Boeing v problémoch

Boeing vs. Airbus – Boeing nedávno zverejnil svoje najnovšie údaje ohľadom dodávok, pričom výsledky boli zverejnené len pár dní po nešťastnom incidente pre leteckú spoločnosť. Počas letu 737 Max 9 došlo k incidentu, keď sa počas letu spoločnosti Alaska Airlines otvorila dverová zástrčka. Obe spoločnosti United Airlines a Alaska Airlines objavili tiež vo viacerých svojich pozastavených lietadlách voľné diely. Na základe týchto informácií museli v USA uzemniť viac ako 170 lietadiel amerického výrobcu.

Je ešte nejasné, aký bude tentoraz dopad na údaje o dodávkach. Boeing a Úrad pre leteckú dopravu (FAA) momentálne vyšetrujú najnovšie udalosti. Spoločnosti Alaska a United, jediné letecké spoločnosti v USA, ktoré používajú tieto konkrétne lietadlá, dočasne pozastavili prevádzku svojich lietadiel 737 Max 9 so zistenými problémami s dverovými zástrčkami.

Toto nie je prvýkrát, čo bola spochybnená bezpečnosť lietadiel Boeingu. Predchádzajúci model, 737 Max 8, bol medzi marcom 2019 a decembrom 2020 pozastavený v 50 krajinách po celom svete po dvoch haváriách, pri ktorých zahynulo spolu 346 ľudí. Prvá havária sa udiala 29. októbra 2018, keď domáci pasažiersky let Lion Air 610 havaroval do mora len 13 minút po štarte z medzinárodného letiska Soekarno–Hatta v Jakarte. Druhá nehoda sa stala 10. marca 2019, keď havaroval let Ethiopian Airlines 302 len šesť minút po odlete z medzinárodného letiska Bole v Addis Abebe, Etiópia.

V dôsledku týchto udalostí americký výrobca lietadiel dočasne pozastavil výrobu tohto modelu od januára 2020 do mája 2020. Už v roku 2019 spoločnosť zaznamenala nižšie dodávky a v roku 2020 klesli na 157 jednotiek. Avšak tieto čísla začali opäť stúpať v nasledujúcich rokoch, pričom v roku 2023 dosiahli 528 dodávok. Boeing tiež oznámil 1 314 nových čistých objednávok za minulý rok, čo predstavuje nárast oproti 774 v roku 2022.

Súboj Boeing vs Airbus: Boeing stráca od problémov s modelmi 737

Boeing vs Airbus

Airbus minulý rok opäť prekonal Boeing, pokiaľ ide o dodávky komerčných lietadiel. Oznámil 735 odoslaných lietadiel a zaznamenal rekordných 2 094 nových objednávok. Jeho najbližší súper v leteckom priemysle, naopak, dodal len 528 kusov, pričom výrobca lietadiel stále zápasí so sériou incidentov týkajúcich sa jeho vlajkových modelov Max.

Boeingu situáciu ešte viac zhoršuje fakt, že Airbus predpokladá dodanie 800 lietadiel v roku 2024. Tento počet takmer iste stačí na to, aby si udržal postavenie najväčšieho výrobcu lietadiel počas šiestich po sebe nasledujúcich rokov. To všetko napriek tomu, že po smrteľných haváriách 737 Max v rokoch 2018 a 2019 boli lietadlá Boeingu po celom svete pozastavené po dobu 20 mesiacov a objednávky poklesli.

Predtým Boeing každý rok od roku 2012 do roku 2018 predčil európskeho konkurenta, no Airbus viedol v ročných dodávkach medzi rokmi 2003 a 2011. Napriek tomu, že vedenie v ročných dodávkach sa v priebehu rokov pomerne často menilo, miera vedenia Airbusu v posledných rokoch je zarážajúca. Boeing zaostával v dodávkach o 38 % v roku 2023 a o 47 % kumulatívne v rokoch 2019 až 2023.

Európskemu leteckému gigantovi pomohla rekordná objednávka. Letecká spoločnosť IndiGo si od európskeho výrobcu objednala 500 lietadiel A320. Táto objednávka, ktorej hodnota sa odhaduje na desiatky miliárd EUR, ukazuje na stúpajúci dopyt po leteckej doprave v Indii, ktorý je poháňaný ekonomickým rastom krajiny. Okrem toho európsky výrobca oznámil tiež objednávky od Flynas, saudskoarabského nízkonákladového dopravcu, ktorý kupuje 30 lietadiel A320neo, a od spoločnosti Air Mauritius, ktorá kupuje tri širokotrupé lietadlá A350 na diaľkové trasy do Európy a južnej Ázie.

Aj keď európsky letecký gigant zväčšuje svoj náskok pred svojím americkým konkurentom, bojuje s niekoľkými problémami. Generálny riaditeľ Guillaume Faury opísal dodávateľský reťazec spoločnosti ako „časovo náročný“, čo naznačuje, že Airbus by sa mohol nejaký čas zamerať na rýchlejšie vybavovanie svojej narastajúcej hromade objednávok na približne 8 600 komerčných lietadiel.

Súboj Boeing vs Airbus: Boeing stráca od problémov s modelmi 737
Zdroj: Chartr

Cestovanie je späť

Vzhľadom na to, že indický cestovný ruch sa rozmáha, krajina začína nakupovať lietadlá. Začiatkom tohto roka Air India súhlasila s nákupom 250 lietadiel od Airbusu a 220 od Boeingu, čo je najväčšia objednávka nových osobných lietadiel v histórii. Podľa správy z roku 2023 „How India Travels“ od Booking.com a McKinsey sa očakáva, že flotila krajiny zasiahne do konca desaťročia 1 500 až 1 700 lietadiel. S predpokladaným 10 až 12 % rastom leteckých zájazdov medzi rokmi 2023 a 2030 je krajina najrýchlejšie rastúcim trhom leteckej dopravy na svete.

Okrem ekonomického rozmachu Indie ťažia výrobcovia lietadiel aj z oživenia cestovania. Po katastrofálnom pandemickom roku 2020 a slabom roku 2021 sa rok 2022 už považoval za dobrý. Stále však nedosahoval prepandemické hodnoty z roku 2019. Tie však už dosahuje súčasný rok a s rozmachom cestovania sa počíta aj v ďalších rokoch.

Súboj Boeing vs Airbus: Boeing stráca od problémov s modelmi 737
Zdroj: Chartr

Potvrdzujú to aj dáta poskytovateľov ubytovania. Rekordné príjmy dosahuje v súčasnosti Booking.com, ale i Airbnb. Letecké spoločnosti, medzi nimi i najcennejší dopravca Ryanair, ktorému sme sa venovali v našej analýze, sa pripravujú na vzostup cestovania objednávkami nových lietadiel.

Stávka na cestovný ruch sa v minulom roku investorom oplatila. Turizmus zažil po rokoch zužovaných pandémiou Covid-19 úspešný rok 2023. Niektoré štáty hlásili rekordné počty turistov, z čoho profitovali mnohé firmy naprieč celým turistickým spektrom, od leteckých prepravcov, cez hotely až po výletné lode. Viac sme sa venovali v tejto téme v článku nižšie:

Akcie Boeing vs Airbus


Akcie firmy Boeing za posledných 12 mesiacov vzrástli o +0,2 % a za posledných 5 rokov odpísali -54,4 %. V súčasnosti sa obchodujú na cene 185,4 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 25,6 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 51 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 113,1 miliardy EUR, pričom najvyššiu trhovú hodnotu dosiahla v roku 2019 a to 169,3 miliardy EUR.

Airbusu sa darí podstatne lepšie, keď si akcie firmy pripísali za posledných 12 mesiacov +19,6 % a za posledných 5 rokov +29,9 % . V súčasnosti sa obchodujú na cene 147,9 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 29,1 násobok zisku na akciu (P/E), 24,2 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 13,6 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 116,4 miliardy EUR, pričom ide o najvyššiu trhovú hodnotu spoločnosti v jej histórií, len v minulom roku vzrástla hodnota o takmer 30 miliárd EUR.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich 
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokNajočakávanejšie výsledky roka sú tu! Môže Nvidia pokračovať v raste?
Ďalší článokTOP 10: Najväčšie jednodňové nárasty trhovej hodnoty
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno