Po hodoch bolenie brucha

Nie všetky firmy boli pandémiou zasiahnuté negatívne. Medzi odvetvia, ktoré z tejto situácie ťažili boli prepravné oceánske spoločnosti ako švajčiarska Mediterranean Shipping Company, francúzska CMA alebo dánsky AP Møller-Maersk. Tie si mohli kvôli uzatvoreným prístavom a preťaženým kapacitám pýtať od zákazníkov násobky oproti bežnej cene.

Pre príklad príjmy Maersku sa zvýšili v roku 2021 oproti roku 2020 o 55,5 % na 61,8 miliardy dolárov a čistý zisk viac ako 6-násobne na 17,9 miliardy dolárov. Keďže problémy v dodávateľských reťazcoch naďalej pokračujú, len v 3. kvartáli zvýšil prevádzkový zisk medziročne o 57 % na 10,9 miliardy USD a tržby o 37 % na 22,8 miliardy USD. Nadmerné zisky Maersk využíval na integráciu dodávateľských reťazcov, oddlžovanie a akvizície.

V poslednom štvrťroku 2022 ale Maersk zaznamenal zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) pokles o 18,4 % z 7,99 na 6,52 miliardy USD, čo sklamalo aj analytikov, ktorí rátali s 6,95 miliardami USD. Tržby klesli na 17,8 miliardy USD, keďže počet kontajnerov, sa znížil o 14 %. Prepravná skupina už pred časom varovala pred spomaľovaním dopytu v odvetví pre hrozbu globálnej recesie. Dnes sa varovania naplnili.

Lodná skupina A.P. Moller-Maersk počas minulého týždňa varovala, že nižší dopyt a sadzby za prepravu spôsobia v tomto roku štvornásobný pokles ziskov. Spoločnosť so sídlom v Kodani prepravuje tovar pre maloobchodníkov a spotrebiteľské spoločnosti, ako sú Walmart, Nike a Unilever. Nižšie výdavky spotrebiteľov ale spomaľujú medzinárodný obchod a uvoľňujúce sa dodávateľské reťazce znižujú sadzby za nákladnú dopravu.

V tomto roku Maersk očakáva, že celosvetový dopyt po námorných prepravných kontajneroch klesne až o 2,5 %. „Trh lodnej dopravy momentálne vyzerá zložito. Sadzby za prepravu sa ustálili na nižšej úrovni, ktorá pre nás nie je katastrofická,“ povedal novinárom generálny riaditeľ Vincent Clerc.

Komplexnejšie služby a koniec aliancie s MSC

Clerc, ktorý nastúpil do funkcie generálneho riaditeľa 1. januára, povedal, že sa zameria na udržanie nízkych nákladov v čase, keď Maersk skupuje sklady a distribučné centrá, aby ponúkal komplexnú prepravnú službu, a nie len prepravu kontajnerov. Maersk, jeden z najväčších svetových prepravcov kontajnerov s podielom na trhu približne 17 %, uviedol, že sadzby za prepravu klesli v štvrtom štvrťroku v porovnaní s predchádzajúcimi tromi mesiacmi takmer o štvrtinu.

Spoločnosť minulý mesiac uviedla, že v roku 2025 ukončí alianciu zdieľania plavidiel so švajčiarskym MSC, čo potenciálne pripraví pôdu pre zvýšenú konkurenciu medzi dvoma najväčšími svetovými spoločnosťami zaoberajúcimi sa prepravou kontajnerov. Spoločnosť MSC zareagovala na vysoké sadzby za prepravu v posledných rokoch zvýšením veľkosti svojej flotily. „Zatiaľ sme nezaznamenali žiadnu cenovú vojnu,“ povedal Clerc. „Máme však určité jasné obavy okolo druhej polovice tohto roka, keď prídu na trh nové lode,“ povedal.

Maersk očakáva, že v roku 2023 dosiahne zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) výšku 8 až 11 miliárd USD v porovnaní s 36,8 miliardami USD v minulom roku. Prognóza je nižšia ako 11,9 miliardy dolárov, ktorú predstavili analytici.

Akcie Maersk


Akcie Maersk za posledných 12 mesiacov stratili tretinu trhovej hodnoty. V súčasnosti sa akcie vďaka minuloročným nafúknutým ziskom obchodujú iba za 1,3 násobok zisku na akciu (P/E) a 1,4 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF).

Ďalšie štvrťročné výsledky z tejto kvartálnej sezóny:

Zuckerberg avizuje rok efektivity a ohlasuje buyback za 40 miliárd USD, akcie Meta stúpajú o 20 %
Výsledky spoločností LVMH a H&M ukázali, že luxus môže prečkať krízy lepšie
SAP plánuje predať podiel v Qualtrics a zrušiť 3 000 pracovných miest
Akcie Tesly stúpajú o 5% po prekonaní analytických očakávaní, Musk upokojuje investorov
Procter & Gamble stratí kvôli silnému USD a inflácii 3,7 miliardy USD (VIDEO)
Netflix pridáva výrazne viac predplatiteľov ako čakal, akcie rastú o 7 % (VIDEO)
Ďalšie výsledky možno nájsť v našich krátkych správach a sociálnych sieťach

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokIker Casillas sa pripojil k tímu ambasádorov spoločnosti XTB
Ďalší článokKrok vedľa s Kanye Westom výjde Adidas veľmi draho, akcionárov už vyšiel
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno