Dvaja giganti
Súboj Coca-coly s Pepsi predstavuje už viac ako 100 rokov pretrvávajúci boj na trhu so sladenými nápojmi a ktorý v podstate každý viac či menej vníma. Produkty oboch spoločností sú dostupné vo viac ako 200 krajinách sveta, ich výnosy a zisky sa pohybujú v miliardách dolárov a svojím akcionárom v priebehu rokov priniesli vysoké výnosy. V tomto článku sa pozrieme na to, ktoré akcie sú v súčasnosti lepšie. Akcie Coca-Cola
Akcie Coca-Cola
Spoločnosť Coca-Cola bola založená v roku 1886 a odvtedy vyrástla na 44. najhodnotnejšiu firmu na svete s viac ako 200 celosvetovo predávanými značkami. Zameriava sa na produkty z oblasti šumivých nápojov, minerálnych vôd, vitamínových vôd, džúsov, káv či čajov. Medzi najznámejšie firemné značky patrí: Coca-Cola, Sprite, Fanta, Schweppes, Bonaqua, Cappy, Costa Coffee, Fuzetea a ďalšie. Spoločnosť má taktiež vlastnícky podiel vo výrobcovi energetických nápojov Monster a pomáha mu pri distribúcii.
Portfólio obľúbených značiek pomohlo spoločnosti vykázať v roku 2020 tržby na úrovni 33 mld. a zisky vo výške 7,75 mld. dolárov, obrovské čísla, avšak trend najmä čo sa týka predaja a s tým spojených tržieb je klesajúci. V roku 2012 spoločnosť dosiahla výnosy 48 mld. dolárov a odvtedy každoročne poklesli s výnimkou roku 2019. Pokles je spôsobený poklesom dopytu po šumivých sladených nápojov, ktoré tvoria až 69% tržieb Coca-Coly. Ľudia sa čoraz viac obracajú k zdravším alternatívam a sladené nápoje sa postupne dostávajú do úzadia.
Výsledky boli zároveň negatívne ovplyvnené pandémiou výraznejšie ako v prípade Pepsi a to najmä z dôvodu, že produkty od Coca-Coly sú zastúpene v gastro sektore výrazne viac. A keďže reštaurácie i bary museli ostať často zatvorené, ovplyvnilo to významne i predaj spoločnosti. Napriek klesajúcemu trendu čo sa týka tržieb, akcie Coca-Cola ostávajú kvalitnou „defenzívnou“ voľbou pri vyvážení rastového portfólia. Do budúcnosti budú hlavným zdrojom rastu firmy pravdepodobne akvizície menších značiek, resp. vývoj nových zdravších alternatív.
Akcie Coca-Cola sú momentálne na cene $50,69 čiže cca 10% pod svojou maximálnou úrovňou od hospodárskej krízy z rokov 2007 až 2009 majú v podstate neustále rastúci trend. V ďalších rokoch možno naďalej očakávať stabilitu a mierny rast, hoci je pravdepodobné, že tento rast bude musieť manažment i potvrdiť a to napr. zastavením poklesu v tržbách a predaji.
Akcie PepsiCo
Na Slovensku možno menej obľúbený nápoj, má históriu, ktorá siaha až do roku 1903. Na rozdiel od svojho hlavného konkurenta, Pepsico neponúka iba nápoje, ale i pochutiny, resp. tzv. „snacky“ a vďaka tomu je firma omnoho diverzifikovanejšia ako Coca-Cola. Kategória jedla podľa tržieb je v skutočnosti taká významná, že sa podieľa na výnosoch až 55-mi percentami. Spoločnosť sa môže pochváliť napr. tým, že až 23 jej značiek dosahuje miliardové tržby. Medzi najznámejšie značky patrí: Pepsi, Mirinda, 7UP, Lipton, Lay´s, Tropicana, Gatorade, Mountain Dew, Doritos, Cheetos. Môže sa taktiež pochváliť partnerstvom so Starbucks, vďaka ktorému predáva jej kávy v ročnej výške cca 2 mld. dolárov.
Z hľadiska trhovej kapitalizácie patrí spoločnosti PepsiCo 61. priečka, čiže o 17 miest nižšie ako jej hlavný konkurent a to i napriek tomu, že dosahuje výnosy viac ako dvojnásobne vyššie ako Coca – Cola – 70,37 mld. dolárov a navyše majú rastúci trend. Čo sa týka čistého zisku, tie boli v roku 2020 vo výške 7,12 mld. dolárov, čo je o cca 600 mil. menej ako v prípade konkurenta. Napriek pandémii bola úroveň tržieb vôbec najvyššia v histórii a to naplno ukazuje silu portfólia značiek a jeho diverzifikácie.
Pre príklad v druhom kvartáli minulého roka tržby Coca-coly poklesli medziročne o 28%, zatiaľ čo tržby PepsiCo iba o 3%. Toto je jedna z kľúčových výhod spoločnosti Pepsico. Tá taktiež hľadá ďalšie možnosti rastu i v akvizíciách, napr. odkupom značky Rockstar, ktorá produkuje energetické nápoje, jeden z najrýchlejšie rastúcich segmentov v rámci predaja vôd. Manažment sa taktiež snaží zamerať na to, aby ich nápoje obsahovali menej cukru a teda i menej kalórií a v kategórií jedla plánuje znížiť hladinu soli a nasýtených tukov.
Akcionári PepsiCo sa môžu v posledných rokoch tešiť z rýchlejšieho rastu cien akcií, pričom za uplynulú dekádu vzrástli tieto akcie o cca 100%. Akcie Coca-Cola za rovnaké obdobie vzrástli o cca 65%.
Porovnanie ukazovateľov
Spoločnosť | Coca-Cola | PepsiCo |
Trh. kapitalizácia (mld. $) | 218,06 | 184,68 |
P/E | 28,32 | 26,15 |
Forward P/E | 23,36 | 22,12 |
P/FCF | 25,28 | 29,18 |
P/S | 6,64 | 2,65 |
Dividendový výnos | 3,24% | 3,00% |
ø Spätný odkup akcií za 3r | -0,5 | 0,7 |
Z hľadiska hodnotových ukazovateľov vyzerajú byť akcie Coca-Cola drahšie ako tie PepsiCo, hoci ponúkajú vyšší dividendový výnos. Druhá spoločnosť vracia svojim investorom hodnotu i prostredníctvom spätných odkupov akcií, čo môže spolu s naďalej očakávaným rastom tržieb viesť k rýchlejšiemu rastu zisku v budúcnosti. Podľa nášho názoru sú momentálne lepšie akcie PepsiCo aj z dôvodu spomínanej diverzifikácie a lepšieho trendu v oblasti tržieb z minulých rokov.
Pozrite si tiež: