Kvartálne výsledky
Tohto-týždňová nádielka kvartálnych výsledkov spoločností kótovaných na burze sa dneškom láme do druhej polovice, pričom už začiatkom týždňa ohlasovali svoje štvrťročné čísla spoločnosti ako SAP, Spotify, Tesla či Visa. V tomto článku sa pozrieme na jedného z najväčších výrobcov lietadiel na svete – Boeing.
Americká spoločnosť sa v poslednej dobe zmieta v problémoch. Všetko sa začalo incidentom s lietadlom Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines, ktoré v januári stratilo bočný panel chvíľu po štarte. Vyšetrovatelia zistili, že po opravách chýbali skrutky, ktoré mali panel udržať na mieste. Neskorší audit vykonaný Federálnym úradom pre letectvo (FAA) odhalil závažné nedostatky v procese výroby lietadiel Boeing 737 MAX. Na základe týchto informácií museli v USA uzemniť viac ako 170 lietadiel amerického výrobcu. Situácia bola až taká vážna, že CEO amerického výrobcu lietadiel Boeing, David Calhoun, oznámil po sérií škandálov odchod z funkcie.
Okrem toho Airbus minulý rok opäť prekonal Boeing, pokiaľ ide o dodávky komerčných lietadiel. Oznámil 735 odoslaných lietadiel a zaznamenal rekordných 2 094 nových objednávok. Jeho najbližší súper v leteckom priemysle, naopak, dodal len 528 kusov. Boeingu situáciu ešte viac zhoršuje fakt, že Airbus predpokladá dodanie 800 lietadiel v roku 2024. Tento počet takmer iste stačí na to, aby si udržal postavenie najväčšieho výrobcu lietadiel počas šiestich po sebe nasledujúcich rokov.
Séria negatívnych udalostí spôsobila, že výrobca lietadiel sa stal jednou z najhorších akciových titulov v rámci S&P 500. Od začiatku roka hlási prepad o -34 %. Mierne zmiernenie utrpenia investorov Boeing poskytol včera pri reportovaní kvartálnych čísel za prvý štvrťrok. Spoločnosť prekonala očakávania analytikov v rámci tržieb aj zisku. V reakcií na to jej akcie vzrástli o +4,3 % v rozšírenom obchodovaní.
Najdôležitejšie čísla
Výrobca lietadiel ohlásil v prvom štvrťroku 2024 pokles dodávok o 36 % na 83 kusov, čo bolo spôsobené problémami modelov MAX 737. Modelov tohto typu dodal 67, čo je o 41 % menej ako minulý rok. Výrobcovia lietadiel dostávajú väčšinu hotovosti až pri dodaní lietadiel, čo je v tomto prípade veľkým problémom. Tržby taktiež medziročne klesli o 7,5 % na 16,6 miliardy EUR. Pokles však bol nižší ako predpovedali analytici na Wall Street (16,32 miliardy USD). Americká firma ohlásila menšiu prevádzkovú stratu ako v rovnakom období minulého roku.
Čistá strata sa tiež znížila na 0,35 miliardy USD a upravená strata na akciu bola na úrovni 1,13 USD, pričom priemerný konsenzus na Wall Street počítal som stratou na akciu 1,76 USD. Voľný cash flow v prvom kvartáli 2024 klesol na 3,93 miliardy USD. Tento pokles bol spôsobený predovšetkým splátkami dlhu.
Najdôležitejšie novinky
Prvý štvrťrok 2024 pre Boeing predstavuje obdobie strategickej rekalibrácie zameranej na posilnenie jeho prevádzky. Zatiaľ čo finančné metriky ako výnosy preukázali relatívnu odolnosť, cesta vpred si vyžaduje trvalé zameranie na kvalitu a prevádzkovú dokonalosť, aby sa zabezpečila dlhodobá stabilita a rast. Investori a zainteresované strany budú pravdepodobne pozorne sledovať, ako efektívne dokáže firma pretaviť tieto výzvy do silnejšej konkurenčnej pozície na globálnom leteckom a obrannom trhu.
Celkový počet nevybavených objednávok Boeingu vzrástol na 529, čo naznačuje silný dlhodobý dopyt napriek súčasným problémom. Konsolidovaný dlh firmy klesol na 47,9 miliardy USD z 52,3 miliardy USD, čo odráža snahu o riadenie záväzkov v prostredí pokračujúcich finančných tlakov.
Agentúra Reuters informovala, že výroba ziskového lietadla 737 MAX od spoločnosti Boeing výrazne klesla, keď americké regulačné orgány zintenzívnili kontrolu tovární. FAA tiež firme oznámila, že musí vypracovať komplexný plán na riešenie „systémových problémov s kontrolou kvality.“
Analytici varovali, že pomalé tempo dodávok by mohlo spomaliť finančné a výrobné ciele spoločnosti. Finančný riaditeľ Boeingu minulý mesiac uviedol, že firma potrebuje viac času na dosiahnutie cieľa stanoveného v roku 2022 pre ročný cash flow vo výške približne 10 miliárd USD do roku 2025 alebo 2026. Tento cieľ je považovaný za kľúčový míľnik, keďže Boeing pracuje na urýchlení svojho zotavenia z predchádzajúcej krízy po dvoch haváriách lietadiel MAX v rokoch 2018 a 2019.
Boeing v súčasnosti vyrába menej svojich lietadiel 737 MAX. Spoločnosť čelí dodatočným kontrolám a zvýšenému regulačnému dohľadu po udalosti v januári. Dodala 83 komerčných lietadiel v marcovom štvrťroku, čo predstavuje pokles o 36 % oproti minulému roku. Spomalenie výroby najpredávanejších lietadiel znamená, že prevádzky spoločnosti spália hotovosť. Boeing minulý mesiac varoval investorov, že za prvý štvrťrok tohto roku to bude medzi 4 a 4,5 miliardami USD, viac ako sa predtým predpokladalo. Organizácia skončila marec so 7,5 miliardami dolárov hotovosti a investícií, menej ako polovicu toho, čo mala na začiatku roka.
Akcie Boeing
Akcie firmy od začiatku roka klesli o -32,8 % a za posledných 12 mesiacov klesli o -17,8 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 169,2 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 26,4 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 44,8 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 103,7miliárd USD.
Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny
Visa prekonáva očakávania, spotrebitelia míňajú aj napriek vysokej inflácií
Tesla s prvým poklesom tržieb v histórii, zisk klesol o polovicu
SAP myslí na budúcnosť, budovanie AI a prevádzková efektivita
Netflix s najlepším začiatkom roka od 2020, akcie však padajú o 6 %
TSMC: zlepšenie výhľadu a rast marcových tržieb najlepší za 2 roky, bude to stačiť?
Najhodnotnejší módny dom na svete LVMH so solídnymi predajmi
Výsledky ASML sklamaním, európsky klenot sľubuje oživenie v druhej polovici roka
Americké banky odštartovali výsledkovú sezónu, Wall Street ožíva
Ďalšie kvartálne výsledky v krátkych správach a na našich sociálnych sieťach
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
- CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
- 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
- Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.