Xiaomi SU7 na poli EV
Spúšťanie elektrického vozidla od Xiaomi posunulo trhovú kapitalizáciu firmy o 4 miliardy USD smerom nahor. Akcie čínskej spoločnosti Xiaomi v utorok vzrástli až o 16 %, keďže záujem o športové elektrické vozidlo výrobcu elektroniky, ktoré bolo minulý týždeň spustené, bol veľký, aj keď odhady analytikov naznačovali, že firma by mohla tento rok na každom aute stratiť takmer 10 000 USD.
Akcie firmy dosiahli svoju najvyššiu úroveň od januára 2022 v prvý deň spustenia auta od Xiaomi, ktoré evidentne vychádza z dizajnu Porsche. Neskôr však zisky čiastočne znížil a uzavrel s nárastom o 9 %. V priebehu dňa dosiahla čínska spoločnosť hodnotu 55 miliárd USD. To je viac ako tradiční americkí výrobcovia automobilov General Motors a Ford, ktorých hodnota bola 52 miliárd USD, resp. 53 miliárd USD.
Xiaomi SU7 (Speed Ultra 7) vstupuje na preplnený čínsky trh s elektromobilmi so zaujímavou cenovkou a to niečo pod 30 000 USD za základný model, lacnejšie ako Tesla Model 3 v Číne. Zatiaľ čo najväčší automobilový trh sveta je pre nováčikov náročný kvôli cenovej vojne, Nio by vedel hovoriť svoje, a klesajúcemu dopytu, analytici tvrdia, že Xiaomi má hlbšie vrecká ako väčšina začínajúcich výrobcov elektromobilov. Taktiež jeho skúsenosti s inteligentnými palubnými doskami z mobilných telefónov mu dávajú, podľa mnohých výhodu. Ide totiž o funkciu, ktorú čínski spotrebitelia veľmi oceňujú.
Hovorcovia firmy upozornili potenciálnych kupujúcich svojho sedanu, že by mohli čeliť čakacím dobám štyri až sedem mesiacov, čo je znakom silného dopytu. V piatok spoločnosť oznámila, že za prvých 24 hodín predaja prijala 88 898 predobjednávok na auto. Spoločnosť, ktorej väčšinu svojich 37,5 miliárdových príjmov získava predajom smartfónov, už vyrobila 5 000 vozidiel SU7 označených ako „Edícia zakladateľa“, ktoré obsahujú ďalšie príslušenstvo pre prvotných kupujúcich.
Zakladateľ a CEO firmy Lei Jun na svojich sociálnych sieťach oznámil, že dodávky z prvej várky sa začnú vo štvrtok v 28 čínskych mestách, s ceremoniálom v jeho továrni v Pekingu. Spustenie SU7 napĺňa ambíciu generálneho riaditeľa, ktorý oznámil vstup spoločnosti do oblasti elektromobilov v roku 2021 a zaviazal sa investovať 10 miliárd USD do automobilového biznisu ako „posledné veľké podnikanie“ svojho života.
Xiaomi očakáva, že SU7 bude musieť pretrpieť prvotné straty, a niektorí analytici predpovedajú, že tieto straty budú významné. Na základe predpokladanej produkcie 60 000 vozidiel tento rok investičná banka Citigroup odhaduje, že SU7 by mohol vytvoriť čistú stratu 566,8 milióna USD, priemerne 9 400,96 USD na auto.
Po spustení SU7 oznámili ďalšie čínske značky elektromobilov s porovnateľnými modelmi znižovanie cien a dotácie. V roku 2024 by segment od 27 000 do 41 000 USD mal mať približne o pätinu viac ako 240 modelov elektromobilov, uviedli analytici Citigroup. V dôsledku strmého dopytu Xiaomi požiadalo dodávateľov, aby zvýšili mesačnú výrobnú kapacitu SU7 na 10 000 jednotiek, čo je nárast z 3 000 v marci a 6 000 v máji, informoval čínsky finančný spravodajský portál Yicai.
Piaty najväčší čínsky výrobca smartfónov sa snaží diverzifikovať nad rámec svojej hlavnej činnosti na elektromobily uprostred stagnujúceho dopytu po smartfónoch. Medzi ďalšie čínske technologické spoločnosti, ktoré spolupracujú s výrobcami automobilov na vývoji elektromobilov, patrí telekomunikačný gigant Huawei a firma Baidu, ktorý spolupracuje s čínskym startupom Pony.ai.
Ak Vás zaujíma téma elektromobility, nedávno sme spracovali článok o elektromobilovej bubline na akciovom trhu:
Akcie Xioami
Akcie Xiomi v priebehu tohto roka vzrástli o +49,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na 10,4 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 21,5 násobok zisku na akciu (P/E); 9,9 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 7,3 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 51,6 miliárd USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové