Analýza akcie Disney – Mediálny gigant so 100-ročnou históriou (2024)

Akcie Disney v posledných rokoch výrazne zaostali za širším trhom, keďže spoločnosť čelí problémom na viacerých frontoch. Ako vyzerá podnikanie, súčasná situácia, príležitosti, ako aj ocenenie akcií mediálneho a zábavného giganta sme sa pozreli v našej analýze.

3
4166
Analýza akcie Disney

Spoločnosť Walt Disney

Je faktom, že ani nie je potrebné sa pohybovať vo svete investícií na to, aby ste vedeli kto bol Walt Disney. Veď, kto by nepoznal Mickeymousea alebo Disneyland. Málokto ale tuší, že Walt Disney ako spoločnosť toho ponúka omnoho viac a naplno možno oceniť akcie Disney iba ak si uvedomíte, čo všetko patrí pod ikonickú firmu s viac ako 100-ročnou históriou.

Počiatky mediálneho gigantu siahajú do roku 1923, keď Walt Disney a jeho brat Roy založili animované štúdio Brothers Cartoo Studio v Holywoode. Štúdio a jeho obľúbené výtvory ako „Mickeymouse“ alebo „Alica v ríši divov“ si získavali veľkú priazeň a postupne sa firma rozrastala. Po desiatkach prelomových a uznávaných filmov sa vyvinula na holding pre všetky druhy médií a od roku 1955 prevádzkuje aj zábavné parky po celom svete známe ako Disneylandy. Ani pri nich to ale neskončilo. Podnik úspešne reaguje aj na moderné trendy akými sú napr. streamovacie služby. To, čo začalo hŕstkou animátorov vyrábajúcich krátke detské kreslené filmy, je dnes jednou z najznámejších spoločností na svete.

Dnes je Walt Disney s trhovou kapitalizáciou viac ako 200 miliárd USD 53. najhodnotnejšou verejne obchodovanou firmou sveta. Ročne generuje v tržbách desiatky miliárd USD a s jej tvorbou sa stretávame takmer na každom rohu. Napriek tomu sa spoločnosť Walt Disney nedávno ocitla na rázcestí. Naša analýza akcie Disney sa má zamerať na podnikanie firmy, jej konkurenčné výhody, silné a slabé stránky, aktuálni situáciu, potenciál, ale aj ocenenie.

Biznis model

Walt Disney v dôsledku viacerých problémov, ktorým čelila zmenila to, akým štýlom delí svoje podnikanie z dvoch segmentov do troch. Tými sú:

  • Entertainment (zábava)
  • Sports (športy)
  • Experiences (zážitky)

Celkové príjmy Walt Disney sa v roku 2023 zvýšili o 6 % na 89 miliárd USD. Hlavným zdrojom príjmov s 45 % podielom je segment zábavy, ktorý vygeneroval 40,6 miliardy, hoci sa jeho príjmy medziročne zvýšili iba o necelé 3 %. Segment zážitkov zaznamenal v porovnaní s minulým rokom rast tržieb o 16 % na 32,5 miliardy USD a tvoril 36 % celkových príjmov. Posledným je segment športov, ktorého tržby klesli o 1 % na 17,1 miliard USD. V rámci vykzovania tržieb spoločnosť reportuje aj tzv. eliminácie, čo sú príjmy, ktoré vykazujú z časti viaceré segmenty navzájom, a je potrbené ich teda odpočítať.

Navrh bez nazvu 72
Analýza akcie Disney – segmentácia príjmov a prevádzkového zisku

Hoci segment zábavy je hľavným zdrojom príjmov Walt Disney, jeho ziskovosť je najslabšia. Prevádzkový zisk mu medziročne klesol o tretinu na 1,4 miliardy USD. Pokles zisku zaznamenal aj segment športov a to o 9 % na 2,5 miliardy USD. Najlepšie je na tom segment zážitkov, ktorého zisk vzrástol oproti roku 2022 o 23 % na 9 miliárd USD.

Čo všetko spadá pod tieto segmenty a ako generujú príjmy?

Entertainment

Segment Entertainment alebo zábavy zastrešuje všetky aktivity spoločnosti Walt Disney, ktoré súvisia s jej filmovým a mediálnym podnikaním. Tvoria ďalšie 3 podsegmenty a tými sú:

  1. Linear Networks (lineárne vysielanie v TV)
  2. Direct-to-Consumer (DTC – streamovanie)
  3. Content Sales/Lincesing and other (predaj obsahu, licencií a iné)

V rámci lineárneho vysielania Disney vlastní viacero televíznych staníc vrátane Disney Channel, ABC, ESPN, National Geographic a ďalších. Pre lepšiu predstavu abc, Fox, Fox News a ESPN sú tretia, štvrtá, piata a šiesta najsledovanejšia TV stanica v USA. Práve lineárne vysielanie v televízií bol dlhý čas jedným z pilierov ziskovosti firmy a stále sa ňou môže chváliť. Ku koncu minulého roka dosiahla prevádzková zisková marža úroveň 30 %, čo je v porovnaní s výsledkom za celú spoločnosť dvojnásobok. Výzvou podniku však je, že lineárne vysielanie je na ústupe a preferenčne ho strieda online streamovanie.

Pozitívom je, že manažment podniku nezaspal na vavrínoch a začal pred rokmi budovať vlastné streamovacie služby. Konkrétne ide o Hulu, ESPN+, Star a vlajkovú loď Disney+. Tie spadajú do podsegmentu Direc-to-Consumer (DTC). Z hľadiska veľkosti príjmov streamovacie služby od Disney už výrazne prekonávajú lineárne vysielanie, keď v roku 2023 dosiahli spolu takmer 20 miliárd USD. Práve streamovanie by malo byť v budúcnosti kľúčovým motorom rastu podniku, avšak problémom je, že dosiaľ generujú firme vysoké straty. V roku 2022 až 4 miliardy a v roku 2023 až 2,6 miliardy USD.

disney
Analýza akcie Disney – rast počtu používateľov Disney+ sa v dôsledku zvýšenia cien a nižších investícií do obsahu zastavil

V dôsledku vysokých strát, ktorý generovalo streamovanie, sa vedenie firmy v minulom roku rozhodlo pre viaceré úsporné opatrenia vrátane prepúšťania. Zároveň pristúpilo k zvýšeniu cien, čo ale viedlo k tomu, že raketový rast Disney+ sa zastavil a viacero predplatiteľov sa rozhodlo prestať platiť streamovacie platformy Disney a to v porovnaní s konkurenciou výraznejšie.

Od roku roku 2021 sa cena za štandardný plán bez reklamy v Disney+ zvýšil v USA takmer dvojnásobne z 7,99 USD za používateľa na 13,99 USD. Cena za Hulu vzrástla viac ako o tretinu z 12,99 na 17,99 USD. Ako to ale z grafu vyplýva, nejde iba o problém Disney, ale celkový trend v odvetví, ktorý sa práve nízkymi cenami na úkor strát snažil prilákať používateľov a vyhrať konkurenčný boj.

image 13
Analýza akcie Disney – streamovacie služby zvyšujú svoje ceny z dôvodu vysokých strát

Posledným podsegmentom je predaj obsahu, licencií a iného. Spoločnosť vlastní okrem televíznych staníc aj viacero svetoznámych filmových štúdií, ako Walt Disney, Pixar, Marvel Studios, LucasFilm, 20th Century Studios, Searchlight Pictures alebo Blue Sky Studios.

Disney získalo Marvel Studios v roku 2009 za 4 miliardy USD a za rovnakú cenu v kombinácii s takmer 2 miliardami USD v akciách v roku 2012 aj štúdio Lucasfilm. Dne patria obe medzi najcennejšie filmové štúdia na svete, keď svet superhrdinov a scifi svet hviezdnych vojen láka po celom svete stovky miliónov ľudí.

image 16
Analýza akcie Disney – vzostup filmových štúdií Lucasfilm a Marvel

Experiences

Segment zážitkov v spoločnosti Walt Disney tvorí podsegment zábavných parkov a zážitkov a podsegment spotrebiteľských (fanúšikovských) produktov. Zábavné parky firmy známe ako Disneyland a Disneyworld pozná väčšina z nás. V súčasnosti podnik prevádzkuje 6 zábavných parkov v Paríži, Kalifornii, Tokiu, Hongkongu, Šanghaji a na Floride, ktoré postupne aj rozširuje o nové tematické kampusy.

Tým, ale fantasy zážitky s Disney nekončia. Od roku 1998 spoločnosť prevádzkuje svoju vlastnú sieť dovolenkových plavieb. Aktuálne vlastní 5 lodí: Disney Magic, Wonder, Dream, Fantasy a Wish. Každá z nich má rozlišný dizajn, ako aj charakteristické reštaurácie, aktivity a atrakcie. Disney ponúka taktiež dovolenkový klub, ktorý sprístupňuje netypickú dovolenku.

Zábavné parky a zážitky v minulom roku vygenerovali v tržbách viac ako 25 miliárd USD a ide o jeden z hlavných pilierov celého podnikania firmy, ktorý sa navyše vyznačuje vysokou ziskovosťou, ale aj kapitálovou náročnosťou.

Podsegment spotrebiteľských produktov predstavuje príjmy z predaj suvenírov vo viac ako 300 obchodoch po celom svete a prostredníctvom vlastného elektronického obchodu. Disney zároveň predáva práva na svoje produkty tretím stranám, vytvára hry pre rôzne konzoly či prevádzkuje najväčšie detské vydavateľstvo na svete.

disney lod
Zdroj obrázku: Walt Disney

Sports

Segment športov je z hľadiska podniku novým, keďže vznikol až v druhej polovici minulého roka po tom, čo ho začala spoločnosť vykazovať samostatne. Zastrešuje aktivity a angažovanie podniku v rámci športových činností. Konkrétne ide najmä o príjmy športového kanálu ESPN, streamovacej služby ESPN+ a indického kanálu Star.

Športy tvoria ďalšiu dôležitú súčasť diverzifikovaného podnikania Disney. V Spojených štátoch ide čo sa týka športových práv dokonca o lídra na trhu, ktorých hodnota sa nachádza až vo výške 7,2 miliardy USD. Firma vlastní práva na kľúčové športy v USA, teda na NFL (americký futbal), MBL (bejzbal), NBA (basketbal), NHL (ľadový hokej), ale tiež na univerzitné športy, ktoré sú tam veľmi populárne a sledované.

Screenshot 20240212 174329 LinkedIn
Analýza akcie Disney – rozdelenie a hodnota športových práv v USA

Práve tento segment bol terčom aktivistických tlakov zo strany Daniela Loeba a jeho fondu Third Point a Nelsona Peltza z fondu Trian. Prvý aktivistický investor získal podiel v mediálnom a zábavnom gigantovi v hodnote približne 1 miliardy USD v auguste 2022 a tlačil na vedenie firmy, aby vykonalo viacero zmien vrátane odčlenenia ESPN, s čím ale manažment nesúhlasil. Ďalší aktivistický investor Peltz kúpil akcie Disney v hodnote 3 miliárd USD, avšak jeho návrhy boli rozdielne. Peltz verí, že Walt Disney môže „dosiahnuť ziskovosť pri streamovaní spojením svojej služby ESPN+ s väčším hráčom, ktorý sa zaujíma o šport,“ ako je Netflix.

Ako je na tom Disney dnes?

Spoločnosť Disney si v poslednej dobe prechádza náročnou cestou. Jej tržby kontinuálne rastú, pričom za posledných 10 rokov sa takmer zdvojnásobili z 48,4 na 88,9 miliárd USD, avšak ziskovosť a schopnosť generovať voľný cash flow sa znížila. V roku 2018 vytvorila zisk na úrovni 12,6 miliardy USD a cash flow 9,8 miliardy, avšak v roku 2023 zisk predstavoval iba 2,4 miliardy a cash flow 4,9 miliardy USD. To predstavuje v prípade zisku pokles o 80 % a v prípade cash flowu o polovicu.

Výraznejšie problémy, ktoré mali dopad na ziskovosť Disney nastali v roku 2020 s príchodom pandémie Covidu-19, ktorý uzatvoril jeden z kľúčových zdrojov príjmov podniku, zábavné parky a zážitky. V dôsledku toho bol podnik nútený zastaviť vyplácanie dividendy, čo malo ďalší negatívny dopad.

V snahe zaistiť si nový zdroj príjmov a uspieť v konkurenčnom prostredí koncom roka 2019 firma spustila svoju hlavnu streamovaciu službu službu Disney+, s čím boli ale spojené vysoké výdavky na programovanie a tvorbu nového obsahu. Napriek úvodnému raketovému rastu a tomu, že z Disney+ sa stala dvojka na trhu po Netflixe sa straty zo streamovacích služieb kopili. Medzi rokmi 2020 a 2023 dosiahla prevádzková strata segmentu Direct-to-Consumer až 10 miliárd USD, čo vo výsledku stiahlo celkovú prevádzkovú ziskovú maržu z 25 % v roku 2018 na necelých 6 % v roku 2023.

Investorov ale znepokojovali aj ďalšie faktory, ako pokles záujmu o lineárne vysielanie v TV, čo je ďalšou barlou podnikania Disney, alebo „prejedenie“ sa zákazníkov z novej tvorby obsahu z dielne najmä Marvelu. Nové filmy o superhrdinoch zďaleka nedosiahli také príjmy ako ich predchodcovia.

Akcie Disney


V roku 2020 sa akcie Disney v dôsledku príchodu pandémie a uzatvorenia zábavných parkov prepadli takmer o polovicu na 90 USD. V priebehu nasledujúcich 12 mesiacov sa akcie spamätali a pripísali si viac ako 130 %, keď investorov poháňalo nadšenie z rýchleho rastu predplatiteľov Disney+. Následne ale prišiel ďalší pád, ktorý súvisí so všetkými vyššie spomenutými problémami.

Reorganizácia a nové výzvy

Manažment podniku sa v dôsledku poklesu zisku, zrušenia dividendy, slabého výkonu niektorých podsegmentov a najmä zaostávania akcií za širším trhom dostali pod tlak investorov. Ako sme už spomínali vyššie, vyústilo to aj do príchodu dvoch svetoznámych aktivistických fondov Third Point a Trian Fund Management, ktorí sa snažia vykonať vo firme zmeny, ktoré by viedli k zvýšeniu hodnoty spoločnosti.

Situácia vyústila na konci roka 2022 do príchodu staronového generálneho riaditeľa Boba Igera, ktorý nahradil v čele spoločnosti Boba Chapeka. Ten predstavil reorganizáciu podniku na súčasné tri segmenty a veľké programy šetrenia, ktorých cieľom je šetriť na nákladoch až 5,5 miliardy USD ročne. Tento zámer v priebehu času ešte zvýšila na 7,5 miliardy USD. Súčasťou šetrenia bolo prepustenie 7 000 zamestnancov, menšie výdavky na tvorbu nového obsahu a zameranie sa na efektivitu.

V dôsledku zmien ale prišli aj problémy s rastom platformy Disney+, ktorá zaznamenala odliv zákazníkov. Na druhej strane sa ale vďaka úsporam straty streamovacieho podsegmentu znížili v 1. štvrťroku 2024 medziročne o 86 % z 984 miliónov na 138 miliónov USD. Vedenie firmy pritom sľubuje ziskovosť tejto časti podnikania už na konci súčasneho roka. Disney zároveň oznámil plán na integráciu služieb Hulu a Disney+ do jednej aplikácie, čo by malo vytvoriť ďalší priestor na úspory.

Veľké investície ohlásil Walt Disney v septembri 2023 do svojich zábavných parkov a zážitkových plavieb. Oproti pôvodným plánom sa majú v priebehu dekády zdvojnásobiť na 60 miliárd USD.

V aktuálnom kvartáli taktiež manažment pristúpil k obnoveniu dividendy. Tá bola na úrovni 0,30 USD, avšak od budúceho štvrťroku bude už o 50 % vyššia a to 0,45 USD na akciu. Na túto správu reagovali akcie Disney kladne a v nasledujúcom dni stúpli o 12 %. Predstavenstvo tiež schválilo nový program spätného odkúpenia akcií, v rámci ktorého odkúpi vlastné akcie za 3 miliardy USD.

Ďalšou veľkou novinkou, ktorú Disney oznámilo pri reportovaní kvartálnych výsledkov minulý týždeň, je investícia vo výške 1,5 miliardy USD do vývojara hier Epic Games. Stá stojí napríklad za hitom Fortnite. Iger označil investíciu za „najväčší vstup Disney do sveta videohier. Náš nový vzťah s Epic Games vytvorí transformačný svet hier a zábavy, ktorý integruje prvotriedne príbehy od Disney do kultúrneho fenoménu Epic Games, a umožní spotrebiteľom hrať, sledovať, vytvárať a nakupovať digitálny aj fyzický obsah,“ povedal Iger.

Iger zároveň potvrdil, že spoločnosť nemá v úmysle sa zbaviť svojho športového podnikania a že živé športové prenosy budú hrať veľkú úlohu v jej budúcnosti. Predostrel zároveň plán, v rámci ktorého by mala byť na jeseň 2025 spustená platforma ESPN ako OTT (úplne nadštardadná streamovacia služba). V rámci nej sa Disney spojí s konkurentmi Warner Bros. Discovery a Fox.

Cieľom firmy je urýchliť presun divákov z lineárneho vysielania športu do online streamovania, čo je ale dvojsečná zbraň, pretože streamovanie je pre Disney stále stratové, zatiaľ čo lineárne vysielanie mu dlhodobo generuje silné zisky. Manažment neuviedol koľko bude služba stáť, ale podľa analytikov by mohla byť cena vyššia ako 30 USD mesačne, čo je však podľa prieskumov priveľa. Až 30 % opýtaných v prieskume KeyBanc uviedlo, že by nezaplatili za čisto športovú streamovaciu službu. Medzitým viac ako polovica (51 %) uviedla, že nie sú ochotní platiť viac ako 10 USD mesačne a iba 20 % by platilo viac ako 20 USD mesačne.

Spoločnosť Disney v prvom štvrťroku 2024 uviedla, že je na správnej ceste. Ciele v oblasti úspor by sa mali firme podariť naplniť a tiež oznámila, že v 2. štvrťroku očakáva zvýšenie počtu používateľov o Disney+ o 6 miliónov, vďaka partnerstvu s káblovou TV. Rásť by mal aj ukazovateľ ARPU, teda priemerné príjmy na jedného používateľa, čo by malo viesť k vyšším tržbám zo streamovania. Vedenie firmy tiež potvrdilo, že sa chystá zakročiť podobne ako nedávno Netflix voči zdieľaniu účtov v rámci Disney+ i Hulu. Všetky tieto faktory majú prispieť k tomu, aby sa segment streamovania v poslednom kvartáli ocitol v plusových číslach. Manažment nakoniec očakáva, že Disney dosiahne v roku 2024 voľný cash flow na úrovni 8 miliárd USD.

Ocenenie akcie Disney

Akcie Disney sa pri súčasnej cene 109 USD obchoduje za 67 násobok zisku na akciu (P/E), čo je napríklad viac ako v prípade Netflixu. Ak ale zoberieme do úvahy očakávaný zisk za rok 2024, tak sa obchodujú akcie Disney za 20,3 násobok očakávaného tohtoročného zisku na akciu (Forward P/E), čo je menej ako Netflix (26,5) a zhruba na úrovni indexu S&P 500.


Pri použití ďalších ukazovateľov sa akcie Disney taktiež nejavia draho, ale ani výrazno lacno. Obchodujú sa za 25,2 násobok voľného cash flowu (P/FCF) a 15,8 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos pri súčasnej výške dividendy predstavuje 0,82 %.

Zhrnutie

Disney má pred sebou mnoho výziev a musí investorov presvedčiť, že kráča skutočne správnou cestou, ktorá vedie k vyšším ziskovým maržám, ktoré sa v posledných rokoch stenčili. Utrpela tým aj reantabilita, ukazovateľ návratnosť vlastného imania sa znížila na 3 %, aktív na 1,5 % a investovaného kapitálu na 3,9 %, s čím nemôžu byť akcionári spokojní. Cieľom vedenia by malo byť tiež zlepšiť finančnú situáciu podniku. Súčasné zadlženie Disney dosahuje takmer 50 miliárd USD, čo pri 7 miliardách USD v hotovosti a slabšou ziskovosťou nepredstavuje komfortnú situáciu. Máloktorá firma má tak silnú východiskovú pozíciu a tak silne diverzifikované príjmy ako práve Walt Disney. Napriek tomu ju nečaká ľahká úloha, aby dokázala na svojich bojových frontoch uspieť.

Ďalšie naše analýzy:

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokInflácia v USA v januári dosiahla 3,1 %, analytici odhadovali 2,9 %, akcie mieria nadol
Ďalší článokAirbnb vykázal stratu kvôli daňovému sporu s Talianskom a ohlasuje expanziu
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

3 KOMENTÁRE

  1. Suhlasim s autorom, momentalne vysoka cena na vstup, ale pod 120 usd zaujimava kupa s potencialom do 3-5 rokov generovat aspon 100 % zisk.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno