Ukazovateľ P/FCF a jeho využitie v investovaní

V článku sa venujeme ukazovateľu P/FCF a tomu ako funguje v praxi, resp. ako ho využívať v investičnom rozhodovaní

0
47

Analýza akcie

Základom každej investície a investičného rozhodnutia by mala byť dôkladná analýza, avšak ako sa dnes stáva investovanie čoraz populárnejšie, mnoho najmä mladších ľudí špekuluje na rast firiem, ktoré majú veľký potenciál. Problémom však je, že často ani nevedia ako v skutočnosti na tom daná firma je z hľadiska čísel. Pri výbere správnej akcie je treba zohľadniť hneď niekoľko faktorov, pričom ten najdôležitejší je to za akú cenu akcie nakúpite. Ukazovateľ P/FCF

Investor by sa mal pred investovaním pokúšať zohľadniť tieto základné faktory:

  • Čo firma robí, ako zarába a aký ma potenciál
  • Potenciál trhu, na ktorom spoločnosť pôsobí
  • Hodnotové ukazovatele 
  • Finančná sila a zdravie
  • Vývoj a rentabilita
  • Manažment 
  • Dividendový výnos a spätné odkupy akcií

V predchádzajúcich článkoch sme sa venovali ukazovateľom, ktoré analyzujú finanční zdravie a silu podniku, ale aj hodnotovému ukazovateľu P/E. Dnes sa pozrieme na rovnako dôležitý ukazovateľ, ktorému by sa mala venovať dostatočná pozornosť a to P/FCF.

Čo vyjadruje ukazovateľ P/FCF

P/E dáva do pomeru P – “Price” teda cenu akcie a FCF – “Free Cash Flow”, čiže voľný cashflow alebo voľné hotovostné toky.

Medzi ziskom a voľným cashflowom je niekoľko dôležitých rozdielov, pre ktoré je často ukazovateľ P/FCF presnejší. Do výpočtu zisku vstupujú viaceré položky, ktoré ovplyvňujú jeho výšku, ale v skutočnosti firma tieto prostriedky nevynaložila. Typickým príkladom sú odpisy (depreciácia a amortizácia) a akciové kompenzácie pre zamestnancov. Tieto položky znižujú výšku zisku, avšak podnik na ne v skutočnosti neminul jediné euro. Voľný cashflow teda dáva presnejší obraz o tom čo sa deje v skutočnosti s financiami a manažmenty nemajú k dispozícií toľko prostriedkov s ním manipulovať ako so ziskom.

P/FCF teda vyjadruje koľko investor platí za 1 jednotku vyprodukovanej hotovosti (napr. eura). Ak je P/FCF na úrovni 10, znamená to, že investor platí 10€ za 1€ spoločnosťou vyprodukovanej hotovosti za 1 rok. Vo všeobecnosti platí teda pravidlo, že čím nižšia je hodnota ukazovateľa, tým lepšie.

Príklad:

Rozdiel medzi ziskom a voľným cashflowom nemusí byť veľký, ale niekedy je enormný. Typickým príkladom je spoločnosť Broadcom, ktorá v roku 2020 vyprodukovala zisk na úrovni 2,96 miliardy dolárov, zatiaľ čo hodnota voľného cashflowu bola 11,6 miliardy dolárov. Pri takýchto rozdieloch by mal človek venovať zvýšenú pozornosť, prečo je rozdiel taký aký je. My použijeme pre náš príklad Microsoft, pri ktorom rozdiel medzi týmito indikátormi nebol taký extrémny (44,28 mld. vs. 45,23 mld. dolárov).

Cena akcie Microsoft: $257,24 (P)
Voľný Cashflow: 45,23 miliárd dolárov (FCF)
Počet vydaných akcií: 7,68 miliardy
Voľný Cashflow na akciu: 44,27 / 7,68 = 5,89 (FCF/share)

P/FCF = 257,24 / 5,89
P/FCF = 43,67

V príklade sme využili skutočné čísla k dňu 11.6.2021, to znamená, že investori sú aktuálne ochotní zaplatiť 43,67 dolárov za 1 dolár voľného hotovostného toku vyprodukovaného Microsoftom v roku 2020.

Ukazovateľ P/FCF
Zdroj obrázku: wallstreetmojo.com

P/FCF v praxi

Ukazovateľ P/FCF rovnako ako P/E patrí medzi hodnotové indikátory, pretože sa vďaka nemu určuje hodnota firmy, resp. určuje obraz, koľko investori za ňu aktuálne platia v porovnaní s jej schopnosťou generovať voľné hotovostné toky. Podľa teórie sa považujú za nízku hodnotu P/E číslo menšie ako 10, primerané medzi 10 až 20 a vysoké nad 20 a pri P/FCF možno využiť rovnaké hodnoty. A hoci je vždy lepšie nakúpiť firmu za čo najnižšiu úroveň ukazovateľa, pri porovnaní 2 rozdielnych spoločností sa pomerne často stáva, že lepšou investíciou je tá s vyšším pomerom.

Je to v dôsledku toho, že P/FCF nám dáva skutočne iba základný obraz o tom aká drahá je akcia dnes, pričom úplne ignoruje minulosť, budúcnosť či iné faktory. Niektoré spoločnosti sa obchodujú za extrémne nízke hodnoty kvôli veľmi zlej finančnej situácií (hrozí bankrot) alebo z dôvodu očakávaného poklesu generovania cashflowu v ďalšom roku (čo teda spôsobí nárast P/FCF v ďalšom roku). Naopak niekedy sú investori ochotní platiť za niektoré akcie s vyšším pomerom P/FCF viac kvôli niečomu čo iné akcie nemajú. Môžu to byť potenciál rastu, stabilita, výnimočný manažment či iné cenené faktory.

Je teda bežným javom, že z dlhodobého hľadiska sa niektorým akciám s vyšším číslom P/FCF darí lepšie. Najčastejšie sú ochotní ľudia platiť viac za spoločnosti s vysokým potenciálom rastu. Tento rast následne spôsobuje, že rastie aj vyprodukovaný cashflow na 1 akciu a teda, ak by sa cena akcie nezmenila, ukazovateľ P/FCF bude časom klesať na nižšie hodnoty a akcia by vyzerala atraktívnejšie.

Príklad:

Rok 2010MicrosoftWalmartGoogle
Cena akcie$31,00$61,00$290
Voľný Cashflow na 1 akciu2,473,8910,91
P/FCF12,5515,6826,58
Rok 2020MicrosoftWalmartGoogle
Cena akcie$257,24$131,74$2521,60
Voľný Cashflow na 1 akciu5,899,1462,36
P/FCF43,6714,4140,44
Výnos 2010 – 2020+729,81%+115,97%+769,52%

Na základe 2 tabuliek vyššie možno vidieť ako boli ocenené rastové akcie Microsoft a Google oproti akciám Walmart v roku 2010 a ako sa im darilo dodnes. Prvé dve menované spoločnosti zažívajú vyše dekádu významného rastu, zatiaľ čo Walmart, jeden z najväčších obchodných reťazcov rastie nižším tempom.

Investori v tom čase podľa ukazovateľa P/FCF cenili viac akcie Walmart ako Microsoft a menej ako Google. Avšak vzhľadom na obrovský rast, ktoré zažili dvaja súčasní technologickí giganti sa ukázali byť ako lepšia investícia. Stačí porovnať nárast ceny jednotlivých akcií do dnešného dňa. Zároveň si možno všimnúť ako sa vyvinula nálada okolo týchto firiem.

Zatiaľ čo v roku 2010 boli investori ochotní platiť relatívne vysoké násobky len za akcie Google, dnes sú ochotní platiť omnoho viac za Google aj za Microsoft a násobok pri Walmarte ostal v podstate nemenný. Možno konštatovať, že v tej dobe boli akcie Microsoft vzhľadom na potenciál vysoko podhodnotené.

Ako pracovať s ukazovateľom P/FCF pri analýze spoločnosti

Vyššie spomínaný príklad potvrdzuje fakt, že ukazovateľ nám dáva veľkú výpovednú hodnotu najmä vtedy, ak berieme do úvahy aj vývoj firmy v ďalších rokoch. Zároveň však treba mať na pamäti, aby ste sa snažili nájsť čo najväčší potenciál za čo najnižšiu cenu (P/FCF), pretože mnoho firiem nedokáže nikdy svoj potenciál naplniť vzhľadom na prehnané očakávania investorov.

Príkladom môže byť dot.com bublina z rokov 1999 až 2001, ktorá vystrelila akcie mnohých internetových a technologických firiem do bezprecedentných výšok. Asi najžiarivejším prípadom prečo je potrebné riadiť sa hodnotovými ukazovateľmi ukázala táto bublina v prípade firmy Cisco.

Do nej vkladali investori obrovské nádeje a cena jej akcií vzrástla vtedy v priebehu 3 rokov o takmer 1 000% až dosiahli hodnotu $77,31. V tom čase sa akcie Cisco obchodovali s pomerom P/E 196,2, pričom ak by sme považovali za férovú úroveň číslo 15, spoločnosť by musela vygenerovať v blízkej budúcnosti 13x väčší zisk na akciu ako v danom roku, aby ospravedlnila takúto výšku ukazovateľa. Výsledok týchto očakávaní je, že investori, ktorí vtedy investovali do spoločnosti sú aj dnes po 21 rokoch stále v mínuse.


A koľko sú investori ochotní platiť za jeden dolár vyprodukovanej hotovosti dnes?

FirmaP/E
Tesla283
Nvidia80
Netflix90
Shopify232
Facebook40
Amazon78
Pepsi32
Salesforce40
McDonald´s33
Volkswagen8
Zdrojové údaje: Gurufocus

V prípade, že spoločnosť negeneruje zisk ani cashflow, je vhodné si na určenie hodnoty akcií vytvoriť model, kde dáte spoločnosti priemernú ziskovú maržu podľa konkurencie alebo využiť ukazovateľ P/S, ktorý Vám priblížime v ďalšom článku.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno