Boj s Teslou ?

Predstavitelia firmy Stellantis hovoria, že dávajú dokopy sieť verejných nabíjačiek pre elektrické vozidlá. Táto sieť by okrem ostatných značiek mohla zahŕňať aj nabíjačky od spoločnosti Tesla. Tá minulý týždeň oznámila, že verbuje konkurentov, ktorí budú využívať práve jej sieť elektronabíjačiek.

Tesla a Rivian, ktorý sa na rozdiel od Tesly trápi a stratil až 90 % trhovej hodnoty, oznámili dohodu o prístupe vozidiel Rivianu k nabíjačkám Tesly. Týmto krokom si najhodnotnejšia automobilka s kapitalizáciou na úrovni 895 miliárd USD upevnila pozíciu lídra v oblasti nabíjacích staníc. Dohoda s Rivianom nasleduje len niekoľko týždňov po tom, čo Tesla uzavrela podobné spolupráce s ďalšími americkými automobilkami Ford General Motors.

Vedúci pracovníci Stellantisu s istotou nepovedali, či spoločnosť bude nasledovať Ford a General Motors a zaregistruje sa v sieti Supercharger spoločnosti Tesla alebo akceptuje iba jej pripájaciu zástrčku. „Touto otázkou sa budeme čoskoro zaoberať,“ povedal Ricardo Stamatti, viceprezident obchodnej jednotky pre nabíjanie automobilky.

Stellantis, predtým Fiat Chrysler, teraz podpisuje nabíjacie spoločnosti a tvrdí, že jeho sieť bude zahŕňať súčasné nabíjačky Jeep, ako aj nabíjačky, ktoré sú súčasťou sietí jeho predajcov. Bude sa predávať pod značkou „Free2move Charge“. Siete na oboch kontinentoch majú začať koncom tohto roka a majú poskytovať lepšie ceny ako štandardné tarify účtovnej spoločnosti, povedal Stamatti.

Elektrické nabíjačky budúcnosťou

V USA a Kanade je teraz niečo vyše 161 000 nabíjacích zástrčiek. Väčšina z nich nie sú rýchlonabíjačky na jednosmerný prúd potrebné na rýchle doplnenie batérií. Stellantis chce nakoniec zaregistrovať 100 % svojich spoločností v oboch krajinách, povedal Stamatti. V Európe spoločnosť plánuje získať viac ako 97 % z takmer 600 000 zásuviek do svojej siete do konca tohto roka a 99 % v budúcom roku.

Spoločnosť ponúkne aplikáciu na získanie prístupu k nabíjačkám a uskutočňovanie platieb. Stellantis nemá v Severnej Amerike na predaj žiadne plne elektrické vozidlá, ale tento rok uvedie na trh elektrickú úžitkovú dodávku, po ktorej bude nasledovať elektrický pickup Ram a ďalšie vozidlá. Stamatti poukázal na to, že firma má teraz v predaji plug-in plyno-elektrické hybridy v USA a Kanade, ktoré je tiež potrebné nabíjať. Plug-iny môžu prejsť relatívne krátku vzdialenosť na elektrickú energiu pred spustením plyno-elektrickej hnacej sústavy.

Ak sa Stellantis pripojí k Tesle a prijme jej konektor, mohlo by to prinútiť zvyšok automobilového priemyslu urobiť rovnaký krok. V súčasnosti takmer všetci výrobcovia automobilov okrem spoločnosti Tesla používajú to, čo sa nazýva konektor CCS vyvinutý. Superchargery od Tesly sú vyhľadávané inými výrobcami automobilov, pretože automobilka má v USA viac jednosmerných rýchlonabíjacích zástrčiek ako ktorákoľvek iná sieť a jej stanice sú na popredných miestach pozdĺž diaľničných cestovných koridorov.

Zmätok pre odvetvie EV

Dohody popredných automobiliek s Teslou v USA ale vytvárajú aj zmätok v celom odvetví, pretože nabíjacie stanice Tesly využívajú konektor NACS. Väčšina prevádzkovaných nabíjačiek od iných firiem ale používa samostatný univerzálny systém nabíjania CCS. Ten podporuje aj americká vláda a rovnaký systém sa využíva aj v Európe. Nové modely automobiliek, ktoré budú mať konektory kompatibilné s nabíjačkami Tesly, by tak nemali k týmto staniciam prístup. A zatiaľ čo vodiči Tesly si môžu kúpiť adaptéry, ktoré im umožňujú používať rýchle nabíjačky CCS, opačná alternatíva dnes neexistuje.

Stellantis

Koncern Stellantis vznikol začiatkom roku 2021 spojením skupín Fiat Chrysler a PSA. Pod novým názvom plánuje okrem vývoja nových elektrických modelov tiež vývoj vlastných batérií s cieľom znížiť náklady na jeden z najdrahších komponentov pre elektromobily.

Stellantis je v súčasnosti 10. najcennejšm výrobcom automobilov na svete s kapitalizáciou vo výške 54,8 miliárd eur a zastrešuje značky Peugeot, Fiat, Opel, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Dodge, Citroen, Lancia, Abarth, Ram, Vauxhall a DS Automobilés.

Firma sa zaviazala, že do roku 2025 ponúkne elektrifikovanú verziu takmer všetkých modelov vo svojej ponuke. Manažment očakáva, že do roku 2030 až 70% príjmov z predaja v Európe bude pochádzať z predaja EV a 40% z predaja v USA. Tieto ciele patria k najambicióznejším v celom odvetví.

Akcie Stellantis


Akcie Stellantis od začiatku roka vzrástli o +20,3 % a za posledný rok o +42,8 %. V súčasnosti sa sa obchodujú za 17,55 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 3,1 násobok zisku na akciu (P/E); 4,83 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF); 1,1 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, GuruFocus
Predchádzajúci článokAko pripraviť svoj trading na letný režim?
Ďalší článokNový zákaz exportu čipov AI by sa rovnal „geopolitickej ekonomickej vojne“
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno