Metaverzum na vzostupe
Metaverzum bol veľmi skloňovaný pojem v predošlom roku. Virtuálna a rozšírená realita, v ktorej budeme môcť navzájom komunikovať, interagovať, učiť sa a mnoho ďalšieho, ľudí láka. Asi najviac pohltila myšlienky Marka Zuckerberga, ktorý sa rozhodol zmeniť identitu Facebooku na Meta Platforms, aby jasne demonštroval, že budúcnosť firmy je práve v tomto odvetví. Lenže obrovské náklady na budovanie metaverza a jeho nejasný úspech v budúcnosti vyvoláva v investoroch nervozitu. vzostup metaverza
Prevádzková strata Reality Labs ako nazýva Meta svoj segment, v rámci ktorého buduje metaverzum v roku 2022 prekročila 10 miliárd USD. To spolu s ďalšími problémami podniku spôsobilo, že akcie prudko klesli. Napriek tomu Meta svoje úsilie neznižuje a vo svojej snahe budovať odvetvie budúcnosti nie je sama. Pripájajú sa k nej aj ďalší giganti ako Microsoft, Apple alebo Alphabet.
Akú budúcnosť má metaverzum?
Pozornosť technologických gigantov priťahuje potenciál, ktorý v sebe môže nový trh ukrývať. Statista’s Advertising & Media Markets Insights odhaduje, že celosvetové príjmy z metaverza budú v roku 2030 dosahovať 490 miliárd USD. Treba poznamenať, že ide ešte o pomerne konzervatívnu predpoveď. Ostatné analytické spoločnosti predpokladajú objem trhu medzi približne 750 a 1 700 miliardami USD.
Statista definuje pojem metaverse ako virtuálny svet alebo súbor virtuálnych svetov, ktoré existujú v spoločnom digitálnom priestore a ku ktorým majú používatelia prístup cez internet. Zahŕňa tak aplikácie virtuálnej reality, rozšírenej reality a ďalších pohlcujúcich technológií. Najväčšími zdrojmi príjmov metaverza má byť elektronický obchod a hry. Nové príležitosti ponúka ale aj oblasť vzdelávania, zábavy, zdravia a dokonca aj práce na diaľku.
Samotné tržby z elektronického obchodu Metaverse by mohli do roku 2030 vzrásť na viac ako 200 miliárd USD zo súčasných približne 20 miliárd USD. Statista očakáva, že príjmy z hier porastú ešte viac. Zo súčasných približne 10 miliárd USD na približne 163 miliárd USD v roku 2030.
Aké akcie majú šancu na úspech?
Hneď na prvom mieste je Meta, ktorá investuje do vývoja metaverza najviac. Jej cesta v tejto oblasti započala ešte v roku 2014 kúpou firmy Oculus a v nasledujúcich rokoch spoločnosť uviedla na trh sériu náhlavných súprav Quest a Quest Pro, ktoré sú čoraz schopnejšie, dostupnejšie a prenosnejšie. Vlajková loď čo sa týka softvéru je zas Meta Horizon Worlds. Zuckerberg plánuje so svojim metaverzom osloviť bežných ľudí novými spôsobami komunikácie – skrz avatarov vo virtuálnej realite. Uplatnenie ale vidí aj vo výučbe, vývoji hier či práci ako takej. Meta totiž má ambíciu postupne nahradiť počítače. Nedávno už sprístupnila pracovné produkty Microsoftu Word, Outlook a Teams a pracuje aj na prepojení svojich zariadení so službami Adobe, Zoom, Dropbox či Slack.
Do metaverza sa tlačí, aj keď nie tak výrazne, Microsoft. Microsoft a Meta spoločne skúmajú spôsoby, ako priniesť Xbox Cloud Gaming do obchodu Meta Quest Store, čo hráčom umožní streamovať hry z Xboxu do telefónov, tabletov, počítačov, TV a platformy Meta Quest. Pomerne známym produktom je i Mesh pre Microsoft Teams, ktorý bol ako sme už vyššie spomínali integrovaný do produktov Mety. Táto funkcia predstavuje službu Teams s rozšírenou realitou, ktorá umožňuje ľuďom na rôznych miestach pripojiť sa ku kolaboratívnemu holografickému zážitku. V rámci neho ľudia môžu komunikovať, chatovať, spolupracovať na zdieľaných dokumentoch, atď.
Microsoft, ale rovnako ako Meta, ponúka aj svoj vlastný headset – Hololens. Ten umožňuje vidieť skutočné prostredie okolo vás, ale pridáva k nemu 3D hologramy. Používatelia môžu interagovať s týmito hologramami pomocou gest rúk alebo hlasových príkazov. Microsoft bude môcť tlačiť na metaverzum aj v prípade, že mu výjde akvizícia najcennejšieho herného štúdia Activision Blizzard. Využiť synergie bude môcť aj vďaka svojej cloudovej platforme Azure.
Výrobca čipov Nvidia vytvorila Omniverse, holistické riešenie, ktoré umožňuje vývojárom spolupracovať naprieč platformami a využívať existujúce knižnice na vytváranie 3D modelov vo VR a metaverze. Potenciál rovnako ako v prípade firiem AMD, Intel či Qualcomm však tkvie najmä v grafických procesoroch, ktoré budú poháňať počítačové servery, aplikácie umelej inteligencie, VR, AR a hardvérové doplnky potrebné pre fungovanie matevarza.
Unity, Adobe a Autodesk sú softvérové spoločnosti, ktoré môžu tiež benefitovať z rozvoja metaverza. Autodesk je známy pre svoj softvér na navrhovanie a tvorbu, ktorý používajú profesionáli v odvetviach vrátane architektúry, strojárstva, stavebníctva, výroby a zábavy. Unity prevádzkuje platformu, ktorá poskytuje softvérové riešenia na vytváranie, prevádzkovanie a monetizáciu interaktívneho 2D a 3D obsahu v reálnom čase pre mobilné telefóny, tablety, počítače, konzoly a zariadenia AR a VR. Adobe má taktiež vlastnú platformu na tvorbu 3D obsahu v podobe Substance 3D. Tá je od konca minulého roka dostupná na zariadeniach Quest od Mety. Ak má Zuckerberg pravdu, a metaverzum aspoň do určitej miery nahradí v pracovnom živote počítače, Autodesk, Adobe i Unity by mohli hrať v tomto trende dôležitú rolu.
Roblox je online zábavná platforma, ktorá umožňuje tvorcom vyvíjať hry. Roblox je v podstate videohra, ktorá má denne viac ako 50 miliónov aktívnych používateľov, vlastnú digitálnu menu a množstvo jedinečných virtuálnych zážitkov. Takmer polovica jeho používateľskej základne je mladšia ako 13 rokov, čo potenciálne predstavuje veľmi dobrú pozíciu spoločnosti do budúcnosti. Na nedávnej konferencii Roblox Developer Conference sa vývojár hier Roblox podelil o nové smerovanie pre svoju platformu, ktorá sa pozerá na budúcnosť metaverza. Spoločnosť vylepšila avatarov v štýle minifigúrky Lego a ich starý dizajn sa bude viac podobať postavám z hry „Sims“. Očakáva sa, že na vývoj virtuálnych hier budú tlačiť najväčší producenti hier Activision Blizzard, Electronic Arts či Take-Two Software.
Sony je ďalším producentom elektroniky, ktorý si nechce nechať ujsť príležitosť. Spoločnosť vyvinula vlastný VR headset, ktorý poskytuje používateľom prístup k viacerým virtuálnym hrám. Inovácie Sony sa ale neobmedzujú len na hry; známou je napr. spolupráca s Manchestrom City na vytvorení digitálneho štadióna, ktorý je modelovaný ako ten skutočný. Priaznivci sa môžu na tomto digitálnom štadióne zúčastniť niekoľkých interaktívnych hier a virtuálnych zážitkov.
Je ťažké si predstaviť, že nástup metaverza by si nechal nechať ujsť taký Google. Ten koniec koncov ako prvý sprístupnil okuliare s rozšírenou realitou – Google Glass. Úspech nezožali, ale odvtedy pokročila technológia a aj spotrebitelia sú pripravenejší. Google dnes buduje svoj operačný systém pre headsety v rámci projektu Iris a vo všeobecnosti investuje veľké sumy do projektov metaverza.
Aj keď Apple síce nevytvoril svoje metaverzum, Tim Cook, generálny riaditeľ spoločnosti, zdôraznil, že bude klásť dôraz na to, aby produkty Apple boli pripravené na zapojenie do rozšírenej reality. Zároveň Apple otvorene hovorí o vývoji vlastného headsetu na rozšírenu a virtuálnu realitu, ktorý má byť uvedený na trh v roku 2023. Keď sa tak stane, možno očakávať, že gigant so zhruba 1,8 miliardami zariadení sa zahltia s ponukami na nákup AR headsetu a súvisiacich služieb. Apple tak má možnosť stať sa jedným z hlavných hráčov na trhu.
Trochu netradičné meno nakoniec – Walt Disney. Samozrejme, že Disney sa nevydá cestou výroby vlastných headsetov, ani operačného systému. Je treba však mať na vedomí, že mať infraštruktúru na fungovanie metaverza je jedna vec a mať kvalitný obsah je vec druhá. Práve o túto druhú stránku by sa mohol postarať mediálny obor s desiatkami globálnych franšíz vrátane Marvelu a Star Wars. A objaviť sa vo virtuálnom svete so svojimi obľúbenými super-hrdinami alebo obľúbenými postavami z rozprávok neznie tak zle, či áno?
Metaverse ETF
Najväčší správa aktív sveta, spoločnosť BlackRock, koncom minulého roka spustil v Európe ETF fond zameraný na oblasť metaverza. Fond iShares Metaverse UCITS ETF (MTAV) bude sledovať index STOXX Global Metaverse – benchmark, ktorý využíva patentové údaje na identifikáciu lídrov na trhu, inovátorov a špecialistov v metaverze.
Fond sa bude skladať z akcií firiem s malou, strednou i veľkou kapitalizáciou, ktoré investujú do vývoja technológií súvisiacich s metaverzom, ako je virtuálna realita, 3D, avatar, spracovanie grafiky, blockchain a NFT. Naopak vylúči spoločnosti zapojené do vývoja kontroverzných zbraní, tabaku, jadrovej energie, tepelného uhlia, konvenčnej ropy a plynu, nekonvenčnej ropy a zemného plynu, ako aj emitentov, ktorí porušili medzinárodné normy a štandardy alebo tí, ktorí sú zapojení do vážnych kontroverzií v rámci hodnotenia ESG.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové