Trh luxusu a luxusnej módy

Čo spája značky ako Louis Vuitton, Gucci, Balenciaga, Hermés, Givenchy, Moet, Hublot či Christian Dior? Luxus. Tieto značky pozná v podstate každý človek, ktorý sa čo i len trochu zaujíma o módu. Ak chcete vlastniť nejaký kúsok od vyššie spomínaných výrobcov, musíte si pripraviť tučnú sumu peňazí, ktorá bežného človeka poriadne zabolí. Existuje však aj druhý prístup. Môžete vlastniť ich akcie a zarábať na tom, že si ich kupujú tí čo na to majú (a takých ľudí je čoraz viac).

Akcie spoločností, ktoré vlastnia tieto luxusné značky zažívajú v poslednej dekáde úžasný rozmach. Je to spôsobené viacerými faktormi, ale za najdôležitejší možno označiť rast životnej úrovne v rozvojových krajinách ako Čína či India, kde vzniká mnoho nových milionárov. Navyše na trhu možno badať trend, kedy investori upravujú svoju investičnú stratégiu a presúvajú svoj kapitál z rastových akcií smerom k hodnotovým. A práve za hodnotové možno označiť aj podniky zastrešujúce luxusné módne značky.

Tento trh medzi rokmi 1996 a 2019 stúpal priemerným medziročným tempom na úrovni +6% a za toto obdobie sa jeho hodnota zvýšila z 83 miliárd dolárov (68,5 mld. eur) na 300 miliárd dolárov (248 mld. eur). Podľa výskumu organizácie Mordor Intelligence by sa mal až do roku 2025 naďalej rozvíjať a to v priemere +4,27% za rok. To teda vytvára dostatok priestoru na to, aby z toho mohli investori ťažiť aj v budúcnosti, zvlášť ak nakúpia akcie za “dobrú cenu”.

Trh s luxusnou módou
Zdroj obrázku: Visual Capitalist

Toto sú teda 3 akcie na trhu luxusu, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti.

Akcie LVMH

Francúzska firma so sídlom v Paríži vznikla v roku 1987 zlúčením podnikov Louis Vuitton a Moet Hennessey, pričom celkovo spája takmer 80 známych značiek, ktoré vytvárajú v každoročných tržbách desiatky miliárd eur a jej impérium sa naďalej rozširuje. Podľa Forbes sa dokonca majoritný majiteľ spoločnosti Bernard Arnault stal najbohatším človekom sveta, keď na prvej priečke vystriedal Jeffa Bezosa.

LVMH združuje populárne módne značky Louis Vuitton, Dior, Givenchy, Tiffany, Hublot, Blvgari, Céline, Marc Jacobs, Emilio Pucci, Fendi či Tag Hauer. V kozmetike pôsobí so značkami Christian Dior, Kenzo, Acqua di Parma či Sephora a taktiež prevádzkuje sieť luxusných značiek alkoholu ako Moet, Hennessey, Belvedere Vodka, Don Perignon, Krue a Clicquot. Do tohto portfólia navyše pribudne po dokončení akvizície i americká značka Tiffany.

Na obrázku vyššie je zobrazený vývoj tržieb a ziskov spoločnosti LVMH od roku 2014. V tomto období sa výnosy každoročne zvyšovali stabilným tempom okolo +9%, hoci v poslednom roku sa predaj mierne prepadol v dôsledku pandémie. Rovnaký vplyv mala pandémia aj na zisk, ktorý sa prepadol výraznejšie, ten však v uplynulých rokoch aj rástol rýchlejšie, keď medzi rokmi 2014 a 2019 stúpol o +141%Voľný cashflow spoločnosti rástol ešte výraznejšie, keď sa v rozpätí 7 rokov rozšíril z 2,83 na 8,87 miliardy eur, čo predstavuje nárast o +213%.

Pozitívny minulý vývoj, dobré vyhliadky a predovšetkým obrovská stabilita, ktorú skupina LVMH prináša sú hlavným zdrojom rastu firmy na akciovom trhu. Za obdobie 10 rokov akcie LVMH stúpli zo 105€ za akciu na súčasnú cenu 671€ za akciu, čo predstavuje zhodnotenie o zhruba +539%, čím jednoznačne prekonáva hlavné akciové indexy.


Aktuálne 18. najhodnotnejšia spoločnosť sveta ponúka okrem stability a ďalších rastových príležitostí taktiež dividendový výnos vo výške 0,90%. LVMH momentálne pokrýva 29 analytikov, z ktorých až 20 odporúča akcie kúpiť, pričom ich priemerný cenový cieľ je na úrovni aktuálnej trhovej ceny.

Akcie Kering

Kering, ktorý taktiež sídli vo Francúzsku je jeden z najväčších a najziskovejších luxusných konglomerátov sveta a možno ho považovať za jedného z hlavných konkurentov spoločnosti LVMH. Pod túto skupinu patria tieto luxusné značky v oblasti módy a módnych doplnkov: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin, Ulysse Nardin či Girard-Perregaux. Taktiež je Kering majoritným vlastníkom výrobcu športovej módy Puma.

Kering vývoj tržieb a ziskov

Skupina Kering za posledných 7 rokov zvýšila výnosy z 10,04 miliardy na 13,1 miliardy eur a zisk stúpol takmer dvojnásobne, z 1,18 miliardy na 2,16 miliardy eur. Za rovnaké obdobie voľný cashflow vzrástol z 1,08 miliardy na 2,04 miliardy eur. Rast bol ťahaný predovšetkým najcennejším aktívom v portfóliu konglomerátu – talianskou značkou Gucci, ktorá sa stala v roku 2019 najrýchlejšie luxusnou značkou vôbec.

Napriek tomu, že pri pohľade na výnosy a rentabilitu sa zdal byť rast LVMH presvedčivejší, akcie mali veľmi podobný vývoj. Za poslednú dekádu cena akcie Kering stúpla o +608%, zo 105€ na 743,4€ za akciu, čo je v skutočnosti ešte viac ako v prípade LVMH. Momentálne akcie Kering prekonávajú svoje historicky najvyššie úrovne.


Pri investícií do francúzskeho módneho gigantu získate taktiež dividendový výnos vo výške 1,08% za rok. Akcie Kering pokrýva k dnešnému dátumu 27 analytikov z Wall Street a až 16 z nich odporúča nákup. Rozptyl ich cenového výhľad u sa pohybuje od 515€ do 850€ za akciu, pričom v priemerná hodnota je na úrovni 712,50€. To je -4,5% menej ako je ich súčasná cena na burze.

Akcie Hermés

Zoznam francúzskych akcií z oblasti luxusu uzatvára spoločnosť Hermés, ktorej história siaha až do roku 1837. Špecializuje sa na kožené výrobky, doplnky životného štýlu, bytové doplnky, parfumérie, šperky, hodinky a módu. Hoci Hermés nemá také silné portfólio značiek ako skupiny LVMH alebo Kering, spoločnosť je globálne známa a pôsobí v 45 krajinách, kde prevádzkuje 306 obchodov, pričom najväčšie zastúpenie má v Európe a Ázii.

Vývoj tržieb a ziskov Hermes

Hermes sa môže pochváliť kvalitným rastom v sledovanom období medzi rokmi 2014 a 2020, kedy sa firemne výnosy zvýšili o +55% aj napriek pandémii. Zisk vzrástol ešte rýchlejšie, keď stúpol z 0,86 miliardy na 1,385 miliardy eur. V poslednom roku firma vygenerovala 1,32 miliardy eur voľného cashflowu.

Kvalitný vývoj z podnikania sa prejavil taktiež v hodnote akcií Hermes. Tie za posledných 10 rokov prekračujú výkonnosť akciového indexu S&P 500 viac ako dvojnásobne, keď stúpli z hodnoty 215€ na 1 190€ za akciu, čo predstavuje výnos +453%. Podobne ako obidve vyššie spomínané akcie, sa Hermés obchoduje na svojej historicky najvyššej úrovne čo potvrdzuje zmenu stratégie investorov smerom k hodnotovým akciám.


Akcie Hermés ponúkajú investorom ročnú dividendu vo výške 4,55€ za akciu, čo pri súčasnej cene predstavuje dividendový výnos 0,38%. Napriek tomu, že spoločnosť Hermés produkuje zhruba o polovicu nižšie výnosy a o tretinu zisky ako konglomerát Kering, trh ju oceňuje spoločnosť viac. Jej aktuálna trhová hodnota je na úrovni 152 miliárd dolárov, čo z nej robí 89. najhodnotnejšiu firmu sveta. Akcie spoločnosti pokrýva 20 analytikov a až 12 z nich sa zhoduje na odporúčaní držať akcie, čo je považované za neutrálne hodnotenie. Ich priemerný cenový konsenzus je na hodnote 1029€ za akciu, čo je -14% menej ako je aktuálna cena.

Porovnanie a zhodnotenie

FirmaLVMHKeringHermés
Kapitalizácia (mld. $)410112152
P/E71,8842,8590,04
Forward P/E39,7930,6168,97
P/FCF40,0443,84104,68
P/S7,567,0319,54
ROE12,85%20,10%20,49%
Dividendový výnos 0,90%1,08%0,38%
Zdrojové údaje: Gurufocus

Na základe údajov vyššie vyzerajú byť aktuálne najlacnejšie akcie Kering, skupiny vlastniacej značky Gucci, Balenciaga či Yves Saint Laurent, hoci to je zapríčinené do veľkej miery tým, že pandémia väčšou mierou lídra na trhu – LVMH. Ak by sme brali do úvahy ako referenčný rok 2019, vyzerali by byť akcie LVMH a Kering zhruba rovnako drahé z hľadiska hodnotových ukazovateľov a pri diverzifikácií či stabilnom raste by sme my osobne zvolili skôr LVMH.

Vo všeobecnosti považujeme všetky 3 akcie z tohto zoznamu za vhodné pre tvorbu kvalitného investičného portfólia, avšak pri súčasných cenách nám neprídu atraktívne. Najmä akcie Hermés sú podľa nášho názoru vysoko nadhodnotené, avšak keď príde korekcia, môže prísť aj dobrá príležitosť pre vytvorenie pozície v týchto luxusných akciách.

Ďalšie zaujímavé akcie v oblasti luxusnej módy, ktoré stoja za zmienku sú: PVH, Capri či Burberry.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno