Luxusné automobilky zaznamenali rýchly rast, lacnejšie značky zaostávajú

Predaj luxusných áut narastá, keďže výrobcovia automobilov smerujú v súčasnosti vzácne čipy do svojich najziskovejších modelov. Ťaží z toho Rolls-Royce, Bentley, Porsche či BMW.

0
168

Luxusné modely majú prednosť

Výrobcovia luxusných áut Rolls-Royce, Bentley, Porsche a BMW vykázali rekordný predaj. Dopomohli tomu obmedzenia medzinárodného cestovania v dôsledku pandémie, keď predovšetkým mladá generácia spotrebiteľov ušetrené peniaze nasmerovala do nákupov drahých automobilov. Navyše, globálny nedostatok čipov, ktorý sužuje takmer celý priemysel a výrobcov lacnejších značiek, sa luxusných hráčov takmer nedotkol a to najmä z dôvodu, že spoločnosti uprednostňujú výrobu drahších modelov.

„Nedostatok čipov nás takmer nijako neovplyvňuje,“ povedal Alain Favey, šéf predaja spoločnosti Bentley Motors, ktorú vlastní nemecký gigant Volkswagen (VW). Proces v skupine VW je veľmi centralizovaný. Jedným z prvkov rozhodovania o alokácii je miera ziskovosti. Z tohto hľadiska máme prioritu, takže sa nám podarilo získať všetky žetóny, ktoré sme potrebovali,“ pokračoval Favey.

xtb

Iné typy výrobcov, ktorí sa potýkajú s nedostatkom čipov a iných komponentov, dali z podobných dôvodov prednosť produktom s vyššími cenami, takže pre spotrebiteľov je ťažšie nájsť lacnejšie alternatívy.

Rekordné predaje

Bentley v minulom roku predalo 14 659 áut, čo je nárast o 31 % oproti predchádzajúcemu roku a rekordný počet pre spoločnosť. Porsche, taktiež vlastnené skupinou VW, predalo 301 915 áut, čo predstavuje celosvetový nárast o 11 %. Obe značky pritom zaznamenali rast v USA, Európe a Číne.

Pre porovnanie, značka Volkswagen, ktorá sa na celkovom počte predaných kusov podieľa najväčšou časťou, mala celý rok problém udržať svoje továrne v prevádzke pre nedostatok čipov. Hlavný závod vo Wolfsburgu nenaplnil svoje kapacity a musel počas celého roka vyraďovať zmeny.

V dôsledku toho došlo medziročne k prudkému celosvetovému poklesu predaja o 8,1 % na 4,9 milióna vozidiel. Predaj v Číne, najväčšom samostatnom trhu značky, klesol dokonca až o 14,8 %. Zmiešaný výkon Volkswagenu odzrkadľuje zároveň výkon iných výrobcov na masovom trhu: Zatiaľ čo konvenčné sedany, hatchbacky a kombi chradli, športovo-úžitkové vozidlá a nové elektrické vozidlá zaznamenali veľké zisky.

Ďalšia nemecká automobilka BMW zaznamenala v USA rast predaja oproti minulému roku o 21 % na 336 644 vozidiel a stala sa tak 3. rok v rade najpredávanejšou luxusnou značkou na tamojšom trhu. Na druhom mieste sa na americkom trhu umiestnili značka Lexus patriaca pod japonského výrobcu Toyota Motor s predajom 304 476 vozidiel, čo je o 11 % viac ako v predchádzajúcom roku.

Zdroj obrázku: caranddriver.com

Rolls-Royce, vlastnený skupinou Bayerische Motoren Werke (BMW), ktorého superluxusné autá začínajú na cene 270 000 eur, predal minulý rok rekordných 5 586 áut, čo je o 49 % viac ako v roku 2020. Martin Fritsches, prezident Rolls-Royce Motor Cars Americas, informoval, že zákazníci Rolls-Royce sú čoraz mladší. Priemerný vek zákazníka je v súčasnosti približne 43 rokov.

Nástup elektromobility

Najväčší výrobca elektromobilov na svete, spoločnosť Tesla taktiež dokázala obísť niektoré dopady nedostatku čipov a predaja jej najnovšieho SUV modelu Y pomohol zvýšiť globálne dodávky medziročne o 87 %. V USA Tesla dokázala svojim predajom s najväčšou pravdepodobnosťou prevýšiť aj nemecký Mercedes-Benz, ktorý v roku 2021 oznámil predaj 276 102 vozidiel v USA. Tesla síce neposkytuje informácie ohľadom svojho geografického predaja, ale poradenská spoločnosť Ward’s Intelligence odhaduje, že Tesla predala v USA vlani okolo 299 000 vozidiel.

Elektromobilita ako motor rastu ťahala však nielen Teslu, ale aj ostatných výrobcov. BMW predalo v minulom roku 2,5 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast o 8,4 %, pričom 103 855 vozidiel bolo na elektrický pohon.

„Naším cieľom na rok 2022 je viac ako zdvojnásobiť predaj plne elektrických vozidiel,“ povedal Pieter Nota, šéf predaja BMW. Doplnil, že BMW bolo dobre zásobené čipmi počas celého roku 2021 a prostredníctvom nových priamych vzťahov s výrobcami čipov očakáva, že stav bude pokračovať aj v roku 2022.

Porsche uviedlo, že jeho elektrický športový sedan Taycan minulý rok predstihol predaj ikonického športového automobilu 911, čo znamená symbolický posun, keď dokonca aj zákazníci Porsche začínajú prijímať elektrické autá.

Ocenenie luxusných automobiliek

SpoločnosťDaimlerBMWRolls-RoyceFerrariTesla
P/S0,430,580,799,4725,35
P/E5,785,552,6144,93339,68
Forward P/E7,656,6427,2541,84144,67
P/FCF4,536,1967,11467,12
EV/EBITDA6,956,023,8226,87143,3
Dividendový výnos1,81%1,91%0,42%
Zdrojové údaje: gurufocus.com

Ďalšie novinky zo sveta investovania

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno