Luxusné akcie v roku 2023

Luxusné akcie zažívali posledné roky doslova „boom“. V apríli minulého dosiahol európsky index Stoxx Europe Luxury 10, ktorý je zložený napríklad z akcií Louis Vuitton, Ferrari, Hermes alebo Christian Dior, medziročný nárast o +50 %. A to napriek pretrvávajúcej vysokej inflácii, ktorá v eurozóne dosahovala 7 % a v USA 4,9 % a vysokým úrokovým sadzbám.

Akcie v indexe Stoxx Europe Luxury 10:

  • Hermes
  • LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton
  • Ferrari
  • Kering
  • Burberry
  • Christian Dior
  • Moncler
  • Brunello Cucinelli
  • Essilorluxottica
  • Compagnie Financière Richemont

Mnohí investori mohli nadobudnúť pocit, že tlak na spotrebiteľov luxusného tovaru zvyšovanie životných nákladov nemá žiaden efekt, pretože podniky reportovali silný rast tržieb i zisku. V druhej polovici roka ale začali prichádzať z tohto odvetvia zmiešané signály. Tie prichádzali z európskeho, ale najmä čínskeho trhu, kde predaje zaostávali za očakávaniami v dôsledku inflačných tlakov na disponibilné príjmy zákazníkov. Od konca marca do polky októbra index vymazal zo svojej hodnoty 175 miliárd USD. Zlepšenie neprinieslo ani zvyčajne silné sviatočné obdobie, pretože mnohí spotrebitelia volili cenovo dostupnejšie alternatívy.

Nakoniec si index Stoxx Europe Luxury 10 pripísal za rok 2023 výnos +11,6 %, čím ale zaostal za viacerými kľúčovými akciovými indexami. Európsky index Euro Stoxx 50 sa zvýšil o +17,3 %, americký S&P 500 o +24,7 % a japonský Nikkei 225 dokonca až o +30,1 %

Sektor s luxusným tovarom

Rebríček najcennejších luxusných spoločností na svete ovládajú firmy zo „Starého kontinentu“ a najmä tie francúzske akcie. Medzi šiestimi najcennejšími firmami z odvetvia je až päť z Francúzska. Konkrétne ide o spoločnosti LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, Hermes, Christian Dior, EssilorLuxottica a Kering. Tieto podniky ovládajú mnohé zo svetových najznámejších luxusných značiek. Bližšie sme sa venovali niektorým z týchto firiem v našom článku 3 francúzske akcie, ktorými môžeš zarábať na vzostupe luxusu, ešte z roku 2021.

Medzi 15 najcennejších firiem v odvetví luxuse sa zmestil aj švajčiarsky Richemont, taliansky Moncler, Prada a Brunello Cucinelli, dánska Pandora, nemecký Hugo Boss a britské Burberry. Po jednej firme má zastúpenie India, Hong Kong a USA.

Najcennejšie luxusné akcie spoločnosti na svete
Najcennejšie luxusné akcie na svete z pohľadu trhovej kapitalizácie, zdroj obrázku: Companiesmarketcap

Luxusné akcie: ako sa darilo jednotlivým firmám v roku 2023?

Rok 2023 z pohľadu luxusných akcií ovládla Pandora s rastom o 92 %. Výrobca „cenovo dostupných šperkov“ počas roka zvýšil svoje ciele rastu, pretože sa mu darilo na dôležitých trhoch, napr. v USA, kde získal podiel na trhu aj napriek poklesu celého trhu. Pandora dobrý vývoj opísala tak, že jej investície do značky a siete obchodov sa vyplácajú. Zároveň manažment oznámil expanziu do Indie a na ďalšie ázijské trhy. Pandora si dala za cieľ rásť priemerným medziročným tempom v rozsahu 7 až 9 % až do roku 2026 a rast ziskovej marže EBIT na 26 až 27 %.

Dlhodobo sa bez väčších výkov darí spoločnosti Hermes, šiestej najcennejšej európskej firmy, čo potvrdila aj v roku 2023, keď jej akcie stúpli o takmer tretinu. Výrobca luxusných predmetov a módnych doplnkov v priemere zvýšil predajné ceny o 7 %, avšak dopytu sa to nedotklo. Pravdepodobne aj kvôli jedinečnej stratégii, ktorá stavia na exkluzivite. Jednoducho jej vlajkové produkty, ako kabelka Birkin s predajnou cenou 10 tisíc eur, sú často nedostupné a jej produkcia sa zvyšuje len o 7 % každý rok. V 3. štvrťroku jej príjmy medziročne vzrástli o 22 % na 3,37 miliardy eur.

Prvú trojku uzatvára talianska skupina Brunello Cucinelli, ktorej akcie si pripísali 27 %. Jej tržby stúpli v roku 2023 o 24 % na historické maximum 1,14 miliardy eur, pričom už s päťročným predstihom dokázala splniť dlhodobý cieľ, zdvojnásobiť príjmy, stanovený až na rok 2028. Dobrý výkon firmy bol pripísaný exkluzivite značky, remeselnému spracovaniu a rovnováhe medzi rôznymi predajnými kanálmi a geografickými trhmi.

Luxusné akcie v roku 2023. Ktorým sa darilo najviac?

Akcie nemeckej spoločnosti Hugo Boss sa tento rok zvýšili o 22,8 % po tom, ako spoločnosť v treťom štvrťroku prekonala odhady analytikov, s rastom tržieb o 15 % na 1 miliardu eur. Pomerne silný bol aj rast v Číne a firme sa darilo aj vďaka digitálnemu predaju, ktorý vzrástol o 25 %. Hugo Boss ťažil predovšetkým z vyššieho dopytu po jessenej a zimnej kolekcii. Posilnená týmito sľubnými výsledkami, spoločnosť tiež zopakovala svoje najvyššie a najnižšie celoročné usmernenia na fiškálny rok 2023.

Donedávna najcennejšia európska spoločnosť LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, ktorá vlastní značky Givenchy, Tiffany, Hublot, Blvgari, Céline a mnoho ďalších, dosiahla v roku 2023 nárast iba o 8 % a to najmä vďaka silnému úvodu roka. V druhej polovici roka však dopyt po špičkových vínach a liehovinách z portfólia skupiny značne klesol. Za prvých 9 mesiacov sa príjmy tohto segmentu v porovnaní s minulým rokom znížili o 10 %. Celkové tržby skupiny naopak o 10 % vzrástli na 62,2 miliardy eur, ale oproti minulému roku ide o značné spomalenie. Zaujímavosťou je, že až 42 % akcií a 59 % hlasovacích práv vlastní má v rukách spoločnosť Christian Dior.

image 5
Luxusné akcie – skupina LVMH a jej portfólio značiek

Medzi luxusné akcie patrí aj spoločnosť EssilorLuxottica, vlastniaca viacero značiek vrátane Ray-Ban, dosiahla rast akcií tiež o 8 %. Za 9 mesiacov roku 2023 jej tržby medziročne síce vzrástli o 4,1 % na 19,15 miliardy eur, ale v 3. kvartáli už zaznamenala pokles príjmov o 1,6 %. To značí slabnúci dopyt, najmä v Severnej Amerike. Napriek tomu vedenie podniku ponechalo strednodobý cieľ ročného rastu tržieb o zhruba 5 %. EssilorLuxottica okrem vlastných značiek drží aj exkluzívne výrobné licencie pre Armani, Burberry, Chanel, Dolce & Gabbana, Ferrari, Michael Kors, Miu Miu, Prada, Ralph Lauren, Swarovski, Tiffany alebo Versace. Tento zoznam sa rozšíri aj o nový rad okuliarov Moncler a Jimmy Choo. Firma bola počas roka obvinená z nafúknutia predaja v protimonopolnej kauze, ako aj pokuty za nedodržiavanie pravidiel v Turecku.

Akcie firmy Kering, ktorá má vo svojom portfóliu napr. značky Gucci, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta a Balenciaga, v minulom roku stratili až 17 %. Za slabým výkonom sú najmä pochynosti o rozhodnutí reštartovať značku Gucci, ktorej príjmy v 3. kvartáli klesli o 14 %, pričom ale tvorili až polovicu príjmov. Oživenie má dosiahnuť príchod dizajnéra Sabata de Sarna s dlhoročnými skúsenosťami vo firmách Prada a Valentino. Podľa niektorých by ale tento príchod mohol narušiť ikonické črty Gucci. Kering tiež nedávno prevzal 30 % podiel vo Valentine a špekuluje sa, že teraz chce získať Creative Artists Agency, hollywoodsku talentovú agentúru. Skupine v 3. štvrťroku klesli príjmy oproti predchádzajúcemu roku o 13 % na 4,46 miliardy eur.

V zápore skončili okrem Keringu aj akcie spoločnosti Compagnie Financière Richemont (-3,5 %), ktorá vlastní viacero značiek vrátane Cartier, Mont Blanc alebo Chloe, akcie Prada (-5,4 %) a najhorší rok majú za sebou akcie Burberry, ktoré odpísali až 31 %. Veľkým faktorom poklesu ceny akcií v posledných mesiacoch bolo zmiernenie dopytu. Polročné výsledky, ktoré boli reportované ku koncu septembra, ukázali, že príjmy sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka relatívne nezmenili. Investori boli pravdepodobne taktiež znepokojení komentárom manažmentu. Ten uviedol, že ak bude slabší dopyt pokračovať, je nepravdepodobné, že firma dosiahne predtým stanovené ciele pre fiškálny rok 2024.

Čo čaká sektor s luxusom a luxusné akcie v roku 2024?

Ukázalo sa, že dlhotrvájúca odolnosť sektoru s luxusným tovarom mala nakoniec tiež svoje limity a tlak na spotrebiteľov sa nakoniec preukázal. Už v roku 2024 by sa ale mali rozpočty domácností značne uvoľniť, pretože inflácia zvoľnila a v Európe v decembri dosiahla 2,9 %. V Spojených štátoch je na hodnote 3,1 %. Dôležité ale je, že napätý trh práce prispieva k rýchlemu rastu miezd, ktorý prekračuje hodnoty inflácie a tak si ľudia budú môcť v ďalšom roku dovoliť viac ako v posledných 2 rokoch. Môže to znamenať, že z toho budú ťažiť aj luxusné akcie.

Investori by ale skôr mali hľadieť na dlhodobý rast odvetvia. Výskumna organizácia Statista očakáva, že globálny trh s luxusným tovarom vzrastie z 354,8 miliardy USD v roku 2023 na 418,9 miliardy USD v roku 2028. To predstavuje priemerný rast 3,4 % ročne. Najväčším segmentom trhu je luxusná móda s hodnotou 115,9 miliardy USD v roku 2024.

trh s luxusnym tovarom
Luxusné akcie – vývoj trhu s luxusným tovarom do roku 2028, zdroj: Statista

Iné organizácie, ako napríklad konzultačná spoločnosť Bain & Company hovorí o priemernom ročnom raste 8 až 10 %. Aká bude nakoniec miera rastu trhu je nakoniec ťažké predvídať, ale s nástupom Indie ako ekonomickej veľmoci a po možnom vyriešní ekonomických problémov Číny, je takmer isté, že počet vysokopríjmových ľudí bude stúpať. Tým sa aj zväčšuje potenciálny trh pre luxusný spotrebný tovar, z čoho by mohli luxusné akcie profitovať. Nejde pritom iba o Čínu a Indiu. Počet milionárov v roku 2023 podľa Finance Yahoo dosiahol 59,4 miliónov a tento počet sa relatívne rýchlo postupom času zrýchľuje.

Počet milionárov na svete rýchlo stúpa
Počet dolárových milionárov rýchlo stúpa.

Netreba ale zabúdať, že móda je vrtkavá a preferencie sportebiteľov sa môžu rýchlo meniť. V neposlednom rade treba hľadieť aj na ocenenie akcií a v súčasnosti vidieť, že tie najúspešnejšie luxusné akcie, ako LVMH, Hermes alebo Christian Dior sa obchodujú s relatívne vysokou prirážkou.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
Predchádzajúci článokApple headset je najväčšou stávkou spoločnosti za posledné roky, vyplatí sa?
Ďalší článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno