Giganti dominujú

Amerika je svetovým lídrom rýchleho občerstvenia. Z 25 najväčších svetových reťazcov rýchleho občerstvenia pochádza 22 zo Spojených štátov. Americké reťazce rýchleho občerstvenia zaznamenali za posledných 12 mesiacov obrovské zisky. Konkrétne v tomto štvrťroku dosiahli čisté zisky 6 najväčších verejných reťazcov rýchleho občerstvenia v krajine takmer 16 miliárd USD, čo je o 30 % viac, ako v roku 2019. Zisky tiež prekonali vynikajúci rok 2021, otázkou však ostáva ako sa im bude dariť v ďalších štvrťrokoch. Analytici prognózujú, že trend zvyšovania ziskov bude pokračovať až do konca roka.

V skupine, ktorá bola pozorovaná sa nachádzajú známe mená ako McDonald’s, Chipotle, Domino’s, Starbuck či značky ako Restaurant Brands a Yum! Brands, ktorá zahŕňa značky KFC, Pizza Hut či Taco Bell. Rast ziskov spoločností zaoberajúcich sa rýchlim občerstvením je spôsobený aj tým, že potraviny sú drahšie a ľudia častejšie vyhľadávajú lacnejšiu alternatívu občerstvenia.

fastfood 1
Zdroj: Chartr

McDonald’s stále kraľuje rýchlemu občerstveniu v USA

Obraty v odvetví rýchleho občerstvenia sa zvyšujú a každý subjekt sa snaží utrhnúť si čo najväčší podiel na trhu. Spoločnosť Circana vypracovala analýzu ako sa darí jednotlivým firmám v tomto odvetví v pomere tržieb na predajnu. V tomto porovnaní sa najviac darilo organizácii Chick-fil-A, ktorá sa špecializuje na kuracie sendviče.

Jeho priemerný obchod predá každý rok jedlo a nápoje v hodnote 6,7 milióna USD. To je viac ako ktorýkoľvek z 50 najlepších reťazcov v rámci rýchleho občerstvenia v USA a približne päť násobok ako jeho najväčší konkurent KFC a takmer dvojnásobok ako McDonald’s. Firma KFC vyprodukuje 1,3 milióna USD na prevádzku. V oblasti predaja rýchleho občerstvenia však stále kraľuje McDonald’s.

Asi najznámejšia americká sieť rýchleho občerstvenia McDonald’s však vlastní približne 13 500 prevádzok v USA. Pričom každá v priemere zarobí 3,6 milióna USD ročne. Známe zlaté oblúky žiaria už približne 80 rokov po otvorení prvej reštaurácie a v tomto štvrťroku opäť potvrdila vynikajúce výsledky. Spoločnosť QSR skutočne minulý rok vyčíslila celosystémové tržby burgerového giganta v na ohromujúcich 48,7 miliardy USD.

fastfood 3
Zdroj: Chartr

Nedávne štatistiky spoločnosti Circana poukazujú na fakt, že ľudia stravujúci sa v prevádzke, tvoria už iba 10 % návštevníkov väčšiny franšíz McDonald’s v roku 2023 v porovnaní s 22 % v roku 2015. Drvivá väčšina ľudí, ktorí si dnes rýchle občerstvenie kupujú, si ho chce zjesť niekde inde.

Ako hlavné príčiny tohto trendu firma Circana uvádza vplyv Covidu na stravovanie ľudí a vzostup aplikácií ako Uber Eats, DoorDash a Postmates, ktoré urobili z pohodlia ešte väčšiu prioritu. Na to už reagovali viacerí hráči, ktorí investovali nemalé financie do svojich donáškových aplikácií. Chick-fil-A experimentuje so zavedením aplikácie, ktorá doručí jedlo priamo k vám. Starbucks sa spojil s Targetom, aby zaviedol vyzdvihnutie jedla a nápojov po celých USA.

McDonald’s dominuje aj digitálnemu prostrediu a objednávanie jedla pomocou aplikácie sa stalo neodmysliteľnou súčasťou firmy. Reťazec rozšíril svoje už aj tak obrovské prvenstvo na trhu s aplikáciami rýchleho občerstvenia so 127 miliónmi celosvetových stiahnutí v roku 2022. To je dvakrát viac ako Uber Eats, druhá najsťahovanejšia aplikácia na jedlo a pitie.

Ktoré reťazce prosperujú ?

Ako to už ale býva vo všetkým odvetviach, zatiaľ čo niektoré spoločnosti prosperujú, druhé sa trápia. Organizácia Chartr, hodnotila 50 najväčších reťazcov v Amerike. Z analýzy určila niektoré z najrýchlejšie rastúcich reťazcov v krajine. V rámci počtu reštauračných jednotiek, drží pomyselnú žezlo všadeprítomný Starbucks. Firma minulý rok pridala rekordných 429 nových prevádzok.

Avšak vzhľadom na svoju veľkosť žiadny reťazec nerástol rýchlejšie ako Crumbl Cookies, ktorý otvoril 363 nových jednotiek, čím pridal neuveriteľných 53 % k počtu svojich obchodov za jediný rok. To nie je zlé pre spoločnosť založenú v roku 2017. Naďalej sa pomerne rýchlym tempom rozširujú tiež reťazce ako Chipotle, ktorý pridal 211 nových prevádzok, Taco Bell, ktorý pridal 196 nových prevádzok a vyššie spomínaný Chick-fil-A, ktorý tento rok otvoril 153 nových prevádzok.

Naopak najviac prevádzok minulý rok zatvoril známy reťazec Subway, ktorý zavrel až 571 predajní. Subway zaznamenal 6x viac zatvorení ako ktorýkoľvek iný reťazec. Firma stále ponecháva najväčší počet obchodov v USA, kde si jeho sendviče môžete objednať vo viac ako 20 000 miest v rámci Spojených štátov.

V našich končinách známe reťazce ako KFC či Burger King taktiež nerozširovali počty svojich predajní, ale naopak znižovali stavy. KFC za minulý rok zrušilo 35 prevádzok a Burger King dokonca až 61 prevádzok. Viac predajní ako Burger King už zavreli iba spomínaný Subway a reťazce Papa Murphy‘ (72 predajní) a Church’s Chicken (91 predajní).

fastfood 2
Zdroj: Chartr

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
ZDROJFinanceYahoo, Chartr
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokČo kúpil Warren Buffett a jeho Berkshire Hathaway v minulom štvrťroku?
Patrik pracuje ako analytik a tiež redaktor investičného portálu akcie.sk. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno