Netflix

Netflix asi netreba veľmi predstavovať. Spoločnosť, ktorá v roku 1997 začínala ako online videopožičovňa transformovala svoje podnikanie a stala sa z nej najväčšia streamovacia služba na svete. Jej misiou je „zabávať celý svet“ a to sa jej darí, keďže pobláznila v podstate celý svet. V súčasnosti využíva služby podniku 221,8 milióna používateľov vo viac ako 190 krajinách, pričom svoju popularitu si získala aj u nás... Akcie NEtflix

Obľúbenosť Netflixu ťahá najmä jeho kvalitný obsah, na ktorý len v minulom roku minul 17,7 miliardy dolárov, resp. 60 % celkových tržieb. Spoločnosť sa preslávila predovšetkým výbornými dokumentárnymi seriálmi, avšak čoraz úspech získava aj vďaka prvotriednym sériám ako Stranger Things, The Witcher, 13 Reasons Why, You, Bridgerton, La Casa de Papel, Emily in Paris, Squid Game, Sex Education, Lupin a mnoho ďalších. K tým sa pridali aj filmy Red Notice, Don´t Look Up a Bird Box.

xtb

Netflix pri svojej snahe osloviť čo najviac používateľov vsádza mnoho aj na lokálnu tvorbu a o tom, že tento spôsob funguje hovorí to, že mnoho najväčších hitov nie je z dielne USA či Veľkej Británie. Dôkazom sú napr. seriály Lupin z Francúzska, La Casa de Papel Španielska, The Chestnut Man z Dánska, Minnal Murali z Indie, Love is Blind z Brazílie a najmä Squid Game z Južnej Kórey.

Popularitu podčiarkuje aj fakt, že v roku 2021 tvorili seriály z dielne firmy 6 z 10 najvyhľadávanejších relácií na celom svete, zatiaľ čo filmy obsadili 2 miesta z top 10. O kvalite zas svedčí, že v roku 2021 vyhrali filmy a seriály Netflixu až 44 ocenení Emmy, dvojnásobne viac ako v roku 2020, pričom takéto množstvo dosiaľ nezískala žiadna iná sieť v histórií.

Akcie Netflix - počet používateľov

Kvalitná tvorba sa premieta do rýchleho vzostupu počtu používateľov a ten zas do rastúcich príjmov spoločnosti a jej akcií. Medzi rokmi 2011 a 2021 tržby Netflixu vzrástli takmer desaťnásobne z 3,2 na 29,7 miliardy dolárov. V rovnako období zisk stúpol 22,5 krát, z 226 tisíc na 5,1 milióna dolárov, resp. z $0,26 na $11,24 na akciu. Dnes je Netflix s trhovou kapitalizáciou na úrovni 166,44 miliardy dolárov 72. najcennejšou verejne obchodovanou firmou na svete.

Akcie Netflix

Akcie Netflix sa vďaka úžasnému vzostupu stali miláčikom na Wall Street a svojim akcionárom priniesli výnosy v podobe tisícok percent. Avšak v dnešných dňoch, keď sa obchodujú na cene $365,5 zažívajú svoj najväčší prepad v histórií a od svojej maximálnej cenovej úrovne stratili až polovicu hodnoty.


Pokles akcií bol vyvolaný internými, ale aj externými faktormi. Z makroekonomického hľadiska sa pod prepad akcií podpísalo zvyšovanie úrokových mier a s tým spojená znížená viera investorov v rastové spoločnosti, rýchlo rastúca inflácia či vojna na Ukrajine. Medzi hlavné interné dôvody patrí znížené tempo rastu, ktoré podnik zaznamenal v posledných štvrťrokoch a obavy investorov či má Netflix naďalej dostatok priestoru na ďalší rast. V prvom štvrťroku 2022 napr. manažment očakáva, že by sa mali tržby spoločnosti zvýšiť len o 10,3 %. Akcie Netflix

Stále dostatok priestoru na rast

Je pravdou, že Netflix má na svojom domácom severoamerickom trhu (USA a Kanada) do veľkej miery vyčerpané možnosti a podobne na tom je aj v západnej Európe. Aj preto sa vedenie firmy stále viac obzerá po ďalších trhoch predovšetkým na oblasti EMEA, Afriky a Ázie. Podľa vlastných slov má však firma stále dostatok priestoru na rast, pretože jej odhad celkového adresovateľného trhu je 800 až 900 miliónov domácnosti. Ak sú odhady manažmentu správne, Netflix stále oslovil v podstate iba 25 % svojho trhu.

Pri pohľade na to či má Netflix stále kde rásť je potrebné si aj uvedomiť ako je dnes služba využívaná. Je bežným javom, že jedno platiace používateľské konto využíva hneď viacero domácností, ktoré si ho zdieľajú. Spoločnosti to doteraz veľmi nevadilo, pretože aj táto nelegálna forma zdieľania služby bola svojím spôsobom jej propagáciou a zvyšovala povedomie a závislosť ľudí na jej obsahu. V našich očiach však bolo otázkou času, kedy bude táto možnosť obmedzená a zdá sa, že tento čas nadišiel.

V rámci limitovaného firemného testu sa niekoľkým používateľom zobrazil pri zapnutí Netflixu oznám, že nežije v domácnosti s majiteľom účtu a na pozeranie obsahu je potrebné mať vlastný účet. V Čile, Peru a Kostarike zas spoločnosť testuje možnosť pridania extra účtu pre člena žijúceho mimo domácnosti za určitý poplatok, ktorý je nižší ako keby si tento člen mal platiť vlastný samostatný účet. V Kostarike tento poplatok predstavuje $2,99.

Isté je, že keď Netflix začne obmedzovať zdieľanie účtu mimo domácností, ľudia budú mať na výber buď naučiť sa žiť bez jeho obsahu alebo zakúpiť si vlastný účet. Podľa nášho názoru jednoznačná väčšina zvolí druhú možnosť, čo bude mať za následok vyššie príjmy spoločnosti.

Ďalším spôsobom akým môže firma zvyšovať svoje tržby je rast predplatných cien. V skutočnosti túto formu Netflix už využíva a podľa nášho názoru aj skokové zvýšenie cien o 2€ až 3€ na zákazníka by nemalo veľký vplyv na počet používateľov.

Potenciál aj mimo televízneho obsahu

Hoci primárne každý vníma Netflix ako tvorcu filmového a televízneho obsahu, faktom je, že podnik hľadá príležitosti aj za týmto horizontom. Jednou z oblastí, do ktorej sa pustil je herný priemysel, pričom sa snaží ťažiť zo svojich úspešných titulov. V súčasnosti má Netflix vydaných 14 mobilných hier, ku ktorým majú predplatitelia prístup zdarma, medzi nimi napr. hry Stranger Things: 1984 a Stranger Things 3: The Game. To, že to Netflix myslí s herným priemyslom vážne potvrdzuje aj nedávna akvizícia fínskeho vývojára hier Next Games za 65 miliónov eur.

Netflix Games iPhone ve iPad için Çıkıyor - StartupTeknoloji
Zdroj obrázku: Netflix

Priestor vidíme taktiež v ďalších oblastiach ako je napr. predaj spotrebného tovaru. Podobne ako ďalšia významná zábavná spoločnosť Walt Disney ťaží zo svojej globálne známej značky a jej rozprávkového obsahu, môže časom využiť svoje franšízy aj Netflix. V niektorých prípadoch tak už aj urobil, napr. keď na jeseň minulého roka v spolupráci s Walmartom predával produkty s motívom extrémne úspešnej juhokórejskej série Squid Game. V budúcnosti by mohol predaj spotrebného tovaru mohol tvoriť vlastný segment a byť dôležitým zdrojom príjmov firmy.

Ak by sme dokonca trochu popustili uzdu fantázie a pozreli sa na veci z dlhodobejšieho hľadiska manažment by mohol na úspechu svojho obsahu postaviť vlastný zábavný park po vzore Disneylandu – Netflixland?

Riziká

V súvislosti s rizikami investície do spoločnosti Netflix vidíme 3 zásadné – Konkurencia, vysoké výdavky na obsah a generovanie voľného cashflowu. Pri pohľade na konkurenciu a celkovo trhy streamovacích služieb sme pomerne optimistickí. Podľa Netflixu by mal klasický, lineárny televízny obsah do 15 až 20 rokoch zmiznúť a mali by ich nahradiť streamovacie služby. Z toho bude samozrejme benefitovať aj samotný Netflix, ale pochopili to aj veľké mediálne podniky, ktoré vyvíjajú vlastné platformy, ktoré budú predstavovať pre Netflix konkurenciu.

Medzi najväčších globálnych hráčov na trhu patrí Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+, Hulu, Apple+, Peackock, FuboTV, Paramount+. Svoje streamovacie služby však vyvíjajú aj lokálni hráči, u nás je to napr. Voyo z dielne TV Markíza alebo huste.tv televízie JOJ. Hoci vzostup konkurencie je priam hmatateľný, predpokladáme, že na Netflix by nemali mať veľký dopad, keďže jeho postavenie na trhu je dominantné a používatelia budú v budúcnosti využívať 4 až 5 stremovacích platforiem.

Riziká vysokých výdavkov na obsah a generovanie voľného cashflowu sú prepojené. Doteraz Netflix napriek vysokým účtovným ziskom nedokázal tvoriť pravidelne pozitívny voľný cashflow a hotovosť, keďže všetky prostriedky investoval do tvorby nového obsahu s cieľom udržať si predplatiteľov a nalákať nových. Manažment sľúbil, že rok 2021 bol v tejto otázke bod zlomu a od roku 2022 bude generovanie voľného cashflowu stabilné. V to veríme aj my, ale otázkou zostáva ako rýchlo bude voľný cashflow stúpať, keďže so vzostupom konkurencie bude potrebné investovať do obsahu opäť viac prostriedkov.

Ocenenie akcií

Akcie Netflixu stále možno nepovažovať zrovna za lacné, avšak v porovnaní s niektorými hodnotovými firmami či vzhľadom na historické násobky, za ktoré sa spoločnosť v minulosti obchodovala, tak áno. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 33,2 násobok zisku na akciu (P/E) a 26,3 násobok EV/EBITDA.

UkazovateľNetflix
Trhová kapitalizácia (mld. $)166,4
P/S5,6
P/E32,5
EV/EBITDA25,8
ROIC14,19%
Úrokové krytie7,48
Akcie Netflix – kľúčové ukazovatele

V súčasnosti má Netflix hotovosť na úrovni 6 miliárd dolárov a jeho dlh predstavuje 15,4 miliardy dolárov, pričom ukazovateľ úrokového krytia je 7,48. To sú bezpečné hodnoty aj vďaka avizovanému voľnému cashflowu, ktorý by mala firma generovať od budúceho roka.

Operatívna zisková marža podniku dosiahla v roku 2021 hodnotu 20,86 % a pravidelne stúpa, keď od roku 2018 sa zdvojnásobila. Ukazovateľ ROIC vyjadrujúci rentabilitu investovaného kapitálu je 14,19 %, čo je tiež pozitívna hodnota. Oba ukazovatele potvrdzujú schopnosť manažmentu a efektivitu podnikania. Potenciálnym zvyšovaním cien, obmedzením možnosti zdieľania účtov mimo domácnosti a nižším rastom výdavkov na tvorbu nového obsahu má však dostatok priestoru na ďalšie zlepšenie.

Zhodnotenie

Veríme, že Netflix má veľmi silné postavenie na trhu, lákavý model podnikania, schopný manažment a dostatočné príležitosti na to, aby investorom priniesli zaujímavé výnosy. Ďalším plusom je, že spoločnosť nemá veľké výdavky na akciové kompenzácie zamestnancov (v pomere k tržbám v poslednom štvrťroku iba 1,29 %), čo znamená, že akcionárom sa neriedi ich podiel. Práve naopak manažment oznámil program spätných odkupov akcií za 5 miliárd dolárov. V odkupoch akcií pritom plánuje vedenie firmy pokračovať dlhodobo.

Pozitívnym faktorom aj prístup podniku k ekológií, keď v tomto roku a v každom ďalšom by mal Netflix dosiahnuť nulové emisie. Súčasnú cenu ($365,5) akcie Netflix považujeme za relatívne dobrú na vytvorenie pozície a optimizmus nám dodávajú aj kroky spoluzakladateľa a spolu-generálneho riaditeľa firmy, Reeda Hastingsa. Ten počas prepadu kúpil 51 440 akcií Netflix v hodnote 20 miliónov dolárov pri priemernej cene $388,83, čo ukazuje jeho vieru v budúcnosť spoločnosti.

Pre rovnaký krok sa rozhodol aj jeden z najrešpektovanejších investorov súčasnosti, Bill Ackman v rámci jeho hedžového fondu Pershing Square. Ten kúpil koncom januára 3,1 milióna akcií v hodnote 20 miliónov dolárov, pričom svoju kúpu okomentoval nasledovne. „Veríme, že príležitosť investovať do Netflixu za súčasné ceny ponúka pre fondy presvedčivejšie riziko/odmenu a pravdepodobne vyššie dlhodobé zisky.“ Akcie Netflix

Pozri tiež:

Analýza akcie CyberArk: Bude firma ťažiť z rastu celého odvetvia?
Analýza akcie Samsung Electronics: gigant mimo investičných radarov
Analýza akcie Similarweb: čas na nákup?
Analýza akcie Boohoo: Firma, o ktorej ste ešte asi nepočuli
Analýza akcie Mondelez: Budúci dividendový aristokrat?
Analýza akcie Facebook: Metaverzum a ešte ďalej
Analýza akcie Coursera: Online vzdelávanie na vzostupe
Analýza akcie Splunk: Je čas nakupovať?
Analýza akcie LVMH – Louis Vuitton Moet Hennessey
Analýza akcie Just Eat – výborný rast a smelé plány do roku 2021
Analýza akcie Uber, potvrdí firma svoj potenciál?
Analýza akcie Beyond Meat – stravovanie 21. storočia?
Analýza akcie Disney pre rok 2021 – čo všetko patrí pod ikonickú značku?
Analýza akcie IBM: Ako spoločnosť zarába peniaze?
Analýza akcie Adobe
Analýza akcie Box 2021 – technologický líder mimo radarov Wall Street
Analýza akcie Booking: Oplatí sa kúpiť akcie firmy v roku 2021?
Analýza akcie iRobot. Roboty pre 21. storočie?
3 dôkazy o tom, že akcie SAP sú podhodnotené

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno