Dánsky prepravný gigant chce využiť nadmerné zisky na integráciu dodávateľských reťazcov

Kontajnerová spoločnosť Maersk, ktorej čisté zisky stúpli v minulom roku kvôli preťaženým prepravným kapacitám 6-násobne, po sérií akvizícií plánuje integrovať svoje dodávateľské reťazce.

0
108

Nafúknuté zisky

Nie všetky firmy boli pandémiou zasiahnuté negatívne. Medzi odvetvia, ktoré z tejto situácie ťažili boli prepravné oceánske spoločnosti ako švajčiarska Mediterranean Shipping Company, francúzska CMA alebo dánsky AP Møller-Maersk. Tie si mohli kvôli uzatvoreným prístavom a preťaženým kapacitám mohli pýtať od zákazníkov násobky oproti bežnej cene.

Pre príklad príjmy Maersku sa zvýšili v roku 2021 oproti roku 2020 o 55,5 % na 61,8 miliardy dolárov a čistý zisk viac ako 6-násobne na 17,9 miliardy dolárov. Keďže problémy v dodávateľských reťazcoch naďalej pokračujú, len v 2. kvartáli 2022 firma zaznamenala tržby na úrovni 21,7 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 52 %.

Integrácia globálnych dodávateľských reťazcov

Európska spoločnosť v posledných štvťrokoch využívala nafúknuté zisky na mnohé akvizície menších logistických podnikov, pričom jedným z nich je ázijský LF Logistics, ktorý Maersk získal za 3,6 miliárd dolárov. Spoločnosť LF, od ktorej sa očakávalo, že bude mať v minulom roku tržby na úrovni 1 miliardy dolárov a zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) vo všýke 250 miliónov dolárov, prevádzkuje 223 distribučných centier po celej Ázii. Tie pracujú na vybavovaní objednávok pre viac ako 400 svetových značiek dodávaním ich tovaru buď konečnému spotrebiteľovi alebo veľkoobchodníkom. Spája tak v sebe plnenie a dodanie tovaru podľa špecifikácií zákazníka pre objednávky v predajni aj online.

xtb

Akvizíciou LF Logistics sa snaží Maersk získať väčší podiel na trhu v reťazci prepravy tovaru medzi ázijskými a americkými prístavmi, následnej prepravy z prístavov do skladov alebo firiem a nakoniec aj na posledné kilometre smerom ku konečnému zákazníkovi. V súčasnosti približne 80 % príjmov pochádza z námorných operácií. Poslednou veľkou akvizíciou Maersk bola kúpa Hamburgu Süd v roku 2017 za 4,2 miliardy dolárov, čím si upevnila pozíciu lídra v kontajnerovej preprave.

Očakáva sa, že dohoda bude uzavretá v roku 2022, pričom prichádza necelých šesť mesiacov po tom, čo Maersk v auguste kúpil dve logistické spoločnosti elektronického obchodu (jednu v USA a jednu v Európe) v celkovej hodnote takmer 1 miliardy dolárov.

Maersk má približne 70 000 zákazníkov, medzi ktorých patria maloobchodné reťazce, výrobcovia automobilov, dodávatelia nábytku, výrobcovia elektroniky a dovozcovia oblečenia. Menej ako štvrtina týchto zákazníkov však využíva spoločnosť na presun svojho tovaru z prístavov do skladov a distribučných centier.

Teraz sa chce Maersk zamierať na to, aby svoj celosvetový dodávateľský reťazec integrovala. „Je to významný krok vpred v našej ambícii vybudovať globálneho integrátora dodávateľských reťazcov, ako aj obrovský krok vpred v rámci ázijského trhu.“

Akcie Maersk


Akcie Maersk v tomto roku klesli o -25,9 % a za posledných 12 mesiacov o -2,5 % na 17 860 DKK. Akcie firmy sa dnes obchodujú za 1,8 násobok zisku na akciu (P/E) a voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 2,5 násobok EV/EBITDA. Aktuálny dividendový výnos akcií Maersk je 15,86 % v dôsledku nadmerných ziskov.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno