Z online kníhkupectva po technologického giganta

Spoločnosť Amazon.com bola založená v roku 1994 americkým podnikateľom Jeffom Bezosom. Ten využil nástup internetu a vytvoril online kníhkupectvo, ktoré rýchlo získavalo popularitu. Za to, čím sa dnes spoločnosť stala, vďačí práve Bezosovi a jeho jedinečnému prístupu. Akcie Amazon

Bezos tvrdo kontroloval použitie doslova každého dolára, čo sa firmám, ktoré získajú milióny dolárov od investorov veľmi nepodobá. Každý ušetrený dolár bol následne reinvestovaný späť do podnikania a hoci si mnohokrát vyslúžil od akcionárov kritiku za to, že jeho rozhodnutia k nim nie sú naklonené, ukázalo sa, že vie čo robí. 

Pod jeho vedením Amazon vytrvalo uprednostňoval dlhodobé ciele pred krátkodobými, preto v mnohých rokoch ani nebol ziskový. Komu boli rozhodnutia Amazonu najviac naklonené boli jednoznačne zákazníci. Spoločnosť sa stala synonymom kvalitných služieb a svoju latku neustále zvyšovala, o čom svedčí napr. možnosť doručenia objednávky ešte v deň nákupu.

Postupne sa firma rozrástla na diverzifikovaný podnik, ktorý zďaleka nie je iba o knihách a dokonca ani nie o internetovom obchode. V súčasnosti Amazon podniká v celej rade odvetví, od retailu a logistiky cez streamovanie, reklamu, zdravotníctvo, platby, média, elektroniku, technológie, umelú inteligenciu až po cloud.

Ekosystém produktov Amazon. Produkty a služby Amazon.
Odvetvia, v ktorých Amazon pôsobí, zdroj obrázku: MoreThanDigital

Príjmy Amazonu každoročne naďalej stúpajú a v roku 2022 dosiahli 514 miliárd USD. Počet zamestnancov presiahol 2 milióny a akcie od svojho debutu na burze vzrástli o viac ako 130 000 %. A to Amazon zďaleka nepovedal posledné slovo.

Biznis model

Na trhu existuje iba hŕstka spoločností, ktorá má tak diverzifikované podnikanie ako práve Amazon. Zjednodušene sa ale dá rozdeliť na 7 častí: 

  • Internetové obchody
  • Služby tretím stranám
  • Reklama
  • Fyzické obchody
  • Prime (predplatné služby)
  • Amazon Web Services
  • Iné
Rozdelenie príjmov Amazon.

Internetové obchody

Internetové obchody naďalej tvoria hlavnú časť príjmov spoločnosti – v roku 2022 tento segment vygeneroval až 220 miliárd dolárov, resp. až 43 % celkových príjmov.

Amazon.com, ktorý je stredobodom tohto segmentu, v minulosti prevalcoval svoju konkurenciu v podobe eBay. Zatiaľ čo eBay fungoval na báze 3P, Amazon mal biznis založený na modeli 1P. Aký je v tom rozdiel? 3P znamená, že firma poskytuje iba platformu pre iných obchodníkov, ktorý na nej predávajú svoje produkty koncovým zákazníkom. Predávaný tovar teda firma nevlastní, iba si strháva za predaj určitý percentuálny podiel. Naopak model 1P spočíva v tom, že spoločnosť predávaný tovar reálne vlastní

Amazon teda začal s modelom 1P a vďaka svojej popularite rýchlo získal dominantné postavenie na trhu. Dnes už Amazon má zmiešaný model, ktorý využíva ako 1P, tak aj 3P. Aby človek ale správne chápal veľkosť Amazonu a jeho dominanciu, je dobré si pomôcť štatistikami. 

Amazon.com je dnes najväčším e-shopom na svete, ktorý priamo ponúka viac ako 12 miliónov produktov naprieč v podstate všetkými kategóriami. Odkedy Amazon otvoril svoju platformu aj tretím stranám, počet obchodníkov predávajúcich skrz 3P narástol na milióny a množstvo ich ponúkaných produktov 350 miliónov. Každú sekundu Amazon utrží z predaja 4 722 USD, každú minútu 283 tisíc USD a každú hodinu 17 miliónov USD. Podiel spoločnosti na americkom trhu online predaja? Viac ako tretina – 37,8 %! Pre porovnanie Walmart má 6,3 % a eBay 3,5 %.

Toto postavenie dáva Amazonu jedinečné konkurenčné výhody. Tým, že Amazon dosahuje takéto predaje, pôsobí vo viac ako 100 krajinách a obsluhuje viac ako 300 miliónov zákazníkov, disponuje veľmi cennými dátami o spotrebiteľoch. Tie využíva na vývoj svojich produktov pod vlastnou značkou, ktoré sú lacnejšie a dokáže tak vytláčať iné obchodné značky. 

Vyššie sú niektoré z privátnych značiek Amazonu. Ďalšou konkurenčnou výhodou je jeho vyjednávacia pozícia s dodávateľmi. Keďže spoločnosť dosahuje veľké predaje, môže nakupovať vo veľkých objemoch, vďaka čomu získava rôzne zľavy, ku ktorým sa iní obchodníci nedostanú. To podniku dáva možnosť ponúknuť zákazníkom nižšie ceny (tí tak nemajú dôvod nakupovať inde) a zároveň vyššiu ziskovú maržu. V skratke… nechcete byť konkurenciou Amazonu.

image 8
Amazon a jeho konkurenti v jednotlivých odvetviach

Reklama

Ako sme už ale vyššie spomínali, Amazon nie je len už o internetovom predaji. Čoraz väčšiu časť jeho príjmov tvorí reklama. V predchádzajúcom roku tržby z reklamy dosiahli výšku 37,7 miliardy USD, čo predstavuje 7 % podiel. To robí z Amazonu 3. najväčšieho hráča na digitálnom trhu reklamy v USA s 12,4 % podielom, pričom sa neustále zvyšuje a dobieha tak dosiaľ neohrozených kráľov – Alphabet a Metu

Služba Amazon Advertising funguje podobným spôsobom ako reklamy PPC od Google – predajcovia platia iba vtedy, keď kupujúci kliknú na reklamy (bez ohľadu na to, či sa položka predáva alebo nie). Reklamy sa pritom nachádzajú na celom ekosystéme produktov a služieb Amazonu. Obchodníci si môžu zaplatiť za sponzorovanie sebou predávaných produktov na platforme Amazonu, resp. ich môže zobrazovať pri vyhľadávaní zákazníkmi ako prvé. Predajcovia majú taktiež možnosť zviditeľňovať svoju značku prostredníctvom reklamných kampaní. Videoreklamy sú ponúkané na webových stránkach Amazonu, kde patrí mimo iné napr. aj IMDb (americká obdoba česko-slovenskej filmovej databázy csfd) alebo prostredníctvom zariadení Fire TV

Fyzické obchody

O tom, že Amazon dobyl svet online predaja nikto nepochybuje. Už niekoľko rokov ale má rovnaké ambície aj v oblasti fyzického maloobchodného predaja. Prečo? Podľa Statista online predaj má na celkovom predaji podiel necelých 20 % a hoci neustále rastie, Amazonu uniká množstvo potenciálnych zákazníkov. To sa rozhodol zmeniť pred niekoľkými rokmi.

V rámci tohto segmentu podnik prevádzkuje desiatky predajní Amazon Go, Fresh, Style a Whole Foods. Príjmy z fyzických obchodov dosiahli v minulom roku 19 miliárd USD a tvorili necelé 4 % celkových príjmov. Zákazníkov si Amazon snaží klasicky získať vďaka svojim unikátnym technologickým konceptom, ktorý sa vymyká tradičnému nakupovaniu. 

Asi sa zhodneme, že najhoršou časťou nakupovania v obchodoch je čakanie v rade. Nuž, ako to už pri Amazone býva, ten myslí na všetko a tak vymyslel v rámci svojho konceptu Amazon Go nakupovanie bez čakania v rade či platenia. Do predajne sa dostanete načítaním mobilnej aplikácie pri turnikete a môžete si zobrať čokoľvek a odísť s tým. Technológie strojového učenia, senzory a umelej inteligencia priradí kupujúcim, to čo nakúpili, na ich virtuálnu kartu Amazon, z ktorej sa cena za nakúpený tovar automaticky strhne. V súčasnosti v USA fungujú 4 takéto prevádzky.

Amazon Fresh predstavuje donáškovú službu potravín, ktorá je dostupná členom Amazon Prime – prémiového predplatného. Nakúpený tovar je dovezený priamo domov alebo je možné si ho vyzdvihnúť vo fyzickej predajni. Zákazníci si môžu vybrať z tisícok položiek vrátane produktov, mäsa, morských plodov, občerstvenia a potrieb pre domácnosť. Dnes existuje v USA takmer 50 prevádzok Amazon Fresh.

Obchody Amazon Style boli spustené len v roku 2022 a už ako to z názvu vyplýva, zameriavajú sa na módu. Zážitok z nakupovania v Amazon Style, ale može chutiť aj tak, ako keď móda stretne technológie. V praxi to môže vyzerať aj tak, že keď sa zákazníkovi páči nejaký kúsok, naskenuje jeho čiarový kód, zvolí veľkosť a farbu prostredníctvom mobilnej aplikácie a môže sa pripraviť na jeho vyskúšanie alebo vyzdvihnutie pri pokladni. Na základe výberu sa technológia Amazonu učí, o čo má kupujúci záujem a ponúkne mu navyše odporúčané výbery (samozrejme, že firma chce, aby ste v obchode  utratili viac peňazí).

Whole Foods je dcérska firma Amazonu, ktorú kúpil v roku 2019 v snahe zvýšiť svoju prítomnosť v odvetví fyzického predaja za 13,7 miliardy USD. Sieť s viac ako 500 predajňami v Severnej Amerike a Veľkej Británii sa špecializuje na predaj produktov bez umelých farbív, príchutí a konzervačných látok. Akcie Amazonska

Predplatné

Ako bolo už spomínané, Amazon dokázal uspieť v konkurencii vďaka svojmu jedinečnému zameraniu na zákazníka. Za najväčší benefit možno považovať prémiovú službu Amazon Prime. V rámci nej získavajú predplatitelia za mesačný poplatok 14,99 USD (bez dane):

  • donášku ešte v ten istý alebo nasledujúci deň zdarma na milióny produktov
  • zľavy na rôzne produkty z Whole Foods a Amazon Fresh,
  • prístup k hudbe, podcastom, hrám, knihám a televíznemu obsahu prostredníctvom služieb Amazon Music, Prime Gaming, Prime Reading a Prime Video. 
  • zľavy na lieky vo viac ako 60 000 lekárňach vrátane Amazon Pharmacy, Walgreens a CVS
  • cloudové úložisko na fotografie 
  • ročné predplatné v donáškovej službe Grubhub+
  • ďalšie

Amazon dokázal vytvoriť pre svojich predplatiteľov dlhý zoznam benefitov, o ktorého popularite dokonale vypovedá fakt, že 6 z 10 domácností v USA si platí Amazon Prime. Služba je zatiaľ dostupná v 23 krajinách (na Slovensku nie) a jej celkový počet predplatiteľov presiahol 200 miliónov. S príjmami 35,2 miliardami USD za rok 2022 tvoria 7 % celkových tržieb podniku.

Za dobrý dôkaz toho, čo všetko je ochotná spoločnosť spraviť pre svojich prémiových zákazníkov, je nielen neustále rozširovanie benefitov, ale aj dôraz na ich kvalitu. V minulom roku streamovacia služba Prime Video, ktorej cieľom je konkurovať Netflixu a Disney+, vydala najdrahší seriál v histórií – Pán prsteňov: prstene moci. Iba prvá séria stála 715 miliónov USD, pričom iba za práva natočiť tento seriál Amazon zaplatil 250 miliónov USD. 

Amazon Web Services (AWS)

Čerešnička na koniec? Hoci Amazon vybudoval diverzifikované, ale zároveň navzájom prepojené portfólio služieb, za najcennejšiu časť biznisu sa považuje Amazon Web Services (AWS). Tá v predošlom roku vygenerovala príjmy na úrovni 80 miliárd USD (15,6 % podiel).

Jednotka na cloudovom trhu poskytuje firmám dátové úložiská, výpočtovú silu, databázy a ďalšie cloudové aplikácie. AWS ponúka mnoho rôznych nástrojov a riešení pre podniky a vývojárov softvéru, ktoré možno použiť v dátových centrách až v 190 krajinách. V dobe digitalizácie a prechodu firiem od licencovaných produktov ku cloudu (všetky firemné informácie sú uložené v dátových centrách Amazonu a je možné k nim získať prístup kdekoľvek a z akéhokoľvek zariadenia vďaka prihláseniu), je AWS v centre pozornosti investorov.

Iné

Amazon zahŕňa do segmentu „iné“ príjmy, ako napr. licencovanie, distribúciu videoobsahu a prepravné služby, ale aj nové produkty a služby, ktoré zatiaľ nemajú veľký materiálny vplyv. Možno sem napr. zaradiť filmové štúdio MGM, ktoré kúpil Amazon v roku 2022 za 8,5 miliardy USD. Akcie Amazonu

Áno aj toto vlastní Amazon

Pre úplnosť by bolo vhodné spomenúť niektoré produkty Amazonu, ktoré sa mohli v jednotlivých segmentoch stratiť. Jedným z nich je Alexa. Je to virtuálny asistent založený na umelej inteligencii, ktorý na základe hlasových pokynov užívateľa s ním interaguje, odpovedá na otázky, prehráva hudbu, nastavuje budík, streamuje podcasty, informuje o počasí, správach, atď. Ďalšími sú produkty inteligntnej domácnosti Ring vrátane bezpečnostných kamier, video-zvončekov, inteligentných svietidiel a alarmov.

Len v minulom roku spoločnosť predstavila Astro – robota pre monitorovanie domácnosti, ktorý trochu pripomína Wall-eho. O tom, že to Amazon s robotizáciou myslí vážne svedčí mimo iné aj akvizícia spoločnosti iRobot – lídra na trhu robotických vysávačov a mopov za 1,6 miliardy USD.

Astro Amazon - robot pre monitorovanie domácnosti
Astro Amazon – robot pre monitorovanie domácnosti

Vo svojich skladoch zas Amazon využíva Proteus. Ide o prvý plne autonómny skladový robot. Je navrhnutý tak, aby sa mohol sám pohybovať a zároveň prevážať vozíky plné balíkov. Amazon v priebehu rokov predstavil niekoľko skladových robotov a vždy zdôrazňoval, že ich účelom je zlepšiť bezpečnosť v jeho skladoch a nie snaha nahradiť ľudských pracovníkov, hoci je pravdepodobné, že aj to je jedným z cieľov.

Amazon Fire TV predstavuje digitálny prehrávač médií, cez ktorý možno jednoducho pristupovať k streamovanému obsahu (Prime Video, Netflix, Disney+,…) v rámci TV. Služba Twitch s viac ako 140 miliónmi používateľmi sa zameriava na streamovanie herného obsahu, e-športových podujatí, atď. Je populárna najmä medzi mladšími.

Spoločnosť má taktiež vyššie podiely v rôznych potenciálnych spoločnostiach. Za zmienku stojí napr. 18 % podiel vo výrobcovi elektromobilov Rivian, 16 % podiel v britskej donáškovej službe Deliveroo a vlastní aj časť vodíkovej spoločnosti Plug Power.

image 7

Historický vzostup a čo je so ziskom?

Amazon v roku 2022 čelil prudkému poklesu zisku. Oproti roku 2021 sa prepadol nielen o percentá, ale rovno do straty. Pandémia covidu-19 uzavrela spotrebiteľov v domácnostiach a prinútila ich viac sa obracať k online nakupovaniu. Z toho výrazne benefitoval Amazon aj ďalšie elektronické obchody a kvôli náporu objednávok sa firma rozhodla výrazne zväčšiť svoje logistické a distribučné kapacity. 

Pandémia však ustúpila, ľudia opäť nakupujú aj v kamenných predajniach a do toho prišlo ekonomické spomaľovanie. Amazon nakoniec zistil, že to s novými kapacitami prepálil, pretože dopyt nie je taký vysoký. Výsledkom je, že Amazon sa prebytočných kapcít zbavuje. Zároveň viaceré nové koncepty, produkty a služby zatiaľ nie sú ziskové. analýza akcie amazon

Voľný cash flow sa dokonca tiež dostal do vysokých červených čísel, čo je zapríčinené vysokými kapitálovými výdavkami podniku – rozširovanie logistických kapacít, ale tiež budovanie dátových centier kvôli AWS. Kapitálové výdavky vzrástli medzi rokmi 2018 a 2022 takmer päťnásobne z 13,4 na 63,6 miliardy USD.

Aká je situácia dnes?

Po dlhoročnom náraste akcií o tisícky percent poznali akcionári spoločnosti aj niečo, čo zažili naposledy počas dotcom bubliny. Makroekonomické problémy, prestrelené kapacity, strata, záporný cash flow a slabšie míňanie spotrebiteľov spôsobilo, že cena akcie Amazon klesla oproti svojej najvyššej hodnote o polovicu


V súčasnosti investori čakajú na nejaké pozitívne správy, najmä v podobe vyššieho rastu príjmov, ziskových marží či opätovne pozitívnych hotovostných tokov, ktoré by dokázali trend zvrátiť a akcie Amazon opäť rásť. 

Silné stránky a príležitosti

Je pravdepodobné, že k tomu časom aj dôjde. Amazon sa totiž môže pochváliť viacerými silnými stránkami a konkurenčnými výhodami. Jeho príjmy sú silne diverzifikované z hľadiska geografie aj produktov, finančná situácia je stabilná, manažment je schopný aj napriek odchodu Bezosa z čela firmy a faktorom je aj potenciál.

Za hlavnú konkurenčnú výhody považujeme veľkosť podniku a s tým spojené množstvo získavaných dát. Údaje o zákazníkoch vie Amazon využiť na cielenie reklamy, tvorbu nových produktov, ale aj vytláčanie súperov z trhu. Ďalšou neoddeliteľnou časťou je prémiová ponuka Prime, ktorá je množstvom a kvalitou benefitov v podstate bezkonkurenčná. Nakoniec by sme mohli spomenúť aj samotnú značku a jej dôveryhodnosť.

Z hľadiska potenciálneho rastu do budúcnosti má Amazon tiež čo ponúknuť. O cloudovej ponuke AWS sa nemusíme ani baviť – cloud je dlhodobý trend s obrovským potenciálom a ponuka Amazonu je jasná jednotka na trhu, kde je v podstate jeho jedinými súpermi Azure od Microsoftu a Google Cloud

Na vzostupe by mali byť ale naďalej aj internetové obchody spoločnosti, pretože Amazon expanduje do Európy, ale aj na rozvojové trhy, pričom ťažiť by mali aj z celkového vzostupu internetu. Fyzické obchody Amazon Go využívajúce pokročilé technológie si zas môžu postupne vydobývať miesto na trhu. Na vzostupe je aj reklamný segment Amazonu, ktorý postupne získava podiel na trhu. Nakoniec je potrebné spomenúť streamovací biznis, Alexu, ale aj nové technológie, ako strojové učenie, umelá inteligencia či robotizácia.

Riziká

Ako to býva v prípade každej spoločnosti, aj kúpa akcie Amazon v sebe ukrýva riziká. Za bezprostredné riziko, ktoré spôsobilo pokles akcií Amazonu je pomalší rast (zapríčinený veľkosťou firmy, ale aj makroekonomickými problémami), ale tiež prepadnutie do straty a negatívny cash flow. To v preklade znamená, že spoločnosť v týchto mesiacoch nezískava peniaze svojim podnikaním, ale naopak ich “páli”.

Straty sa kopia ale aj kvôli niektorým neziskovým častiam podnikania. Jednou z nich sú fyzické obchody, čo je aj dôvod, prečo nástupca Jeffa Bezosa na čele firmy, Andy Jassy, oznámil pozastavenie otvárania nových pobočiek. A to až dokým sa ich hospodárenie nezlepší na také hodnoty, s ktorou bude gigant spokojný. Amazon tak stojí opäť pred skúškou, ktorú už raz zvládol. Zvýšiť ziskové marže a v konečnom dôsledku aj samotné zisky.

Rizikom je aj možnosť regulovania tzv. Big Tech spoločností. Mnohým sa totiž nepáči dominantné postavenie firmy kvôli tomu, že ho môžu zneužívať voči konkurencii. Niektorí dokonca vyzývajú na ich rozdelenie, ale táto hrozba nie je na programe dňa. Ďalším rizikom je presun najvýznamnejších konkurentov v oblasti predaja na internet. Costco, Walmart, Target, Home Depot a ďalší reagujú na trend digitalizácie tlakom na vlastný internetový predaj, čo môže odkúsavať z vedúceho podielu Amazonu na trhu. Otázkou môže byť aj valuácia spoločnosti.

Ocenenie akcie Amazon

Oceňovať dnes akcie Amazonu na základe hodnotových ukazovateľov jednoduché. Keďže v poslednom roku spoločnosť dosiahla stratu a negatívny zisk nemôžeme sa oprieť o základné indikátory P/E a P/FCF. Oprieme sa tak o ukazovatele P/OCF a EV/EBITDA.

 Z hľadiska ukazovateľa P/OCF sú akcie Amazonu ocenené zhruba na úrovni Microsoftu a Apple. Podľa EV/EBITDA sa javia najdrahšie, čo je zapričínené poklesom ziskových marží.

Pri ocenení akcií Amazonu si môžeme pomôcť aj hypotetickým príkladom. V budúcom roku očakávajú analytici, že príjmy podniku vzrastú o 8,3 % na 556,8 miliardy USD a v roku 2024 o 13,1 % na 630 miliárd USD. V posledných 3 rokoch sa marža čistého zisku a voľného cash flowu pohybovala medzi 4,1 a 7,7 %. Ak by sme teda očakávali, že Amazon dokáže zlepšiť opäť marže a to napr. na úroveň 5 %, v roku 2023 by sa akcie firmy pri súčasnej cene (102 USD) obchodovali za 37,8 násobok a v roku 2024 za 33,4 násobok

Zhrnutie

Amazon má veľmi silné postavenie na trhu, jedinečnú a diverzifikovanú ponuku produktov a zároveň v sebe ukrýva ďalší potenciál. Aj nepriek poklesu sa akcie Amazon nejavia zrovna lacno. Spoločnosť však má na čom stavať a ak sa jej podarí vrátiť k zisku a marže postupne rozširovať, akcie opäť chytia stratený dych. Akcie Amazon tak môžu byť vhodnou voľbou pre investorov s dlhým investičným horizontom, ktorí hľadajú nadpriemerný výnos. Akcie Amazon analýza amazon

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

Pozri tiež:

Analýza akcie Disney – Mediálny gigant so 100-ročnou históriou (2022)
Analýza akcie Alphabet: technologický gigant s veľkým potenciálom (VIDEO)
Analýza akcie Skyworks Solutions: Spoločnosť bude ťažiť zo vzostupu 5G
Analýza akcie Costco: dominantný hrač v retaile aj počas spomaľovania ekonomiky
Analýza akcie Alibaba: rozlusknutie biznis modelu čínskeho giganta
Analýza akcie Netflix: Oplatia sa kúpiť v poklese?
Analýza akcie CyberArk: Bude firma ťažiť z rastu celého odvetvia?
Analýza akcie Similarweb: čas na nákup?
Analýza akcie Mercado Libre: samba na akciovom trhu
Analýza akcie Mondelez: Budúci dividendový aristokrat?

xtb
Predchádzajúci článokAkcie energetického giganta BP rastú po avizovanej zmene stratégie – opäť sa viac zameria na ťažbu ropy
Ďalší článokXTB zavádza nový cyklus zameraný na obchodovanie s komoditami
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno