Zvýšenie poplatku

Nové McDonald’s franšízy už budú musieť čoskoro platiť vyššie licenčné poplatky. Gigant rýchleho občerstvenia zvyšuje tieto poplatky zo 4 % na 5 % od 1. januára 2023. Je to prvýkrát za takmer tri desaťročia, čo McDonald’s zvyšuje svoje licenčné poplatky. Zmena sa nedotkne existujúcich franšízantov, ktorí vlastnia svoju franšízu alebo si kúpia už existujúcu franšízu od niekoho iného.

Vyššia sadzba však ovplyvní nových franchisantov. „Zatiaľ čo sme vytvorili prostredie, ktoré teraz vedieme, musíme pokračovať v predefinovaní toho, ako vyzerá úspech, aby sme zabezpečili, že hodnota našej značky zostane taká silná ako kedykoľvek predtým,“ uviedol prezident McDonald’s v USA Joe Erlinger.

Firma tiež prestane nazývať platby „poplatkami za služby“ a namiesto toho bude používať termín „licenčné poplatky“, ktorý väčšina franšízorov uprednostňuje. „Nemeníme služby, ale snažíme sa zmeniť spôsob myslenia tým, že prinútime ľudí, aby videli a pochopili silu toho, čo kupujú a tým je značka a systém McDonald’s,“ povedal Erlinger.

Franšízanti prevádzkujú približne 95 % z približne 13 400 amerických reštaurácií McDonald’s v USA. Aby mohli fungovať ako súčasť systému McDonald’s, platia nájomné, mesačné licenčné poplatky a ďalšie poplatky, ako napríklad ročné poplatky za mobilnú aplikáciu spoločnosti. Zvýšenie licenčných poplatkov pravdepodobne hneď neovplyvní mnohých franšízantov.

McDonald’s a jeho franšízanti sa v posledných rokoch dostali do viacerých konfliktov, vrátane nového systému hodnotenia reštaurácií a kalifornského zákona. Ten zabezpečil, že v budúcom roku sa zvýšia mzdy pre pracovníkov rýchleho občerstvenia o 25 %. V druhom štvrťroku ohodnotili franšízanti svoj vzťah s korporátnym manažmentom na 1,7 z 5 v prieskume, ktorý uskutočnila spoločnosť Kalinowski Equity Research. Je to najvyššia známka prieskumu od štvrtého štvrťroka 2021, ale stále je ďaleko od potenciálneho vysokého skóre 5.

Napriek zmätkom podnik McDonald’s v USA prekvitá. V poslednom štvrťroku vzrástli domáce tržby v rovnakých obchodoch o 10,3 %. Propagácie ako Grimace Birthday Meal a silný dopyt po základných položkách ponuky, ako sú Big Mac a McNuggets, podporili predaj.

Cash-flow franšízantov v dôsledku toho medziročne vzrástol, uviedol finančný riaditeľ organizácie Ian Borden. Spoločnosť uviedla, že priemerný cash-flow pre operátorov v USA sa za posledných päť rokov zvýšil o 35 %.

Akcie McDonald’s


Akcie McDonald’s v tomto roku vzrástli o +2,9 %. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za na 272,2 USD, čo predstavuje 25 násobok zisku na akciu (P/E); 30,2 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF); 18,4 násobok EV/EBITDADividendový výnos akcií je 2,33 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokCainiao, dcéra Alibaby, plánuje získať 1 miliardu USD v IPO
Ďalší článokAmazon investuje 4 miliardy USD do AI startupu Anthropic
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno