Všestranný Amazon

Len márne by ste hľadali tak diverzifikované podnikanie, ako je to, ktoré prevádzkuje 5. najcennejšia spoločnosť sveta Amazon. Online obchod, fyzické obchody, cloud, streamovací biznis v oblasti hier, televízneho obsahu i hudby, robotika, logistika, doručovanie, elektronika, zdravotníctvo, ale aj reklama. To všetko sú odvetvia, v ktorých Amazon bojuje v podstate proti každému. Práve posledný zmienený biznis však má pre spoločnosť stále väčší význam a jej pozícia na trhu sa postupne zlepšuje. Viac o podnikaní Amazonu si môžete prečítať v našej analýze akcie Amazon.

image
Amazon a jeho konkurenti v jednotlivých odvetviach

Sila reklamného segmentu Amazonu rastie

Keď sa povie Amazon, naďalej si ľudia predstavia najmä najväčšiu platformu elektronického obchodu na svete, prípadne cloudovú jednotku Amazon Web Services (AWS). Americká firma sa stáva ale stále silnejším hráčom aj na trhu online reklamy, na ktorom znižuje dominanciu Google a Mety.

V predchádzajúcom roku tržby Amazonu z reklamy dosiahli výšku 37,7 miliardy USD, čo predstavuje 7 % podiel na celkových príjmov. To robí z Amazonu 3. najväčšieho hráča na digitálnom trhu reklamy v USA s 12,4 % podielom.

Služba Amazon Advertising funguje podobným spôsobom ako reklamy PPC od Google – predajcovia platia iba vtedy, keď kupujúci kliknú na reklamy (bez ohľadu na to, či sa položka predáva alebo nie). Reklamy sa pritom nachádzajú na celom ekosystéme produktov a služieb Amazonu. Obchodníci si môžu zaplatiť za sponzorovanie sebou predávaných produktov na platforme Amazonu, resp. ich môže zobrazovať pri vyhľadávaní zákazníkmi ako prvé. Predajcovia majú taktiež možnosť zviditeľňovať svoju značku prostredníctvom reklamných kampaní. Videoreklamy sú ponúkané na webových stránkach Amazonu, kde patrí mimo iné napr. aj IMDb (americká obdoba česko-slovenskej filmovej databázy csfd) alebo prostredníctvom zariadení Fire TV

image 1

Čo hovorí na reklamný segment Amazonu Wall Street?

So svojou súčasnou trajektóriou by reklamný biznis Amazonu mohol byť dokonca tak cennou časťou ako jeho cloudový biznis, vyjadril sa analytik Insider Intelligence Andrew Lipsman pre Yahoo Finance. „Niet pochýb o tom, že tento reklamný biznis je neuveriteľným generátorom zisku,“ povedal Lipsman. „Marže sú výnimočné a môžu byť rovnako dôležité ako AWS.“

Nikto by sa pritom nečudoval, ak by investori o sile reklamného biznisu, ktorý v 2. štvrťroku 2023 vygeneroval príjmy vo výške 10,6 miliardy dolárov, ani nevedeli. Amazon totiž do posledného kvartálu 2021 totiž ani nevykazoval čísla za reklamný segment samostatne, až kým neukázal, že v danom roku vyprodukoval príjmy na úrovni 31 miliárd dolárov. Medziročný rast tržieb pritom mal dosiahnuť 22 %.

image 12

Vo svete reklamy sú kľúčové dáta, aby vedeli podniky ponúknuť zákazníkom relevantnú reklamu. Ak túto možnosť máte, inzerenti za reklamu zaplatia. Vďaka množstvu dát o zákazníkoch vytvorili svoju reklamnú dominanciu Meta a Google. Amazon toľkými údajmi nedisponuje, ale na druhej strane investoval množstvo prostriedkov do technológií, najmä strojového učenia, a to sa zdá už vypláca.

image 2

V praxi vyzerá online reklama na Amazone tak, že keď zákazník vyhľadáva určitý produkt, spoločnosť ponúkne vhodné produkty, o ktoré má spotrebiteľ záujem, pričom do popredia dá produkty od spoločnosti, ktorá si zaplatila reklamu. Vďaka relevantnej reklame dokáže Amazon vyriešiť dlhodobý problém online predajcov a to prinútiť spotrebiteľov prejsť od prehliadania k nákupu. „Myslím si, že reklama [pre Amazon] bude masívna,“ povedal Brian Mandelbaum, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Attain.

To ale nie je všetko. Amazon chce využiť svoje diverzifikované portfólio na posilnenie svojej pozície v oblasti reklamy. Jedným z dôkazov sú fyzické obchody, ktoré Amazon prevádzkuje. „Reklama v obchodoch je obrovská príležitosť,“ povedal Lipsman. „V súvislosti s fyzickými obchodmi existuje veľa problémov, napr. s meraním efektívnosti reklamy, ale vďaka spôsobu, akým sú obchody Amazon navrhnuté, budú mať množstvo údajov, ktoré naznačujú, že ten istý spotrebiteľ, ktorý navštevuje e-sho, navštevuje aj fyzické obchody.“

Amazon buduje ale aj ďalšie časti podnikania, ktoré prepája do sveta reklamy. „Alexa bola prvá z nich, potom prišli Amazon Studios, Twitch a NFL,“ uviedol Lipsman a dodal „toto sú všetky možnosti, prostredníctvom ktorých je možné prezentovať reklamu.“ A to je len začiatok. „Je tu ešte AWS, kde má Amazon všetky cloudové funkcie, ktoré rozšíria možnosti reklamy.“

Podľa analytikov je prevdapodobné, že reklamný biznis Amazonu bude raz väčší ako maloobchod. Inzerenti už začínajú meniť to, ako vnímajú technologického giganta. Aký veľký by mohol byť tento reklamný biznis Amazonu? Podľa Friedlanda „môže ľahko dosiahnuť 100 miliárd dolárov“.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokGoldmani trvrdia, že ocenenie AI akcií je vysoké, ale nie prehnané, v Morgan Stanley nesúhlasia
Ďalší článokSeptember: najstratovejšie obdobie na finančných trhoch. Mýtus alebo pravda?
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno