BYD vs Tesla

Spoločnosť BYD oznámila, že v roku 2023 vyrobila viac ako 3 milióny nových elektrických vozidiel, čím čínsky gigant prekonal Teslu v produkcií už druhý rok po sebe. Produkcia však mierne zaostala za očakávaniami CLSA, ktorá počítala s tým, že BYD za rok 2023 vyrobí 3,05 milióna vozidiel.

Americká spoločnosť vyrábajúca elektromobily Tesla ešte nezverejnila údaje za celý rok v Ázii. Automobilka počas prvých troch štvrťrokov 2023 vyrobila 1,35 milióna áut. V roku 2022 Tesla vyrobila 1,37 milióna vozidiel, v porovnaní s 1,88 miliónmi vozidiel, ktoré vyrobil BYD. Nové energetické vozidlá zahŕňajú batériové a hybridné modely.

Väčšina áut BYD je lacnejších ako Tesla a sú v hybridných verziách. Automobilka Elona Muska predáva iba autá čisto batérie. Čína predstavovala približne jednu pätinu predaja Tesly v treťom štvrťroku. Tesla tento rok pokračovala v stratégií znižovania cien svojich automobilov. Predstavitelia firmy BYD uviedli, že v roku 2023 automobilka predala 3,02 milióna nových vozidiel, z ktorých 1,6 milióna boli osobné autá na batérie a 1,4 milióna hybridy. Spoločnosť prestala vyrábať autá s čisto benzínovým a naftovým pohonom v marci 2022.

BYD vs. Tesla
Zdroj: Chartr

Čo konkurencia?

Rok 2022 bol historickým rokom pre elektromobily, v ktorom ročná produkcia po prvýkrát presiahla 10 miliónov áut. To predstavuje 50 % nárast oproti 6,7 miliónom z roku 2021. Po celom svete tak vznikli desiatky elektromobilových startupov. Za zmienku stoja americké spoločnosti RivianLordstownLucid MotorsFiskerCanoo Faraday. Zaujímavé koncepty možno nájsť aj v Európe, sú nimi PolestarArrivalLightyearVolta TrucksTevvaSono MotorsAmpereZenobe.

V súčasnosti existuje viacero spoločností na ázijskom trhu, ktoré si chcú uhryznúť kúsok z rýchlo rastúceho trhu s elektrickými automobilmi v Číne. Čínsky výrobca smartfónov Xiaomi minulý týždeň opísal svoje plány na uvedenie elektromobilu, ktorý bude konkurovať Porsche. Xioami v nasledujúcich desiatich rokoch plánuje investovať do automobilového odvetvia 10 miliárd USD.

Spoločnosť Li Auto, ktorej mesačné dodávky vzrástli na rekordné maximá, má podľa nedávneho oznámenia uviesť na trh svoje prvé čisto batériovo poháňané vozidlo MEGA začiatkom marca a začať s dodávkami ešte v ten istý mesiac. Pôvodný plán však počítal s tým, že prvé dodávky mali byť už koncom februára. Predstavitelia uviedli, že v decembri automobilka dodala viac ako 50 000 áut a v roku 2023 celkovo 376 030 áut, čo predstavuje medziročný nárast o 182 %.

Xpeng, do ktorého v roku 2023 investoval Volkswagen 700 miliónov USD, taktiež uviedol na trh svoje nové vozidlo MPV X9, pričom oznámil, že distribúcia sa začne okamžite. Celkové dodávky elektrických áut spoločnosti vzrástli medziročne o 17 % na 141 601 áut v roku 2023, pričom v decembri bolo dodaných rekordných 20 115 vozidiel. Avšak spoločnosť stále bojuje s veľkými problémami.

Nová značka EV spoločnosti Huawei Aito uviedla, že objednávky na jej SUV M9 prekročili za sedem dní od uvedenia na trh 30 000 kusov. Hromadné dodávky M9 sa majú začať koncom februára. Predstavitelia firmy uviedli, že v roku 2023 dodali 94 380 áut, z toho 24 468 len v decembri.

Nio v roku 2023 dodala 160 038 áut, čo je medziročný nárast takmer o 31 %. Spoločnosť v decembri dodala niečo vyše 18 000 áut. Firma tiež nedávno predstavila svoju vlajkovú loď ET9. Oznámenie prišlo len pár dní po tom, čo CYVN Holdings investuje do firmy ďalších 2,2 miliardy USD. Holdingová spoločnosť CYVN so sídlom v Abú Zabí tak zvýši podiel v Nio na 20,1 %.

Zoznam najväčších výrobcov elektromobilov na svete aj s predajmi za jednotlivé roky si môžete prečítať v článku nižšie:

Expanzia do zahraničia

Niekoľkí čínski hráči s elektrickými automobilmi vrátane spoločností Nio a BYD oznámili, že plánujú expanziu mimo čínskeho trhu a to najmä do Európy. Zámorský predaj BYD v roku 2023 presiahol 242 000 nových energetických osobných vozidiel. Spoločnosť nezverejnila porovnateľné údaje za rok 2022. V Thajsku už stavia továreň na elektromobily, ktorej výroba sa má začať v polovici roku 2024. BYD oznámila, že postaví závod na elektromobily v Brazílii.

Čínsky gigant EV oznámil v decembri plány postaviť nové výrobné centrum v Maďarsku. Spoločnosť uviedla, že v súčasnosti predáva v Európe päť modelov a v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov plánuje uviesť na trh tri ďalšie pre región. „Zatiaľ čo čínsky trh je jedným z priekopníkov vstupujúcich do éry elektromobilov, veríme, že expanzia je pre popredných čínskych výrobcov automobilov jediný spôsob, ako dosiahnuť úspech v z dlhodobého hľadiska na celosvetovom trhu,“ uviedol analytik Nomura China Joel Ying.

Akcie BYD


Akcie BYD za posledných 12 mesiacov vzrástli o + 8,3 %. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za na 27,7 USD, čo predstavuje 20 násobok zisku na akciu (P/E); 42,5 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF); 14,6 násobok EV/EBITDADividendový výnos akcií je 0,59 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokTOP 10 najhodnotnejšie indické spoločnosti
Ďalší článokRok 2023 na akciovom trhu
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno