Akcie cestovného ruchu boli minulý rok v kurze. Cestovný ruch zažil v roku 2023 výrazné oživenie, ktoré nasledovalo po pandémii COVID-19. Väčšinu ziskov získali prevádzkovatelia výletných plavieb, ako napríklad Carnival, a rezervačné platformy, ako sú Expedia, Booking či Airbnb. Medzinárodné cestovanie je v porovnaní s minulým rokom relatívne lacné. K tomuto fenoménu významne prispelo veľké množstvo ponúk na balíky a doplnkové služby, pretože cestovné kancelárie sa snažia poskytovať stimuly na kompenzáciu ušlého zisku v rokoch pandémie.

Čo stojí za skvelými výsledkami hotelového sektora?

Cestovný ruch zaznamenal v minulom roku hneď niekoľko rekordov, keď napríklad v Španielsku zaznamenali rekordný počet prenocovaní v hoteloch. Celkový počet prenocovaní v krajine dosiahol 347,1 milióna, čo predstavuje 8,4 % medziročný rast. Španielsko nie je jedinou krajinou, ktorá zažila cestovateľský boom v starom roku, podobné čísla hlásia aj Grécko, Taliansko či Portugalsko. To sa samozrejme na ziskoch spoločností poskytujúcich dovolenkárom rôzne služby, ako napríklad hotely.

Cestovný ruch zaznamenal v minulom roku hneď niekoľko rekordov, ako napríklad v Španielsku, kde bol zaznamenaný historicky počet prenocovaní v hoteloch. Celkový počet prenocovaní v krajine dosiahol 347,1 milióna, čo predstavuje medziročný rast o 8,4 %. Španielsko však nie je jedinou krajinou, ktorá sa môže pochváliť cestovateľským boomom v uplynulom roku. Podobne pozitívne výsledky hlásia aj Grécko, Taliansko a Portugalsko. Tieto úspechy prirodzene zanechali pozitívny vplyv na zisky spoločností poskytujúcich rôzne služby dovolenkárom, vrátane hotelov.

Ceny akcií niektorých z najväčších hotelových reťazcov sú na rekordných úrovniach po tom, čo v roku 2023 zaznamenali rekordné zisky.Akcie amerického hotelového reťazca Marriott International v roku 2023 vzrástli o 50,5 %. Sľubujúc silný budúci rast a zvyšovanie hodnoty podnikania, Marriott zvýšil počet hotelov a nehnuteľností hlavne na trhoch Latinskej Ameriky a Karibiku. Spoločnosť urobila významný pokrok na trhu “luxusných safari“ v Afrike s hlavným dôrazom na destinácie ako Keňa a Tanzánia.

Hotelový reťazec vyťažil maximum zo zvýšeného dopytu po zdravotných, oddychových a wellness pobytoch a predstavil vlastné inovatívne produkty značky. Nedávno uvedená radu potravinových produktov na zlepšenie spánku je len jedným príkladom. Spoločnosť sa tiež zamerala na prepracovanie svojich vernostných programov. Táto stratégia sa ukázala ako veľmi úspešná, pretože Marriott si udržal vysokú konkurencieschopnosť v porovnaní s ostatnými značkami, ktoré po pandémii znížili svoje odmeny.

Silný rok zažila aj sieť hotelov Hilton, ktorá minulý rok oznámila, aj plány na vytvorenie značky dlhodobých apartmánových hotelov s názvom Project H3, čo sľubuje zaujímavý vývoj v budúcnosti. „Je to taký hybrid medzi apartmánom a hotelom,“ povedal prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Hilton, Chris Nassetta. „Je to akoby efektívnosť apartmánu sa spojila s pohodlím hotela. Najvýraznejší rozdiel tohto projektu oproti konkurenčným apartmánovým možnostiam spočíva v predpokladanej priemernej dĺžke pobytu, ktorá by mala byť pravdepodobne nastavená na 20 až 30 dní, v porovnaní s väčšinou iných reťazcov pre predĺžený pobyt, ktoré zvyčajne smerujú na pobyty trvajúce 5-10 dní.“

Sieť hotelov Hilton zažila v minulom roku výnimočný úspech a oznámila plány na vytvorenie značky dlhodobých apartmánových hotelov s názvom Projekt H3, čo sľubuje zaujímavý vývoj v budúcnosti. „Je to akýsi hybrid medzi apartmánom a hotelom,“ povedal prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Hilton, Chris Nassetta. „Je to, akoby efektívnosť apartmánu spojila s pohodlím hotela. Najvýraznejší rozdiel tohto projektu oproti konkurenčným apartmánovým možnostiam spočíva v predpokladanej priemernej dĺžke pobytu, ktorá by mala byť pravdepodobne nastavená na 20 až 30 dní. Väčšina hotelových služieb zvyčajne smeruje na pobyty trvajúce 5-10 dní.“

Stávka na akcie v oblasti cestovania a turizmu v roku 2023 sa vyplatila

Tento krok tiež nasleduje po tom, čo niekoľko ďalších konkurentov, ako sú Hyatt a Wyndham, zahájili vlastné projekty na predĺžený pobyt. Spoločnosť Hilton Worldwide pravdepodobne využije svoje doterajšie skúsenosti s úspešným uvedením značiek na trh a nízku mieru opotrebovania, aby tento projekt, ktorý bude jej dvadsiatym, dosiahol úspech. Akcie firmy si minulý rok pripísali takmer 45 %.


Hotelový reťazec InterContinental Hotels Group tiež zaznamenal v minulom roku pozoruhodný úspech, keď si pripísal 27,1 %. Tento výnimočný výkon firma dosiahla predovšetkým vďaka svojmu odstupňovanému obchodnému modelu. Hotelový reťazec funguje hlavne na princípe franšízy, čo zahŕňa prenájom hotelových izieb iným značkám a vyberanie tantiém od nich.

Ďalším obchodným modelom, ktorý InterContinental Hotels Group prijala, je presmerovanie samotného chodu hotela externým správcovským spoločnostiam. Firma tak má veľmi málo fyzických aktív, ale stále si udržuje pravidelné toky príjmov. Na začiatku tohto roka Holiday Inn, ktorý je súčasťou InterContinental Hotels Group, oznámil odkúpenie akcií za 679 miliónov EUR, čo prispelo k rastu cien akcií. Avšak akcionári čelili aj obdobiu neistoty, keď generálny riaditeľ skupiny Keith Barr na konci júna odstúpil a nahradil ho Elie Maalouf.

Leteckým spoločnostiam sa darilo

Letecké spoločnosti v Európe zažili úspešný rok, aj napriek vysokým cenám paliva a geologickej neistote. Kľúčovým faktorom bol návrat cestujúcich po pandémii COVID-19.

Ryanair
Akcie írskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Ryanair si v roku 2023 pripísali viac ako 60 %, a to najmä v dôsledku zvýšenia cien leteniek, keďže dopyt po letnom cestovaní vzrástol. Vyššie ceny leteniek však zjavne neodradili cestujúcich, keďže počet pasažierov v druhom a treťom štvrťroku vzrástol o približne 11 % a dosiahol tak približne 105,4 milióna.

Toto viedlo k tomu, že spoločnosť vykázala za prvý polrok fiškálneho roka rekordný zisk približne 2,18 miliardy EUR. Letecká spoločnosť tiež oznámila prvú riadnu dividendu vo výške 400 miliónov EUR. Polovicu z nej investorom pošle v februári a zvyšok v septembri tohto roku. Podľa novej dividendovej politiky Ryanair plánuje vracať formou bežnej dividendy približne 25 % zisku po zdanení vykázaného v predchádzajúcom finančnom roku.

Rastúce náklady na palivo a geopolitická neistota spôsobená vojnou medzi Izraelom a Hamasom v súčasnosti vzbudzujú obavy o budúci vývoj leteckej spoločnosti, pretože lety do viacerých destinácií boli zrušené. V súčasnosti Ryanair spojuje viac ako 225 destinácií v celej Európe a severnej Afrike. Firma prevádzkuje viac ako 3 000 letov denne a ročne prepraví viac ako 165 miliónov cestujúcich.

Wizz Air
Rast cien akcií maďarského nízkonákladového prepravcu Wizz Air možno považovať za najmenej výrazný na tomto zozname, keďže na konci roku dosiahol 27,9 %. Záujem investorov podporili najmä vysoké zisky v prvej polovici roku v dôsledku zvýšených cien leteniek a zvýšeného počtu cestujúcich, ktorý prekročil 60 miliónov. Druhá polovica roka však pre leteckú spoločnosť nebola tak úspešná.

Vzhľadom na nejasné vyhliadky vývoja ekonomiky, vrátane cien palív a ťažkostí s motormi, spoločnosť Wizz Air znížila svoj výhľad zisku za rok do marca 2024 na rozpätie 350 až 400 miliónov EUR. Doteraz mala hornú hranicu intervalu nastavenú o 50 miliónov EUR vyššie. Táto nízkonákladová značka bude pravdepodobne musieť do konca marca 2024 uzemniť 45 lietadiel kvôli problémom s motormi.

EasyJet
Akcie nízkonákladového prepravcu EasyJet v roku 2023 vzrástli o 50,2 %, najmä vďaka rekordným ziskom. Výnosy vzrástli o 15 % za 12 mesiacov do 30. septembra 2023, pričom výnosy na sedadlo sa v tom istom období zvýšili približne o 21 %. V minulom roku výrazne vzrástol aj počet cestujúcich britskej leteckej spoločnosti, ktorých počet ku koncu septembra dosiahol približne 85,1 milióna, čo predstavuje 19 % medziročný rast.

Spoločnosť taktiež oznámila zvýšenie dividendy o 4,5 % na akciu. EasyJet v súčasnosti prevádzkuje lety do viac ako 124 destinácií v Európe, severnej Afrike a na Strednom východe z Veľkej Británie. Firma viac ako zdvojnásobila svoju trhovú hodnotu, ktorá a na konci roka 2023 bola na úrovni 4,96 miliardy USD.

Akcie online platforiem víťazmi tohto roka

Medzi minuloročných víťazov patria online platformy, ktoré ponúkajú porovnanie cien medzi cestovnými službami. Niektoré z týchto platforiem v roku 2023 zdvojnásobili svoju hodnotu.

Expedia Group
Online cestovná spoločnosť Expedia Group zaznamenala tento rok nárast ceny akcií o 63,9 %, a to najmä vďaka tomu, že sa spoločnosť prepracovala a spojila tri zo svojich hlavných cestovných vyhľadávačov, Vrbo, Expedia a Hotels.com, na jednu spoločnú technologickú platformu. Skupina nedávno tiež predstavila nový vernostný program odmeňovania cestujúcich s názvom One Key. Trhová kapitalizácia firmy dosiahla v roku 2023 hodnotu 21,07 miliardy USD, čo predstavuje nárast o 55 % oproti roku 2022.

V treťom štvrťroku firma dosiahla upravený čistý zisk rekordnú hodnotu 704,5 milióna EUR, pričom tržby taktiež výrazne vzrástli o 9 % na 3,9 miliardy EUR. Predstavitelia spoločnosti tiež poskytli veľmi optimistický výhľad na nadchádzajúci rok. „Naša stratégia na vysokej úrovni sa nezmení, máme najlepšie produkty, najlepší vernostný program, najlepší trh a najlepšie služby,“ povedal generálny riaditeľ Peter Kern. „Ale namiesto toho, aby sme väčšinu roka trávili operáciami v našom vlastnom podnikaní, zameriame sa na rast, inovácie a efektivitu.“

Booking Holdings
Akcie spoločnosti Booking Holdings v minulom roku vzrástli o 63,9 %, a to predovšetkým vďaka vysokým ziskom cestovnej kancelárie. Spoločnosť, ktorá okrem iného vlastní webovú stránku rentalcars.com, oznámila, že hrubé cestovné rezervácie dosiahli v treťom štvrťroku historické maximum vo výške 35,8 miliardy EUR. V porovnaní s rovnakým štvrťrokom minulého roku to predstavuje nárast o približne 24 %. Booking je najhodnotnejšou firmou v oblasti online cestovania na svete, s aktuálnou trhovou kapitalizáciou 123 miliárd USD. Na porovnanie, v roku 2022 bola hodnota spoločnosti 72,2 miliardy USD, čo predstavuje takmer 60 % nárast trhovej hodnoty.

Celkové príjmy za 3. štvrťrok 2023 dosiahli približne 6,6 miliardy EUR, čo predstavuje nárast o približne 21 % oproti minulému roku. Tento výsledok bol v väčšine v súlade s predchádzajúcou predpoveďou generálneho riaditeľa Glenna Fogela o „rekordnej letnej cestovateľskej sezóne“. Na nadchádzajúci rok sa spoločnosť plánuje zamerať najmä na to, ako by umelá inteligencia mohla doplniť jej súčasné služby.

Firma v roku 2022 čelila aj viacerým vyšetrovaniam, napríklad Eurokomisia zablokovala plán spoločnosti Booking na prevzatie švédskej spoločnosti eTraveli, ktorá sa zaoberá rezerváciami letov. Eurokomisia argumentovala, že akvizícia v hodnote 1,6 miliardy EUR by posilnila dominantné postavenie Bookingu medzi internetovými cestovnými agentúrami.

Airbnb

Akcie spoločnosti Airbnb v tomto roku vzrástli o 55,7 %. Spoločnosť vykázala v poslednom štvrťroku mohutné tržby, ktoré prekonali 3 miliardy EUR, čo predstavuje nárast o 18 % v porovnaní s rovnakým štvrťrokom minulého roku. Hrubé rezervácie tiež dosiahli približne 16,5 miliardy EUR, čo predstavuje nárast o 17 % oproti minulému roku.

Firma sa taktiež zaviazala investovať nemalé prostriedky do rozvoja umelé inteligencie (AI). Airbnb nedávno získal spoločnosť Gameplanner AI, startup špecializujúci sa na umelú inteligenciu, od ktorého sa očakáva ďalšie zefektívnenie spôsobu, akým zákazníci hľadajú ubytovania. Tento cieľ sa má dosiahnuť najmä prostredníctvom konverzačných chatbotov, ktoré nahradia tradičné filtre a umožnia lepšie prispôsobenie odporúčaní zákazníkom.

Spoločnosť sa však stretla aj so sériou sťažností ohľadom vyšších poplatkov za upratovanie a zvýšeného počtu domácich prác, ktoré vyžadujú hostitelia. Airbnb taktiež čelí regulačným problémom v súvislosti s krátkodobým prenájmom na miestach, ako je New York. Okrem toho, generálny riaditeľ (CEO) spoločnosti tento rok oznámil, že na základe sťažností plánuje spoločnosť realizovať viac ako 50 malých aktualizácií a opráv ich systému s cieľom zefektívniť všetky procesy.

Výletné lode hlásia silné rezervácie aj v roku 2024

Carnival
Cena akcií americkej medzinárodnej výletnej spoločnosti Carnival v roku 2023 vzrástla o viac ako 130 %, potom čo spoločnosť dosiahla rekordné tržby. Predstavitelia firmy sú zároveň veľmi optimistickí v súvislosti s nadchádzajúcim rokom. Celoročný príjem spoločnosti dosiahol 21,6 miliardy USD, pričom rok 2023 bol pre spoločnosť prvým ziskovým rokom od roku 2019.

Výletná spoločnosť je v nasledujúcom roku rovnako optimistická, pretože údajne zažíva silné rezervácie. Počas posledného zverejnenia ziskov generálny riaditeľ Josh Weinstein povedal, že „naše európske značky vykazujú počas štvrťroka pozoruhodnú silu, pričom objemy rezervácií narástli do dvojciferných čísel za podstatne vyššie ceny.“

Royal Caribbean
Ešte úspešnejším hráčom v minulom roku bol odveký rival Carnivalu, spoločnosť Royal Caribbean. Tá si pripísala v starom roku až 161,9 % rast cien akcií a tak prekonala rekord z roku 1995, keď dosiahla viac ako 130 % rast. V roku 2023 spoločnosť oznámila, že prepravila 6 miliónov hostí, čo predstavuje významný nárast oproti 4,6 milióna hostí, ktorých prepravila v roku 2022.

Firma sa môže pochváliť globálnou flotilou 65 lodí, ktoré cestujú do viac ako 1 000 destinácií po celom svete. Royal Caribbean Group je vlastníkom a prevádzkovateľom troch ocenených značiek výletných lodí, ako sú Royal Caribbean International, Celebrity Cruises a Silversea Cruises. Spoločnosť je tiež 50 % vlastníkom spoločného podniku, ktorý prevádzkuje TUI Cruises a Hapag-Lloyd Cruises.

Royal Caribbean má v súčasnosti trhovú hodnotu 32,2 miliardy USD a je svetovým lídrom v oblasti prepravných lodí. Jej akcie sa v súčasnosti obchodujú za 125,5 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 38,3 násobok zisku na akciu (P/E), 13,7 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 13,9 násobok EV/EBITDA.

Oproti tomu akcie americkej spoločnosti Carnival sa v súčasnosti obchodujú za 16,1 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 11,8 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 11,5 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová kapitalizácia firmy je 21 miliárd USD, čo z nej robí 2. najhodnotnejšiu firmu, ktorá sa zaoberá lodnou výletnou prepravou, práve po Royal Caribbean.



Rok 2023 bol pre cestovný ruch obzvlášť úspešným obdobím. Hotely zaznamenali návrat dopytu po ubytovaní a mnohé dovolenkové destinácie zaznamenali nárast turistickej aktivity. Dovolenkové platformy ako Airbnb a Booking.com si udržali svoju popularitu a zaznamenali významný nárast tržieb. Letecké spoločnosti a výletné lode tiež zažili návrat cestujúcich, pričom cestovanie sa stalo znovu dostupné po období pandémie COVID-19.

S nadchádzajúcim rokom 2024 existujú dôvody na optimizmus, ale aj výzvy, ktoré treba zvládnuť. Cestovný ruch sa snaží udržať krok so zmenami v globálnom prostredí, ako sú bezpečnostné opatrenia a environmentálne ohľady. Avšak s návratom dôvery cestujúcich a inováciami v odvetví, môžeme očakávať, že rok 2024 bude ďalším dôležitým krokom smerom k obnoveniu a rastu cestovného ruchu. Avšak netreba zabúdať na stále intenzívnejšie geopolitické napätie a eskaláciu viacerých konfliktov, ktoré môžu negatívne ovplyvniť tržby spoločností, zaoberajúcich sa cestovným ruchom. To môže mať za následok pokles cien akcií vyššie spomínaných spoločností.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich 
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus, Companiesmarketcap, Macrotrends
Predchádzajúci článokApple vs. Microsoft: Boj o najhodnotnejšiu firmu pokračuje
Ďalší článokIndex S&P 500 na ATH, sú obavy z vysokej koncentrácie technologického sektora na mieste?
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno