Apple čelí nevýraznému dopytu

Spoločnosť Apple, ktorej sme sa venovali bližšie v našej analýze, čelí v súčasnosti viacerým ťažkostiam, ktoré sa týkajú predovšektým neistoty ohľadom jeho rastových príležitostí. Posledné kvartálne výsledky firmy ukázali, že príjmy Apple sa v 4. fiškálnom štvrťroku 2023 medziročne znížili o 1,1 %, pričom v tažkostiach sú najmä iPady (tablety) a Macy (počítače), ktorých tržby klesli o tretinu, resp. desatinu.

Investorov ale nenadchli ale predaje vlajkového produktu firmy – iPhonov, ktoré sa zvýšili o 2,8 % na 43,8 miliardy USD. Slabý dopyt eviduje podnik najmä z Číny. Jediným segmentom, ktorý si udržal pozitívne tempo rastu boli služby, ktorého príjmy sa zvýšili o 16,3 % na 22,3 miliardy USD.

image 12

Hoci sa môže Apple pochváliť širokou a lojálnou zákazníckou základňou, zdá sa, že to na nepretržitý rast nestačí. Koniec koncov, konkurencia nespí. Spoločnosť Samsung Electronics napríklad predstavila nový generatívny model umelej inteligencie s názvom Samsung Gauss pre svoje smartfóny. Táto funkcia na predaje Apple síce materiálny vplyv mať nemusí, ale zdá sa, že vlak s AI spoločnosti uchádza.

Microsoft zosadil Apple z trónu

To je aj dôvod, prečo Apple stratil titul najcennejšej spoločnosti na svete. Spočiatku to bolo iba na krátku chvíľu, ale nakoniec ukončil týždeň s týmto titulom Microsoft, ktorý investoval do ChatGPT od OpenAI až 13 miliárd USD a integroval generatívnu umelú inteligenciu do vlastných produktov. Práve potenciál v oblasti umelej inteligencie poháňa akcie Microsoftu nahor, zatiaľ čo Apple sa trápi s nevýrazným dopytom po svojich zariadeniach, a v oblasti AI sa medzi najvýraznejších hráčov nepovažuje.

companiesmarket

Apple hľadá nové príležitosti rastu – Vision Pro

Apple doteraz vždy dokázal nielen zvyšovať predaje svojho kľúčového produktu iPhone, ale tiež rozšíriť svoje produktové portfólio o nové položky, ktoré sa v podstate ihneď stali hitmi. Či už išlo o Mac, iPad, Apple Watch alebo bezdrôtové slúchadlá. Teraz sa musí pokúsiť o niečo podobné. Apple preto uvažuje nad spojením svojej streamovacej služby Apple+ so službou Paramount+ do jedného cenovo dostupnejšieho balíka, ktorý by mohol lepšie bojovať s väčšími platformami od konkurencie, ako sú Netflix, Disney+ a Hulu od Walt Disney alebo Prime Video od Amazonu.

Teraz ale Apple prichádza s prvým novým produktom za takmer 10 rokov od predstavenia Apple Watch v roku 2015. Ide o Apple headset Vision Pro, ktorý by sa mohol stať dlhoočakávanou vstupnou bránou do sveta virtuálnej reality. Firma ho predstavila ešte v júni, ale minulý týždeň oznámila, že začne naň príjmať predobjednávky a to od 19. januára. Oficiálne sa do predaja dostane v USA 2. februára.

image 13

Headsety, ktoré majú previesť človeka do virtuálnej a rozšírenej reality (VR/AR), majú mať podľa vývojárov potenciál nielen v hernom odvetví, ale najmä v produktivite pri práci. Svojim spôsobom majú za cieľ začať nahrádzať bežné počítače, čo. Toto odvetvie má ale okrem Apple aj iného silného hráča a to Marka Zuckerberga, generiálneho riaditeľa Facebooku. Ten je touto technológiou tak nadšený, že Facebook premenoval na Metu Platforms, aby verejnosti jasne odkázal, že budúcnosť firmy je vo virtuálnej realite a v metaverze.

Odvtedy Meta dáva každoročne na vývoj metaverza viac ako 10 miliárd USD. Problémom ale je, že meatverzum a virtuálna realita sa nestali mainstreamom, práve naopak, fanúšikov si hľadajú len pomaly, čo naznačujú aj slabé príjmy z predaja vlastných headsetov Oculus. Ešte horšie vyznieva to, že virtuálna realita nielen nedokáže osloviť nových zákazníkov, ale nedokáže poriadne udržať ani existujúcich. V roku 2022 Wall Street Journal uviedol, že viac ako polovica majiteľov headsetov Meta Quest nepoužila svoje zariadenia už 6 mesiacov po ich kúpe.

Napriek tomu organizácia Statista’s Advertising & Media Markets Insights odhaduje, že celosvetové príjmy z metaverza budú v roku 2030 dosahovať 490 miliárd USD. Niektoré výskumné organizácie sú ešte optimistickejšie. Ide teda o lukratívny trh a Apple verí, že na ňom dokáže uspieť v konkurencii nielen Mety, ale aj Microsoftu.

Odhodlanie Apple dokonale ilustruje generálny riaditeľ Tim Cook, ktorýsa pri predstavovaní produktu vyjadril nasledovne: „Dnešným dňom sa začína nová éra výpočtovej techniky. Vision Pro, postavený na desaťročiach inovácií spoločnosti Apple, je o roky popredu a na rozdiel od všetkého, čo bolo predtým vytvorené. Odomyká neuveriteľné zážitky pre našich používateľov a vzrušujúce nové príležitosti pre našich vývojárov.“

Apple sa pri svojom ambicióznom cieli môže oprieť aj o silnú zbraň, ktorou Meta nedisponuje. Obrovské množstvo predplatiteľov služieb s prístupom k Apple TV+ a Apple Arcade. „Apple vstupuje na trh, ktorý sa v posledných rokoch skutočne nerozbehol,“ vyjadril sa analytik výskumu IDC Ramon Llamas pre Yahoo Finance. „Ale viete… kam ide Apple, trhy majú tendenciu stúpať.“

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie jednotlivých spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
Predchádzajúci článokKam budú smerovať globálne trhy v roku 2024?
Ďalší článokLuxusné akcie vydávajú zmiešané signály, ako na tom budú v roku 2024?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno