Toyota predstavila nové motory

Od momentu, keď sa elektromobily prvýkrát objavili na scéne, prevládajú názory, že smerujeme k úplne elektrickej budúcnosti. Avšak Toyota stavia na tom, že tento prechod môže trvať dlhšie. Toyota, v súčasnosti najpredávanejšia automobilka na svete, predstavila nové motory ďalšej generácie, ktoré môžu byť použité v autách rôznych typov, vrátane hybridov a tých, ktoré bežia na biopalivá. Týmto krokom sa spoločnosť zameriava na prísnejšie emisné normy a zdôrazňuje tak svoju stratégiu predaja, ktorá sa od ostatných odlišuje tým, že sa nezameriava primárne na výrobu elektromobilov.

Predstavitelia japonskej automobilky tak spoločne so značkami Subaru a Mazda, v ktorých Toyota vlastní 25 % respektíve 5 % podiely, poodhalili motory, ktoré majú výrazne znížený objem oproti súčasným motorom. „Pomocou týchto motorov sa každá z troch spoločností bude snažiť optimalizovať integráciu s motormi, batériami a inými elektrickými pohonnými jednotkami,“ uviedli predstavitelia jednotlivých spoločností.

Toyota predstavuje kompaktné motory prispôsobiteľné pre rôzne palivá
Zdroj: Global Toyota

Nový 1,5-litrový motor dosiahne zníženie objemu a hmotnosti o 10 % oproti existujúcim 1,5-litrovým motorom, ktoré používa v autách ako Yaris. Nový 2,0-litrový turbo motor dosiahne podobné zlepšenia oproti existujúcim 2,4-litrovým turbo motorom používaným vo väčších modeloch, ako sú SUV s trojradovým sedením.

Hlavným cieľom vývoja tohto typu motorov je snaha dekarbonizovať spaľovacie motory tým, že ich spravia kompatibilnými s alternatívnymi palivami, ako sú e-palivá a biopalivá. Taktiež dúfajú, že kompaktné motory zmenia dizajn vozidiel tým, že umožnia nižšie kapoty. Tieto motory by mali ísť do výroby koncom roku 2026 a sú najnovším indikátorom, že prechod k elektromobilom vyzerá skôr ako evolúcia než revolúcia, keďže spotrebitelia sa obracajú k dostupnejším značkám s dlhším dojazdom.

Predaje a podiely

Najväčší výrobca áut na svete bol dlho považovaný za zaostávajúci v oblasti elektromobilov, ale spomalenie rastu trhu s elektromobilmi mu prinieslo výhody z nárastu predaja benzínovo-elektrických hybridov. Oživenie tradičnej motorovej technológie automobilky predstavuje podobný krok, ako spravil Mercedes-Benz, pričom čínska automobilka BYD tiež predstavila novú hybridnú technológiu s nižšou spotrebou paliva.

Výrobcovia automobilov čelia prísnejším emisným normám na trhoch, najmä v Európskej únii, kde politici neustále pracujú na pravidlách emisií známych ako „Euro 7„. Hoci sa v posledných rokoch elektromobily stali významnejším hráčom, Toyota si razí prístup „viacerých ciest“ k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality s vozidlami ponúkajúcimi rôzne pohonné jednotky. V období január až marec predala približne 2,4 milióna vozidiel, z ktorých takmer dve pätiny boli benzínovo-elektrické hybridy. Plug-in hybridné, palivové články a úplne batériové elektrické vozidlá spolu tvorili len 2,9 %.

Toyota predstavuje kompaktné motory prispôsobiteľné pre rôzne palivá
Zdroj: Chartr

Hoci mnohí výrobcovia stále zažívajú silný rast, predaje BEV v USA boli v prvom kvartáli roku 2024 prakticky rovnaké. To, ako sa bude vyvíjať zvyšok roka, bude závisieť na produktových plánoch hlavných hráčov ako Ford, GM a Tesla, pričom Muskova automobilka pokrýva zhruba polovicu trhu, ale poskytla nie moc pozitívne prognózy ohľadom svojej budúcej produktovej stratégie.

Toyota neinvestovala do batériových elektromobilov (BEV) takým spôsobom, ako niektorí jej konkurenti. V poslednom fiškálnom roku (končiacom v marci 2024) tvorili BEV len 1,1 % predaja, zatiaľ čo hybridy predstavovali viac než 35 % predaných vozidiel. Firma stavia na istotu prechodových technológií, ako sú hybridy a plug-in hybridy. Čo je dobrá stratégia, ak veríte, rovnako ako CEO spoločnosti, že predaje BEV môžu dosiahnuť v tomto roku vrchol na úrovni 30 % globálneho trhu.

Japonská automobilka zaznamenala v minulom finančnom roku najväčší zisk vo svojej histórii. Japonský automobilový gigant zaznamenal v minulom finančnom roku významný rast ziskov. Spoločnosť informovala, že jej čistý zisk sa medziročne zdvojnásobil, dosahujúc výšku približne 29,4 miliardy EUR. 

Tržby spoločnosti tiež vzrástli na rekordných 290 miliárd EUR, čo predstavuje nárast o 21,4 % v porovnaní s predchádzajúcim finančným rokom. Tento nárast sa odrazil aj vo zvýšenej produkcii a predaji vozidiel na globálnych trhoch. Napriek týmto pozitívnym výsledkom Toyota predpokladá, že v účtovnom roku končiacom sa 31. marca 2025 dôjde k poklesu čistého zisku o 27,8 % na približne 22 miliárd EUR. Spoločnosť tento pokles pripisuje rozsiahlym investíciám plánovaným na nadchádzajúce obdobie. Na druhej strane, tržby by mali naďalej rásť, pričom sa očakáva ich nárast o 2 % na 291 miliardy EUR.

Celosvetovo predala Toyota za celý rok 2023 približne 11,23 milióna vozidiel. Medzi kalendárnymi rokmi 2022 a 2023 sa predaj spoločnosti zvýšil o približne 7,2 %. Zatiaľ čo Japonsko má najväčší podiel na príjmoch spoločnosti, ostatné ázijské krajiny sa ukázali ako tretie najväčšie trhy automobilky z hľadiska príjmov.

Akcie Toyota


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +64,4 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 217,5 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 9,4 násobok zisku na akciu (P/E), 10,2 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 3,9 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 292,9 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos predstavuje 2,25 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb
xtb
ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokAkcie na 10 minút #11 Ocenenie akcií a záplava ropných fúzií
Ďalší článokInflácia v eurozóne v máji zrýchlila na 2,6 %
Patrik pracuje ako vedúci projektu akcie.sk a tiež redaktor tohto investičného portálu. Špecializuje sa najmä na makroekonómiu a čiastočne akciového trhu. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno