3 čínske akcie, ktoré by nemali chýbať na tvojom watchliste

S rastúcou ekonomickou mocou Číny rastú v globálnych obrov aj jej spoločnosti. Tieto 3 čínske akcie by nemali unikať tvojej pozornosti kvôli obrovskému rastovému potenciálu.

2
258

Čínske spoločnosti na burze

Čínske akcie zvyčajne nie sú pre investorov také populárne ako tie americké Dôvodom je riziko spojené s komunistickou vládou, ktorá môže meniť pravidlá na trhu, veľmi závažne zasahovať do fungovania spoločností a regulovať tak jednotlivé firmy. Naposledy sme niečo takéto videli len niekoľko dní dozadu, keď bola zmarený jeden z najväčších vstupov na burzu v histórii – firmy Ant Group, ktorej tretinu vlastní čínsky gigant Alibaba. Toto reálne riziko však so sebou nesie taktiež množstvo príležitostí, pretože Čína je už v súčasnosti druhou najväčšou ekonomikou sveta s tým, že už v roku 2024 by mohla vystriedať USA na prvom mieste.

 A ak si stále predstavuješ, že Čína je len európska a americká lacná továreň a jej ekonomiku tvoria zväčša továrne, tak to už dávno neplatí. Čína síce stále vo veľkom vyrába a exportuje, ale transformácia spoločností smerom k technológiam, výskumu a vývoju je podporovaná a dotovaná práve komunistickou vládou a Čína je dnes po Sillicon Valey 2. najväčším rodiskom startupov na svete. Jej silu v technologickom svete podporuje fakt, že  z 5 najpredávanejších značiek mobilných telefónov sú až 3 z Číny (Huawei, Xiaomi, Oppo). Obrovský rast číny podposiuje tiež ako sa zmenil Šanghaj v priebehu 30 rokov. Rovnakú transformáciu zažila čínska ekonomika.

Čínske technologické firmy už niekoľko rokov taktiež rozširujú svoj vplyv do celého sveta a najmä do juhovýchodnej Ázie, ktorá ponúka obrovské príležitosti pre ďalší rast a spolu s obrovským pokrokom, ktorý vidíme v posledných dekádach je veľmi pravdepodobné, že práve tu vyrastú noví globálni giganti ako sú súčasní FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google). Pozrime sa na 3 čínske firmy a ich akcie, ktoré majú v sebe obrovský potenciál.

Alibaba

Nikoho neprekvapí, že medzi tieto 3 čínske akcie zaradíme Alibabu, ktorú pozná pravdepodobne každý investor a takmer každý mladý človek na Slovensku aj so svojou značkou pre konečných spotrebiteľov – Aliexpress, avšak Alibaba je omnoho väčšia ako si mnoho ľudí dokáže predstaviť a ponúka omnoho viac ako by si človek myslel. Technologický gigant pôsobí hneď v niekoľkých odvetviach s takmer 30 značkami, ktoré možno vidieť na tomto obrázku.

3 čínske akcie – Alibaba, zdroj obrázku: Annual report FY2020

Alibaba vďaka svojej agresívnej expanzii a investíciam do nových technológií dokáže lákať nových užívateľov a rásť neuveriteľným tempom. Počet mesačných používateľov sa vyšplhal na 881 mil. (+15 mil. za posledný kvartál) a tržby spoločnosti sa zvýšili za posledné 4 roky z $22,99 mld. na $71,99 mld. To predstavuje nárast o 213,13% a ďalší progres by mali zabezpečiť nové firemné iniciatívy, zvyšovanie podielu na trhu s kamennými obchodmi, rast finančnej služby Ant Group, ktorá vlastní Alipay – jednu z dvoch mobilných a digitálnych platobných platforiem v Číne a Alibaba Cloud, ktorý rastie enormným tempom (z $0,95 mld.  v roku 2017 na $5,65 mld v roku 2020 a +60% medziročný rast v prvom kvartáli hospodárskeho roku 2021).

Revenue Breakdown Alibaba (in mld.)
 2017201820192020
Core commerce19,4534,1248,1961,59
Cloud Computing0,972,143,385,65
Media & Entertainm.2,143,123,593,81
Innovation initiat.0,440,524,670,94

O Alibabe s jej postavením môžeme s určitosťou povedať, že má pred sebou stále obrovské príležitosti a bude jedným z hlavných technologických hráčov nielen v Číne.

JD.com

Najväčší konkurent Alibaby v čínskom online priestore, ktorý jej dokáže konkurovať svojím rastom aj technológiami. Zaostáva však v počte používateľov a aj celkového povedomia o firme z globálneho hľadiska, čo však firma rýchlo napravuje (počet mesačných používateľov sa za posledných kvartál zvýšil o 24 mil. na 441,6 mil. (+32% rast medziročne). JD.com nie je tak zisková spoločnosť ako Alibaba a jej hlavný produkt Aliexpress a to najmä z dôvodu, že jej biznis model je odlišný od Aliexpressu v tom, že zatiaľ čo Aliexpress predstavuje platformu, na ktorej rôzni predajcovia predávajú svoje produkty konečným spotrebiteľom, JD predáva produkty na svojej platforme a pod svojou značkou.

Na rovnakom princípe funguje hviezda Wall Street – Amazon. Takýto biznis model je nákladovo a kapitálovo omnoho náročnejší, avšak pokiaľ firma dokáže vybudovať dostatočne veľkú logistickú sieť a počet používateľov, môže to znamenať zlatú baňu a obrovskú silu na trhu. Amazonu sa to už podarilo, hoci ešte niekoľko rokov dozadu boli mnohí analytici skeptickí či Amazon niekedy bude ziskový, dnes je Amazon hlavným hráčom na trhu. JD má príležitosť stať sa čínskym Amazonom. A rovnako ako Amazon, ktorý pritiahol ľudí na svoju službu Amazon Prime, kedy dokáže doručiť ľudom tovar do 1 dňa JD spustilo program JD Plus, ktorý funguje obdobne a zapojených je už 20 miliónov spotrebiteľov.

čínske akcie - Jd.com
3 čínske akcie – JD.com

A v akom štádiu sa teda nachádza podnikanie JD? Vo fáze rastu, kedy však už prichádzajú významné úspory z rozsahu a takisto sa začínajú znižovať kapitálové výdavky. Ešte v roku 2018 bola spoločnosť, keď dosiahla EPS (zisk na akciu) -0,13 pri tržbách 67,2 miliárd dolárov. O rok neskôr JD dosiahla prvý významnejší zisk: EPS = 0,58 (tržby – 82,86 miliárd dolárov) a v tomto roku sa po troch zverejnených kvartáloch očakávajú tržby vo výške 107,72 miliárd a EPS 1,38 čo predstavuje rast o 138% za jediný rok. To všetko pri rýchlo rastúcej báze zákazníkov:

Medziročný rast (Y/Y)Q3 2019Q4 2019Q1 2020Q2 2020Q3 2020
Ročný počet zákazníkov9.6%18.6%24.8%29.9%32.1%

Rast počtu zákazníkov, zlepšujúce sa ziskové marže a úspory z rozsahu sú dosiahnuté vďaka robustnému investovaniu do technológii. JD patrí medzi celosvetových lídrov v oblasti robotiky či automatizácie a stala sa vôbec prvou firmou na svete, ktorá využíva na dodávanie svojich objednávok drony, má vo svojej kuriérskej „armáde“ zástup bezpilotných donáškových vozidiel alebo plne automatizované sklady.

S rastúcou populáciou a životnou úrovňou ázijských krajín, zväčšujúcim sa globálnym dosahom a technológiami, ktorými spoločnosť JD disponuje si možno predstaviť aké obrovské príležitosti stoja pred firmou a manažmentom samotným. Rovnako ako Alibaba aj JD pre zabezpečenie ďalšieho rastu diverzifikuje svoje podnikanie prostredníctvom investícií do nových technológii a oblastí ako sú JD Health, JD Digit alebo JD Logistics.

Weibo

Medzi 3 čínske akcie, ktoré by nemali chýbať na tvojom watchliste patrí i spoločnosť Weibo je nazývaná tiež čínsky Twitter je 10. najväčšia sociálna sieť na svete s mesačným počtom používateľov 523 miliónov čo je viac ako iné populárne siete ako napr. LinkedIn, Reddit, Snapchat či samotný Twitter. Weibo zarába peniaze prostredníctvom reklamy na svojej platforme pričom práve táto oblasť v Číne mala v posledných rokoch problémy kvôli nadbytočnej ponuke.


 Zatiaľ čo s rastúcim počtom používateľov sa firma tešila aj rýchlemu nárastu výnosov (z $655 mil. v roku 2016 na $1,72 mld. v roku 2018), odvtedy sa rast takmer úplne vytratil. V minulom roku firma zaznamenala objem tržieb vo výške 1,76 mld. a v súčasnom roku sa očakávajú výnosy vo výške cca 1,6 mld. Mierne sa znížila aj ziskovosť spoločnosti a investori, ktorí boli dychtiví po akciách Weibo opustili palubu a akcie sa prepadli od najvyššieho bodu postupne o viac ako 75%. Viď graf vyššie

3 čínske akcie – Weibo, zdroj: Company website

Tento výpredaj spôsobili viaceré faktory. Už spomínaná prebytočná ponuka na strane poskytovateľov internetovej reklamy, ale aj obchodná vojna medzi USA a Čínou, koronavírus a spomalený ekonomický rast v Číne. Ako to už s podobne veľkými výpredajmi býva zvykom, dokážu priniesť príležitosti pre trpezlivých investorov.

Makroekonomické dáta ukazujú, že Čína by sa mala vrátiť od budúceho roka k solídnemu rastu, koronavírus v Číne je pod kontrolou a manažment firmy sa vyjadril, že vidí pozitívne náznaky smerujúce k opätovnému rastu. Ak by sa Weibo dokázalo vrátiť k čo i len podobným rastom spred dvoch rokov, tak by boli akcie firmy jednoznačne podhodnotené.

Ďalšie zaujímavosti

2 Komentáre

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno