Google a Meta strácajú podiel na trhu

Svetu online reklamy už nejaký ten rok dominuje Google a sociálne siete Facebook a Instagram, ktoré združuje ich materská spoločnosť Meta. Hoci oba podniky stále rastú, podľa údajov Insider Intelligence je tempo rastu pomalšie ako pri zvyšku trhu digitálnej reklamy v USA, čo znamená, že ich podiel na trhu klesá. Je to spôsobené najmä tým, že inzerujúci obchodníci majú viacero príležitostí od konkurencie. Napriek tomu obe firmy naďalej vo svojom odvetví dominujú.

Kopiace sa problémy

Okrem strácania podielu na trhu Google a Metu trápia aj makroekonomické faktory. Ľudia po tom, čo pandémia ustúpila do úzadia, začali opäť tráviť menej času online. Zároveň uťahujúce opasky spoločností spôsobili, že reklamné príjmy rastú výrazne pomalšie ako predtým. K problémom možno pripočítať aj zmeny od spoločnosti Apple, ktorá od roku 2021 vyžaduje, aby sa aplikácie na jej zariadeniach pýtali používateľov, či chcú byť sledovaní. Väčšina používateľov iPhonu sa však rozhodla nebyť sledovaná, čím obmedzuje možnosť zacieliť reklamy na používateľov a znížila ich efektívnosť.

Zníženie výkonu digitálnej reklamy v prípade Mety spôsobilo, že viacerí platcovia reklamy sa rozhodli ju presunúť na Google alebo iné platformy. Napriek tomu však podľa viacerých zostávajú reklamné nástroje Mety najefektívnejšie, avšak varujú pred vzostupom konkurencie.

Google nebol krokom Apple až tak ovplyvnený, pretože jeho hlavný zdroj príjmov – vyhľadávač sa spolieha na vyhľadávacie výrazy používateľov a nie na údaje zhromaždené zo sledovania aplikácií a webu.

Vzostup konkurencie

Reklamné príjmy Amazonu, 3. najväčšieho poskytovateľa digitálnej reklamy, rástli rýchlejšie, rovnako ako čínskeho fenoménu TikToku. Ten je veľmi populárny najmä u mladších ročníkov.

TikTok však má podľa prieskumu v súčasnosti naďalej malý zhruba 2 % podiel na trhu digitálnej reklamy v USA, hoci by sa mal do konca roku zvýšiť na 2,5 %. Ohroziť vzostup sociálnej siete by však mohol Washington D.C. V súvislosti s obavami o národnú bezpečnosť americkí predstavitelia začali TikTok obmedzovať s tvrdením, že aplikácia vlastnená Číňanmi predstavuje riziko. TikTok sa bude musieť tiež vyrovnať z reakcie najväčších hráčov, ktorí po jeho vzore spustili svoje vlastné služby s krátkymi videami. Google prevádzkuje „YouTube Shorts“ a Facebook či Instagram svoje „Reels“. Tie si získavajú popularitu taktiež.

Jedným z ďalších veľkých hráčov na trhu je Amazon. Jeho reklamné podnikanie je poháňané schopnosťou zacieliť na používateľov podľa ich histórie nákupov a prehliadania. Gigant v oblasti elektronického obchodu mal v minulom roku 11,7 % podiel na trhu online reklamy v USA a v roku 2023 by mal vzrásť na 12,4 %.

Kroky Amazonu pri budovaní svojho reklamného podnikania nasledovalii na základe ich spotrebiteľských údajov aj ďalší veľkí obchodníci. Ide o napr. firmy Walmart, eBay, Etsy a Instacart, ktoré spolu získali 1,4 % podiel. Spôsob, akým Amazon vymyslel svoj reklamný biznis bol svojho času jedinečný a teraz sa rovnaká revolúcia rodí inde – na trhu streamovania.

Streamovacie služby získavajú stále väčšiu popularitu a postupne ujedajú aj viac z koláča online reklamy. Viaceré podniky dnes presúvajú svoje reklamné výdavky z tradičnej televízie na streamovacie platformy v snahe osloviť mladších divákov. Podľa údajov Insider Intelligence služby Roku, Pluto TV, Paramounť+, Tubi, Peacock či Hulu predstavovali 3,6 % podiel na trhu, pričom ten sa zvyšuje. Nemal by sa v ďalších rokoch zvyšovať, ale aj zrýchľovať, pretože svoje reklamné verzie len nedávno spustili dvaja najväčší hráči streamovacieho priemyslu – Netflix a Disney+.

Pokles nie je prekvapivý

Vzhľadom na vznik nových alternatív digitálnej reklamy nie je klesajúci podiel Google a Mety na trhu prekvapivý. Prekvapením bol v skutočnosti ich neuveriteľný výkon v roku 2021, ktorý spôsobila pandémia. Výdavky na digitálnu reklamu v USA vzrástli v roku 2021 o neuveriteľných 41 %, podľa mediálnej a dátovej spoločnosti GroupM. Toto tempo sa v minulom roku znížilo na 10,7 %. GroupM očakáva, že celkové výdavky na reklamu v USA – s výnimkou politickej reklamy – tento rok vzrastú o 5,5 %.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

etoro
ZDROJWall Street Journal
Predchádzajúci článokČínsky startup Pony.ai podporovaný Baidu začína v Pekingu testy robotaxíkov bez vodičov
Ďalší článokPrinesú akcie PayPal a Block v roku 2023 svojim investorom veľké zisky ?
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno