Mercado Libre

Mercado Libre je argentínska spoločnosť, ktorá prevádzkuje najväčší elektronický obchod a platobný systém v Latinskej Amerike. V súčasnosti pôsobí v 18 štátoch, pričom najdôležitejšie trhy predstavujú Brazília, Mexiko, Argentína, Kolumbia a Čile. Firma sa môže pochváliť tým, že aspoň jednu z jej služieb využíva až 78,7 milióna zákazníkov a tento počet sa neustále rozrastá. Jej trhová kapitalizácia dosahuje úroveň 73,5 miliardy, čo z nej robí najhodnotnejšiu firmu v Latinskej Amerike. Akcie Mercado Libre

V posledných rokoch si získala pozornosť Wall Street najmä vďaka tomu, že jej rast nabral tempo okolo 70-90% ročne. Výsledkom optimizmu investorov ohľadom prospektov spoločnosti je nárast akcií Mercado Libre o +241,8% za posledné 2 roky a o +843,5% za 5 rokov.

Zdrojom rýchleho rastu v posledných rokoch je zvýšený dopyt po službách Mercado Libre. Ten bol poháňaný pandémiou, rastúcim prístupom obyvateľov k internetu, ale aj rozširovaním podnikania. Čo všetko teda Mercado Libre ponúka?

Biznis model

Vlajkovou loďou je naďalej elektronický obchod s rovnakým názvom (Mercado Libre), kde v menšej miere spoločnosť predáva vlastné produkty zákazníkom (1P) a v rozhodujúcej miere funguje ako platforma pre iných obchodníkov, ktorí svoje produkty ponúkajú konečným spotrebiteľom (3P). Takýto model využíva napr. AliExpress či eBay. Na platforme Mercado Libre si môžu produkty predávať aj jednotlivci medzi sebou (P2P). Mercado si zakaždým z každého nákupu a predaja berie určité percento.

Druhou najvýznamnejšou časťou podniku sú fintech služby s názvom Mercado Pago. V rámci nich ponúka svojim zákazníkom digitálnu peňaženku, ktorá im umožňuje odosielať mobilné platby, poistenie, pôžičky, kreditné karty, BNPL riešenia či investovanie. Obchodníkom zas ponúka platobnú bránu a súvisiace služby na spracovanie fyzických, ale aj digitálnych platieb.

image

Kapitálovo najnáročnejším segmentom je Mercado Envios. Firma by mala iba tento rok investovať do rozširovania svojich logistických a distribučných služieb zhruba 600 miliónov dolárov. Už dnes obrovská logistická sieť umožňuje spoločnosti, aby až 86% predaného tovaru distribuovala sama, pričom 80% objednávok je vybavených do 48 hodín. S rozširovaním siete Mercado Envios sa budú tieto podiely ešte navyšovať, čo by malo viesť k vyššej spokojnosti zákazníkov a teda aj k ich nárastu. Logistické služby zároveň firma využíva na generovanie príjmov prostredníctvom ich ponúkania tretím stranám.

Mercado Credito predstavuje rýchlo rastúcu divíziu podniku, ktorá sa zameriava na finančné pôžičky klientom, ale aj obchodníkom ponúkajúcim svoj tovar na platforme Mercado Libre. Táto služba je aktuálne dostupná iba v Argentíne, Brazílii a Mexiku. Mercado Shops je zas divízia fungujúca na princípe Shopify. Začínajúcim obchodníkom ponúka prednastavené e-shopy, ktoré sú integrované na jej platforme za určitý mesačný poplatok. Mercado Ads je služba, ktorú spoločnosť ponúka obchodníkom, aby promovali svoje značky a produkty na platforme Mercado Libre.

Latinský trh

Ako sme písali vyššie jedným z dôvodov prečo sú investori nadšení ohľadom Mercado Libre je latinský trh. Ten má približne 652 miliónov obyvateľov a v ďalších rokoch by sa mal zvyšovať. Prístup k internetu tu však stále nemá zhruba tretina ľudí. Podľa výskumu organizácie eMarketer má na tamojšom trhu prístup k internetovému pripojeniu 407 miliónov ľudí, avšak nákupy cez neho robí iba 249 miliónov ľudí. Internetový predaj tvorí z celkového objemu maloobchodného predaja iba 5,6%, pričom v globálnom meradle bol tento podiel v roku 2020 podľa údajov Statista až 18%.

V dlhodobom meradle teda možno očakávať, že juhoamerické krajiny budú tento trend dobiehať. Zároveň tento trh vytvára obrovské príležitosti kvôli faktu, že väčšina obyvateľov nemá vlastný bankový účet ani prístup k pôžičkám či iným finančným službám. Práve tu hrá preto rozhodujúcu úlohu digitálna peňaženka Mercado Pago, ktorá bankové účty v mnohých smeroch nahrádza.

Z obrovského potenciálu by malo Mercado Libre teda výrazne benefitovať. Spoločnosť k tomu predurčuje aj jej postavenie na trhu, keď jej elektronický obchod je jednoznačným lídrom, ktorý s prehľadom poráža aj takého giganta ako je Amazon. Podľa informácií zverejnených samotným podnikom v apríli tohto roka si kliklo na stránku Mercado Libre až 668 miliónov ľudí, zatiaľ čo na stránku Amazonu iba 169 miliónov ľudí (v Latinskej Amerike).

image 1
Vývoj spoločnosti

Časť tamojšieho trhu si určite budú chcieť zobrať menší hráči, ale aj singapurská firma Sea, ktorá nedávno ohlásila vstup do juhoamerických krajín. Bojovať však s domácim podnikom, ktorý má vybudované meno a ľudia sú s jeho službami spokojný bude mimoriadne ťažké. Naopak investičná banka Morgan Stanley očakáva, že podiel Mercado stúpne do roku 2025 dvojnásobne na zhruba 16%. V odvetví fintech služieb bude musieť spoločnosť čeliť rýchlo rastúcim firmám ako PagSeguro a StoneCo.

Raketový rast

MercadoLibre si vďaka viacerým pozitívnym fundamentom užíva vysoké tempo rastu. Od roku 2016 jej do roku 2021 stúpnu tržby o 719%, z 844,4 milióna na 6,91 miliardy dolárov. Voľný cashflow sa zvýšil medzi rokmi 2016 a 2020 osemnásobne na 935 miliónov dolárov, pričom zisk sa zatiaľ nevyvíja stabilne nahor, keďže firma je v rastovej pozícií a všetky prostriedky investuje naspäť do podnikania.

Ukazovateľ201620172018201920202021*
Výnosy (mld. $)844,41216,51439,62296,33973,56913,8
Operatívny zisk (mld. $)181,156,3-69,5-153,2127,7508,2
Čistý zisk (mld. $)136,413,8-36,6-180,8-3,9198,9
Voľný cashflow (mld. $)113,3194,2133,3314,3935,5
EPS3,090,31-0,82-3,71-0,083,94
zdrojové údaje: macrotrends.net

Výborný vývoj však ukazujú aj ďalšie dôležité ukazovatele. Hrubá hodnota objednaného tovaru prostredníctvom elektronického obchodu Mercado Libre stúpla za prvé 3 kvartály tohto roka o 42,1% na 20,39 miliardy dolárov. Počet platobných transakcií sa za rovnaké obdobie zvýšil z 33,8 na 53,1 miliardy, čo predstavuje nárast o 57,1%. Počet používateľov sa za posledné 2 roky zvýšil z 43,2 na 78,7 miliónov. Akcie Mercado Libre

Akcie Mercado Libre


Výborný vývoj z posledných rokov sa plno premietol taktiež do ceny akcie Mercado Libre. Ako sme spomínali vyššie, tie stúpli o +241,8% za posledné 2 roky a o +843,5% za 5 rokov. V súčasnosti sa nachádzajú zhruba -26,4% pod svojim maximom, ktoré dosiahli v januári tohto roka. Prudký pokles v posledných dňoch vyvolalo oznámenie vedenia firmy, že Mercado vydalo nové akcie za cenu $1 550, z ktorých získala 1,6 miliardy na financovanie všeobecných podnikových činností.

Z tohto kroku zostali akciové trhy sklamané, keďže to signalizuje 2 dôležité veci. Investori by nemali očakávať, že spoločnosť bude v najbližších štvrťrokoch generovať stabilný zisk a cashflow na financovanie ďalšieho rastu a zriedenie podielu súčasných investorov. Keďže firma vydala nové akcie, ich počet sa navýši a tým pádom súčasní akcionári vlastnia jej menšiu časť a to pre nich samozrejme nie je pozitívna správa.

Ďalší priestor na rast

Hoci má za sebou líder na juhoamerickom trhu vysoký rast a riedenie súčasných podielov akcionárov nie je pozitívny signál, je ťažké ignorovať potenciál Mercado Libre. Latinský trh vytvára skvelé príležitosti a spoločnosť by mala ťažiť nielen z nich, ale aj z nových iniciatív.

Vedenie podniku informovalo, že sa chce zamerať viac na to, aby prostredníctvom svojej platformy Mercado Libre viac predávala vlastné produkty (1P) čo by malo viesť síce k nižšej ziskovej marži, ale aj k vyšším predajom a posilneniu pozície na trhu. Tento model využíva napr. Amazon alebo čínsky gigant JD.com.

Spoločnosť taktiež nedávno spustila službu Mercado Fondo, ktorá umožňuje správu aktív zákazníkov. Počet ľudí, ktorí ju využívajú dosiahol v poslednom štvrťroku 20,7 milióna a služba momentálne spravuje 919 miliónov dolárov, čo je o 70,2% viac ako pred rokom. Očakávať možno taktiež rozširovanie divízie Mercado Credito do ďalších krajín. Tá rastie ešte rýchlejším tempom, keď za 1 rok stúpla hodnota pôžičiek takmer štvornásobne na 1,1 miliardy dolárov.

Pre rozširovanie možností spustila firma v posledných mesiacoch taktiež službu Flex. Ide o funkciu v rámci logistickej skupiny Mercado Envios, ktorá umožňuje sledovanie objednávky, rýchlejšiu donášku, rýchlejšie uvoľňovanie peňazí a poistenie donášky. Zatiaľ je dostupná iba v 5 mestách. Okrem týchto iniciatív sa manažment rozhodol pustiť aj do donášky potravín, pričom prvými mestami, kde bude služba dostupná sú Sao Paulo, Mexico City a Buenos Aires.

Ocenenie akcií a zhodnotenie

UkazovateľMercadoLibreSea
Trhová kapitalizácia (mld. $)73,6173,6
P/E935,4
Forward P/E169,3
P/OCF141,9169,4
EV/EBITDA124,4
P/S11,823,4
zdrojové údaje: gurufocus.com

Akcie Mercado Libre sa len ťažko dajú považovať za lacné. Množstvo rastu v ďalších rokoch je už zarátaného v cene akcií, avšak v porovnaní s niektorými ďalšími konkurentmi a vzhľadom na potenciál sa nemusia javiť mimoriadne draho. Môžeme vidieť, že spoločnosť Sea, ktorá vlastní elektronický obchod Shopee, ktorý je lídrom v juhovýchodnej Ázii, vydavateľstvo hier Garena a vlastné fintech služby, čiže je podnikaním podobná firme MercadoLibre má takmer 2,5 vyššiu trhovú kapitalizáciu.

Výnosy spoločnosti Sea by mali v roku 2021 dosiahnuť úroveň 10,15 miliardy, zatiaľ čo výnosy Mercado Libre 6,9 miliardy dolárov. Je pravda, že Sea rastie rýchlejším tempom, avšak argentínsky podnik už ukázal, že dokáže generovať aj zisk. Aktuálne sa tak zdajú byť akcie Mercado Libre lacnejšie.

Pre agresívnych rastových investorov môžu byť akcie Mercado Libre dobrá voľba a to predovšetkým z dlhodobého hľadiska. Firma sa pýši tým, že je v podstate jedinou v Latinskej Amerike, ktorá získava ocenenia spokojnosti zamestnancov podľa Great Places To Work, čo je tiež dôležité pri investovaní. Potenciál v spoločnosti videl aj americký fintech obor PayPal, ktorý do nej investoval v roku 2019 až 750 miliónov dolárov.

Mercado Libre je zároveň 57. najväčším aktívom ETF ARK fondov populárnej investorky Cathie Wood. Hodnota investície ARK fondov v podniku je približne 144 miliónov dolárov.

Pozri tiež:

Analýza akcie Alphabet: technologický gigant s veľkým potenciálom (VIDEO)
Analýza akcie Skyworks Solutions: Spoločnosť bude ťažiť zo vzostupu 5G
Analýza akcie Costco: dominantný hrač v retaile aj počas spomaľovania ekonomiky
Analýza akcie Alibaba: rozlusknutie biznis modelu čínskeho giganta
Analýza akcie Netflix: Oplatia sa kúpiť v poklese?
Analýza akcie CyberArk: Bude firma ťažiť z rastu celého odvetvia?
Analýza akcie Similarweb: čas na nákup?
Analýza akcie Mercado Libre: samba na akciovom trhu
Analýza akcie Mondelez: Budúci dividendový aristokrat?

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokRozhovor s analytikom XTB ohľadom diania na akciovom trhu
Ďalší článokAkcie Alibaba opäť klesajú, zisk v 2. štvrťroku sa prepadol o 81%
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno