Boeing v problémoch
Podľa denníka New York Times audit vykonaný Federálnym úradom pre letectvo (FAA) odhalil závažné nedostatky v procese výroby lietadiel Boeing 737 MAX. Tento audit vyvolal obavy o kvalitu práce technikov, pričom spoločnosť nezistila potrebnú úroveň znalostí na zabezpečenie efektívneho fungovania svojich procesov.
FAA zahájil audit po incidente s lietadlom Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines, ktoré stratilo bočný panel po štarte v januári. Vyšetrovatelia zistili, že po opravách chýbali skrutky, ktoré mali panel udržať na mieste. Podľa informácií z NYT neuspel Boeing v 33 z 89 testov. Dodávateľ trupov Spirit AeroSystems tiež neuspel vo viacerých auditoch, kde zlyhal pri inštalácii kľúčových komponentov lietadla.
Audit vo firmách Spirit sa zameral na uzáver dverí a odhalil viacero problémov, vrátane chýb pri inštalácii kľúčových komponentov. Ďalšie audity odhalili zlyhanie pri inštalácii nákladových dverí a okien kokpitu. Boeing podľa vyhlásenia pracuje na okamžitých zmenách a pláne na zlepšenie bezpečnosti a kvality v reakcii na výsledky auditu FAA. FAA informoval minulý týždeň o problémoch s riadením výrobného procesu, manipuláciou s dielmi a skladovaním a kontrolou produktov.
V súčasnosti má firma trhovú kapitalizáciu 112,4 miliardy USD a jej akcie za posledný rok klesli o -26,8 %, keď sa jedna akcia obchoduje na úrovni 184,2 USD. Podľa trhovej kapitalizácie ide o 2. najhodnotnejšieho výrobcu lietadiel na svete, po francúzskom výrobcovi Airbus.
Toto nie je prvýkrát, čo bola spochybnená bezpečnosť lietadiel Boeingu. Predchádzajúci model, 737 Max 8, bol medzi marcom 2019 a decembrom 2020 pozastavený v 50 krajinách po celom svete po dvoch haváriách, pri ktorých zahynulo spolu 346 ľudí. Prvá havária sa udiala 29. októbra 2018, keď domáci pasažiersky let Lion Air 610 havaroval do mora len 13 minút po štarte z medzinárodného letiska Soekarno–Hatta v Jakarte. Druhá nehoda sa stala 10. marca 2019, keď havaroval let Ethiopian Airlines 302 len šesť minút po odlete z medzinárodného letiska Bole v Addis Abebe, Etiópia.
V dôsledku týchto udalostí americký výrobca lietadiel dočasne pozastavil výrobu tohto modelu od januára 2020 do mája 2020. Už v roku 2019 spoločnosť zaznamenala nižšie dodávky a v roku 2020 klesli na 157 jednotiek. Avšak tieto čísla začali opäť stúpať v nasledujúcich rokoch, pričom v roku 2023 dosiahli 528 dodávok. Boeing tiež oznámil 1 314 nových čistých objednávok za minulý rok, čo predstavuje nárast oproti 774 v roku 2022.
Boeing vs Airbus
Airbus minulý rok opäť prekonal Boeing, pokiaľ ide o dodávky komerčných lietadiel. Oznámil 735 odoslaných lietadiel a zaznamenal rekordných 2 094 nových objednávok. Jeho najbližší súper v leteckom priemysle, naopak, dodal len 528 kusov, pričom výrobca lietadiel stále zápasí so sériou incidentov týkajúcich sa jeho vlajkových modelov Max.
Boeingu situáciu ešte viac zhoršuje fakt, že Airbus predpokladá dodanie 800 lietadiel v roku 2024. Tento počet takmer iste stačí na to, aby si udržal postavenie najväčšieho výrobcu lietadiel počas šiestich po sebe nasledujúcich rokov. To všetko napriek tomu, že po smrteľných haváriách 737 Max v rokoch 2018 a 2019 boli lietadlá Boeingu po celom svete pozastavené po dobu 20 mesiacov a objednávky poklesli.
Predtým Boeing každý rok od roku 2012 do roku 2018 predčil európskeho konkurenta, no Airbus viedol v ročných dodávkach medzi rokmi 2003 a 2011. Napriek tomu, že vedenie v ročných dodávkach sa v priebehu rokov pomerne často menilo, miera vedenia Airbusu v posledných rokoch je zarážajúca. Boeing zaostával v dodávkach o 38 % v roku 2023 a o 47 % kumulatívne v rokoch 2019 až 2023.
Ďalšie správy v našej sekcií krátke správy.
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.