinduoduo od PDD doma zažiarila, keď porazila etablovaných súperov ako Alibaba a JD.com. V čase, keď sú čínski spotrebitelia citlivejší na cenu, povesť Pinduoduo ako platformy predávajúcej tovar za dostupné ceny, po rokoch ponúkania zliav a rabatov, dáva firme výhodu.

NfEBw

Spoločnosť si tiež vybudovala sieť nízkonákladových výrobcov, ktorí sa zameriavajú na lacných zákazníkov, najmä v oblasti oblečenia, čo jej umožňuje udržiavať nízke ceny na svojej platforme. To je kľúčový rozdiel oproti online aplikácií Taobao od spoločnosti Alibaba. Tá sa menej zameriavala na priame budovanie samotných dodávateľov.

Hybridný model PDD mu dáva priamejší vplyv na tvorbu cien, kľúčovú výhodu v Číne. Morgan Stanley odhaduje, že domáca hrubá hodnota tovaru PDD, hodnota tovaru predaného na jej platforme, vzrástla v minulom štvrťroku medziročne o 25 %, čím ďaleko prekonala 5 % rast celkového online maloobchodného predaja tovaru v Číne.

Hlavným rysom ich platformy je tzv. „group buying“ model (skupinový nákup). Tento model umožňuje používateľom vytvoriť skupiny a nakupovať produkty za zvýhodnené ceny, ak sa k nim pridá dostatočný počet ďalších používateľov. Táto sociálne orientovaná stratégia prilákala veľký počet používateľov v Číne a pomohla spoločnosti rýchlo rásť.

Temu ničí trh

Temu, medzinárodný obchod PDD, letí hore. Podľa údajov od spoločnosti Sensor Tower má teraz 52 miliónov aktívnych používateľov mesačne v USA len rok po svojom spustení. Spoločnosť neposkytla veľa informácií o tom, ako sa jej darí, ale Goldman Sachs odhaduje tržby Temu za posledný štvrťrok na 6,5 miliardy USD, čo je viac ako dvojnásobok sumy v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom. Banka predpokladá, že spoločnosť Temu predstavovala v minulom štvrťroku približne 28 % príjmov PDD.

TEMU od čínskeho giganta Pinduoduo otriasa e-commerce trhom od základov

Temu však pravdepodobne stále stráca peniaze. Prevádzková marža PDD sa napríklad v minulom štvrťroku zúžila na 24 % z 29 % v predchádzajúcom roku. Napriek tomu sa zdá, že si to firma môže dovoliť. Zlepšenie marží v jej domácom obchode jej pomohlo v minulom štvrťroku dosiahnuť prudký 60-percentný rast prevádzkového zisku. Investori dúfajú, že príručka PDD zvládnutá v Číne bude nakoniec fungovať aj v zahraničí. Spoločnosť PDD po založení spoločnosti v roku 2015 roky strácala peniaze, pretože vynakladala nemalé peniaze na dotácie a zľavy. Po dosiahnutí väčšieho podielu na trhu sa však v roku 2021 stala ziskovou.

V zahraničí ešte čaká niekoľko veľkých výziev. Spotrebné návyky v iných krajinách sa môžu líšiť od tých v Číne. Náklady ako dodanie a marketing sú tiež vyššie v rozvinutých ekonomikách. A už naráža na ďalšieho šampióna s nízkymi nákladmi, ktorý ovládol čínske dodávateľské reťazce, aby sa presadil v elektronickom obchode v USA, na firmu “rýchlej módy“ Shein. Ak sa druh brutálnych, drahých cenových vojen, ktoré už dlho charakterizujú čínsky elektronický obchod, presunie aj do USA, tlak na maržu by mohol zostať intenzívny.

Zdá sa, že rast Temu v USA v poslednom čase stagnoval, podľa Sensor Tower mesační aktívni používatelia v USA v tomto štvrťroku klesli o 6 % v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom. Globálny rast Temu však zostáva silný a rozšíril sa do viacerých krajín v regiónoch, ako je Blízky východ. Čínske technologické akcie za posledných pár rokov utrpeli. Výnimočný rast spoločnosti PDD a rafinovaná stratégia dodávateľov ju však odlišujú. Ak sa čínsko-americké napätie alebo nepokoje s inými čínskymi firmami, ktoré sledujú americký trh, nejakým spôsobom nezastaví, môže byť táto cenová vojna veľmi zaujímavá.

Akcie Pinduoduo


Akcie Pinduoduo v priebehu tohto roka vzrástli o +73,2 % a v súčasnosti sa obchodujú na 146,1 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 32,9 násobok zisku na akciu (P/E); 18,1 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 21,9 násobok EV/EBITDA

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokZisk Adobe medziročné vzrástol o štvrtinu, výhľadom firma sklamala, akcie sa prepadli o 5%
Ďalší článokAký bol rok 2023 na finančných trhoch a čo môžu investori očakávať v ďalšom roku?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno