Fisker prekvapil pozitívnym výhľadom

Fisker, ďalší z radu elektromobilových startupov, ktorý vznikol vďaka rozmachu elektromobility, v pondelok ráno oznámil svoje štvrťročné výsledky. Hoci firma nepriniesla mnoho prekvapení, stačilo to, aby si akcie počas obchodného dňa pripísali 30 % a zakončili obchodovanie na cene 7,40.

Americká spoločnosť vykázala v poslednom kvartáli 2022 stratu 170 miliónov USD, resp. 0,54 USD na akciu pri tržbách 306 tisíc USD. Ako to však už pri automobilových startupoch býva, na ich príjmoch a hospodárení zatiaľ až tak nezáleží. Dôležitejšia je finančná situácia podniku a jeho odhady na nasledujúci rok.

Fisker ukončil rok s približne 765 miliónmi USD v hotovosti, vrátane niektorých daňových pohľadávok, ktoré majú prísť. To by malo stačiť na to, aby firma prekonala rok 2023. Manažment odhaduje, že v ďalšom roku minie približne 573 miliónov USD, čo je pokles zo 700 miliónov USD v roku 2022. Nižšie výdavky môžu byť najväčším pozitívnym prekvapením štvrťročných výsledkov.

Prognóza na rok 2023 počíta s tým, že spoločnosť vyrobí a dodá zákazníkom 42 000 vozidiel, čo je v súlade s predchádzajúcim usmernením z 3. štvrťroku. Zároveň by mala dosiahnuť pozitívny zisk na báze EBITDA (pred zaplatením úrokov, daní a odpisov). To by bol na firmu, ktorá predáva menej ako 50 000 áut, poriadny výkon. Je to ale možné, pretože Fisker nevyrába vozidlá vo vlastnej továrni za niekoľko miliárd USD, ale spolupracuje s dodávateľom Magna International, ktorý produkuje modeal Ocean pre Fisker vo svojom závode na výrobu automobilov v Európe.

Silný dopyt aj bez dotácií

Potešiteľný je aj fakt, že rezervácie modelu Ocean naďalej rastú a k 21. februáru dosiahli 65 000, pričom ešte v máji 2022 boli rezervácie na úrovni 45 000. Tieto dodávky majú potenciál priniesť automobilke výnosy vo výške 3,6 miliardy USD.

„Stále zaznamenávame rast aj v USA, čo sa týka našich rezervácií,“ povedal generálny riaditeľ Henrik Fisker. To je pozoruhodné, pretože model Ocean nespĺňa podmienky na dotácie zo strany štátu v hodnote až 7 500 dolárov, keďže sa produkuje v Európe. Autá musia byť vyrobené v Severnej Amerike, aby sa kvalifikovali.

Fisker Pear automobile electro
Pripravovaný model Fisker Pear, zdroj: TopElectricSUV

Fisker pracuje tiež na vývoji modelu Pear v spolupráci s taiwanskou spoločnosťou Hon Hai Precision Industry. Ten sa bude vyrábať v Severnej Amerike, mal by stáť 30 000 eur a na cesty sa má dostať v roku 2024. Modely SUV Ocean môžu Európania očakávať už v druhom štvrťroku 2023 a Američania o niečo neskôr.

Akcie Fisker


Elektromobilový ekosystém

Tesla, zatiaľ neohrozený líder, na trhu elektromobility čelí vzostupu konkurencie z každej strany. Veľké investície do trasformácie ohlásili v podstate všetky zavedené automobilky na čele s obrami Volkswagen Group, Stellantis, BMW, Mercedes-Benz, Ford, General Motors, atď. Do odvetvia sa tlačia aj mnohí výrobcovia elektroniky na čele s firmami Apple, Sony a Xiaomi.

Roztrhlo sa ale aj sito s elektromobilovými startupmi, ako je aj Fisker. Za zmienku stojí napr. Ampere od Renaultu, Rivian podporovaný Amazonom, Lucid Motors vlastnený štátnym saudskoarabským fondom, Lordstown podporovaný Foxconnom, Canoo podporované Walmartom, Faraday, Arcimoto či švédsky Polestar. Netreba zabúdať ani na čínskych konkurentov Nio, Xpeng, Li Auto a BYD.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokXTB stream pri príležitosti výročia vojny na Ukrajine. Čo dôležité zaznelo?
Ďalší článokUkazovateľ EV/EBITDA a jeho využitie pri analýze akcií
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno