Prepad Tesly

Tesla stratila takmer 250 miliárd USD trhovej kapitalizácie, keď jej akcie sa od začiatku roku prepadli o viac ako 30 %. Stala sa tak najväčším prepadákom v S&P 500 v tomto roku. Dokonca väčším ako Boeing, ktorý bojuje s veľkými problémami na viacerých frontoch. Pre porovnanie ETF Global X Autonomous & Electric Vehicles tento rok klesol o 1,1 % a index S&P 500 vzrástol o 9,1%.

Akcie spoločnosti Tesla pokračujú vo svojom poklese smerom k 10-mesačnému minimu a analytici spoločnosti Wells Fargo prijali negatívny postoj k akciám. Trhová hodnota automobilky v súčasnosti predstavuje 550,4 miliardy USD, zatiaľ čo JPMorgan má hodnotu 573,2 miliardy USD. Tesla je tak 12. najväčšou verejnou spoločnosťou v USA, podľa trhovej kapitalizácie, a 15. najhodnotnejšou na svete. V súčasnosti iba 18 z 50 analytikov hovoria o býčom rally v prípade Tesly. 23 analytikov je neutrálnych a počet medveďov sa zvýšil na 9.

Prudký pokles akcií Tesly tento rok vymazal z trhovej hodnoty spoločnosti viac ako 250 miliárd USD a vyhodil ju z rebríčka 10 najväčších spoločností v indexe S&P 500. Taktiež to Muska stálo titul „najbohatšieho človeka na svete„. Teraz je na treťom mieste, za Bernardom Arnaultom a Jeffom Bezosom.

Za týmto prepadom stojí viacero faktorov, na čele s cenovou vojnou v Číne na trhu s elektromobilmi. Na tento problém dopláca aj čínska automobilka Nio, ktorá bola prinútená znížiť ceny svojich elektrických vozidiel o viac ako 4000 USD. Firma musela odložiť niektoré investície, vrátane investícií do výskumu a vývoja. Znižovanie cien má za následkoch aj zníženie prevádzkovej ziskovej marže. Súčasná marža americkej automobilky je na úrovni 9 %.

Čína je najväčší trh s elektromobilmi na svete a podiel Tesly na tomto trhu klesá. Tento problém však Tesla rieši aj na európskom a americkom trhu, keďže veľa spoločností investuje nemalé peniaze do tohto odvetvia. Dominantné automobilky ako Toyota či VW oznámili, že sa plánujú vrátiť na čínsky trh. Tento zámer potvrdili predstavitelia gigantov na autosalóne v Šanghaji, kde predstavili svoje výrobky, s ktorými chcú v budúcnosti trh ovládnuť.

V USA naberajú na sile okrem iných aj firmy ako Lucid či Rivian aj keď, tie v poslednom čase tiež zápasili s rôznymi problémami. Okrem toho sa do elektromobility v Európe vo veľkom púšťajú aj automobilové stálice. Nemecký automobilový gigant BMW oznámil, že dodávky plne elektrických áut vzrástli v minulom roku o 74 % na viac ako 375 000 kusov. To predstavuje približne 15 % celkového predaja.

Podiely v Číne

Podľa predbežných údajov z Čínskej asociácie pre osobné automobily (PCA), z továrne Giga Shanghai vykonala Tesla vo februári 60 365 zásielok svojich vozidiel. Tento počet predstavuje 16 % pokles oproti minulému mesiacu a 19 % pokles oproti minulému roku a najnižší počet zásielok od decembra 2022.

Február pripadol na čínsky lunárny sviatok, kedy sa krajina na takmer dva týždne prakticky zatvára. Historicky tento sviatok vedie k útlmu ekonomickej aktivity a predaja v Číne. Okrem toho Tesla využíva predchádzajúce mesiace štvrťroka na plnenie zásielok mimo Číny. Najnižší počet zásielok spoločnosti Tesla za viac ako rok je znepokojením pre manažment firmy, ktorý vidí Čínu ako obrovský rastový trh. Dokonca aj čínska spoločnosť BYD, ktorá v Q4 prekonala Teslu v celkovom predaji elektromobilov a dominuje na čínskom trhu, zaznamenala vo februári pokles predaja na 122 311 kusov zo 193 655, čo predstavuje 37 % pokles.

Spoločnosť BYD oznámila, že v roku 2023 vyrobila viac ako 3 milióny nových elektrických vozidiel, čím čínsky gigant prekonal Teslu v produkcií už druhý rok po sebe. Americká spoločnosť vyrábajúca elektromobily Tesla ešte nezverejnila údaje za celý rok v Ázii. Automobilka počas prvých troch štvrťrokov 2023 vyrobila 1,35 milióna áut. V roku 2022 Tesla vyrobila 1,37 milióna vozidiel, v porovnaní s 1,88 miliónmi vozidiel, ktoré vyrobil BYD. Nové energetické vozidlá zahŕňajú batériové a hybridné modely.

Väčšina áut BYD je lacnejších ako Tesla a sú v hybridných verziách. Automobilka Elona Muska predáva iba autá čisto batérie. Čína predstavovala približne jednu pätinu predaja Tesly v treťom štvrťroku. Tesla tento rok pokračovala v stratégií znižovania cien svojich automobilov. Predstavitelia firmy BYD uviedli, že v roku 2023 automobilka predala 3,02 milióna nových vozidiel, z ktorých 1,6 milióna boli osobné autá na batérie a 1,4 milióna hybridy. Spoločnosť prestala vyrábať autá s čisto benzínovým a naftovým pohonom v marci 2022.

Tesla s novými plánmi

Tesla nedávno oznámila dodávateľom, že chce spustiť výrobu nového masového elektrického vozidla s označením „Redwood“. Tento model chce začať vyrábať v polovici roku 2025. Podľa zástupcov automobilky by model mal vyzerať aj sa správať ako kompaktný crossover. Elon Musk potvrdil, že firma očakáva spustenie výroby svojho EV novej generácie vo svojej továrni v Texase. Potom bude nasledovať Mexiko a ďalšia továreň mimo Severnej Ameriky, o ktorej sa rozhodne neskôr v tomto roku, pričom zdôraznil, že zvýšenie výroby nového vozidla bude náročné.

Musk už dlho povzbudzuje apetít fanúšikov a investorov po cenovo dostupných elektrických vozidlách, ktoré by sa mali vyrábať na lacnejších platformách elektromobilov novej generácie. Tieto modely, vrátane auta za 25 000 USD, ktoré Musk plánuje vyrábať v závode Giga Berlín, by mu umožnili konkurovať lacnejším benzínovým autám a rastúcemu počtu lacných EV, ako napríklad tie od čínskej spoločnosti BYD.

BYD v poslednom štvrťroku 2023 predbehol Teslu ako najlepšieho svetového výrobcu elektromobilov. V roku 2023 vyrobila dokonca viac ako 3 milióny nových elektrických vozidiel, čím čínsky gigant prekonal Teslu v produkcií už druhý rok po sebe. Musk uviedol, že vozidlo novej generácie povedie novú vlnu rastu.

Akcie Tesla


Akcie Tesly od začiatku roku klesli o -31,1 % a ich aktuálna cena je 171,3 USD. Pri tejto cene sa akcie spoločnosti obchodujú za 39,8 násobok zisku na akciu (P/E); 42,2 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 38,9 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová kapitalizácia firmy je 545,6 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokNajväčší americký výrobca čipov Micron so svetlou budúcnosťou, akcie rastú o 18 %
Ďalší článokNajväčšie výzvy pre súčasných obchodníkov? Názory rečníkov Online trading konferencie 2024
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno