Rýchly úspech
Generálny riaditeľ Airbnb si myslí, že mnoho startupov robí tú chybu, že napreduje príliš rýchlo, bez toho, aby najprv správne nastavili základy. Podobný scenár potvrdil aj pri ich úspechu s Airbnb. „Náš systém bol navrhnutý pre oveľa menšiu spoločnosť, ktorá rástla ako šialená,“ nedávno priznal jej CEO Brian Chesky, ktorý v roku 2008 spoluzakladal známu platformu.
Navonok skutočne vyzerá firma Airbnb, že sa jej darí. Práve sa vrátila z pandemického minima, straty 80 % svojho podnikania za osem týždňov, v roku 2020 a zažila jednu z najúspešnejších IPO v histórii. Bola však sužovaná množiacimi sa sťažnosťami od svojich používateľov aj hostiteľov.
Jadrom problému je, že hostia majú pocit, že v hoteli môžu získať lepší a lacnejší zážitok ako v inej izbe, no hostitelia, samozrejme, chcú zarobiť viac peňazí. „Potrebujeme dať do poriadku náš dom,“ povedal Chesky. „Musíme sa uistiť, že naše ponuky ubytovaní sú skvelé, poskytujeme výborné služby zákazníkom a sme cenovo dostupní. Povedal som nášmu tímu, že sa môžeme vrátiť k vytváraniu nových a vzrušujúcich vecí, keď tento základ opravíme.“
To je dôvod, prečo v posledných rokoch šéf trhu s nehnuteľnosťami a jeho 6 800-členná pracovná sila retrospektívne presadzovali malé opravy, pred väčšími problémami, ktoré boli spôsobené raketovým vzostupom k úspechu. „Aby som použil presnú metaforu, je to ako keby sme nikdy úplne nepostavili základy. Napríklad, mali sme dom a mal štyri stĺpy, keď sme ich potrebovali mať 10,“ povedal Chesky.
Dovybavenie domu v obrovskom rozsahu Airbnb však nie je ľahké. „Čím ste väčší, tým viac úsilia je potrebné na zvýšenie kvality,“ dodal. „A to je to, na čo sme sa skutočne zamerali.“
Oprava malých chýb
S viac ako 50 malými aktualizáciami na Airbnb v máji tohto roku, po ktorých nedávno nasledovalo päť ďalších a ďalšie aktualizácie sa očakávajú v novembri, Chesky opísal rok 2024 ako „rok zdokonaľovania našej základnej služby“. Analýzou desiatok miliónov sťažností na služby zákazníkom a približne 15 000 príspevkov na sociálnych médiách, dokázalo Airbnb vytvoriť zoznam vylepšení, ktoré boli potrebné vo firme urobiť, vrátane transparentnejšieho určovania cien.
Napríklad, historicky Airbnb pridával poplatky za upratovanie a dane k cene, až keď sa zákazník dostal k pokladni. Znamenalo to, že hostitelia mohli uviesť svoje prenájmy za skutočne konkurencieschopnú cenu, aby prilákali hostí a až do poslednej chvíle skrývali vysoké poplatky za upratovanie. Teraz cena za prenájom priestoru bude zahŕňať všetky poplatky už na začiatku.
Okrem toho nový systém overovania záznamov Airbnb dokáže identifikovať a odstrániť falošné záznamy a jeho funkcia vyhľadávania bola vylepšená o nové filtre pre veľké postele a domy vhodné pre domáce zvieratá. Aj keď Chesky uznal, že mnohé z týchto vylepšení boli v skutočnosti opravnými prácami pre hlboké trhliny v základoch Airbnb, je optimistický, že premena by mala vyriešiť niektoré pretrvávajúce problémy spoločnosti.
Cheskyho rada pre hostiteľov
Zatiaľ čo veľká časť prepracovania Airbnb bola zameraná na cestu zákazníka, Chesky mal niekoľko múdrych slov pre hostiteľov, ktorí chcú zarobiť viac peňazí. Znížte svoje ceny, odkazuje im. „Veľa ľudí sa oboznámilo s našimi službami z hľadiska cien,“ doplnil. „Čím dostupnejšie sú Airbnbs, tým viac rezervácií dostaneme.“
Ako poukázal jeden používateľ začiatkom tohto roka, na platforme predtým známej ako Twitter Vás hotely nenútia robiť domáce práce a je tu veľká šanca, že na mieste bude bar. Toto je niečo, na čo by mali hostitelia, ktorí túžia po zisku, myslieť keď účtujú hosťom prémiu za ustlanie postelí a vynesenie smetí.
„Chceme, aby sa ceny pohybovali a boli konkurencieschopnejšie voči hotelom a to je naozaj dôležité,“ povedal Chesky a dodal, že povzbudzuje hostiteľov, aby sa pozreli na aktuálnu cenu hotelov v ich oblasti. „Nech sa naši hostitelia pozrú na hotely na iných platformách a porovnajú ci ceny“ dodal.
Akcie Airbnb
Akcie Airbnb si od začiatku roku pripísali +53,1 %. V súčasnosti sa obchodujú na cene 130 USD, respektíve za 37,9 násobok zisku na akciu (P/E); 21,8 násobok voľného cash flowu na akciu (P/FCF) a 30,6 násobok EV/EBITDA.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové