Stellantis sa plánuje vo veľkom zaradiť do boja na elektromobilovom trhu

Koncern PSA-Fiat Chrysler nasleduje svojich hlavných konkurentov a odhalil svoje veľké plány v elektromobilite do roku 2025

0
56

Smelé plány Stellantisu v oblasti EV

Automobilový gigant Stellantis včera uviedol, že do roku 2025 plánuje minúť 30 miliárd eur na vývoj a uvedenie nových plug-in modelov na trh. Ide zatiaľ o najodvážnejšie vyhlásenie spoločnosti o tom, ako plánuje konkurovať v zintenzívňujúcich sa pretekoch elektrických vozidiel (EV).

Koncern Stellantis vznikol začiatkom tohto roku spojením skupín Fiat Chrysler a PSA. Pod novým názvom plánuje okrem vývoja nových elektrických modelov tiež vývoj vlastných batérií s cieľom znížiť náklady na jeden z najdrahších komponentov pre elektromobily.

V rámci tohto plánu bude vybudovaných 5 tovární na batérie v Severnej Amerike a Európe a ich cieľom je ponúknuť elektrifikované možnosti pre všetkých 14 značiek, ktoré skupine patria. Medzi plánované nové modely patrí taktiež elektrický nákladný automobil Ram, ktorý sa má predávať v roku 2024.

Smelé plány Stellantisu sa však nestretli s optimizmom investorov tak ako v prípade amerických gigantov General Motors a Ford či nemeckého giganta Volkswagen, keďže jeho akcie po oznámení plánov včera klesli o -3%. Dnes sa akcie obchodujú vyššie na francúzskej burze vyššie o +1,8%. Stellantis je v súčasnosti 9. najcennejšm výrobcom automobilov na svete s kapitalizáciou vo výške 50 miliárd eur a zastrešuje značky Peugeot, Fiat, Opel, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Dodge, Citroen, Lancia, Abarth, Ram, Vauxhall a DS Automobilés.


Firma sa zaviazala, že do roku 2025 ponúkne elektrifikovanú verziu takmer všetkých modelov vo svojej ponuke. Manažment očakáva, že do roku 2030 až 70% príjmov z predaja v Európe bude pochádzať z predaja EV a 40% z predaja v USA. Tieto ciele patria k najambicióznejším v celom odvetví.

Zintenzívňujúci sa konkurenčný boj

V posledných mesiacoch zvýšili stávky na elektrické vozidlá aj ďalšie významné automobilové spoločnosti, keďže globálne prísnejšie predpisy o emisiách nútia výrobcov k tomu, aby uchýlili svoj prechod k elektromobilite. Tento krok je tiež poháňaný rastúcim nadšením Wall Street pre túto technológiu, čo možno pripísať tomu, že investori sa snažia napodobniť investičný príbeh Tesly.

Pred niekoľkými týždňami spoločnosť General Motors zvýšila svoje plánované výdavky na elektrické a autonómne vozidlá, pričom ide už o druhé zvýšenie za menej ako 1 rok. Toto zvýšenie odráža pridanie ďalších dvoch tovární na batérie, navyše pre Ohio a Tennessee. Manažment tak navýšil svoje plány až na 29,5 miliárd eur do roku 2025, čo v podstate korešponduje s plánmi koncernu Stellantis.

Americký Ford je vo svojej elektrickej stratégii taktiež stále čoraz viac agresívnejší a nedávno predstavil novú čisto elektrickú verziu svojho najpredávanejšieho vozidla F-150. Do roku 2025 plánuje investovať do elektrických vozidiel 38 miliárd eur. Volkswagen očakáva, že do rovnakého obdobia minie na vývoj elektrických vozidiel 35 miliárd eur.

Do boja sa pritom púšťajú aj ďalšie spoločnosti ako BMW, Daimler (Mercedes), Volvo, Toyota, nové startupy ako Rivian, Lucid Motors a Nikola či čínske alternatívy Nio a Xpeng.

Stellantis Peugeot, Fiat, Chrysler
Zdroj obrázku: planeterenault

Vyrovná sa Stellantis konkurencii?

Jedným z dôvodov prečo akciové trhy neocenili stratégiu Stellantisu rastom je pravdepodobne ten, že prezentácia automobilky sa veľmi podobá plánom konkurencie, avšak v porovnaní s ňou je pozadu. Napríklad elektrický pickup Ram by mal doraziť až v roku 2024, dlho po mnohých alternatívach od kľúčových súperov. Konkurenčný model F-150 Lightning od Fordu bude debutovať pritom už budúci rok.

Stellantis tiež informoval, že do 2024 bude ponúknuť dva druhy chemickej výroby batérií, alternatívu s vysokou hustotou a alternatívu bez obsahu niklu a kobalt. Do roku 2026 chce zaviesť technológiu batérií na princípe pevného disku. Spoločnosť plánuje založiť továrne na batérie prostredníctvom dodávateľských partnerstiev a v niektorých prípadoch počíta tiež s využitím svojich existujúcich výrobných zariadení. Napríklad v Taliansku prevádza jednu továreň na výrobu motorov na výrobu batérií pre elektromobily.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno