Elektromobily

Elektromobilita, téma ktorá je v súčasnosti predmetom mnohých diskusií, sa týka používania elektrických vozidiel (EV) na prepravu a je považovaná za kľúčový prvok budúcnosti udržateľnej dopravy. Elektrické vozidlá využívajú elektromotory napájané batériami namiesto tradičných spaľovacích motorov, čo znižuje emisie skleníkových plynov a závislosť na fosílnych palivách. Dávame len do pozornosti, že ak máte radšej audioverziu, túto problematiku sme preberali v našom podcaste s názvom: Posvietené na #1: Automobilky:

Elektromobilita je využívanie elektromobilov, ako aj elektrobicyklov či elektrických motoriek, e-busov a e-kamiónov. Spoločným znakom všetkých je, že sú plne alebo čiastočne poháňané elektricky, majú na palube prostriedky na ukladanie energie a energiu získavajú najmä z elektrickej siete.

Prečo by ste si mali kúpiť EV? Na základe údajov portálu Infineon Technologies, by Vás ku kúpe elektromobilov mohli prinútiť najmä tieto fakty. Po prvé EV majú vyššiu energetickú účinnosť v porovnaní so spaľovacími motormi. Približne 90 % energie sa premieňa na pohyb, kým u benzínových motorov je to len okolo 35 %​. Tým, že tieto automobily majú menej pohyblivých častíc, menej sa opotrebúvajú a tým pádom náklady na údržbu sú nižšie a životnosť vozidla sa predlžuje, a po tretie znižujú emisie CO₂ a môžu byť napájané obnoviteľnými zdrojmi energie​.

Globálne predaje

Na celom svete sa v roku 2023 predalo 13,8 milióna EV, z toho najviac v Číne (8,1 milióna vozidiel), EU hlási 2,45 milióna vozidiel a v USA sa predalo 1,39 milióna vozidiel. Predpokladá sa, že v tomto roku sa predá 16,5 milióna EV vozidiel, čo predstavuje podiel 20,3 % z globálneho predaja všetkých vozidiel. Pre porovnanie tento podiel v roku 2023 predstavoval 18 %.

Tempo rastu však klesá, kým v roku 2021 predstavovalo 54,8 %, v roku 2023 to bolo len 26,1 % a v tomto roku by to malo byť 16,4 %. Pri pohľade do budúcnosti sa očakáva, že trh bude vykazovať stabilnú ročnú mieru rastu (CAGR 2024-2028) na úrovni 9,82 %, na základe údajov platformy Statista. Spomalenie tempa rastu je však logické, ide totiž o objem predaných vozidiel. Dôležitejší je trend a ten naznačuje, že jednotkový predaj na trhu s elektrickými vozidlami dosiahne do roku 2028 18,07 milióna elektrických vozidiel.

V rámci podielu predaja nových EV voči všetkým vozidlám za rok 2023 sú na tom najlepšie škandinávske krajiny, Nórsko (93 % podiel) a Švédsko (60 %). Vláda týchto krajín totiž elektromobily masívne podporuje rôznymi finančnými stimulmi, ako sú napríklad daňové úľavy. Treťou krajinou v tomto rebríčku je najväčší trh elektrických áut, Čína. Nasleduje Veľká Británia a Nemecko. Podiel v EU je 22 % a podiel v USA je 10 %.

Tu sa dostávame k aktuálnemu problému, Číne. Je verejným tajomstvom, že komunistická vláda v Číne dotuje svojich výrobcov elektromobilov. To krivý trh a vytvára tlak na ostatné automobilky. Následkom sú cenové vojny na najväčšom trhu sveta. To tlačí výrobcov k znižovaniu cien, čo má negatívny vplyv na ziskové marže. A to je pre investorov zlá správa. Táto situácia vyústila až do eskalácie studeného konfliktu medzi USA a Čínou. Bidenova administratíva zvýšila clo pre import EV z Číny na 100 % a o podobnom kroku špekuluje aj EÚ.

Cenová vojna mala samozrejme negatívny dopad na celkové tržby z predaja EV. Zaujímavá je však aj prognóza percentuálneho rastu tržieb z predaja elektrických vozidiel od platformy Statista. Na tomto grafe môžeme pozorovať strmý prepad percentuálneho rastu predaja EV začiatkom cenovej vojny.

Pre investorov je však dôležité sledovať trend budúcnosti. Do roku by 2028 mal percentuálny rast tržieb z predaja vzrásť na 13 %. Zaujímavý je aj fakt, že hybridy by v tomto roku mali vygenerovať o 8 % viac ako v minulom roku. Nie jeden analytik naznačil, že hybridy by mohli byť tou správnou cestou. Tento názor podporuje aj výkon akcií viacerých automobiliek, ktoré sa bezhlavo nevydali na transformáciu elekromobility.

Taká Toyota, mimochodom najväčší výrobca vozidiel na svete, si za posledný rok pripísala 58 %. Japonská automobilka nedávno avizovala, že vsádza na hybridy. Predstavila nové motory ďalšej generácie, ktoré by sa mali používať najmä v hybridoch. GM, ktorý je tiež známy tým, že sa bezhlavo neženie do elektromobilov si za rok pripísal 26 %.

EV startupy v červenom

Naproti tomu najväčší výrobcovia elektrických vozidiel Tesla a BYD za rovnaké obdobie odpísali -28,9 % a -9,6 %. Ešte horšie sa na tom startupy v tomto segmente. Najhodnotnejšia automobilka na svete, podľa trhovej kapitalizácie, Tesla, odpísala od začiatku roka takmer 30 %. Za týmto prepadom stojí viacero faktorov na čele s cenovou vojnou v Číne na trhu s elektromobilmi.

Firma musela odložiť niektoré investície, vrátane investícií do výskumu a vývoja. Znižovanie cien má za následkoch aj zníženie prevádzkovej ziskovej marže. Súčasná marža americkej automobilky je na úrovni 9 %. Tento negatívny vývoj vyniesol automobilke dokonca nechcený titul najhoršej akcie v rámci S&P 500 v prvom kvartáli tohto roka. Na akciovom trhu bola na tom firma horšie ako problémami zmietaný Boeing.

Elektromobily optikou investora
Zdroj: FinanceYahoo

Treba však povedať, že sa Tesle od začiatku roka darí ešte celkom dobre, teda ak to porovnáme s iným firmami v tomto odvetví. V podstate všetci výrobcovia EV sú v tomto roku v červených číslach. Najhoršie na tom je Fisker, ktorý je na pokraji bankrotu. Prípadný bankrot urobí z Fiskera druhý zlyhaný startup automobilovej výroby od Henrika Fiskera, ktorý začal svoju kariéru ako automobilový dizajnér a bol tiež konzultantom spoločnosti Tesla

V čom je problém? Tých je viacero, avšak okrem cenových vojen, ide hlavne o vysoké úrokové sadzby. Vysoké úrokové sadzby zvyšujú náklady na dlh, čo predražuje kapitálové investície. Výrobcovia EV musia investovať značné sumy do výstavby infraštruktúry, vrátane tovární, nabíjacích staníc a vývoja technológie batérií. Rozdiel medzi úrokovou sadzbou 3 % a 7 % môže znamenať významný nárast nákladov na financovanie týchto projektov, čo ovplyvňuje celkové finančné zdravie spoločností v tomto odvetví.

Okrem toho záujem o elektromobily klesá. Tvrdí tak nedávny prieskum od automobilového výskumného ústavu J.D. Power. Ten odhalil pokles záujmu amerických spotrebiteľov o elektromobily (EV). Prvýkrát od začiatku realizácie štúdie v roku 2021 klesla ochota kupovať elektromobily. Podľa štúdie 24 % respondentov uviedlo, že sú ochotní zvážiť nákup elektromobilu, čo je pokles oproti 26 % v minulom roku.

Ako hlavný dôvod respondenti uvádzali nedostatočnú infraštruktúru. Ide najmä o nedostatok nabíjacích staníc. Medzi respondentmi, ktorí uviedli, že sú ochotní zvážiť nákup elektromobilu, až 52 % uviedlo ako dôvod nedostatočnú dostupnosť nabíjacích staníc. Tento podiel sa oproti minulému roku zvýšil o 3 %.

Situácia okolo nabíjacej siete Tesla Supercharger, najväčšej v USA, zvyšuje tieto obavy. Pred pár mesiacmi prepustil CEO firmy Elon Musk takmer celý tím zodpovedný za rozvoj tejto siete, čo vyvolalo neistotu ohľadom budúcnosti nabíjacej infraštruktúry. Hoci Musk neskôr svoje rozhodnutie zmenil a sľúbil investovať do rozširovania siete, tento krok vyvolal negatívne postoje akcionárov. Spoločnosť následne začala prijímať späť niektorých prepustených zamestnancov.

Automobilky ako GM, Ford, Kia, Polestar, Stellantis, Honda a ďalšie ohlásili, že sú pripravené využívať prístup k sieti Supercharger a plánujú integrovať nabíjací konektor NACS od Tesly do svojich budúcich vozidiel, pod podmienkou, že sieť bude naďalej stabilne rásť. Avšak zmena sentimentu voči elektromobilom nie je len o verejnej nabíjacej infraštruktúre. Prieskum J.D. Power zistil, že vysoké ceny elektromobilov, obmedzený dojazd, dlhé nabíjacie časy a neschopnosť nabíjať doma alebo v práci sú tiež hlavnými problémami elektromobility.

Ako sme už spomínali postaviť kompletnú infraštruktúru je však nákladovo veľmi náročne. Pomôcť môžu stimuly, ako sú daňové úľavy. Tie by mohli zvýšiť predaj, ale stále je potrebné veľa práce zo strany automobiliek a možno aj vlád, napríklad tá v USA sa zaviazala k podpore elektromobilov. Podobné stimuly ponúka viacero krajín Európskej únie.

Ďalším problémom je fakt, že takmer všetky startupy v tomto segmente sú roky vzdialené ziskom. Nákladovo náročné investície zaťažujú financie týchto spoločností. V súčasnosti drahé financovanie kapitálových investícií môže spomaliť rast a inovácie. Na úspešné zvládnutie týchto výziev budú musieť spoločnosti nájsť spôsoby, ako efektívne riadiť svoje financie a zároveň prinavrátiť investorom vieru v budúci úspech.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie jednotlivých spoločností môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJFinanceYahoo, Visualcapitalist, Bloomberg
Predchádzajúci článokČo čaká finančné trhy tento týždeň? Stručný prehľad
Ďalší článokApple vstupuje do AI éry, akcie na novom maxime
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno