Ponuka za 60 miliárd eur
Spoločnosť GlaxoSmithKline (GSK) v sobotu informovala, že minulý rok odmietla ponuku od Unileveru na kúpu jej spotrebiteľského segmentu zameraného na zdravotnú starostlivosť za 50 miliárd libier (59,81 miliárd eur). Celkovo boli predostreté manažmentu GSK až 3 ponuky, pričom tá posledná znela na 20. december a mala sa skladať z hotovosti vo výške 41,7 miliardy eur a 8,3 miliardy eur v akciách Unileveru.
„Spoločnosť GSK zamietla všetky tri návrhy na základe toho, že zásadne podhodnotili podnikanie v oblasti zdravotnej starostlivosti o spotrebiteľov a jeho budúce vyhliadky,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Unilever, ktorý vlastní viac ako 400 značiek vrátane Magnum, Ben & Jerry´s, Cornetto, Hellman´s, Lipton, Dove, Axe, Domestos či Vaseline, snahu o akvizíciu divízie GSK potvrdil. Podľa vlastných slov by spotrebiteľská jednotka, ktorej 68 % vlastní GSK a 32 % Pfizer, strategicky pasovala do jeho meniaceho sa portfólia.
Podľa dostupných informácií ani 3 odmietnutia záujem predstaviteľov firmy Unilever neodradili a momentálne sa zvažuje nová ponuka. Predstavenstvo GSK však aj naďalej uprednostňuje plánované odčlenenie divízie, ktorý zahŕňa značky ako Sensodyne, Parodontax, Panadol, Otrivin, Theraflu, Voltaren či Robitussin.
Akcie Unilever po zverejnení správ v dnešnom obchodovaní klesajú o -6,94 % na 36,63 GBP.
Obe firmy pod tlakom akcionárov
Potenciálne prevzatie by sa zaradilo medzi vôbec najväčšie akvizície od začiatku pandémie a prichádza v čase, keď je aktivita v oblasti fúzií a akvizícií na historickom maxime. Dohoda by urýchlila transformáciu dvoch najväčších britských spoločností, z ktorých každá čelí tlaku akcionárov na zlepšenie výkonnosti. Akcie oboch firiem totiž v poslednom čase strácajú za svojimi konkurentmi.
Spoločnosť | 1 rok | 2 roky | 5 rokov |
Unilever | -9,00 % | -5,30 % | 30,95 % |
Procter & Gamble | 18,37 % | 26,42 % | 82,74 % |
Colgate-Palmolive | 1,92 % | 17,24 % | 22,81 % |
Mondeléz | 19,01 % | 23,46 % | 50,66 % |
Nestlé | 17,06 % | 20,34 % | 81,37 % |
Ako možno vidieť v tabuľke vyššie výkon spomedzi hlavných hráčov v spotrebiteľskom segmente je z hľadiska jedného roku, dvoch rokov aj piatich rokov najhorší. V tabuľke sú údaje z víkendu a nie je tam zarátaný dnešný pokles akcií Unilever.
Otázkou však je či akcionári budú spokojní s prípadnou akvizíciou GSK, pričom problémom by mala byť hlavne cena. Analytici totiž oceňujú spotrebiteľský biznis podniku na 48 miliárd libier (57,43 miliardy eur), čiže zhruba o 2 miliardy menej ako Unilever ponúkol a ani túto cenu GSK neprijalo. V prípade vážneho záujmu bude musieť teda spoločnosť Unilever zaplatiť významné prémium.
Ak by Unilever chcel byť vo svojich akvizičných plánoch úspešný, podľa prieskumu Bloombergu medzi 11 analytikmi by sa musel jeho posledný návrh navýšiť o 7,3 miliardy libier (8,73 miliardy eur).
Aj keď by Unilever mohol zvýšiť svoju ponuku na približne 55 miliárd libier, „veľmi pochybujeme, že to bude stačiť na to, aby sme presvedčili predstavenstvo alebo investorov GSK,“ napísali v pondelok analytici Citigroup. Akciová zložka ponuky plus daňový účet, ktorému by Glaxo čelila z hotovostných výnosov, patria medzi dôvody, prečo sa obchod nemusí zrealizovať.
Problémom by mohla byť aj otázka financovania potenciálnej akvizície. Unilever má v súčasnosti k dispozícií iba 4,35 miliardy libier a hoci by časť kúpy hradila prostredníctvom predaja značiek s menším potenciálom, musela by si zobrať na plecia ďalší dlh. Ten pritom už dnes dosahuje zhruba 24 miliárd libier.
Divízia zameraná na zdravotnú starostlivosť spotrebiteľov by mala v strednodobom horizonte organicky rásť z hľadiska tržieb 4 % až 6 % ročne.
Unilever mení svoje portfólio
Generálny riaditeľ Unileveru Alan Jope rovnako ako jeho predchodca Paul Polman sa snaží trend zaostávania a podpriemerných výnosov odvrátiť zameraním na udržateľnosť a pretvorením firemného portfólia. Unilever sa zbavuje pomalšie rastúcich značiek a oblastí ako je napr. divízia nátierok a nedávno aj obchod s čajmi. Vo svojom portfóliu sa snaží spoločnosť ponechať rýchlejšie rastúce segmenty, čo je podobná stratégia ako zvolil napr. Monedeléz, Nestlé a PepsiCo.
Jope novinárom v telefonáte povedal, že spoločnosť priťahuje zdravie spotrebiteľov, pretože ide o relatívne nekonsolidovaný sektor so sľubnými vyhliadkami rastu. Jope sa zároveň snažil investorov ubezpečiť, že Unilever nebude ochotný zaplatiť akúkoľvek cenu za spotrebiteľskú jednotku, keďže to nie je jediná možnosť na trhu.
Akcie Unilever a konflikt so židovskou obcou
Pod slabý výkon akcií v poslednom čase sa podpísal aj konflikt so židovskou obcou, keď firemná značka Ben & Jerry´s odmietla predávať svoje produkty v Židmi osídlených častiach Palestíny. Po tomto rozhodnutí výrobca zmrzlín čelil obvineniam z antisemitizmu a bojkotu produktov zo strany tejto komunity. Na tieto udalosti reagovali aj mnohí správcovia investičných fondov, ktorí sa rozhodli predať alebo znížiť svoje podiely v spoločnosti.
Aktuálne sa obchodujú akcie Unilever za 22,8 násobok zisku na akciu (P/E), 18,2 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 11,7 násobok EV/EBITDA. Dividendový výnos akcií je na úrovni 3,93 %.