Obchod roka? Unilever sa snaží transformovať portfólio kúpou spotrebiteľského segmentu GSK

Firma, pod ktorú patria značky ako Dove, Hellman´s, Lipton a mnoho ďalších ponúkla GSK 60 miliárd eur. Unilever je aktuálne pod tlakom akcionárov, keďže populárne dividendové akcie zaostávajú za výkonom konkurenčných spoločností.

0
225

Ponuka za 60 miliárd eur

Spoločnosť GlaxoSmithKline (GSK) v sobotu informovala, že minulý rok odmietla ponuku od Unileveru na kúpu jej spotrebiteľského segmentu zameraného na zdravotnú starostlivosť za 50 miliárd libier (59,81 miliárd eur). Celkovo boli predostreté manažmentu GSK až 3 ponuky, pričom tá posledná znela na 20. december a mala sa skladať z hotovosti vo výške 41,7 miliardy eur a 8,3 miliardy eur v akciách Unileveru.

„Spoločnosť GSK zamietla všetky tri návrhy na základe toho, že zásadne podhodnotili podnikanie v oblasti zdravotnej starostlivosti o spotrebiteľov a jeho budúce vyhliadky,“ uvádza sa vo vyhlásení.

xtb

Unilever, ktorý vlastní viac ako 400 značiek vrátane Magnum, Ben & Jerry´s, Cornetto, Hellman´s, Lipton, Dove, Axe, Domestos či Vaseline, snahu o akvizíciu divízie GSK potvrdil. Podľa vlastných slov by spotrebiteľská jednotka, ktorej 68 % vlastní GSK a 32 % Pfizer, strategicky pasovala do jeho meniaceho sa portfólia.

Podľa dostupných informácií ani 3 odmietnutia záujem predstaviteľov firmy Unilever neodradili a momentálne sa zvažuje nová ponuka. Predstavenstvo GSK však aj naďalej uprednostňuje plánované odčlenenie divízie, ktorý zahŕňa značky ako Sensodyne, Parodontax, Panadol, Otrivin, Theraflu, Voltaren či Robitussin.

Taking A Look At The Special Situation With GlaxoSmithKline (NYSE:GSK) |  Seeking Alpha
Produktové portfólio spotrebiteľksje divízie GSK, zdroj obrázku: SeekingAlpha

Akcie Unilever po zverejnení správ v dnešnom obchodovaní klesajú o -6,94 % na 36,63 GBP.

Obe firmy pod tlakom akcionárov

Potenciálne prevzatie by sa zaradilo medzi vôbec najväčšie akvizície od začiatku pandémie a prichádza v čase, keď je aktivita v oblasti fúzií a akvizícií na historickom maxime. Dohoda by urýchlila transformáciu dvoch najväčších britských spoločností, z ktorých každá čelí tlaku akcionárov na zlepšenie výkonnosti. Akcie oboch firiem totiž v poslednom čase strácajú za svojimi konkurentmi.

Spoločnosť1 rok2 roky5 rokov
Unilever-9,00 %-5,30 %30,95 %
Procter & Gamble18,37 %26,42 %82,74 %
Colgate-Palmolive1,92 %17,24 %22,81 %
Mondeléz19,01 %23,46 %50,66 %
Nestlé17,06 %20,34 %81,37 %
Zdrojové údaje: Yahoo Finance

Ako možno vidieť v tabuľke vyššie výkon spomedzi hlavných hráčov v spotrebiteľskom segmente je z hľadiska jedného roku, dvoch rokov aj piatich rokov najhorší. V tabuľke sú údaje z víkendu a nie je tam zarátaný dnešný pokles akcií Unilever.

Otázkou však je či akcionári budú spokojní s prípadnou akvizíciou GSK, pričom problémom by mala byť hlavne cena. Analytici totiž oceňujú spotrebiteľský biznis podniku na 48 miliárd libier (57,43 miliardy eur), čiže zhruba o 2 miliardy menej ako Unilever ponúkol a ani túto cenu GSK neprijalo. V prípade vážneho záujmu bude musieť teda spoločnosť Unilever zaplatiť významné prémium.

Ak by Unilever chcel byť vo svojich akvizičných plánoch úspešný, podľa prieskumu Bloombergu medzi 11 analytikmi by sa musel jeho posledný návrh navýšiť o 7,3 miliardy libier (8,73 miliardy eur).

Aj keď by Unilever mohol zvýšiť svoju ponuku na približne 55 miliárd libier, „veľmi pochybujeme, že to bude stačiť na to, aby sme presvedčili predstavenstvo alebo investorov GSK,“ napísali v pondelok analytici Citigroup. Akciová zložka ponuky plus daňový účet, ktorému by Glaxo čelila z hotovostných výnosov, patria medzi dôvody, prečo sa obchod nemusí zrealizovať.

Problémom by mohla byť aj otázka financovania potenciálnej akvizície. Unilever má v súčasnosti k dispozícií iba 4,35 miliardy libier a hoci by časť kúpy hradila prostredníctvom predaja značiek s menším potenciálom, musela by si zobrať na plecia ďalší dlh. Ten pritom už dnes dosahuje zhruba 24 miliárd libier.

Divízia zameraná na zdravotnú starostlivosť spotrebiteľov by mala v strednodobom horizonte organicky rásť z hľadiska tržieb 4 % až 6 % ročne.

Unilever mení svoje portfólio

Generálny riaditeľ Unileveru Alan Jope rovnako ako jeho predchodca Paul Polman sa snaží trend zaostávania a podpriemerných výnosov odvrátiť zameraním na udržateľnosť a pretvorením firemného portfólia. Unilever sa zbavuje pomalšie rastúcich značiek a oblastí ako je napr. divízia nátierok a nedávno aj obchod s čajmi. Vo svojom portfóliu sa snaží spoločnosť ponechať rýchlejšie rastúce segmenty, čo je podobná stratégia ako zvolil napr. Monedeléz, Nestlé a PepsiCo.

Jope novinárom v telefonáte povedal, že spoločnosť priťahuje zdravie spotrebiteľov, pretože ide o relatívne nekonsolidovaný sektor so sľubnými vyhliadkami rastu. Jope sa zároveň snažil investorov ubezpečiť, že Unilever nebude ochotný zaplatiť akúkoľvek cenu za spotrebiteľskú jednotku, keďže to nie je jediná možnosť na trhu.

Akcie Unilever a konflikt so židovskou obcou


Pod slabý výkon akcií v poslednom čase sa podpísal aj konflikt so židovskou obcou, keď firemná značka Ben & Jerry´s odmietla predávať svoje produkty v Židmi osídlených častiach Palestíny. Po tomto rozhodnutí výrobca zmrzlín čelil obvineniam z antisemitizmu a bojkotu produktov zo strany tejto komunity. Na tieto udalosti reagovali aj mnohí správcovia investičných fondov, ktorí sa rozhodli predať alebo znížiť svoje podiely v spoločnosti.

Aktuálne sa obchodujú akcie Unilever za 22,8 násobok zisku na akciu (P/E), 18,2 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 11,7 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií je na úrovni 3,93 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno