Google vs Microsoft

Predstavenie chatbota ChatGPT od OpenAI koncom minulého roka spustilo poplach v sídle spoločnosti Google, pretože vedenie spoločnosti považovalo vznikajúcu technológiu za vážnu hrozbu pre svoj vyhľadávač. OpenAI, spoločnosť stojaca za ChatGPT, úzko spolupracuje s Microsoftom, jedným z posledných zostávajúcich konkurentov Google na trhu vyhľadávania. A tak sa spustila pomyselná vojna o umelú inteligenciu.

Najhoršie obavy spoločnosti Google týkajúce sa ChatGPT sa stali skutočnosťou, keď spoločnosť Microsoft oznámila nový Bing, online vyhľadávač, bežiaci na modeli OpenAI novej generácie, ktorý je „výkonnejší ako ChatGPT“. „AI od základu zmení každú kategóriu softvéru, počnúc najväčšou kategóriou zo všetkých, vyhľadávanie,“ uviedol Satya Nadella, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Microsoft.

Toto oznámenie bolo pravdepodobne najzreteľnejším útokom na Google a jeho vyhľadávací biznis od spustenia Bingu v roku 2009. A hoci by sa dalo tvrdiť, že príchod Bingu len ťažko narušil dominanciu Googlu, tentoraz sa veci majú inak. Technologické zmeny totiž v minulosti často hrali hlavnú úlohu v premiešaní rovnováhy síl na trhu, príbeh Nokie je toho jasným príkladom. Google v reakcii predstavil vlastnú generatívnu AI s názvom Bard.

Google clanok 1
Zdroj: Statista

Ale aj keby sa Googlu podarilo obhájiť svoje dominantné postavenie na trhu vyhľadávania, strata len niekoľkých percentuálnych bodov v podiele na trhu by sa premietla do miliárd USD stratených príjmov z reklamy. Podľa odhadov Statista Market Insights dosiahli globálne príjmy z reklamy vo vyhľadávaní v minulom roku 252 miliárd USD a do roku 2027 by sa mohli vyšplhať na takmer 400 miliárd USD ako nám ukazuje grafika vyššie.

Google má podľa odhadov Statista Market Insights leví podiel na vyhľadávaní a výnosoch. Jeho odhadovaný podiel celosvetových príjmov z reklamy vo vyhľadávaní v roku 2022 bol na úrovní 58 %. V porovnaní so spomínaným Bingom od Microsoftu, ktorý má 6 % podiel, ide o jasnú prevahu. 15 % podiel si v minulom roku odkusol čínsky Baidu, ktorý v tomto roku taktiež predstavil svojho chatbota s názvom Ernie. Reklamné impérium v tichosti buduje aj Amazon, ktorý v 2. štvrťroku 2023 vygeneroval príjmy z reklamy vo výške 10,6 miliardy USD.

Podľa analytikov je pravdepodobné, že reklamný biznis Amazonu bude raz väčší ako jeho maloobchod. Inzerenti už začínajú meniť to, ako vnímajú technologického giganta. Aký veľký by mohol byť tento reklamný biznis Amazonu? Podľa Friedlanda „môže ľahko dosiahnuť 100 miliárd USD“.

google clanok 2
Zdroj: Statista

Vzostup prehliadača Chrome

Keď Google v roku 2008 oznámil vydanie vlastného webového prehliadača Chrome, veľa ľudí sa pýtalo, prečo Google vytvára webový prehliadač. Pri spätnom pohľade by bola lepšia otázka, prečo Google nevytvoril webový prehliadač skôr. Koniec koncov, celý biznis spoločnosti stál na ľuďoch, ktorí na prístup k službám Google používali prehliadač.

V skutočnosti plán na vytvorenie webového prehliadača Google existoval už roky, generálny riaditeľ spoločnosti Google Eric Schmidt ale vtedy nepovažoval svoju spoločnosť za pripravenú vstúpiť do „vojny prehliadačov“, ktorá, je veľmi nákladná na zdroje. V roku 2008 Google zarábal miliardy USD ročne a konečne dospel natoľko, aby mohol konkurovať Microsoftu, s jeho Internet Explorerom, ktorý vtedy ovládal trh.

Pred 15 rokmi, bolo zverejnené prvé oficiálne vydanie prehliadača Chrome a odvtedy prehliadač začal neustále stúpať v rebríčku. V roku 2009 Chrome dobehol Safari od Apple a zameral sa na ďalšieho konkurenta, ktorým bol vtedy Firefox. Dobehnutie Firefoxu trvalo o niečo dlhšie, no v roku 2011 podiel prehliadača Chrome prekonal podiel Firefoxu. O necelý rok neskôr sa Chrome stal svetovým prehliadačom číslo jedna a predbehol Microsoft Internet Explorer. Trvalo mu to necelých 5 rokov.

Je pozoruhodné, že vzostup prehliadača Chrome prišiel takmer výlučne na úkor prehliadača spoločnosti Microsoft. Od roku 2008 klesol podiel prehliadača Internet Explorer na trhu zo 68 na 25 %, zatiaľ čo podiel prehliadača Chrome vzrástol z 0 na 43 % Nástupca Internet Explorera, Edge, dnes ovláda len 5 % globálneho trhu, zatiaľ čo Chrome je na vrchole s 60 % podielom. Najväčším konkurentom je Safari s 20 %.

google clanok 6
Zdroj: Statista

Ako Chrome ovláda svetové trhy

Podľa údajov spoločnosti StatCounter v období od júla do augusta 2023 používalo Chrome 63,6 % používateľov internetu na celom svete. Safari sa umiestnilo na druhom mieste, používa ho takmer 20 % svetovej online komunity. Nasledujú Edge s 5,4 % podielom, Firefox s 2,9 % podielom, Opera s 2,7 % podielom.

Z regionálneho hľadiska je Chrome obzvlášť populárny v Južnej Amerike, kde má podiel na trhu prehliadačov 78,9 %. V Európe a Severnej Amerike je tento podiel porovnateľne nižší, a to 58,6 % respektíve 53,1 %. Chrome na trhu v USA zaznamenal 51,7 % podiel, nasledovali Safari 30,8 %, Edge % a Opera 3,5 %.

googler 8
Zdroj: Statista

Zaujímavé je, že Safari je najrozšírenejším webovým prehliadačom v niekoľkých menších krajinách a ostrovoch vrátane Severnej Kórey, kde má až 91 % podiel. Arménsko je jedinou krajinou na svete, v ktorej ľudia uprednostňujú Firefox, kde má až 55 % podiel. Afrika je jediným kontinentom, kde má Opera väčší podiel ako Safari.

Akcie Google


Akcie Alphabet si v tomto roku pripísali +36,6 % a v súčasnosti sa obchodujú na úrovni $138,21. Pri tejto cene sa akcie obchodujú za 29,3 násobok zisku na akciu (P/E); 25,5 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 16,4 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJStatista, GuruFocus
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokNIO plánuje vydať firmné dlhopisy v hodnote 1 miliardy US, akcie sa potápajú
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno