Aktualizácia automobilov

Pozornosť investorov sa v automobilovom priemysle upriamuje najmä na Teslu, koncern Volkswagen či nové elektromobilové start-upy. Čoraz viac sa dostáva do popredia digitalizácia vozidiel, autonómne riadenie alebo softvér. Práve v softvéri by mohla prísť ďalšia revolúcia a to od celkom nečakaných hráčov – spoločnosti Google a francúzskej automobilky Renault.

Google informoval, že rozšíril svoje partnerstvo s výrobcom automobilov Renault s cieľom vyvinúť auto so softvérom, ktorý sa automaticky aktualizuje podobne ako mobilný telefón. To by znamenalo výrazný pokrok v softvérových riešeniach a aj staršie modely by mohli držať čo sa týka technológií krok s tými novšími. Zároveň by mohli vozidlá obsahovať riešenia umelej inteligencie. Spolupráca Renaultu so spoločnosťou Google sa začala v roku 2018 a bude rozšírená tak, aby tvorila súčasť digitálnej transformácie automobilky „Move to Cloud“, uviedla firma v utorok.

Generálny riaditeľ Luca de Meo, ktorý prevzal vedenie v júli 2020 tesne predtým, ako Renault ohlásil rekordnú stratu, sa pustil do radikálneho prepracovania biznisu. Európska automobilka sa snaží zvládnuť náročný a nákladný prechod na elektrifikáciu, pričom očakáva, že prechod na oddelené divízie firmy pomôže Renaultu získať finančné prostriedky na vývoj a technológiu EV. Renault totiž významne zaostáva za väčšími spoločnosťami, ako je Stellantis NV, výrobca SUV Jeep.

„Prístup SDV (softvérovo definované vozidlo) vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Google, vybavený zdieľanou IT platformou, nepretržitými bezdrôtovými aktualizáciami a efektívnym prístupom k údajom o automobiloch, premení naše vozidlá tak, aby pomáhali uspokojovať potreby budúcich zákazníkov,“ Renault Povedal generálny riaditeľ Luca de Meo.

Technologický pokrok podľa Lucu de Mea zvýši zostatkovú hodnotu vozidla a dodal: „Šampión v softvéri a šampión v mobilite spájajú svoje sily, aby vytvorili technológie, ktoré menia hru.“

Stratégia na ďalšiu dekádu

Renault v rámci svojej stratégie na ďalšiu dekádu tiež plánuje zvýšiť svoju ziskovosť a obnoviť dividendy. Spoločnosť poskytla päťročný finančný výhľad na roky 2025 až 2030 v rámci dňa kapitálového trhu, pričom očakáva prevádzkové marže nad 8 % v roku 2025 a nad 10 % do roku 2030. Do roku 2025 chce Renault okrem 8 % prevádzkovej ziskovej marže dosiahnuť voľný cash flow na úrovni viac ako 2 miliárd eur. Vyplácanie dividend sa má obnoviť v budúcom roku a malo by postupne a disciplinovane narastať až kým výplatný pomer nedosiahne 35 %.

Finančné ciele spoločnosti Renault „sa zdajú oveľa ambicióznejšie, než sme očakávali,“ uviedol analytik RBC Tom Narayan v poznámke. Tento plán podľa analytika vyvoláva množstvo otázok, vrátane toho, ako oddeliť dívizie EV a Power, ktoré zdieľajú niektoré operácie.

Renault plánuje svoje podnikanie reorganizovať do 5 rôznych jednotiek zahŕňajúcich elektrické autá, aktíva so spaľovacím a hybridným motorom, značku športových áut Alpine, finančné služby a nové podniky v oblasti mobility a recyklácie. Tento krok nasleduje kroky iných konkurentov, ktorí taktiež svoje podnikanie rozdeľovali.

Renault tiež oznámil predĺženie svojej strategickej spolupráce s gigantom v oblasti polovodičov a čipov Qualcomm s cieľom dodať platformu pre elektrické vozidlá. Qualcomm tiež investuje do nového elektromobilu a softvérovej spoločnosti Renault Ampere. Francúzsky výrobca automobilov uviedol, že prvú verejnú ponuku (IPO) firmy Ampere zameranej na výrobu elektrických vozidiel a softvéru, vidí v Paríži najskôr v druhej polovici roku 2023. Ampere sa bude snažiť získať trhovú hodnotu aspoň 10 miliárd eur. Toto ocenenie by pritom prekonalo súčasnú trhovú hodnotu Renaultu vo výške 9,4 miliardy eur. Do konca dekády má mať tento biznis zostavu 6 elektrických áut a do roku 2031 plánuje vyrábať približne 1 milión EV ročne pre značku Renault.

Nová hardcore Alpine A110 R schudla na úroveň Mazdy MX-5, stovku dá za 3,9  sekundy - TopSpeed.sk
Renault Alpine A110 R; zdroj obrázku: topspeed.sk

Automobilka tiež tlačí na popularizáciu jej športových áut Alpine. Výrobca športového kupé A110 je pripravený vyvinúť nový rad, ktorý bude zahŕňať modely hatchback a crossover a zameria sa aj na ďalšie segmenty. Renault očakáva, že polovica rastu Alpine – jednotka predala 784 áut počas tretieho štvrťroka – bude pochádzať z nových trhov vrátane potenciálne Severnej Ameriky a Číny.

Nové ciele Renaultu

  • Prevádzková marža +8 % v roku 2025, +10 % v roku 2030
  • Voľný peňažný tok (cash flow) nad 2 miliardy EUR ročne v priemere v rokoch 2023 – 2025, v priemere nad 3 miliardy EUR ročne v rokoch 2026 – 2030
  • Obnoviť dividendu od roku 2023; plánujú postupne zvyšovať výplatný pomer až na 35 % čistého príjmu v polovici obdobia
  • Dividendový plán závisí od návratu Renaultu do investičného stupňa
  • Ampere EV by mal dosiahnuť čo sa týka ziskovosti bod zlomu v roku 2025, približne 10 % prevádzková marža v roku 2030
  • Značka Alpine má vygenerať v roku 2026 príjmy vo výške 2 miliárd EUR, v roku 2030 viac ako 8 miliárd EUR

Akcie Renault


Akcie Renault v doterajšom priebehu roka vzrástli o +1,54 % na €31,05, čím prekonávajú širší akciový trh. Za posledných 5 rokov však automobilka stratila až dve tretiny trhovej hodnoty. Za toto obdobie jej predaj vozidiel klesol o 28,3 % na 2,7 milióna a tržby o 21,4 % na 46,2 miliardy eur. Ziskovosť skupiny je pritom veľmi nestála.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJBarron´s, Bloomberg
Predchádzajúci článokFoxconn investuje do elektromobilky Lordstown Motors, akcie stúpajú o 12%
Ďalší článokOnline investičná konferencia 2022 – najväčšia investičná udalosť roka!
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno