Howard Schults končí

Zakladateľ spoločnosti Starbucks a trojnásobný generálny riaditeľ Howard Schultz oznámil plány odstúpiť z predstavenstva po tom, ako sa začiatkom tohto roka stal generálnym riaditeľom Laxman Narasimhan. Od 1. októbra bývalý výkonný riaditeľ Alibaba Wei Zhang prevezme Schultzovu pozíciu v predstavenstve Starbucks. Tento krok sa považuje za zdôraznenie záväzku spoločnosti voči Číne.

To by mohlo znamenať zmeny v stratégii Starbucks v Číne, ktorá je druhým najväčším trhom spoločnosti. „Howard Schultz bol hlavnou myšlienkou zvláštneho postavenia Číny vo firme Starbucks a kľúčovou postavou v pozadí značnej čínskej vládnej podpory plánov expanzie organizácie v Číne,“ napísal analytik Bernstein Danilo Gargiulo.

Medzinárodný obchod kaviarenského reťazca v priebehu rokov nabral na obrátkach. Spoločnosť Starbucks nedávno oznámila svoju 20 000 prevádzku mimo Severnej Ameriky a v najbližších dvoch rokoch plánuje rozšírenie na 9 000 prevádzok iba v Číne. Starbucks sa vydal inou cestou ako jeho konkurenti, ako sú KFC a McDonald’s, ktoré prevádzkujú franšízové modely. Ale teraz, keď skončil Schultz, ktorý bol prevažne proti franchisingu, viacero analytikov si myslí, že by sa to mohlo zmeniť. Gargiulo napísal „Sme zvedaví, či Schultzov odchod otvorí dvere franšízovej stratégii Starbucks v Číne pri nižšej ziskovosti predajní a zvýšenej konkurencii.“

História Starbucks v Číne

Firma otvorila svoj prvý obchod v Pekingu v roku 1999 a svoj prvý obchod v Šanghaji v roku 2000. V roku 2017 sa spoločnosť Starbucks rozhodla odkúpiť zvyšný 50 % podiel vo svojom východočínskom podniku od partnerov za 1,3 miliardy USD. Odvtedy organizácia rozširuje svoju prítomnosť o prevádzky, ktoré spoločnosť priamo vlastní. Starbucks pravidelne v Číne investuje a v súčasnosti skúma dopyt po káve.

Organizácia si tam vybudovala aj svoju výrobnú stopu. Nedávno predstavitelia firmy oznámili otvorenie svojho výrobného závodu China Coffee Innovation Park. Iniciatíva, predstavená už v roku 2020, je najväčšou investíciou spoločnosti do akéhokoľvek výrobného a distribučného centra v celkovej výške približne 220 miliónov USD.

starbuck
Zdroj: FinanceYahoo

„Čínsky trh s kávou je stále v ranom štádiu s obrovským potenciálom na rozšírenie tohto trhu,“ povedala generálna riaditeľka Starbucks China Belinda Wong. „Dopyt po káve na obyvateľa v Číne ďalej porastie z 12 šálok ročne na 14 šálok do roku 2025.“

Riziková Čína

V treťom štvrťroku spoločnosť otvorila 588 nových predajní po celom svete, čím sa celkový počet predajní zvýšil na 37 222 predajní. USA a Čína tvoria 61 % portfólia spoločnosti so 16 144 a 6 480 obchodmi. Medzinárodná prevádzková marža medzitým vyskočila o 19 %, z 8,5 % v rovnakom období minulého roka.

Úspech Starbucksu, mnohí pripisujú prístupu k najlepším miestam v porovnaní s konkurenciou. Medzi ďalších veľkých kávových hráčov v Číne teraz patrí Luckin Coffee. „Musím im dať uznanie, sú veľmi politicky zdatní, pokiaľ ide o vstup na čínsky trh,“ povedal Dong. „Väčšina ich realitných partnerov sú buď vysokopostavení stranícki funkcionári alebo realitné subjekty, ktoré sú nejakým spôsobom prepojené s Čínskou komunistickou stranou, a niektorými lídrami.“

Prostredie v Číne však dnes vyzerá úplne inak ako pred piatimi rokmi, povedal spoluzakladateľ a generálny riaditeľ China Beige Book Leland Miller. „Je to oveľa reštriktívnejšie voči zahraničným firmám, takže kalkulácie sa úplne zmenili, pokiaľ ide o to, aká môže byť dlhodobá trajektória,“ povedal Miller a poukázal na geopolitické rizikové faktory, ako je zhoršenie napätia medzi USA a Čínou.

Wall Street by pravdepodobne „privítala“ franšízový model firmy. Investori sa zamerali na čínske podnikanie Starbucks, hoci niektorí sú opatrní, pokiaľ ide o oživenie čínskej ekonomiky. „Obávame sa, že čínsky príbeh nebude mať šťastný koniec,“ napísal analytik Cowen Andrew Charles. „Vidíme riziko, že protivietor v Číne bude skôr silnejší ako slabší.“

Keď sa Starbucks približuje k cieľu 9 000 obchodov s použitím vlastného kapitálu, Dong povedal, že franšízový model ponúkne „veľa pozitívnych výhod“. „Prečo investovať svoje vlastné peniaze v takom rizikovom prostredí, keď môžete nechať miestnych čínskych investorov, aby zaviazali svoje peniaze a potom získali podporu a podporu Starbucks?“ Povedal Vong.

Konkurencia

Súčasný koncept je podľa Donga komplikovaný, vzhľadom na súčasný model napoly licencovaných a napoly vlastnených obchodov. Celosvetovo prevádzkuje 51 % pobočiek Starbucks spoločnosť a 49 % má licenciu. Ako by fungovala potenciálna franšíza Starbucks? Dong povedal, že to bude podobná ako u konkurentov.

Ostatné značky so sídlom v USA majú na čínskom trhu svoju stopu už roky. Spoločnosť Yum Brands tam otvorila svoju prvú pobočku KFC v roku 1987 a v roku 2015 odčlenila svoje podnikanie v Číne. Spoločnosť McDonald’s bola jednou z prvých, ktorá vstúpila na trh v apríli 1992. Okrem toho Shake Shack licencoval obchody globálnym partnerom v Ázii.

Napriek tomu má Starbucks odlišný model ako ostatné, pretože nepoberá významnú časť príjmov z komerčných nehnuteľností. To je na rozdiel od McDonald’s, ktorý sa musel svoje pobočky v Číne rotovať, pretože tam nemohol získať pôdu natrvalo. „Starbucks nikdy nebol obchodným modelom zameraným na nehnuteľnosti,“ povedal Dong. „Uzatvárajú nájomné zmluvy s rôznymi prenajímateľmi, ale väčšinu svojich peňazí zarábajú predajom kávy.“

Akcie Starbucks


Akcie firmy za posledný rok poklesli o -8,1 %. V súčasnosti sa akcie Starbucks obchodujú za 92,8 USD čo predstavuje 28,3 násobok zisku na akciu (P/E), 35,9 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 18,6 násobok EV/EBITDADividendový výnos akcií je na úrovni 2,46 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokVolatilita trhu na najnižšom bode od roku 2020
Ďalší článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno