Analýza akcie Mondelez: Budúci dividendový aristokrat?

V analýze akcie Mondelez sme sa pozreli na podnikanie možného budúceho dividendového aristokrata, ktorý od roku 2018 s príchodom nového CEO nabral správny smer.

0
606

Mondelez

Spoločnosť Mondelez International Vám na prvý pohľad nemusí znieť veľmi povedome, avšak s jej značkami ste sa s určitosťou stretli. Vlastní totiž značky ako Milka, Oreo, Toblerone, 7 Days, Bake Rolls, Chipicao, TUC, Halls, Dairy Milk, Ritz a mnoho ďalších. Podnik vznikol v roku 2012 oddelením od potravinárskeho konglomerátu Kraft Foods a dnes patrí pod Mondelez 9 globálnych a viac ako 60 lokálnych značiek, s ktorými firma pôsobí v 150 krajinách sveta. Akcie Mondelez

Medzi jej lokálne značky na českom a slovenskom trhu patrí tiež Figaro, Opavia a BeBe dobré ráno. S trhovou kapitalizáciou na úrovni 83,8 miliardy dolárov je Mondelez 3. najcennejšou potravinárskou spoločnosťou na svete po švajčiarskom Nestlé a anglicko-holandskom Unileveri.

xtb

Budúci dividendový aristokrat?

Vzhľadom na veľmi silné a diverzifikované portfólio produktov, ktoré by nemalo byť v budúcnosti terčom väčších výkyvov, má Mondelez jedinečné postavenie na to, aby sa stal v budúcnosti ďalším dividendovým aristokratom. Od svojho založenia firma vrátila svojim akcionárom kapitál v hodnote viac ako 23 miliárd dolárov, pričom jej dividenda rastie už 8. rok v rade a za posledné 4 roky roky dokonca dvojciferným tempom.

Aktuálna štvrťročná dividenda vyplácaná akcionárom je na úrovni $0,35 na akciu, čo predstavuje pri súčasnej cene akcií dividendový výnos 2,33%. Okrem dividendových výnosov vracia manažment investorom kapitál aj prostredníctvom spätných odkupov akcií. Za prvý polrok 2021 Mondelez vykúpil vlastné akcie za 1,5 miliardy dolárov pri priemernej cene $57,89 na akciu. Ide o súčasť programu na odkupy akcií v hodnote 4 miliárd dolárov, ohláseného koncom minulého roka s expiráciou 31. decembra 2023.

Vývoj posledných rokov a ďalší priestor na rast

Hoci stabilita a vysoký dividendový výnos poteší pravdepodobne každého investora, Mondelez má čo ponúknuť aj čo sa týka rastových príležitostí. Výnosy síce v posledných rokoch s výnimkou skoku v roku 2020 skôr stagnovali, avšak operatívny zisk stabilne stúpal, čistý zisk medzi rokmi 2016 a 2020 vzrástol o 117%, čistý zisk na akciu (EPS) o 137,5% a voľný cashflow o 92,5%.

Ukazovateľ20162017201820192020
Výnosy (mld. $)25,9225,9025,9425,8726,58
Operatívny zisk (mld. $)2,553,463,313,843,85
Čistý zisk (mld. $) 1,642,833,323,933,56
Voľný cashflow (mld. $) 1,611,582,853,043,10
EPS1,041,852,232,692,47
Zdrojové údaje: macrotrends.net

A ďalšie zlepšenie možno očakávať aj v budúcnosti a to aj z hľadiska tržieb. V súčasnom roku by mala firma dosiahnuť tržby na úrovni 28,65 miliardy a v roku 2022 až 29,77 miliardy, zatiaľ čo zisk by sa mal zvýšiť na $2,92 a $3,14 na akciu.

Toto zlepšenie je súčasťou nového rastového plánu spoločnosti, ktorý bol prijatý manažmentom v roku 2018 po tom, čo sa ku kormidlu dostal nový výkonný riaditeľ Dirk Van de Put. Plán, ktorý je výrazne viac zameraný na lokálnosť a agilný prístup k zákazníkovi, počíta s viac ako trojpercentným organickým rastom príjmov a generovaním voľného cashflowu vyššieho ako 3 miliardy dolárov ročne. Tento cieľ sa navyše darí podniku prevyšovať, keď od spustenia novej stratégie v roku 2018 je priemerný rast organických tržieb na úrovni 4%.

Organický rast tržieb prevyšuje dlhodobý cieľ

Mondelez sa zároveň snaží rozšíriť svoje produktové portfólio aj o nové kategórie ako sú sladké pečivá, cookies a koláče. V súvislosti s touto snahou zaujala aj minuloročná kúpa gréckej spoločnosti Chipita zameriavajúcej sa na kategóriu sladkého pečivá za 2 miliardy dolárov, pod ktorú patria Slovákom známe značky ako 7 Days, Chipicao či Bake Rolls.

A práve akvizície predstavujú ďalšiu príležitosť na rast pre Mondelez, ktorú aj využíva, veď v roku 2020 okrem akvizície Chipita spoločnosť kúpila taktiež prémiovú značku čokolád Hu za zhruba 340 miliónov dolárov. Navyše má podnik dostatočne veľké príležitosti na zvýšenie svojej prítomnosti na rozvojových trhoch ako sú Čína a India, na ktorých jej príjmy rastú dvojciferným tempom.

Zdroj obrázku: Mondelez Q2 2021 Earnings Presentation

Určitý priestor na rast dáva firme aj samotný trh s občerstvením, ktorý zaznamenáva v posledných rokoch vyšší dopyt najmä u mladších ročníkov. V rámci uchopenia tejto príležitosti sa vedenie firmy sústredí aj na ponuku zdravších produktov, keďže táto kategória rastie najrýchlejšou mierou.

Veľké ambície má Mondelez tiež v oblasti udržateľnosti, keď cieľom podniku je do roku 2025 produkovať všetky čokoládové produkty z udržateľného kakaa, vytvoriť všetky obaly stopercentne recyklovateľné a znížiť emisiu oxidu uhličitého o 10%. V tomto smere má podnik už čo to za sebou, keď od roku 2013 znížil emisie oxidu uhličitého o 15%, tvorby odpadu o 20% a začal trasovať všetok palmový olej používaný v jeho produktoch s cieľom brániť odlesňovaniu. Akcie Mondelez

Lacnejšie v porovnaní s konkurenciou

UkazovateľMondelezNestléUnileverPepsiCo
Trhová kapitalizácia (mld. $) 83,8338,1136,6218,5
P/E 19,9 26,221,726,9
Forward P/E19,223,917,523,6
P/FCF25,534,115,332,8
EV/EBITDA18,221,713,117,6
Dividendový výnos2,33%2,48%3,81%2,72%
Debt to Equity71,596,8141,5258,0
Zdrojové údaje: macrotrends.net

Akcie Mondelez sa v súčasnosti v porovnaní s konkurenciou okrem Unileveru obchodujú o niečo lacnejšie, za 19,9 násobok ročného zisku na akciu (P/E) a zároveň jej pomer dlhu k vlastnému kapitálu (Debt to Equity) je najnižší. Najnižší je však aj ich dividendový výnos.

Akcie Mondelez


Akcie Mondelez zatiaľ v tomto roku s nárastom o +3,7% zatiaľ nedosahujú výkonnosť širšieho trhu, avšak to by sa mohlo zmeniť už v ďalšom roku, resp. v prípade výraznejšie korekcie už v tomto.

Dosadenie Dirka Van de Puta do čela podniku je kľúčový dôvod prečo si myslíme, že akcie Mondelez sú spolu s akciami PepsiCo pravdepodobne najzaujímavejšími vo svojej kategórií a to aj napriek tomu, že by sme ich radi videli lacnejšie. Od jeho príchodu sa stratégia spoločnosti výrazne zmenila a jej správnosť sa ukazuje naprieč všetkými dôležitými ukazovateľmi. Ak to takto bude pokračovať aj v budúcnosti, akcionári sa môžu tešiť na nadpriemerné výnosy stabilnej, dividendovej akcie.

Pozri tiež:

Analýza akcie Facebook: Metavesmír a ešte ďalej
Analýza akcie Coursera: Online vzdelávanie na vzostupe
Analýza akcie Splunk: Je čas nakupovať?
Analýza akcie LVMH – Louis Vuitton Moet Hennessey
Analýza akcie Just Eat – výborný rast a smelé plány do roku 2021
Analýza akcie Uber, potvrdí firma svoj potenciál?
Analýza akcie Beyond Meat – stravovanie 21. storočia?
Analýza akcie Disney pre rok 2021 – čo všetko patrí pod ikonickú značku?
Analýza akcie IBM: Ako spoločnosť zarába peniaze?
Analýza akcie Adobe
Analýza akcie Box 2021 – technologický líder mimo radarov Wall Street
Analýza akcie Booking: Oplatí sa kúpiť akcie firmy v roku 2021?
Analýza akcie iRobot. Roboty pre 21. storočie?
3 dôkazy o tom, že akcie SAP sú podhodnotené
Analýza akcie Nikola – spľasnutie ďalšej investičnej bubliny?

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno