Spolupráca s Meituan
Starbucks, ktorý zaznamenal pokles predaja v dôsledku dopadu COVID-19, sa pokúša rozšíriť svoj dosah na svojom druhom najväčšom trhu distribúciou svojich káv prostredníctvom najväčšej čínskej doručovacej firmy v oblasti potravín, Meituan. Kaviarenský reťazec dnes oznámil, že uzavrel partnerstvo so spoločnosťou Meituan, ktoré umožní jeho čínskym zákazníkom objednávať si donášku kávy a vykonávať rezervácie. Starbucks má v Číne zhruba 5 360 obchodov vo viac ako 200 mestách.
Tento krok prichádza v čase, keď sa konkurencia Starbucksu na čínskom trhu zintenzívňuje, a je zameraný na rozšírenie dostupnosti produktov. Tie boli doteraz pre zákazníkov dostupné iba vďaka exkluzívnej dohode s donáškovou službou Ele.me, ktorá patrí pod skupinu Alibaba a je hlavným rivalom Meituanu. Spolupráca s Starbucksu a Meituanu však túto exkluzívnu kooperáciu ruší.
„Exkluzívne spolupráce majú časový rámec,“ povedal Liu Xingliang, prezident technologickej poradenskej spoločnosti China Internet Data Center. „Starbucks rozšíri služby o ďalších partnerov, verím, že to nie je prekvapenie.“
Akcie spoločnosti Meituan, ktorej hlavná aplikácia ponúka aj služby ako sú rezervácie v reštauráciách a hoteloch vzrástli v rannom obchodovaní až o +5,3 %. Akcie Starbucks v dnešnom pre-market obchodovaní klesajú o -0,76 % na $99,36, čo je najnižšia cena od februára 2020.
Hľadanie ďalšieho rastu
Podnikanie Starbucks v Číne zasiahlo opätovné šírenie koronavírusu, čo ho prinútilo zavrieť obchody v niekoľkých veľkých mestách. To viedlo k 7 % medziročnému poklesu tržieb za posledný štvrťrok. Reťazec zároveň čelí rastúcej konkurencii zo strany iných kaviarenských sietí ako je talianska Lavazza, za ktorou stojí Yum China a kanadský Tim Horton, ktorý expanduje v Číne.
Riaditeľ China Market Research Group Ben Cavender uviedol, že vzhľadom na obavy týkajúce sa COVID-19 a návštevnosti obchodov dávalo zmysel, aby Starbucks bol agresívny pri podpore doručovania. „Starbucks má teraz dostatočnú konkurenciu zo strany ostatných hráčov kávy a ak spotrebiteľ nevidí ich produkty dostupné vo vybranej aplikácii, jednoducho prejde na inú značku.“
Meituan by mohol predstavovať dôležitý katalyzátor rastu na tamojšom trhu, keďže ku koncu septembra mal v Číne približne 668 miliónov platiacich používateľov a podľa najnovších dostupných údajov z Trustdata ovládal v druhom štvrťroku 2020 podľa odhadov 68,2 % čínskeho trhu s dodávkami potravín.
Starbucks tiež uviedol, že firmy spustia službu, ktorá umožní používateľom Meituanu vykonávať súkromné rezervácie, aby ochutnali a naučili sa pripravovať kávu v prevádzkach Starbucks. Takzvaná služba salónu z roku 1971 je exkluzívna pre platformu Meituan.
Akcie Starbucks
Akcie Starbucks za posledný rok poklesli o -2,16 %, čím zďaleka nedosahujú výkon širšieho trhu a od svojho historického maxima z júka minulého roka poklesli už o -20,75 %. Pre porovnanie index S&P 500 stúpol za rovnaké obdobie o +23,64 %. V súčasnosti sa akcie Starbucks obchodujú za 28,2 násobok zisku na akciu (P/E), 26,3 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 18,3 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií je na úrovni 1,96 %.
Konsenzus analytikov je ohľadom akcií firmy k 13. januáru neutrálny, keď 18 analytikov im stanovilo hodnotenie BUY alebo OUTPERFORM, ďalších 18 hodnotenie BUY a 1 analytik hodnotenie SELL. Ich priemerný cenový cieľ je vo výške $123,5, čo je o +23,4 % viac ako je súčasná cena akcií.
Akcie Starbucks vs McDonald´s: Ktoré sú lepšie v roku 2021?
Ďalšie novinky zo sveta investovania