Inditex a čísla

Inditex oznámil rast predaja, plány spustenia predaja z druhej ruky, živé vysielanie v USA a veľké investície do logistiky. Materská spoločnosť Zara zaznamenala nárast predaja svojich značiek v roku 2023. Predaje spoločnosti vzrástli o 14,1 % na 35,9 miliardy EUR za celý minulý rok. Taktiež oznámila plány na spustenie konceptu predaja Zara second-hand v USA a živé vysielanie v USA a Veľkej Británii na vlastnej platforme „v nadchádzajúcich týždňoch“.

Inditex tiež plánuje veľké investície vo výške 900 miliónov EUR do logistiky s plánom na pridanie nových distribučných centier v Európe, hlavne v Španielsku a Holandsku, počas nasledujúcich dvoch rokov. Tie centrá budú najmä pre firmy ako Zara a Bershka. Investori prijali správy o infraštruktúrnych investíciách pokojne „vzhľadom na rozsah objemového rastu v nedávnej histórii a expanziu naplánovanú do budúcnosti,“ povedal analytik JP Morgan Grzinic.

Investícia do distribúcie pre Bershku je inteligentným strategickým krokom, povedal analytik RBC Richard Chamberlain. „Aktuálne pobočky mimo Zaru majú o niečo nižšiu maržu, ale vyšší výnos z kapitálových výdavkov, takže má zmysel ich rozširovať spolu so Zarou na dôležitom americkom trhu.“

Je to výrazný rozdiel oproti švédskej konkurencii H&M, ktorej celoročné tržby vzrástli len o 1 % v roku 2023. Spoločnosť zápasila s ultra-rýchlym módnym konkurentom Shein, ktorý podliezal ceny H&M v rámci plánov na pripravované IPO. Domáca konkurenčná firma Mango taktiež s cieľom konkurovať Inditexu plánuje zvýšiť podiel na trhu a otvoriť do roku 2026 500 obchodov po celom svete. Očakáva obrat 4 miliardy EUR, hoci je stále zďaleka menšia oproti Zare.

Zara, oporný kameň Inditexu, priniesla 26,1 miliardy EUR ako jej najvýkonnejšia značka, nasledovaná mladšou Bershkou s 2,6 miliardy EUR. Nasledovali Pull & Bear s 2,3 miliardami EUR, Stradivarius s 2,3 miliardami EUR. Vysoko cenová značka Massimo Dutti, ktorá nedávno otvorila vlajkovú loď v Paríži, priniesla 1,8 miliardy EUR, zatiaľ čo jej koncept oblečenia na doma Oysho ukončil rok s 744 miliónmi EUR. V súčasnosti tvorí Európa asi 50 % tržieb Inditexu, zatiaľ čo Amerika prispieva 19,6 % a Ázia a zvyšok sveta takmer 17 %.

Matka Zary a Bershky, Inditex, ohlasuje rozsiahlu expanziu

Expanzia pre Zaru a Massimo Dutti

Zara úspešne uplatnila svoje módne referencie s radom spoluprác s dizajnérmi, ako je napríklad kapsulová kolekcia od modelky Kaia Gerber či spustenie vlasových produktov od stylistu hviezd Guido Palau. Firme tiež pomohol príchod dedičky Marty Ortegy Pérezovej ako nevýkonnej predsedníčky Inditexu v apríli 2022.

Vyššie predaje, úspešné spolupráce a úzka kontrola nákladov viedli k silnej finančnej pozícii, s približne 11,4 miliardami EUR v hotovosti. Módny dom sa však nechce spoľahnúť len na svoju silu značky. Pripravuje preto nielen investície do logistiky, ale aj na zdokonaľovanie zážitku.

To podčiarkuje investíciu vo výške 1,8 miliardy EUR počas nasledujúcich dvoch rokov do modernizácie svojich obchodov s novým, čistejším konceptom a zlepšenia svojej online platformy. García Maceiras poznamenal, že plán spoločnosti na modernizáciu obchodov Zara s RFID značkami, ktoré dokážu presne lokalizovať tovar v obchode a uľahčiť samoobslužnú pokladňu, je teraz plne funkčný a tento model sa bude rozširovať na iné značky.

Rast na nových trhoch bol kľúčový pre jej expanziu v roku 2023. Zara otvorila svoju prvú lokalitu v Kambodži. V roku 2024 otvorí Zara v The Grove v Los Angeles, Caesars Palace v Las Vegas a okrem ďalších lokalít aj v Ríme a Hamburgu. Aktualizácie prídu do jej pobočiek v Miláne a Šanghaji s novým, čistejším konceptom. Expanzia je tiež na programe pre Massimo Dutti v Miami, Oysho v Hamburgu, Bershka v Mumbaji a Zara v Bangalúre. Inditex otvorí tiež svoje prvé obchody v Uzbekistane, hoci nešpecifikoval pre ktorú značku, a znovu otvorí svoje obchody Zara na Ukrajine.

Akcie Inditex


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +59,4 % na 44,9 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 25,9 násobok zisku na akciu (P/E), 23,9 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 14,5 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 152,4 miliardy USD. Ide tak o najhodnotnejšiu španielsku verejne obchodovateľnú firmu.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti si môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokUnilever oznámil reorganizáciu podnikania a prepúšťanie s cieľom zvýšiť efektivitu
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno