Xiaomi s prvým elekromobilom

Čínsky výrobca smartfónov Xiaomi predstavil svoje prvé elektrické vozidlo a oznámil, že sa chce stať jedným z piatich najlepších svetových výrobcov automobilov. Sedan, nazvaný SU7 so skratkou SU (Speed Ultra), je veľmi očakávaným modelom, o ktorom generálny riaditeľ Lei Jun hovoril, že má technológiu „super elektromotora“ schopnú dosiahnuť zrýchlenie rýchlejšie ako autá Tesla a elektromobily Porsche.

Avšak viacero analytikov dobre poznamenáva, že auto, ktoré Xiaomi pravdepodobne začne predávať o niekoľko mesiacov, debutuje v čase, keď čínsky automobilový trh, najväčší na svete, zápasí s prebytkom kapacity a spomaľujúcim dopytom, čo vyvolalo cenovú vojnu. To však nezabránilo výkonnému riaditeľovi Xiaomi Lei Junovi načrtnúť veľké ambície. „Tvrdou prácou počas nasledujúcich 15 až 20 rokov sa staneme jedným z 5 najlepších svetových výrobcov automobilov, ktorí sa budú snažiť pozdvihnúť celkový automobilový priemysel v Číne,“ povedal Jun.

Na extrémne preplnenom čínskom trhu EV bude jeho najväčšia konkurencia pravdepodobne pochádzať od spoločnosti BYD, ktorá má tretinový podiel, zatiaľ čo Tesla má 9 %. Podľa vyjadrení predstaviteľov firmy, plánuje smartfónový gigant z Pekingu v nasledujúcich desiatich rokoch investovať do automobilového odvetvia 10 miliárd USD. Autá bude vyrábať divízia štátnej automobilky BAIC v továrni v Pekingu a ročne plánuje vyrobiť 200.000 vozidiel.

Peking obmedzuje výrobné povolenia na nových účastníkov trhu, čo znamená, že Xiaomi musí spolupracovať so štátnou Beijing Automotive Group na výrobu svojich elektromobilov. Štátne dotácie, ktoré spotrebiteľom vrátili až 60 000 juanov (11 132 $) za nákup EV, sa skončili v roku 2022.

Očakáva sa, že SU7 osloví zákazníkov aj vďaka zdieľanému operačnému systému s populárnymi telefónmi Xiaomi a ďalšími elektronickými zariadeniami. Jeho vodiči budú mať bezproblémový prístup k existujúcemu portfóliu mobilných aplikácií spoločnosti. „Xiaomi je dobre zavedená značka spotrebnej elektroniky so stovkami miliónov fanúšikov“ povedal Bill Russo, generálny riaditeľ poradenskej firmy Automobility so sídlom v Šanghaji.

Xiaomi uvádza na trh svoj prvý elektromobil s ambíciou stať sa čínskym Porsche alebo Teslou

SU7 bude k dispozícii v dvoch verziách, jedna s dojazdom až 668 km na jedno nabitie a druhá s dojazdom až 800 km. Pre porovnanie, model S od Tesly má dojazd až 650 km. Cena ešte nebola oznámená. Lei povedal, že náklady by mohli byť “ trochu vysoké, ale každý si bude myslieť, že sú oprávnené.“

Lei už skôr uviedol, že Xiaomi má v úmysle SU7 konkurovať Porsche Taycan Turbo, pokiaľ ide o výkon a Tesla Model S v technologických funkciách. Model S začína na 698 900 juanov a Taycan na 898 000 juanov, čo je oveľa viac ako stredná cenová kategória 200 000 až 300 000 juanov, do ktorej mnohí očakávajú, že SU7 spadne. Tesla predala v Číne od modernizácie modelu v tomto roku menej ako 200 áut Model S, zatiaľ čo Porsche dodalo v krajine v roku 2023 približne 3 600 rodinných elektromobilov Taycan, podľa China Automotive Technology and Research Centre.

Tento rok Čína zažíva jeden z najchladnejších decembrov v jej histórii Číny a SU7 je navrhnutý tak, aby oslovil spotrebiteľov, ktorí sa obávajú zimy. Lei povedal, že má schopnosť rýchleho nabíjania pri nízkych teplotách a je vybavený pokročilou technológiou, ktorá mu umožňuje rozpoznať prekážky v náročných podmienkach, ako je napríklad padajúci sneh.

Piaty najväčší čínsky výrobca smartfónov sa snaží diverzifikovať nad rámec svojej hlavnej činnosti na elektromobily uprostred stagnujúceho dopytu po smartfónoch, plán, ktorý prvýkrát ohlásil v roku 2021. Medzi ďalšie čínske technologické spoločnosti, ktoré spolupracujú s výrobcami automobilov na vývoji elektromobilov, patrí telekomunikačný gigant Huawei a firma Baidu, ktorý spolupracuje s čínskym startupom Pony.ai.

Ak Vás zaujíma téma elektromobility, nedávno sme spracovali článok o elektromobilovej bubline na akciovom trhu:

Akcie Xioami


Akcie Xiomi v priebehu tohto roka vzrástli o +49,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na 10,4 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 23,1 násobok zisku na akciu (P/E); 9,9 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 13,3 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich 
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokNajväčšie fúzie a akvizície technologických spoločností za rok 2023
Ďalší článokNajznámejšie akciové indexy a najlepšie ETF, ktoré ich kopírujú
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno