Presun k elektromobilite
Americká automobilka Ford Motor, včera usporiadala akciu pre investorov a analytikov, na ktorej vedenie spoločnosti priblížilo svoje plány zdvojnásobiť výdavky na elektrifikáciu vozidiel. Firma by mala do roku 2025 vynaložiť výdavky v hodnote 30 miliárd dolárov, čo je o tretinu viac ako plánovala začiatkom roka. Zvýšené výdavky by mali mimo iného smerovať aj do výroby batérií v 2 továrňach v USA. Akcie Ford sa včera po oznámení zvýšili o +8,51% a dosiahli najvyššiu cenovú úroveň od roku 2016.
Týmto krokom sa ešte viac zvýši konkurenčný boj v lukratívnom segmente, ktorému zatiaľ kraľuje Tesla, ale na ktorý sa čoraz viac zameriavajú nové startupy ako Nikola, Rivian, Lucid Motors, Lordstown Motors, Fisker, NIO, Li Auto či Xpeng, ale aj klasickí výrobcovia automobilov, predovšetkým Volkswagen a General Motors. Manažment počas prezentácie taktiež oznámil predstavil svoje očakávanie, že do roku 2030 budú elektrické vozidlá tvoriť až 40% celkového globálneho predaja.
Ford si stanovil cieľ na zvýšenie tržieb z predaja vozidiel a spojených služieb komerčným zákazníkom o dve tretiny na 45 miliárd dolárov do roku 2025. Generálny riaditeľ spoločnosti, Jim Farley, uviedol, že to chce dosiahnuť prostredníctvom 3 hlavných pilierov: elektrické vozidlá, digilitálne služby a využitie sily Ford u zákazníkov.
Nová stratégia, nové elektrifikované modely
Farley uviedol, že zavedenie ďalších vozidiel typu plug-in do ponuky Ford zvyšuje jeho schopnosť prenášať na automobil nové služby a funkcie, ako je napríklad autonómne riadenie. Tieto služby by mohli pomôcť firme generovať opakujúce sa príjmy z predplatného a umožniť bližší vzťah so zákazníkmi, namiesto tradičného režimu v automobilovom priemysle, kedy sa majitelia vozidiel vracajú iba k nákupu iného automobilu.
„Nejde len o elektrické vozidlá, sú to digitálne vozidlá,“ uviedol. „Je to práve digitálna časť, ktorá skutočne odblokuje všetky tieto možnosti.“
Druhý najväčší výrobca automobilov v USA tiež oznámil vytvorenie interného podniku s názvom Ford Pro, ktorý slúži komerčným zákazníkom, ktorí udržiavajú vozové parky. Spoločnosť Ford uviedla, že v tomto priestore očakáva prudký rast pridaním nových elektrických vozidiel, ako napríklad modelu F-150 Lightning zverejneného minulý týždeň, ako aj nových služieb, ktoré týmto zákazníkom pomôžu pri práci a sledovaní ich ponuky.
V tejto dekáde by mala firma zákazníkom ponúknuť tiež elektrické verzie niektorých svojich najvýznamnejších vozidiel, vrátane vozidiel Explorer a Lincoln Aviator. Ford uviedol, že od uvedenia elektrického nákladného modelu Lightning, ktoré sa uskutočnilo 19. mája, naň prijal už 70 000 rezervácií.
Zároveň bolo prezentované, že patentované batérie s názvom IonBoost Fordu umožnia do polovice desaťročia znížiť náklady na jeho akumulátory o 40%. Manažment oznámil, že sa sústredí aj na vývoj tzv. polovodičových batérií, ktoré neprenášajú ióny kvapalinou a mali by vyššiu hustotu energie a nižšie náklady.
Akcie Ford
Niektorí analytici kritizovali spoločnosť, že jej presun k elektromobilite je príliš nesmelý a zaostáva za stratégiami Volkswagenu a General Motors. Táto správa by ich mohla potešiť rovnako ako investorov, ktorí včera poslali akcie Fordu do plusu o spomínaných +8,51% a pred týždňom o ďalších +12% pri predstavení modelu F-150 Lightning. Momentálne sú už akcie Ford Motor na najvyššej hodnote za od roku 2016 – na cene $13,90.
Zvýšené ambície v tejto oblasti potvrdzuje aj investícia firmy do amerického startupu Rivian v hodnote 500 miliónov, o ktorej sme informovali pred niekoľkými mesiacmi v samostatnom článku.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania