Prepad Luxusu

Po náraste luxusných akcií začiatkom roka 2023 v nádeji na oživenie z obdobia pandémie môže byť jeden z najlukratívnejších odvetví v Európe opäť pod tlakom. Index STOXX Europe Luxury 10, ktorý zahŕňa napríklad francúzsky konglomerát LVMH, taliansku automobilku Ferrari a britskú značku Burberry, zaznamenal najväčší štvrťročný pokles od roku 2020.

Luxusný index, ktorý je podmnožinou väčšieho indexu STOXX Europe Total Market Index, bol ovplyvnený ekonomickou neistotou vrátane prudko rastúcej inflácie, zvýšených úrokových sadzieb a pomalým rastom v Číne. „Nedávny pokles európskych luxusných akcií odráža neistotu ohľadom európskeho hospodárstva a tiež nerovnomerné vyhliadky rastu čínskej ekonomiky,“ povedal Peter Garnry, šéf kapitálovej stratégie Saxo Bank.

Luxusný index STOXX Europe Luxury 10 od konca marca vymazal približne 175 miliárd USD. Výkonnosť indexu zameraného na luxus vyvoláva pochmúrny obraz, keďže sa očakáva, že luxusné giganty od LVMH po Kering, ktorý nedávno kúpil 30 % podiel vo firme Valentino, oznámia svoje štvrťročné výsledky v najbližších týždňoch.

Niektoré spoločnosti, vrátane spoločností v indexe STOXX Europe Luxury 10, bili na poplach, ako slabý dopyt v dôsledku potlačenej výdavkovej aktivity a ekonomických turbulencií môže ohroziť luxusný trh. Napríklad Johann Ruper, predseda luxusnej holdingovej spoločnosti Richemont, ktorá vlastní Cartier, minulý mesiac poznamenal, že vysoká inflácia ohrozí dopyt po luxusnom tovare. Jeho komentáre podnietili výpredaj luxusných akcií v hodnote až 25 miliárd USD v trhovej hodnote.

Luxusné akcie počas pandémie

Nástup pandémie COVID-19 zaznamenal rýchly pokles veľkosti trhu s luxusným tovarom, keďže ľudia boli uzavretých vo svojich domovoch a nemohli nakupovať vo fyzických obchodoch ako predtým. Náhly šok vrátil toto odvetvie o päť rokov späť na jeho globálnu hodnotu v roku 2015.

Časom však bohatí spotrebitelia našli spôsoby, ako naliať peniaze späť do luxusných produktov a zážitkov. Spoločnosti ako LVMH bohatli z návratu výdavkov na luxus a tento trend pomohol navýšiť majetok generálneho riaditeľa Bernarda Arnaulta začiatkom tohto roka na viac ako 200 miliárd USD, čím sa nakrátko stal najbohatším človekom sveta.

Investori vsádzali na opätovné otvorenie Číny po prísnom nulovom stave COVID, aby podporili zvyšok oživenia luxusného trhu až na to, že sa to celkom nevydarilo tak, ako ľudia dúfali. Inflácia a iné ekonomické tlaky ovplyvňujúce dopyt spôsobili, že luxusný priemysel si v posledných mesiacoch razil kamenistú cestu. Banky predpovedali, že apetít po luxusnom tovare počas tohto roka v USA a v Európe poklesne.

LVMH, ktorá dva a pol roka zastávala pozíciu najhodnotnejšej spoločnosti v Európe, bola zosadená z trónu dánskou farmaceutickou spoločnosťou Novo Nordisk, čo ešte viac vystrašilo investorov, akým smerom sa uberajú luxusné akcie. Arnaultov majetok tiež klesol na 169 miliárd USD.

Hoci sa zdá, že súbeh faktorov tlmí vyhliadky na luxusné výdavky, investori pozorne sledujú výsledky za tretí štvrťrok, aby lepšie odhadli, čo môžu očakávať v nasledujúcom roku. Analytici UBS tiež zdôraznili, že výsledky za 3. štvrťrok by pomohli „pochopiť rozsah“, v akom by pomalší predaj v Číne mohol ovplyvniť celý luxusný sektor, a ponúknuť tak „lepšiu predikovateľnosť do roku 2024“.

Výsledky luxusných firiem

Luxusný tovar od spoločnosti LVMH v utorok oznámil 9% nárast tržieb za tretí štvrťrok, čo znamená pomalší rast, pretože silná vlna postpandemických výdavkov sa zmierňuje v dôsledku rastúcej inflácie a ekonomických turbulencií. „Po troch búrlivých rokoch a výnimočných rokoch sa rast približuje k číslam, ktoré sú viac v súlade s historickým priemerom,“ povedal analytikom finančný riaditeľ LVMH Jean-Jacques Guiony.

Predstavitelia spoločnosti LVMH uviedli, že tržby dosiahli 19,96 miliardy eur, čo je medziročný nárast o 9 %. Očakávania analytikov boli 10 %. LVMH čelí spomaľovaniu dopytu po tovare luxusnej kategórie v Spojených štátoch a Európe, kde rastúce ceny prinútili nakupujúcich, najmä mladšie generácie, ustúpiť z eufórie po pandémii.

Guiony poznamenal, že aj keď sa obchod v Európe v priebehu štvrťroka spomalil, nedošlo k výraznej zmene v dopyte po móde a koženom tovare z Číny v porovnaní s obdobím spred dvoch rokov. Silnejšie euro voči americkému doláru ako pred rokom ovplyvnilo spoločnosť aj to, že predaje v USA mali menšiu hodnotu, keď boli prevedené späť na domácu menu. Negatívny vplyv meny bol horší, ako sa očakávalo, povedal Guiony.

Akcie LVHM


Akcie LVMH, za posledných 12 mesiacov klesli stúpli o +2,1 % a v súčasnosti sa jedna akcia obchoduje za 724,3 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 22,3 násobok ročného zisku na akciu (P/E); 34,2 násobok ročného voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 12 násobok EV/EBITDADividendový výnos spoločnosti predstavuje 1,36 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokUbisoft: Streamovanie premení videohry rovnako, ako Netflix zmenil TV
Ďalší článokAkcie firiem zameraných na obnoviteľné energie klesajú, pretože zelené sa stáva drahé
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno