Ukazovateľ P/E a jeho využitie v investovaní

V článku sa venujeme tomu čo vyjadruje ukazovateľ P/E, ako funguje v praxi a ako ho využívať v investičnom rozhodovaní

0
366

Analýza akcie

Základom každej investície a investičného rozhodnutia by mala byť dôkladná analýza, avšak ako sa dnes stáva investovanie čoraz populárnejšie, mnoho najmä mladších ľudí špekuluje na rast firiem, ktoré majú veľký potenciál. Problémom však je, že často ani nevedia ako v skutočnosti na tom daná firma je z hľadiska čísel. Pri výbere správnej akcie je treba zohľadniť hneď niekoľko faktorov, pričom ten najdôležitejší je to za akú cenu akcie nakúpite. Ukazovateľ P/E

Investor by sa mal pred investovaním pokúšať zohľadniť tieto základné faktory:

  • Čo firma robí, ako zarába a aký ma potenciál
  • Potenciál trhu, na ktorom spoločnosť pôsobí
  • Hodnotové ukazovatele 
  • Finančná sila a zdravie
  • Vývoj a rentabilita
  • Manažment 
  • Dividendový výnos a spätné odkupy akcií

Finančným ukazovateľom sme sa venovali v našom článku: Analýza finančného zdravia a sily spoločnosti. Ako na to?. V tomto článku sa pozrieme na jeden zo základných ukazovateľov, ktorý by mal každý investor poznať a tým je ukazovateľ P/E.

Čo vyjadruje ukazovateľ P/E

P/E dáva do pomeru P – “Price” teda cenu akcie a E – “EPS” (Earnings per share), čiže zisk spoločnosti na 1 akciu.

V jednoduchosti vyjadruje koľko zaplatíte za 1 jednotku zisku (napr. eura), čiže ak je P/E na úrovni 10, znamená to, že platíte 10€ za 1€ spoločnosťou vyprodukovaného ročného zisku. Čiže ak by podnik dokázal produkovať rovnaký zisk a celý ho vyplácal svojím akcionárom, za 10 rokov by ste boli s Vašou investíciou na nule.

Vo všeobecnosti platí teda pravidlo, že čím nižšia je hodnota ukazovateľa, tým lepšie. Avšak spoločnosti nikdy negenerujú rovnaký zisk a už vôbec nevyplácajú celý zisk akcionárom. Mnohokrát nevyplácajú žiaden zisk, ale investujú ho ďalej do podnikania s cieľom dosiahnuť ďalší rast.

Príklad:

Cena akcie Microsoft: $246,48 (P)
Čistý zisk: 44,27 miliárd dolárov
Počet akcií na burze: 7,68 miliardy
Zisk na akciu: 44,27 / 7,68 = 5,76 (EPS)

P/E = 246,48 / 5,76
P/E = 42,79

V príklade sme využili skutočné čísla, to znamená, že investori sú aktuálne ochotní zaplatiť 45,92 dolárov za 1 dolár zisku vyprodukovaného Microsoftom v roku 2020.

P/E v praxi

Ukazovateľ P/E patrí medzi hodnotové indikátory, pretože sa vďaka nemu určuje hodnota firmy. Podľa teórie sa považujú za nízku hodnotu P/E číslo menšie ako 10, primerané medzi 10 až 20 a vysoké nad 20. Nižší pomer ukazovateľa je vždy lepší to je fakt, ale ak porovnávame 2 rozdielne spoločnosti, pomerne často sa stáva, že lepšou investíciou je tá s vyšším pomerom.

Je to v dôsledku toho, že P/E nám dáva skutočne iba základný obraz o tom aká drahá je akcia dnes, pričom úplne ignoruje minulosť, budúcnosť či iné faktory. Niektoré spoločnosti sa obchodujú za extrémne nízke úrovne indikátora kvôli veľmi zlej finančnej situácií (hrozí bankrot) alebo z dôvodu očakávaného poklesu ziskovosti v ďalšom roku (čo teda spôsobí nárast P/E v ďalšom roku). Iné akcie majú naopak vysoký pomer ukazovateľa preto, lebo investori očakávajú, že ziskovosť bude v budúcich rokoch rýchlo rásť.

Je teda bežným javom, že z dlhodobého hľadiska sa niektorým akciám s vyššou hodnotou P/E darí lepšie. Dôvod je pritom jednoduchý, firmy s vyšším číslom P/E spravidla rastú rýchlejšie ako podniky s tým nižším číslom. Vysoký rast ziskovosti firiem spôsobuje, že rastie aj zisk na 1 akciu a teda, ak by sa cena akcie nezmenila, jej ukazovateľ P/E bude časom klesať na nižšie hodnoty. Preto sú ľudia ochotní platiť za rastové spoločnosti viac.

Príklad:

Rok 2010MicrosoftMondelezGoogle
Cena akcie$31,00$28,00$290
Zisk na 1 akciu2,102,3913,15
P/E14,7611,7122,05
Rok 2020MicrosoftMondelezGoogle
Cena akcie$246,48$63,11$2356,09
Zisk na 1 akciu5,762,4758,61
P/E42,7925,5540,20
Výnos 2010 – 2020+695%+125,39%+712,44%

Na základe 2 tabuliek vyššie možno vidieť ako boli ocenené rastové akcie Microsoft a Google a akcie Mondelez v roku 2010 a ako sa im darilo dodnes. Prvé dve menované spoločnosti zažívajú vyše dekádu významného rastu, zatiaľ čo Mondelez, jeden z najväčších potravinových výrobcov na svete, si svoju pozíciu na trhu skôr udržiava.

Hoci akcie Mondelez vyzerali byť z hľadiska ukazovateľa P/E v roku 2010 najlacnejšie, akcie Microsoft drahšie a akcie Google najdrahšie, vzhľadom na obrovský rast, ktorý zažili dvaja súčasní technologickí giganti sa ukázali byť ako lepšia investícia. Stačí porovnať nárast akcií do dnešného dňa.

Ako pracovať s ukazovateľom P/E pri analýze spoločnosti

To potvrdzuje fakt, že ukazovateľ nám dáva veľkú výpovednú hodnotu najmä vtedy, ak berieme do úvahy aj vývoj firmy v ďalších rokoch. Zároveň však neplatí vždy, že čím vyšší je pomer, tým vyšší potenciál. Mnoho podnikov sa tak javí, avšak potenciál buď nenaplní alebo je ich ocenenie na trhu výrazne prehnané.

Príkladom môže byť dot.com bublina z rokov 1999 až 2001, ktorá vystrelila akcie mnohých internetových a technologických firiem do bezprecedentných výšok. Asi najžiarivejším prípadom prečo je potrebné riadiť sa hodnotovými ukazovateľmi ukázala táto bublina v prípade firmy Cisco.

Do nej vkladali investori obrovské nádeje a cena jej akcií vzrástla vtedy v priebehu 3 rokov o takmer 1 000% až dosiahli hodnotu $77,31. V tom čase sa akcie Cisco obchodovali s pomerom P/E 196,2, pričom ak by sme považovali za férovú úroveň číslo 15, spoločnosť by musela vygenerovať v blízkej budúcnosti 13x väčší zisk na akciu ako v danom roku, aby ospravedlnila takúto výšku ukazovateľa. Výsledok týchto očakávaní je, že investori, ktorí vtedy investovali do spoločnosti sú aj dnes po 21 rokoch stále v mínuse.


Pred tým ako si vyberiete akciu, do ktorej investujete, mali by ste sa teda pozrieť nielen na pomer P/E, porovnať ho s konkurenciou, ale aj na to či firma má potenciál zisk znásobiť na takú úroveň, aby v najbližších rokoch klesol na nejakú nižšiu, prijateľnú mieru. Ideálnym scenárom je teda nájsť akciu, ktorá sa obchoduje pomerne lacno a zároveň má vysoký potenciál.

A ako sú na tom z hľadiska základného hodnotového ukazovateľa vybrané rastové akcie dnes?

FirmaP/E
Tesla588
Nvidia85
Netflix61
Shopify95
Facebook27
Amazon62
Etsy49
Salesforce51
Zdrojové údaje: Finance Yahoo

V prípade, že spoločnosť ešte zisk neprodukuje, je vhodné si na určenie hodnoty akcií vytvoriť model, kde dáte spoločnosti priemernú ziskovú maržu podľa konkurencie alebo využiť ďalšie hodnotové ukazovatele P/S a P/FCF, ktoré Vám priblížime v ďalších článkoch.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno