Analýza akcie Disney – Mediálny gigant so 100-ročnou históriou (2022)

Akcie Disney patria medzi najobľúbenejšie a najžiadanejšie na Wall Street. Viete však čo všetko patrí pod ikonickú značku a tkvie v nej investičná príležitosť?

3
2265

Spoločnosť Walt Disney

Je faktom, že ani nie je potrebné sa pohybovať vo svete investícií na to, aby ste vedeli kto bol Walt Disney. Veď, kto by nepoznal Mickeymousea alebo Disneyland. Málokto ale tuší, že Walt Disney ako spoločnosť toho ponúka omnoho viac a naplno možno oceniť akcie Disney iba ak si uvedomíte, čo všetko patrí pod ikonickú firmu s viac ako 100-ročnou históriou.

Počiatky mediálneho gigantu siahajú do roku 1923, keď Walt Disney a jeho brat Roy založili animované štúdio Brothers Cartoo Studio v Holywoode. Štúdio a jeho obľúbené výtvory ako „Mickeymouse“ alebo „Alica v ríši divov“ si získavali veľkú priazeň a postupne sa firma rozrastala. Po desiatkach prelomových a uznávaných filmov sa vyvinula na holding pre všetky druhy médií a od roku 1955 prevádzkuje aj zábavné parky po celom svete známe ako Disneylandy. Ani pri nich to ale neskončilo. Podnik úspešne reaguje aj na moderné trendy akými sú napr. streamovacie služby. To, čo začalo hŕstkou animátorov vyrábajúcich krátke detské kreslené filmy, je dnes jednou z najznámejších spoločností na svete.

xtb

V dobe písania analýzy je spoločnosť 55. najhodnotnejšia firma sveta s trhovou hodnotou zhruba 170 miliárd USD. Ako však tieto peniaze podnik zarába, má konkurenčnú výhodu a ponúkajú akcie Disney dobrú investičnú príležitosť v čase, keď sa prepadli už viac ako o polovicu zo svojho vlaňajšieho maxima? Nielen na to sme sa zamerali v tejto analýze.

Biznis model

Spoločnosť Walt Disney dnes člení svoje podnikanie do 2 hlavných segmentov: Media & Entertainment a Parks, Experiences & Products. Poďme sa pozrieť na ne.

Media & Entertainment

Segment Media & Entertainment ako to už z názvu vyplýva obsahuje mediálny a zábavný biznis spoločnosti. Za fiškálny rok, ktorý sa skončil 1. októbra 2022 táto jednotka vyprodukovala tržby vo výške 55 miliárd USD, čo je o 8 % viac ako pred rokom, pričom na celkových príjmoch sa podielala dvomi tretinami.

Mediálny a zábavny segment firmy sa skladá z ďalších poddivízií, ako Linear Networks, Direct-To-Consumer (DTC) a Content Sales/Licensing and Other. Linear Networks predstavujú klasické televízne programy a stanice, DTC streamovacie služby a Content Sales/Licensing zas predaj práv na vysielanie obsahu tretím stranám. Masívny mediálny biznis spoločnosti najlepšie pochopiť na konkrétnych prípadoch. Toto sú filmové štúdia a ich obsah, ktoré patria pod hlavičku Walt Disney:

  • Walt Disney (Leví kráľ, Piráti z Karibiku, Narnia, Aladin, Snehulienka, Popoluška, Pocahontas, Mulan, Malá morská víľa, kráska a zviera, 101 dalmatincov, Lilo a Stich, High School Musical, Zvonár u matky božej, Bambi,….)
  • Pixar (Toy Story, Hľadá sa Nemo, Rodinka úžasných, Príšerky, Wall-E, Ratatouille, Autá, Coco,…)
  • Marvel Studios (Avengers, Iron Man, Thor, Strážcovia Galaxie, Captain America, Spiderman, Doctor Strange, Hulk, Black Panther, Fantastická štvorka, X-men,…)
  • LucasFilm (Starwars, Indiana Jones,…)
  • 20th Century Studios (Avatar, Doba ľadová, Titanic, Votrelec, Simpsonovci vo filme, Bohemian Rhapsody, Borat, Smrtonostná pasca, Kingsman, Terminátor, Klub bitkárov, Ad Astra, Deň nezávislosti, Skryté čísla,…)
  • Searchlight pictures (Čierna labuť, Blafuj ako Backham, Grandhotel Budapešť, Milionár z chatrče, Hory majú oči, Podoba vody,…)
  • Blue Sky Studios (Rio, Ferdinand, Roboti,…)

Disney má vo svojom portfóliu množstvo filmov a seriálov, na ktorých sme vyrastali a na ktorých vyrastajú dnešné deti. Medzi nimi napr. oscarmi ovenčené filmy ako Titanic, Avatar, Starwars alebo aktuálne najziskovejšie filmy z dielne Marvelu. Keďže spoločnosť vlastní práva na spomínaný obsah, zakaždým vygeneruje príjmy, ak nejaká iná televízia, kino alebo streamovacia služba bude chcieť tento obsah použiť.

Akcie Disney – Disney Brands, Zdroj: Company website

Vyššie sú zhrnuté iba filmové štúdia. Disney taktiež ovláda viacero veľmi populárnych televíznych staníc. Najznámejšie sú ESPN, abc, National Geographic, History, Fox a Disney. Pre lepšiu predstavu abc, Fox, Fox News a ESPN sú tretia, štvrtá, piata a šiesta najsledovanejšia TV stanica v USA. To znamená, že Disney má veľký vplyv aj v médiách a dotvára to úžasnú diverzifikáciu spoločnosti.

Prioritou firmy je ale v súčasnosti jej streamovací biznis, v rámci ktorého vyzvala Netflix a treba povedať, že celkom úspešne. Súčet používateľov jej streamovacích služieb je totiž väčší ako v prípade hlavného rivala. Vlajkovou loďou podniku je služba Disney+, ktorá aktuálne oslavuje 3. rok na trhu a za ten čas získala 164,2 miliónov predplatiteľov. Pod Disney zároveň patria platformy Hulu a ESPN+. Spolu má DTC biznis firmy v súčasnosti 235,7 miliónov používateľov. Streamovacie služby vytvárajú tržby na základe mesačného predplatného, ktoré sa líši na základe krajín, ale napr. na Slovensku stojí Disney+ 7,99 € mesačne alebo 79,90 € ročne.

Parks, Experiences & Products

Druhý firemný segment tvoria zábavné parky (Disneyland a DisneyWorld), zážitky a fanúšikovské produkty. V poslednom roku vygeneroval tržby na úrovni 28,7 miliárd USD, čo je o 73 % viac ako pred rokom. Tento obrovský nárast spôsobilo to, že v minulom roku museli byť viaceré zábavné parky uzatvorené kvôli pandémii. Na celkových príjmoch mal segment podiel približne 34 %.

67 rokov po otvorení prvého Disneylandu sa počet zábavných parkov firmy rozšíril na číslo 6. Možno ich navštíviť v Paríži, Californii, Tokyiu, Honkongu, Šhanghaji či na Floride, pričom tieto parky sa postupom času navyše rozširujú. Napríklad len nedávno v Paríži otvorili nový tématický Avengers kampus. Tým, ale fantasy zážitky s Disney nekončia. Od roku 1998 spoločnosť prevádzkuje svoju vlastnú sieť dovolenkových plavieb. Aktuálne vlastní 5 lodí: Disney Magic, Disney Wonder, Disney Dream, Disney Fantasy a Disney Wish. Každá z nich má rôzny dizajn, ako aj charakteristické reštaurácie, aktivity a atrakcie. Disney ponúka taktiež dovolenkový klub, ktorý umožňuje každoročne 225 tisíc členom rodín z viac ako 100 krajín sveta užívať si netypickú dovolenku.

Menšie príjmy tvorí tiež predaj suvenírov vo viac ako 300 obchodoch po celom svete a prostredníctvom vlastného elektronického obchodu. Disney zároveň predáva práva na svoje produkty tretím stranám, vytvára hry pre rôzne konzoly či prevádzkuje najväčšie detské vydavateľstvo na svete.

Dekády vzostupu a čo je so ziskom?

Disney ťaží zo svojej značky a rozširovania produktov. Iba za posledných 7 rokov sa príjmy podniku rozšírili o polovicu z 55,6 na 83,8 miliardy USD. Pri pohľade na čistý zisk sa však môže zdať, že sa niečo pokazilo. Ešte v roku 2018 bol na úrovni 12,6 miliardy USD, čo predstavuje 21 % ziskovú maržu a v roku 2020 sa firma prepadla do straty.

 2016201720182019202020212022
Tržby (MLD $)55.655.159.469.665.467.483.8
Čistý zisk (MLD $)9.49.012.611.1-2.92.03.1

Asi správne vydedukujete, že jedným z hlavných faktorov, ktoré ovplyvnili výsledok hospodárenia Disney v tomto roku bola pandémia, ktorá uzatvorila zábavné parky a obmedzila televíznu produkciu spoločnosti. Nejde však iba o Covid-19. V roku 2019 padlo v spoločnosti rozhodnutie vyzvať Netflix na poli streamovania a začala sa budovať platforma Disney+. V dôsledku toho sa prudko zvyšujú výdavky firmy a manažment taktiež rozhodol zrušiť vyplácanie dividend.

Aká je situácia dnes?

Na túto novinku veľmi pozitívne reagovali akciové trhy a atakovali svoje maximum. Pandémia akcie Disney následne prudko stiahla, ale po rýchlom zotavení, investori na základe pozitívnych správ o rýchlom raste počtu používateľov Disney+ vytlačili akcie firmy na nové maximá, ktoré prekonali hranicu 200 USD. O rok a štvrť neskôr však podnik stratil viac ako polovicu hodnoty. Prečo?


Spoločnosť zaznamenala z hľadiska príjmov rekordný rok a už čoskoro by mala atakovať úroveň 100 miliárd USD. Tržby sú poháňané najmä rýchlym rastom divízie DTC so streamovacími službami. V rámci konkurenčného boja s Netflixom, HBO Max, Amazon Prime Video, Paramount+ a ďalšími službami však Disney doslova „sype“ obrovské prostriedky do tvorby nového obsahu, ktorými si nielen udrží existujúcich používateľov, ale aj priláka nových. Len za posledný rok spoločnosť minula na tvorbu obsahu enormných 30 miliárd USD a divízia DTC vyprodukovala prevádzkovú stratu 4 miliardy USD. To vytvára výrazný tlak na ziskové marže firmy. Tá v poslednom roku len tesne presiahla 3 %, pričom ešte v roku 2018 dosiahla až 21 %.

Bob Chapek, generálny riaditeľ spoločnosti, očakáva, že prevádzková strata DTC by sa mala zúžiť v ďalšom roku a v roku 2024 by mala byť jednotka zisková. Do tohto roku vedenie firmy ráta tiež s tým, že Disney+ dosiahne 215 až 245 miliónov používateľov. Investori chcú vidieť návrat k lepšej profitabilite, ale v dôsledku rastúcich výdavkov začínajú o tom pochybovať, čo spôsobuje pokles akcií.

Na prepad akcií Disney na ročné minimum firma zareagovala plánom na výraznejšie utiahnutie opaskov. V internej správe, ktorú získala spoločnosť Yahoo Finance, Chapek informoval vedúcich jednotlivých divízií, že spoločnosť vytvorila „pracovnú skupinu pre štruktúru nákladov“, aby pomohla jednotke Disney+ dosiahnuť jej ciele v oblasti ziskovosti. Súčasťou opatrení by malo byť zníženie niektorých výdavkov na obsah, marketing a nových zamestnancov. K zníženiu straty by mohla tiež dopomôcť nová lacnejšia verzia Disney+, ktorá bude obsahovať reklamy. Debutovať v USA by mala v decembri, mesiac po tom, čo debutovala „reklamná verzia“ Netflixu.

Silné stránky, rizká a príležitosti

Na trhu neexistuje mnoho spoločností s tak diverzifikovanými príjmami a konkurenčnou výhodou ako práve Disney. Stabilné zisky zo zábavných parkov, káblových TV programov a filmového obsahu pomáhajú podniku financovať nové možnosti rastu ako napr. DTC biznis. Množstvo ikonického obsahu zas znamená, že značky patriace pod spoločnosť majú priam neoceniteľnú hodnotu, podobne ako napr. v prípade Coca-Coly.

Za silnú stránku považujeme aj samotný manažment. Svoje schopnosti preukázal v priebehu 15 rokov už viackrát. Správne a včas zachytil prechod na streamovací biznis a teraz je na ňom akú pozíciu na trhu si vybuduje. V roku 2009 Disney priam vizionársky kúpil za 4 miliardy USD vtedy krachujúce štúdio Marvel a dnes je z neho najhodnotnejšie štúdio na svete s ročnými príjmami 27,6 miliardy USD. Len o 3 roky neskôr kúpila spoločnosť rovnako za 4 miliardy USD štúdio Lucasfilm s právami na svet okolo Starwars.

V skratke je priam isté, že napriek tomu, že tu je už Walt Disney 100 rokov, bude tu aj ďalších 100 rokov. Otázkou je či bude firma tak úspešná ako dnes. Spoločnosť je pomerne dosť zadlžená, keď celkový dlh firmy presahuje 50 miliárd USD, pričom hotovosť dosahuje iba 11,5 miliardy USD. Najväčším problémom však zostáva ziskovosť a rentabilita. Práve na túto oblasť sa upriamuje pozornosť investorov. Tí určite chápu konkurenčný boj, najmä v oblasti DTC, ale nemajú ho radi. Intenzívny konkurenčný boj totiž znamená nižšie zisky pre všetkých hráčov na trhu a Amazon, Apple aj Netflix majú peňazí na míňanie tiež dostatok.

Ocenenie akcie Disney

UkazovateľWalt Disney
Market Cap (MLD $)170
Operating Margin8,2 %
Net Margin3,8 %
P/E55,5
Forward P/E23,1
P/FCF163,5
EV/EBITDA17,2
Zdrojové údaje: GuruFocus

Pri pohľade na hodnotové ukazovatele sa akcie Disney nejavia lacno. Pomer P/E na úrovni 55,5 alebo P/FCF vo výške 163,5 je skutočne veľa. Je to však spôsobené práve slabými ziskovými maržami, na ktoré sa sústreďujú investori a analytici. Naopak na základe ukazovateľa EV/EBITDA sa akcie firmy nejavia až tak draho. Podľa projekcií analytikov by mali príjmy Walt Disney vzrásť v ďalšom roku o 10,5 % na 91,4 miliardy USD a upravený zisk by mal stúpnuť o 27 % na $4,48 na akciu.

Keby čistá zisková marža v ďalšom roku ale stúpla na 10 % (čo sa nestane), tak pomer P/E by klesol pri aktuálnej cene akcií ($95,50) na 19. Čo už je vzhľadom na silný biznis, konkurenčnú výhodu a rastový potenciál firmy prijateľné číslo. Keby, keby, keby.

Je však naozaj pravdepodobné, že ziskové marže Disney budú v ďalších rokoch rásť. Obrovské výdavky na nový obsah by síce mali naďalej mierne narastať, ale v pomere k celkovým príjmom by ich podiel mal klesať. Je zároveň, že počiatočné robustné IT náklady by sa mali zmierňovať. V neposlednom rade treba mať na pamäti, že samotný manažment prognózuje jedinú neziskovú divíziu firmy – DTC, v ziskovosti na rok 2024 a podniká k tomu potrebné kroky. Disney verí aj známy aktivistický investor Daniel Loeb z hedžového fondu Third Point. Podľa registračnej správy v 3. štvrťroku zvýšil svoj podiel vo firme o 40 % na 134 miliónov USD a tvorí 2,3 % jeho celkového portfólia (11. najväčšia pozícia).

Zhrnutie

V najbližších štvrťrokoch sa bude pozornosť investorov upriamovať najmä na vývoj počtu používateľov Disney+ a na to, či sa firme podarí zvýšiť ziskové marže. Ak áno, zisk skokovo vzrastie, manažment obnoví dividendy a akcie Disney „vystrelia“ nahor.

Pozri tiež:

Analýza akcie Alphabet: technologický gigant s veľkým potenciálom (VIDEO)
Analýza akcie Skyworks Solutions: Spoločnosť bude ťažiť zo vzostupu 5G
Analýza akcie Costco: dominantný hrač v retaile aj počas spomaľovania ekonomiky
Analýza akcie Alibaba: rozlusknutie biznis modelu čínskeho giganta
Analýza akcie Netflix: Oplatia sa kúpiť v poklese?
Analýza akcie CyberArk: Bude firma ťažiť z rastu celého odvetvia?
Analýza akcie Similarweb: čas na nákup?
Analýza akcie Mercado Libre: samba na akciovom trhu
Analýza akcie Mondelez: Budúci dividendový aristokrat?

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové


xtb

3 KOMENTÁRE

  1. Suhlasim s autorom, momentalne vysoka cena na vstup, ale pod 120 usd zaujimava kupa s potencialom do 3-5 rokov generovat aspon 100 % zisk.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno