Reorganizácia podnikania

Spoločnosť Unilever, ktorá sa radí medzi dividendových aristokratov, plánuje oddeliť svoje značky zmrzliny do samostatného podniku ako súčasť širšieho úsilia o zefektívnenie svojich operácií. Unilever má vo svojom portfóliu 5 z 10 svetovo najpredávanejších zmrlinových značiek na svete na čele s Magnum, Ben & Jerry´s, Wall´s a Cornetto.

V roku 2023 vygenerovala táto divízia Unileveru príjmy vo výške 7,9 miliardy eur, čo predstavuje 13,3 % celkových tržieb. Jej finálne odčlenenie sa očakáva v roku do konca roku 2025.

image 34

Koncern, ktorý vlastní a produkuje po celom svete približne 400 značiek, oznámil tiež prepúšťanie. To sa má dotknúť 7 500 zamestnancov z celkového počtu 128 000, čiže necelých 6 % celkovej pracovnej sily. Unilever uviedol, že prepúšťanie sa dotkne prevažne administratívnych poziícií v kanceláriách. Akcie Unilever reagovali na oznámenie rastom rastom o +3,8 %.

Snahy o zefektívnenie spoločnosti a nakopnutie rastu

Oznámenie o odčlenení zmrzlinárskej divízie a prepúšťaní prišlo krátko po tom, ako Unilever oznámil investície do technológie na zvýšenie produktivity a úspory nákladov. „V rámci akčného plánu rastu sme sa zaviazali robiť menej vecí lepšie,“ uviedol riaditeľ Hein Schumacher, podľa ktorého avizované zmeny pomôžu spoločnosti urýchliť tento plán. Pre Schumachera ide o prvé veľké kroky v pozícií generálneho riaditeľa spotrebiteľského obra.

Schumacher spolu s vedením podniku očakáva, že tieto kroky mu pomôžu stať sa jednoduchšou a viac zameranou firmou. Schumacher krátko po prevzatí vedúcej pozície povedal, že sa zameria na 30 kľúčových značiek, ktoré tvoria 70 % tržieb podniku, bude pracovať na zlepšení hrubej marže a nebude podnikať žiadne veľké alebo transformačné akvizície.

Očakáva sa, že program produktivity Unileveru prinesie v priebehu nasledujúcich troch rokov úsporu nákladov vo výške približne 800 miliónov eur. Úspory majú byť použité na rastové investície do výskumu a vývoja značiek, ale majú sa tiež pretaviť vo výššej ziskovej marži. Cieľom manažmentu je v najbližších rokoch tiež podporiť rast spoločnosti, ktorý v posledných rokoch nedosahoval požadovanú úroveň.

Britská spoločnosť je dlhodobo pod tlakom akcionárov, ktorí nie sú spokojní s jej finančným výkonom spoločnosti, ani s výkonom akcií. Čistý zisk Unileveru klesol za rok 2023 o 15 % na 6,5 miliardy eur pri tržbách 59,6 miliardy eur a to aj napriek zvýšeniu objemu predaja. Akcie Unilever za posledných 5 rokov odpísali -8,6 %, čím zaostávajú za širším trhom. V rovnakom období si európsky akciový index Euro Stoxx 50 pripísal 45 %, širší Stoxx Europe 600 celkovo 34 % a americký S&P 500 až 84 %.

Výsledkom slabej výkonnosti bol aj vstup aktivistického investora Nelsona Peltza do spoločnosti v roku 2022 s cieľom vynútiť zmeny v jej riadení a zvýšiť efektivitu. Peltz a jeho Trian Fund Management v minulosti zorganizovala úspešné aktivistické kampane u konkurentov Unileveru vrátane spoločností Procter & Gamble, Kraft-Heinz a Mondelēz. Podobný úspech však zatiaľ v prípade európskeho podniku nedosiahol.

Akcie Unilever


Akcie Unilever za posledných 12 mesiacov odpísali -1,2 % a za 5 rokov dokonca o -8,6 %. V súčasnosti sa akcie firmy obchodujú za 48,52 USD, resp. za 17,4 násobok zisku na akciu (P/E); 14,6 násobok prevádzkového cash flowu na akciu (P/FCF) a 13,4 násobok EV/EBITDADividendový výnos je v súčasnosti 3,83 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
Predchádzajúci článokInditex, matka módnych značiek Zara a Bershka, po rekordnom roku ohlasuje rozsiahlu expanziu
Ďalší článokMá krypto budúcnosť? Kam bude smerovať cena? Dozviete sa v nadchádzajúcich živých vysielaniach
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na oblasť komodít a makroekonómiu, čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno