Nový líder
Jedna z najdynamickejších zmien v priemysle sa odohráva v tom automobilovom. Elektromobilita mení odvetvie, zdá sa raz a navždy, pričom len čas ukáže, kto bude v novom prostredí viesť. Po megaúspechu, ktorý dokázala vytvoriť dnes už najcennejšia automobilová spoločnosť Tesla, sa inšpirovalo mnoho ďalších hráčov. Po celom svete vznikli desiatky elektromobilových startupov a donútené boli reagovať aj veľké zavedené koncerny.
Rok 2022 bol ďalším historickým rokom pre elektromobily, v ktorom ročná produkcia po prvýkrát presiahla 10 miliónov áut. To predstavuje 50 % nárast oproti 6,7 miliónom z roku 2021. V minulom roku zároveň došlo k zmene na líderskej pozícií v oblasti produkcie elektrických vozidiel (EV). Teslu, ako najväčšieho producenta EV totiž vystriedala na prvej priečke čínska spoločnosť BYD.
15 najväčších producentov EV

Boj na elektromobilovom trhu
Automobilová spoločnosť BYD zaznamenala v predošlom roku nárast produkcie EV až o 211 % na 1,86 miliónov, čím predbehla Teslu s 1,31 miliónmi vozidiel. BYD má obmedzené zastúpenie na zahraničných trhoch, ale to by sa mohlo pomerne rýchlo zmeniť. Spoločnosť plánuje veľkú expanziu do Európy, kde počíta s výstavbou tovární, aby sa vyhla clám EÚ na dovoz čínskych áut. Firma tiež buduje továreň v Thajsku na výrobu modelov s pravostranným riadením pre trhy ako Austrália, Nový Zéland a Spojené kráľovstvo.
Medzi 15 najväčšími producentmi sa nachádza celkovo až 6 čínskych firiem a práve tie majú najväčšie tempo medziročného rastu. To potvrdzuje odhodlanie Číny stať sa jedným z hlavných hráčov aj v globálnom automobilovom priemysle, čo sa jej dosiaľ nedarilo. V zozname sa pritom ešte nenachádzajú ďalšie potenciálne spoločnosti, ako napr. Nio a Xpeng.

Zdroj obrázku: Visual Capitalist
Tesla čelí najväčšej konkurencii vo svojej histórií a je to cítiť. Tesla totiž oznámila v posledných mesiacoch až 6 kôl znižovania cien s cieľom zvýšiť dopyt uprostred silného konkurenčného prostriedia. To malo ale za následok prudký pokles ziskovej marže spoločnosti. Tesla však naďalej plánuje dosiahnuť do roku 2030 ročnú produkciu 20 miliónov EV.
Rastúci vplyv čínskych automobiliek na globálnych trhoch je jasný trend. To však neznamená, že západné automobilky zaspali na vavrínoch. Práve naopak vo veľkom investujú do elektromobility a snažia sa tiež získať späť svoje kedysi dominantné postavenie na čínskom trhu. Za vedúcimi spoločnosťami BYD a Tesla sa na 3. mieste v predaji EV za rok 2022 nachádza nemecký koncern Volkswagen Group. Ten oznámil investície do elektromobility a nových technológií na úrovni 193 miliárd USD. Za VW nasleduje General Motors, Stellantis, Hyundai, BMW a prvú desiatku uzatvára Mercedes a aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi.
Zamiešajú karty startupy?
Rebriček 15 najväčších výrobcov elektromobilov ovládajú zavedené automobilky. Investori však za poslednú dekádu naliali množstvo kapitálu do nových spoločností, ktorých cieľom je konkurovať väčším súperom. Za zmienku stoja americké spoločnosti Rivian, Lordstown, Lucid Motors, Fisker, Canoo a Faraday. Zaujímavé koncepty možno nájsť aj v Európe, sú nimi Polestar, Arrival, Lightyear, Volta Trucks, Tevva, Sono Motors, Ampere, Zenobe. Do odetvia sa tiež tlačia hráči z iných odvetví, ako napr. Apple a Xiaomi.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové