Luxus je nedotknutý

Zatiaľ čo takmer všetky spoločnosti na svete sa boria s pomalším rastom, prípadne poklesom príjmov, firmy s luxusnou módou sú naďalej nedotknuté. Potvrdili to kvartálne výsledky jednej z najhodnotnejších luxusných skupín na svete – LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessey), ktorej sme sa v minulosti bližšie venovali aj v našej analýze.

Čísla, ktoré reportovala spoločnosť vlastniaca značky ako Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy, Tiffany, Hublot, Blvgari, Céline, Marc Jacobs, či Tag Hauer sú pritom v ostrom kontraste s príjmami jedného z najväčších svetových predajcov rýchlej módy – spoločnosťou H&M.

LVMH za celý rok zaznamenalo príjmy vo výške 79,2 miliardy EUR a prevádzkový zisk vo výške 21,1 miliardy EUR. V oboch prípadoch išlo o 23 % medziročný nárast. Francúzska spoločnosť tak zaznamenala výborný rok aj napriek mnohým makroekonomickým prekážkam. Čínske obmedzenia kvôli pandémií, odchod z ruského trhu, rastúca inflácia ani vojna však firmu nepribrzdili. Výnimočne sa jej totiž darí rásť v Európe, USA a Japonsku a tiež vďaka oživeniu medzinárodného cestovania.

lvmh

Medzitým švédsky predajca tzv. rýchlej módy H&M, ktorý je druhý najväčší módny predajca po Inditexe, materskej spoločnosti značiek ako Zara, Massimo Dutti a Bershka, nebol taký odolný. Jej čistý zisk klesol o 68 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom na 3,6 miliardy švédskych korún (320 miliónov eur). Odchod z ruského trhu v júli tvrdo zasiahli zisky H&M, priznala generálna riaditeľka Helena Helmerssonová a uviedla, že ide o „dôležitý a ziskový trh“, ktorého strata „mala výrazne negatívny vplyv na naše výsledky“.

Helmerssonová tiež uviedla „zvýšenie cien surovín a nákladov na prepravu v kombinácii s historicky silným americkým dolárom“ mali ďalší negatívny efekt. „Navyše to boli zvýšené náklady na energiu, ako aj jednorazový poplatok za program nákladov a efektívnosti, ktorý bol spustený na konci roka,“ dodala. Snaha o znižovanie nákladov, vrátane prepúšťania v novembri, len málo znížila škody.

Súčasnosť tak ukazuje hneď 2 jasné trendy. Bohatí spotrebitelia sú ochotní míňať na luxus obrovské peniaze naďalej. Zároveň firmy s luxusným tovarom dokážu zvýšiť ceny bez toho, aby to malo výrazný vplyv na dopyt, vďaka čomu si udržujú vysoké ziskové marže. Potvrdzujú to aj výsledky ďalších luxusných spoločností, ako sú Kering alebo Hermés. To sa predajcom rýchlej a lacnej módy nedarí, pretože ich zákazníci sú omnoho citlivejší na cenové pohyby. To má za následok pokles ziskovej marže a teda aj samotných ziskov.

Luxusný trh v hodnote 540 – 580 miliárd eur

Spoločnosti s luxusným tovarom priťahujú kvôli svojej odolnosti a trvalému rastu aj pozornosť investorov. Ide o zaujímavú možnosť diverzifikácie aj preto, lebo ide o klasické odvetvie, ktoré nie je tak náchylné na výkyvy ako sú napr. technológie. Investorov láka aj fakt, že hodnota trhu s luxusom má v budúcnosti rýchlo rásť. Do roku 2030 má dosiahnuť hodnotu 540 až 580 miliárd EUR, čo predstavuje 60 % nárast z 353 miliárd EUR odhadovaných za rok 2022, podľa správy poradenskej firmy Bain & Co z novembra 2022. Odhadovaných súčasných 200 miliónov luxusných zákazníkov sa do konca desaťročia rozrastie na 500 miliónov. Tento rast má ťahať Čína a predovšetkým India.

V súvislosti s trhom luxusnej módy odporúčame tiež prečítať si náš článok o 3 francúzskych akciách, ktorý úspešne na tomto trhu pôsobia.

Zlatý stred? Inditex

Niekde medzi rýchlou módou a luxusom sa nachádza ďalšia zaujímavá spoločnosť, ktorú sme už vyššie spomínali – Inditex. Tá vlastní značky ako Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius a Massimo Dutti. Španielska nadnárodná spoločnosť bola v porovnaní s hlavným konkurentom H&M výrazne odolnejšia. Je to najmä tým, že ceny jej produktov sú vyššie a tak jej zákaznícka základňa je schopná absorbovať určité zvýšenie cien.

Inditex v decembri zaznamenal 24% nárast zisku za prvé tri fiškálne štvrťroky, keď využil zvyšovanie cien na odvrátenie slabnúceho spotrebiteľského dopytu.

Ďalšie štvrťročné výsledky z tejto kvartálnej sezóny:

SAP plánuje predať podiel v Qualtrics a zrušiť 3 000 pracovných miest
Akcie Tesly stúpajú o 5% po prekonaní analytických očakávaní, Musk upokojuje investorov
Procter & Gamble stratí kvôli silnému USD a inflácii 3,7 miliardy USD (VIDEO)
Netflix pridáva výrazne viac predplatiteľov ako čakal, akcie rastú o 7 % (VIDEO)
Ďalšie výsledky možno nájsť v našich krátkych správach a sociálnych sieťach

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokChevron po rekordnom zisku odkúpi svoje akcie v hodnote 75 miliárd dolárov
Ďalší článokAkcie Xiaomi stúpli po uniknutí plánov na výrobu elektormobilov
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno