Elektromobilová bublina?

Investori a automobilové spoločnosti sa snažia zistiť, čo bude ďalej s elektrickými vozidlami po spomalení tempa rastu. Za toto spomalenie široká verejnosť obviňuje asi všetko, od vyšších úrokových sadzieb cez technológiu EV (elektrické vozidlá) až po neochotu Američanov prejsť na elektrický pohon. Ak vás zaujíma táto téma viac, nedávno sme písali o tom, že elektromobilita má nového kráľa, viac informácií sa dozviete v článku:

Nech už sú dôvody akékoľvek, čoraz častejšie sa skloňuje, že bublina okolo elektrických vozidiel praskla. Stačí sa pozrieť na čísla, trhová kapitalizácia firiem ako XPeng, Polestar Automotive, Canoo a Lordstown bola kedysi asi 470 miliárd USD. Vrchol pre tieto začínajúce podniky nastal medzi rokmi 2019 až 2021, keď sa referenčné úrokové sadzby pohybovali od približne 0 do 2 %.

V súčasnosti dosahuje trhová kapitalizácia týchto spoločností približne 59 miliárd USD, čo predstavuje 87 % pokles. Investori stratili chuť na akcie, ktoré negenerujú free cash flow. Počas svojej histórie táto skupina automobiliek vynaložila takmer 46 miliárd USD v hotovosti na vybudovanie svojich podnikov. Tieto výdavky priniesli za posledný rok predaj 420 000 kusov vozidiel, čo predstavuje viac ako 100 000 USD za každé predané auto. Samozrejme, všetky spoločnosti získali peniaze predtým, ako predali akékoľvek významné množstvo vozidiel.

Predaje NIO, XPeng a Rivian predstavovali viac ako 80 % z týchto predajov. Očakáva sa, že príjmy celej skupiny (9 automobiliek) budú v roku 2024 celkovo približne 36 miliárd dolárov, pričom približne 70 % z tohto čísla vygenerujú NIO, XPeng a Rivian. NIO pritom predalo za posledný štvrťrok 55 432 vozidiel, čo je o 76 % viac ako v minulom roku, zatiaľ čo Rivian, predal 15 564 EV. XPeng sa v poslednej dobe trápi, avšak Volkswagen plánuje do firmy investovať 700 miliónov USD a spoločne tak vyvíjať elektrické vozidlá v Číne.

Medzi 15 najväčšími producentmi sa nachádza celkovo až 6 čínskych firiem a práve tie majú najväčšie tempo medziročného rastu. To potvrdzuje odhodlanie Číny stať sa jedným z hlavných hráčov aj v globálnom automobilovom priemysle, čo sa jej dosiaľ nedarilo. V zozname sa pritom ešte nenachádzajú ďalšie potenciálne spoločnosti.

Praskla na akciovom trhu elektromobilová bublina?

Rebriček 15 najväčších výrobcov elektromobilov ovládajú zavedené automobilky. Investori však za poslednú dekádu naliali množstvo kapitálu do nových spoločností, ktorých cieľom je konkurovať väčším súperom. Za zmienku stoja americké spoločnosti RivianLordstownLucid MotorsFiskerCanoo Faraday. Zaujímavé koncepty možno nájsť aj v Európe, sú nimi PolestarArrivalLightyearVolta TrucksTevvaSono MotorsAmpereZenobe. Do odetvia sa tiež tlačia hráči z iných odvetví, ako napr. Apple a Xiaomi.

Ako sú na tom giganti?

Tesla a Li Auto, ich maximálna trhová kapitalizácia predstavovala približne 1,4 bilióna USD. Dnes je táto suma približne 800 miliárd USD. Tesla, ktorá počas celého roka agresívne znižovala ceny vozidiel, predstavuje väčšinu trhovej kapitalizácie týchto dvoch automobiliek. Jej kapitalizácia sa znížila z približne 1,2 bilióna dolárov na približne 775 miliárd USD.

Kartami výrazne zamiešala čínska firma BYD, zaznamenala v predošlom roku nárast produkcie EV až o 211 % na 1,86 miliónov, čím predbehla Teslu s 1,31 miliónmi vozidiel. BYD má obmedzené zastúpenie na zahraničných trhoch, ale to by sa mohlo pomerne rýchlo zmeniť. Spoločnosť plánuje veľkú expanziu do Európy, kde počíta s výstavbou tovární, aby sa vyhla clám EÚ na dovoz čínskych áut. 

Praskla na akciovom trhu elektromobilová bublina?
Zdroj: Chartr

Tradiční výrobcovia automobilov ako General Motors, Ford Motor, Stellantis a Volkswagen sa tiež priklonili k trendu EV a oznámili miliardové výdavky na továrne na batérie a nové modely. Ich kombinovaná trhová kapitalizácia klesla z vrcholu približne 425 miliárd USD na 220 miliárd USD, čo predstavuje pokles takmer o 50 %. General Motors  po neúspechoch v oblasti elektrických vozidiel a vozidiel bez vodiča, musel upokojiť svojich investorov zvýšením dividendy a spätným odkupom akcií v hodnote 10 miliárd USD. Prvé tri menované automobilky tento rok museli okrem neúspechov v elektromobilite bojovať aj s odbormi, keď v USA pred pár mesiacmi vypukli v ich závodoch obrovské štrajky.

Celkovo bola vymazaná trhová hodnota zhruba 1,4 bilióna dolárov za posledných pár rokov, pretože investori prehodnocovali ocenenia EV, pretože sa zdá, že rast sa spomaľuje. Dôkazom je fakt, že General Motors a Ford odložili niektoré výdavky na elektromobily a posunuli predajné ciele.

Spomalenie tempa rastu

Trhu s hybridnými vozidlami sa darí. Do októbra vzrástol predaj hybridov u hybridných vozidiel Toyota Motor medziročne približne o 28 % a predaj hybridov predstavoval v podstate celý doterajší rast predaja japonskej spoločnosti v roku 2023. Tento rast posunul akcie nahor. Akcie za posledných 12 mesiacov získali takmer 50 %. Najznámejšia japonská automobilka tiež tento rok oznámila nový plán pre podporu výroby EV. Zameriava sa na technologicky vyspelejšie batérie, vodík a nový typ automatizovanej linky.

Do konca tretieho štvrťroka vzrástol predaj všetkých batériových elektrických vozidiel alebo BEV medziročne približne o 50 % v USA aj v Európe. V Číne, kde BEV predstavujú približne 25 % všetkých predajov nových áut, sa rast priblížil k 20 %. „To, o čom sme hovorili, je spomalenie rastu dopytu. Nie je to spomalenie. Je to spomalenie tempa rastu,“ povedal generálny riaditeľ GM Paul Jacobson.

Jacobson verí, že dopyt po EV bude v USA naďalej rásť, pretože sa zlepšuje nabíjacia infraštruktúra, zavádzajú sa nové modely a americkí kupci áut si zvyknú na túto technológiu. Wall Street súhlasí s Jacobsonom. Analytici RBC Narayan a Sacconaghi napísali, že dopyt je v poriadku, ale na pokrytie väčšej časti celkového automobilového sveta je potrebných viac modelov. Existuje veľké množstvo crossoverov EV strednej triedy. Je nedostatok menších sedanov, nákladných vozidiel strednej triedy a väčších SUV.

Na modeloch záleží. Dokonca aj Tesla zažíva spomalenie tempa rastu. Wall Street očakáva, že spoločnosť dodá v roku 2024 približne 2,2 milióna kusov, čo je o 20 % až 25 % viac v porovnaní s rokom 2023. To je ďaleko od 50 % priemerného ročného rastu udržiavaného v rokoch 2020 až 2023. Technológia EV nie je mŕtva. To, čo je nenávratne preč, sú závratne vysoké ocenenia pre začínajúce podniky s elektrickým pohonom, ktoré sú roky vzdialené od ziskovosti.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, Elektromobilová bublina, , Elektromobilová bublina, , Elektromobilová bublina

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, FocusGuru
Predchádzajúci článokMcDonald’s odhaľuje ambiciózny plán: Najväčšia expanzia v 68-ročnej histórii reťazca
Ďalší článokCo čeká finanční trhy tento týden? Stručný přehled
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno