Jedny z najočakavanejších IPO (Initial public offering – prvá verejná ponuka akcií spoločnosti) tohto roka máme konečne za sebou. Mnohí investori boli v očakávaní ako zareaguje WallStreet na vstup týchto rastových klenotov na burzu.
Pre Slovákov je určite známejšia druhá spomenutá firma Airbnb, ktorá funguje na princípe zdieľanej ekonomiky, kedy si ľudia navzájom priamo prenajímajú ubytovanie a obchádzajú tak klasickú formu ubytovania – hotely. Geniálna myšlienka, ktorá pochádza zo San Francisca v USA sa odzrkadľuje ako na obľúbenosti platformy, tak na tržbách spoločnosti. Čo je však dôležité oslovila aj investorov a to viac ako sa prepokladalo.
Očakávalo sa, že akcie firmy Airbnb by sa mali pri IPO obchodovať niekde v rozpätí 44 až 50 dolárov za akciu. Spoločnosť by tak získala 3,1 miliardy dolárov a dosiahla trhovú hodnotu 42 miliárd dolárov, avšak cena akcií vystúpila na hodnotu 146 dolárov za akciu a prvý obchodný deň na burze skončila iba o 1,5 dolára nižšie. Trhová hodnota Airbnb sa teda vyšplhala na astronomických 100 miliárd dolárov (pre porovnanie s hodnotou 18 miliárd na jar minulého roka, kedy bola firma v súkromných rukách).
V súčasnosti sa pochybujú cena akcií Airbnb na úrovni $130 za akciu pri trhovej hodnote 80 miliárd dolárov. Takáto vysoká trhová hodnota pri ročných tržbách 4,81 miliardy a strate 674 miliónov dolárov za rok 2019 sa javí dosť prehnaná a to aj napriek tomu, že Airbnb bude nepochybne pokračovať v rýchlom raste po tom ako prídu vakcíny a cestovanie sa opäť rozbehne naplno. Pre porovnanie trhová hodnota Bookingu, ktorá zastrešuje značky ako: Booking, Priceline, Agoda, Kayak, Rentalcars či OpenTable, je na úrovni 85 miliárd dolárov. Čiže v podstate rovnaká, avšak tržby Bookingu sú na úrovni 15 miliárd a zisk na úrovni 4,87 miliardy dolárov. Akcie Airbnb sú momentálne naozaj drahé.
Firma DoorDash, ktorá prišla na trh iba 1 deň pred Airbnb, ponúka zákazníkom platformu na objednanie a donášku jedla online (niečo ako u nás bistro.sk). DoorDash je lídrom na trhu v USA s ohromným rastom – tržby spoločnosti vzrástli v roku 2019 na úroveň 885 miliónov dolárov oproti 291 miliónom v roku 2018 (rast 204% za jediný rok). Akcie firmy DoorDash pri IPO taktiež vystrelili smerom nahor a skončili svoj prvý deň na úrovni $184,50 za akciu oproti úrovni $102 na začiatku verejnej ponuky.
Aktuálne sa cena akcií firmy DoorDash pohybuje na úrovni $160 za akciu pri trhovej hodnote cca 50 miliárd dolárov (pred vstupom na burzu sa hodnota firmy odhadovala na úrovni 15 miliárd). Ako kontrast použijem znovu príklad firmy z rovnakého odvetvia – spoločnosť s najväčšia platformou pre objednanie a donášku jedla online v EÚ JustEatTakeaway, ktorá tento rok dokončí akvizíciu jedného z najväčších konkurentov firmy DoorDash – spoločnosti Grubhub. Tržby holandského podniku JustEatTakeaway by mali dosiahnuť tento rok úroveň okolo 2,2 miliardy eur pri trhovej hodnote cca 13 miliárd eur. Čiže jednoznačne vyššie tržby pri 4x menšej trhovej hodnote.
[…] tom či sa oplatí kúpiť akcie Airbnb a Doordash po vstupne na burzu sme už písali TU. Poďme sa teraz pozrieť ako prebieha a čo môžeme očakávať od prvej verejnej ponuky akcií […]
[…] IPO v predošlom roku vysoké výnosy. Ceny akcií spoločností ako Snowflake, Unity Software, Airbnb či DoorDash po vstupe prudko vzrástli napriek politickým a makroekonomickým neistotám, ktoré panujú na […]